Visa fullständig version : Svenska No-Go zoner...
Tänkte att vi kan behöva en tråd där man kan rådfråga om vilka platser i vårt fina land som man tryggt kan besöka utan alltför överhängande risk att bli rånbögmördad.
Nu är det nämligen sommar och det skall resas utomsocknes. Göteborg skall besökas och jag vill besöka Tuve där min mormor och morfar bodde under min uppväxt och det är ett ställe jag inte sett sedan jag nog var 12 år.
Är Tuve ett no-go area för en vit man? Där fanns även något slags skogsområde med en liten sjö tror jag inom gångavstånd från höghusen där mina morföräldrar bodde. Kan man även gå till denna skogen utan att bli häcklad eller knivad?
häng en sånhär över axeln så är det lugnt
https://cdn.plick.es/item_image/Pgjb4BW3AvpawNM17eqqvpz7oDVeyKGn096zLkEd/w1000_q80.jpg
Risken är väl att råka illa ut av misstag, dvs fel plats fel tidpunkt och tar en kula menad för någon annan.
Annars ökar väl risken markant om du tillhör målgruppen, dvs 13-23, förortsuniform(Adidas), svart hår, mörk hy och bruten svenska. Då konflikterna är främst mellan olika konkurrerande grupper. Du kan även få problem om du kommer i polisuniform.
Men personligen rör jag mig i Rinkeby, kista, husby utan problem. Svårt att hitta parkering i Rinkeby på fredagar bara, för alla ska till moskén. Jag har även bott 5 år i Valsta som är ett utsatt område utanför Märsta. Det var ett par bilbränder i närheten men det våld som skedde var enbart mellan de olika grupperingarna och inget som spillde över till medelsvensson.
Personligen är jag inte orolig för att besöka någon plats i landet, men det beror väl mest på att det inte brukar spilla över på vita medelålders män.
Risken är väl att råka illa ut av misstag, dvs fel plats fel tidpunkt och tar en kula menad för någon annan.
Annars ökar väl risken markant om du tillhör målgruppen, dvs 13-23, förortsuniform(Adidas), svart hår, mörk hy och bruten svenska. Då konflikterna är främst mellan olika konkurrerande grupper. Du kan även få problem om du kommer i polisuniform.
Men personligen rör jag mig i Rinkeby, kista, husby utan problem. Svårt att hitta parkering i Rinkeby på fredagar bara, för alla ska till moskén. Jag har även bott 5 år i Valsta som är ett utsatt område utanför Märsta. Det var ett par bilbränder i närheten men det våld som skedde var enbart mellan de olika grupperingarna och inget som spillde över till medelsvensson.
Personligen är jag inte orolig för att besöka någon plats i landet, men det beror väl mest på att det inte brukar spilla över på vita medelålders män.
Det äro sant. Men en förlupen kula i nacken är ju inte heller kul. Just Tuve står ju inte med som ett "utsatt område". Men å andra sidan krävs väl minst 2 dödsskjutningar i veckan i minst 3 år för att nå upp till den stämpeln.
Det äro sant. Men en förlupen kula i nacken är ju inte heller kul. Just Tuve står ju inte med som ett "utsatt område". Men å andra sidan krävs väl minst 2 dödsskjutningar i veckan i minst 3 år för att nå upp till den stämpeln.
Sure, det är en risk. Men den skulle aldrig få mig att undvika ett område. På samma sätt som att jag kör bil trots att 200+ per år dör i trafiken och 15k skadas. Jag dricker även alkohol, trots att det är helt onödigt och farligt osv.
Jag skulle dock inte gå nära en demonstration eller en koranbränning.
Men jag går å andra sidan inte i närheten av överförfriskade fotbollstöntar som ska marschera till arenan heller.
Du får väl göra som Joakim Lamotte och klä upp dig med skottsäker väst.;)
Rädda vita män gör klass-safari.
Kanske någon typ av camo? Med ghillie suit kan du gömma dig om du hör förortsljud?
Fredszky
2023-06-14, 13:00
Rädda vita män gör klass-safari.
