Visa fullständig version : Fastnat! Hjälp med viktuppgång.
linajsson
2023-06-10, 07:48
Hej
Jag är underviktig pga tidigare sjukdom och kämpar med att öka ca 5kg i vikt. Har IBS, vill främst äta vegetariskt och har vissa matrestriktioner som jag mig övar på att utmana.
Jag skulle verkligen behöva hjälp med att tänka. Har liksom kört fast. Det känns som att jag äter och äter, men utan att få resultat. Vill behålla en positiv syn på mat och komma ifrån känslan av att behöva äta igen fast jag är mätt. Saknar känslan av att vara hungrig och få njuta av att äta med hungern som krydda. Har lagt till. Vill göra andra förändringar än just tillägg.
Nu äter jag såhär:
Frukost: 1p havregrynsgröt på havremjölk. Topping mandelsmör, grekisk yoggi och bär. 4 finncrisp med 2 skivor ost och philadelphia.
Mellanmål: 1 dadel-och nötbar + 1 glas havremjölk
Lunch: Tex. 1p quinoa, 1 burk tonfisk i vatten, 1 msk fullfet cremefraiche, frön, lite avokado + 1 glas juice
Mellanmål: 1 grovbröd med ost och philadelphia, 1/2banan, 1,5 tsk nötsmör, 1 köpt bär- och banansmoothie
Kvällsmat: 140g protein (kikärtor, linser eller typ falafel 5 dgr i veckan. En nötfärs och en kycklingfärs per vecka), 180g potatis eller 3dl ris, lite avokado, sojabönor, frön + salladsgrönsaker + ett glas havremjölk
Jag är en aktiv person som jobbar i stall och rider 3pass i veckan. Ett lugnare gympass i veckan + vardagspromenader vill jag också ska rymmas i min livsstil, även om jag förstår att det hade varit lättare att nå mitt mål om jag rörde mig mindre.
Tacksam för alla tips och tankar.
Vilka restriktioner handlar det om?
linajsson
2023-06-10, 09:35
Jobbar mig bort från nojjior kring socker, fett, bröd och lite sånt. Vill helst hålla maten ren och naturlig.
Receptet är tyvärr ganska enkelt. Om du vill gå upp i vikt så måste du äta mer :)
Om du inte vill famla i mörker så kan det vara smidigt att använda en app för att hålla koll på hur mycket du äter och hur vikten ändras (i genomsnitt) över tid. Räkna ut hur mycket du äter i dagsläget och lägg dig 300-500kcal över det. För att slippa äta större portioner så är det smidigt att öka energitätheten mer mer fett i maten.
En bra början är antagligen att fundera på vad du vill ha ut av ditt sätt att äta på. Att sätta upp mål, med undvika stegen som leder till målet är ett bra sätt att nå konstant frustration och i bästa fall medelmåttiga resultat.
Jobbar mig bort från nojjior kring socker, fett, bröd och lite sånt. Vill helst hålla maten ren och naturlig.
Skriv gärna vad ren och naturlig innebär för dig och vilken mat som ryms inom den kategorin.
Provat att äta färre måltider?
Kanske göra det sista till det största så du inte är mätt när det är dags att äta igen.
Kosten i sig ser väl bra ut men du bör nog öka på av det som är energitätt, tex creme fraiche och jordnötssmör om det är en viktuppgång som du är ute efter.
EnergiÖverskott
2023-06-10, 16:24
Du har IBS och är underviktigt, äter bara fiber och kolhydrater från rätt kassa källor.
Du behöver hjälp, inte från ett forum, från proffs.
Perramja
2023-06-12, 10:34
Du har IBS och är underviktigt, äter bara fiber och kolhydrater från rätt kassa källor.
Du behöver hjälp, inte från ett forum, från proffs.
Havregryn, quinoa och grovbröd kassa kolhydratkällor? Varför?
Hej!