Kanske någon typ av camo? Med ghillie suit kan du gömma dig om du hör förortsljud?
Handlar inte om klass.
Rädda vita män har levt i fred och harmoni tills mellanösternhalabalon kom till Sverige. Klart det blir kontrast.
Det kan tyckas märkligt för många - men på 80-90-talet kunde man cykla omkring i princip överallt och prata med vem som helst utan att riskera en kniv i levern.
Idag får man en kula i knät eller avlider av skottskador en vanlig dag i Farsta centrum.
https://i.pinimg.com/736x/b2/e2/d4/b2e2d44e9b55b127f8bfca496c5e6b70--lol-funny-funny-memes.jpg
Värre än den personliga faran (för den är trots allt låg) anser jag det vara att det offentliga rummet helt tappat all trevlighet. Skräniga människor med dominansbeteende som ska ta upp plats och vara allmänt jävla irriterande att ha att göra med. Det påverkar de flesta av oss nästan dagligen. Det allvarliga våldet är också hemskt men det drabbar trots allt färre.
Värre än den personliga faran (för den är trots allt låg) anser jag det vara att det offentliga rummet helt tappat all trevlighet. Skräniga människor med dominansbeteende som ska ta upp plats och vara allmänt jävla irriterande att ha att göra med. Det påverkar de flesta av oss nästan dagligen. Det allvarliga våldet är också hemskt men det drabbar trots allt färre.
Håller med dig. Lite samma med boendet. Skrän och att folk inte kan hantera sopstationer händer ju jämnt. Sen att det brann ett par bilar någon gång eller någon fick stryk drabbade ju inte mig.
Arbetade i ett usatt område en sommar som vaktmästare, var roligaste jobbet jag har haft i hela mitt liv. Hur det är att bo där är en annan femma.
skyffelmördarn
2023-06-14, 19:09
Kolla efter städer där medelåldern är väldigt hög.
Fan så nice att problemen är så här obefintliga ändå. Låter som att man kan fortsätta rösta MP i några val till.
Säkrast att stanna hemma! Fast vänta nu, social isolering har också sina risker!
Finns det inte någon här som heter Glenn? Någon måste väl ändå bo i eller omkring Göteborg och därmed veta om Tuve är ett normalt område med besinnad befolkning eller om det är busfabriken med vapen?
Ladugårdsdörr
2023-06-15, 07:23
Finns det inte någon här som heter Glenn? Någon måste väl ändå bo i eller omkring Göteborg och därmed veta om Tuve är ett normalt område med besinnad befolkning eller om det är busfabriken med vapen?
Har inte Volvo en fabrik där som är mest känd för att där sker öppen droghandel?
Du kan va lugn. Den enda smäll du kommer höra under din vistelse i Gbg/Tuve är om du gör i byxan.
Fan så nice att problemen är så här obefintliga ändå. Låter som att man kan fortsätta rösta MP i några val till.
Tja, så kan man ju välja att tolka det.
Man kan även sitta hemma för att det dör 200 pers i trafiken. Eller så kör man som vanligt folk. Att begränsa sin rörlighet av rädsla tycker jag själv är sorgligt och onödigt. Jag kommer luncha i Rinkeby centrum idag, för det är nära till dagens arbete. Personligen är jag inte rädd, och jag tror inte TS behöver vara det heller. Men det KAN hända skit, jag tror bara inte man ska låta det styra var man vågar röra sig.
Jag tror 40plus kan besöka Tuve, och även vandra i skogen utan att bli rrånbögmördad.
Scratch89
2023-06-15, 09:25
Välkommen till Göteborg! Säg till om du vill ta en öl.
Tuve är... okej. Jag var där senast för ett par helger sedan, vi har även en välkänd medlem här på forumet som bor i Tuve. Det är ett relativt invandrartätt område, men det är också mycket vanliga barnfamiljer, mer arbetarklass än medelklass dock.
Förutom skjutningen på Nordic Wellness så har det varit ganska lugnt där, men det är ju som i många delar av stan; det sker drogförsäljning mer eller mindre öppet, med invandrarkillar som åker Voj runt Tuve Centrum med becknarväska.
Gällande skjutningen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/detta-har-hant-gymmordet-pa-nordic-wellness-i-tuve
Fredszky
2023-06-15, 09:30
Låter jättemysigt.
TS: Sluta vara en rädd vit man.
StarkaUlf
2023-06-15, 09:32
På min tid så fick dom i alla fall kämpa för drogerna. Det var bättre förr.
Välkommen till Göteborg! Säg till om du vill ta en öl.
Tuve är... okej. Jag var där senast för ett par helger sedan, vi har även en välkänd medlem här på forumet som bor i Tuve. Det är ett relativt invandrartätt område, men det är också mycket vanliga barnfamiljer, mer arbetarklass än medelklass dock.
Förutom skjutningen på Nordic Wellness så har det varit ganska lugnt där, men det är ju som i många delar av stan; det sker drogförsäljning mer eller mindre öppet, med invandrarkillar som åker Voj runt Tuve Centrum med becknarväska.
Gällande skjutningen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/detta-har-hant-gymmordet-pa-nordic-wellness-i-tuve
Det låter bra. Att det är invandrartätt förstår jag, det är hela Sverige.
Men det är ju skillnad på områden där det skjuts automatvapen på öppen gata var å varannan vecka och där överfallsmord utomhus sker kontinuerligt över året, och underklass områden med lite kryddhandel och en å annan becknarväska men där risken att få en förlupen kula i ögat är låg.
Får bli en sväng inom Tuve efter Marstrand då!
Låter jättemysigt.
TS: Sluta vara en rädd vit man.
Sist jag tänkte i dessa banor var när jag hamnade vilse i en förort till Miami. Och nu är det i Sverige...
Scratch89
2023-06-15, 10:32
Det låter bra. Att det är invandrartätt förstår jag, det är hela Sverige.
Men det är ju skillnad på områden där det skjuts automatvapen på öppen gata var å varannan vecka och där överfallsmord utomhus sker kontinuerligt över året, och underklass områden med lite kryddhandel och en å annan becknarväska men där risken att få en förlupen kula i ögat är låg.
Får bli en sväng inom Tuve efter Marstrand då!
Jag har aldrig känt mig otrygg i Tuve, inte som man gör i t.ex Bergsjön, Angered, Biskopsgården... Du kan nog känna dig trygg!
Jag har aldrig känt mig otrygg i Tuve, inte som man gör i t.ex Bergsjön, Angered, Biskopsgården... Du kan nog känna dig trygg!
Lite dit jag ville komma, att det finns områden man kanske inte kör till bara för att kolla läget om man bor typ 20 mil bort. Men då räknas Tuve inte riktigt dit till dom andra högberikade områdena.
StarkaUlf
2023-06-15, 12:42
Lite dit jag ville komma, att det finns områden man kanske inte kör till bara för att kolla läget om man bor typ 20 mil bort. Men då räknas Tuve inte riktigt dit till dom andra högberikade områdena.
Bror, flasha bara inte med dina para, bror. Då är det chill, bror.
Perramja
2023-06-15, 17:43
Den här tråden myntade ett nytt uttryck: Rädda vita män! För något år sedan talades det ju mest om Kränkta vita män men nu var det kanske dags för en uppdatering. Ska helt klart sprida vidare då detta helt ärligt var vansinnigt roligt trots att samhällsutvecklingen är tråkig. Kan bara tacka för tråden :D
För övrigt befinner jag mig i Tuve minst en gång i veckan, inga konstigheter hade varit mer rädd på en inavlad husvagnscamping i Norrland.
trädgårdsmöbel
2023-06-15, 17:51
Tänkte att vi kan behöva en tråd där man kan rådfråga om vilka platser i vårt fina land som man tryggt kan besöka utan alltför överhängande risk att bli rånbögmördad.
Nu är det nämligen sommar och det skall resas utomsocknes. Göteborg skall besökas och jag vill besöka Tuve där min mormor och morfar bodde under min uppväxt och det är ett ställe jag inte sett sedan jag nog var 12 år.