Vill rekommendera att du tar kontakt med din vårdcentral för att träffa dietist. Tillvägagångssätt ser lite annorlunda ut beroende på var i landet du bor.
Det skulle underlätta att släppa lite på mängden "nyttiga" livsmedel. Sedan går det även att berika maten med extra fett, exempelvis rapsolja i ris/pasta. Även mer energigivande dryck, såsom havredryck
Det i huvudinlägget låter som ett kostschema jag hade gått ner i vikt rätt mycket av. Mättande och nyttiga saker med inte överdrivet med kalorier.
Men du har fått bra råd. Prata med en dietist om dina problem.
Du kan börja med att byta ut havremjölken mot röd mjölk,och byt ut de fyra finncrisp du äter till mjukt bröd med smör och valfritt pålägg på.
hej!
Vill rekommendera att du tar kontakt med din vårdcentral för att träffa dietist. Tillvägagångssätt ser lite annorlunda ut beroende på var i landet du bor.
Det skulle underlätta att släppa lite på mängden "nyttiga" livsmedel. Sedan går det även att berika maten med extra fett, exempelvis rapsolja i ris/pasta. även mer energigivande dryck, såsom havredryck
+1
mrheavensmile
2023-06-13, 15:59
+1
Väldigt bra tips. Tycker annars ditt kostshecma såg bra ut.
mrheavensmile
2023-06-13, 16:00
Vill inte trigga någon men ah har kommit fram till att det verkligen krävs att man planerar in så man äter tillräckligt med kolhydrater om man är på gränsen till underviktig. Som jag också är btw.. Ah det är annars ganska enkelt att njuta av en enligt mig trevlig livstil där man mest dricker kaffe eller konsumerar andra light och proteinprodukter som marknaden typ svämmar över av idag. hehe.
Har IBSÄt enbart sådant du vet att du tål ett tag och introducera sedan stegvis sådant du brukat äta för att på så vis identifiera vad som irriterar tarmen.[Vill] komma ifrån känslan av att behöva äta igen fast jag är mätt.Saknar känslan av att vara hungrig och få njuta av att äta med hungern som krydda.Med tanke på att du har känslig tarm så är det inte konstigt att det påverkar hungern om du äter sådant som irriterar tarmen.
Nu äter jag såhär:
havregrynsgröt, havremjölk, mandelsmör, grekisk yoggi, finncrisp (råg), dadel- och nötbar, quinoa, tonfisk, fet cremefraiche, frön, juice, grovbröd, ost, philadelphiaost, banan, nötsmör, bär- och banansmoothie, kikärtor eller linser eller falafel 5 gg/v, nötfärs 1 gg/v, kycklingfärs 1gg/v), potatis eller ris, avokado, sojabönor, salladsgrönsakerDu äter en näringsfattig kost innehållandes mycket som tarmen lätt protesterar mot.
Jag råder dig till att påbörja en kostbehandling med en uteslutningsmetod. Du kan exempelvis köra på en låg-FODMAP kost. Där utesluter man fermenterbara oligosackarider, disackarider, monosackarider och polyoler:
"FODMAP kan hjälpa
Så kallad FODMAP-kost har visat sig lindra symtomen hos en del. FODMAP är en kost där du äter livsmedel som innehåller lite eller inget av de kolhydrater som tarmen har svårt att bryta ner.
Tala med en dietist om du vill pröva att äta enligt FODMAP. Det kan vara svårt att förstå vad som går bra att äta och vad du bör undvika." (IBS – känslig tarm (https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/tarmbesvar/ibs--kanslig-tarm/))
Hjälper inte detta så kan du möjligtvis lida av att ha för mycket av vissa bakterier i tunntarmen (SIBO). Då kan man exempelvis få obehag eller ont i magen, gaser och diarré. Konventionellt försöker man lösa detta med hjälp av antibiotika, men det går att tackla även med en näringsrik kost, probiotika och växter med antibakteriella egenskaper.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.