Är Tuve ett no-go area för en vit man? Där fanns även något slags skogsområde med en liten sjö tror jag inom gångavstånd från höghusen där mina morföräldrar bodde. Kan man även gå till denna skogen utan att bli häcklad eller knivad?
Tuve är värre än vad du kommer ihåg men väldigt bra jämfört med andra delar av stan. Menar du slätta damm så finns den kvar. Lite mer övervuxen av vass men helt ok.
Om det passar tidsmässigt kan jag vara din lokalguide för ett par timmar och visa sevärdheterna, domarringen (bronsåldersgravplats) vart tuveraset 1977 var och slätta damm som nog är sjön du menar.
Tuve är värre än vad du kommer ihåg men väldigt bra jämfört med andra delar av stan. Menar du slätta damm så finns den kvar. Lite mer övervuxen av vass men helt ok.
Om det passar tidsmässigt kan jag vara din lokalguide för ett par timmar och visa sevärdheterna, domarringen (bronsåldersgravplats) vart tuveraset 1977 var och slätta damm som nog är sjön du menar.
Ja precis det stämmer, kollade google maps och det är slätta dam. Och jag får tacka för erbjudanden om både öl och lokalguide, men vänligt avstå då jag och kvinnan endast har 2 dagar i kålle å ada´s hemstad och så mycket skall göras på så kort tid.
Sedan ska man ha kraft till att hotellknulla också. Som medelålders herre med barn så äro hotellknull ej att förakta. Sällan kan man så ohämmat och ostört hänge sig åt köttets lustar som när man är utomsocknes på hotell.
Scratch89
2023-06-16, 10:28
Ja precis det stämmer, kollade google maps och det är slätta dam. Och jag får tacka för erbjudanden om både öl och lokalguide, men vänligt avstå då jag och kvinnan endast har 2 dagar i kålle å ada´s hemstad och så mycket skall göras på så kort tid.
Sedan ska man ha kraft till att hotellknulla också. Som medelålders herre med barn så äro hotellknull ej att förakta. Sällan kan man så ohämmat och ostört hänge sig åt köttets lustar som när man är utomsocknes på hotell.
Låter som en härlig resa!
ChuckTesta
2023-06-16, 10:53
Det brukar inte spilla över på 65-åriga svenska kvinnor heller men likväl blev en skjuten i farsta förra veckan.
Det brukar inte spilla över på 65-åriga svenska kvinnor heller men likväl blev en skjuten i farsta förra veckan.
Vilket ju var exakt vad jag sa? "Risken är väl att råka illa ut av misstag, dvs fel plats fel tidpunkt och tar en kula menad för någon annan."
Som medelålders herre med barn så äro hotellknull ej att förakta. Sällan kan man så ohämmat och ostört hänge sig åt köttets lustar som när man är utomsocknes på hotell.
+1
Nu är jag iofs ganska bortskämd till vardags, men hotellnätter är next level.
Är du på plats?
Polisen i Göteborg larmades vid lunchtid om ett bråk på Hisingen. Enligt larmet ska de inblandade vara beväpnade med tillhyggen.
Det är en handfull personer som är inblandade i själva bråket, säger Jens Andersson, presstalesperson på polisen.
Bråket utspelade sig på Tuve torg. En man ska ha blivit slagen i ansiktet, möjligtvis med ett baseballträ.
Tja, så kan man ju välja att tolka det.
Man kan även sitta hemma för att det dör 200 pers i trafiken. Eller så kör man som vanligt folk. Att begränsa sin rörlighet av rädsla tycker jag själv är sorgligt och onödigt. Jag kommer luncha i Rinkeby centrum idag, för det är nära till dagens arbete. Personligen är jag inte rädd, och jag tror inte TS behöver vara det heller. Men det KAN hända skit, jag tror bara inte man ska låta det styra var man vågar röra sig.
Jag tror 40plus kan besöka Tuve, och även vandra i skogen utan att bli rrånbögmördad.
Hade alla dessa 200 olyckor skett på ungefär samma ställe varje år hade man nog helst undvikit att köra bil just där.
Din relativisering av ett enormt problem skapat av dig och dina gelikar är rent fjantig.
Magnus N
2023-06-17, 19:13
Det löser sig, med sådana hårdhandskar som vi visar mot de kriminella:
"Vad händer med en ungdom som anmälts för sitt åttonde eller nionde förnedringsrån? De får ett coachsamtal en gång i månaden. Det berättar Carin Götblad, polismästare vid polisens Nationella operativa avdelning."
https://nyheteridag.se/polismastaren-nio-fornedringsran-sedan-far-ungdomar-coachsamtal/
Norsk polis med en mer nykter syn på det hela
https://nyheteridag.se/norsk-polischef-darfor-har-vi-mindre-problem-an-sverige/
"Under fjolåret sköts 4 personer ihjäl i Norge. I Sverige landade den siffran på 62. Anledningarna till det är flera, menar den norske polischefen Arne Jørgen Olafsen, som bland annat pekar ut invandringen och bostadsfrågan.
Samtidigt varnar norsk polis för att den svenska utvecklingen ska sprida sig västerut.
– Vi lär oss mycket av Sverige, vi behöver inte göra era misstag så att säga, säger han till Dagens Nyheter."
skyffelmördarn
2023-06-17, 20:03
Finns fler lågkvalificerade skitjobb i Norge som invandrarna kan sättas i arbete på. Är ingen expert men skulle tro att det hjälper till rätt bra för att mota kriminalitet.
BelowAverage
2023-06-18, 00:15
Är ingen expert
Så fort "experterna" plockas fram för att berätta vad man ska tycka slutar jag lyssna.
trädgårdsmöbel
2023-06-18, 13:14
Är du på plats?
Polisen i Göteborg larmades vid lunchtid om ett bråk på Hisingen. Enligt larmet ska de inblandade vara beväpnade med tillhyggen.
Det är en handfull personer som är inblandade i själva bråket, säger Jens Andersson, presstalesperson på polisen.
Bråket utspelade sig på Tuve torg. En man ska ha blivit slagen i ansiktet, möjligtvis med ett baseballträ.
Det är ändå lugnare än många andra ställen. Tuve är faktiskt inte så illa, i Göteborg måste man relatera till andra delar. Jag tycker iofs lite synd om de stackars jäklar som köpt de nybyggda lägenheterna som kostade fan under förespeglingen att det var "tryggt", "lugnt" "lummigt" och "småstadskänsla" men antar att de människorna har råd att flytta härifrån också.
Är du på plats?
Ja det kom en sån jävla luffare med becknarväska och började jiddra så jag fick plocka fram bollträet ur bagaget och lära han lite folkvett. Sedan kom hans kusiner och bjäbba men jag slog käken ur led på fanskapet och åkte tillbaka till hotellet för lite hotelknull.
dluddeckens
2023-06-20, 12:16
Ja det kom en sån jävla luffare med becknarväska och började jiddra så jag fick plocka fram bollträet ur bagaget och lära han lite folkvett. Sedan kom hans kusiner och bjäbba men jag slog käken ur led på fanskapet och åkte tillbaka till hotellet för lite hotelknull.
Uppfriskande!
Låter som du hade ett trevligt återbesök, hoppas du sedan tog ut den sista frustrationen på frugan på hotellet!
:hbang:
bunkrulle
2023-06-20, 12:19
Hade alla dessa 200 olyckor skett på ungefär samma ställe varje år hade man nog helst undvikit att köra bil just där.
Din relativisering av ett enormt problem skapat av dig och dina gelikar är rent fjantig.
Exakt!
Samma dumma jävla argument om hur ovanligt det är med hajattacker för att håna folk som är rädd för att simma i hajtäta vatten.
Jag kan garantera att inga hajattacker någonsin har skett på land.
Uppfriskande!
Låter som du hade ett trevligt återbesök, hoppas du sedan tog ut den sista frustrationen på frugan på hotellet!
:hbang:
Hon blev bestigen, skall kalla henne för everest hädanefter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.