Visa fullständig version : Fungerar luftkylare?
Är det någon som har erfarenhet av sk. luftkylare? Jag tänkte ev. ha en i sommarstugan, men om luften bara blir fuktigt och kladdig så är det inte mycket att ha. Någon som har provat?
Magrauta
2023-06-09, 14:06
Du kan inte få ner medeltemperaturen i rummet utan ett utblås, du kommer skapa värme genom att dra igång en motor av något slag. Dock kan du säkert få en kylig "stråle" från fläkten. Tänk fysiska lagar. Man kan ju inte skapa kyla utan energi, och "bieffekten" är lustigt nog värme.
Portabel AC är ju att rekomendera. Jag har en och min funkar bra även om halva internet påstår att dem knappt funkar.
I ett stort och välventilerat rum kan du få en stråle med något sval luft i ansiktet. i övrigt så bidrar maskinen till att höja temperaturen inomhus och göra luften fuktig såsom herrn ovanför skriver.
I ett litet rum är det katastrofalt, blöt fuktig luft och varmt som fan.
Så nej, köp en ac. Jag har nu köpt 3 begagnade portabla ac med slang ut genom fönstret. Har en i varje sovrum. Du kan med fördel leta speciellt efter riktigt stora, tunga och gamla maskiner. Man får dom för kanske 600kr, dom är rejäla i fläkten så dom blåser bra utan att vråla som en jetmotor och byggkvaliten är ljusår bättre än dom nya man får för typ 3000kr.
Men testa kylan innan du köper. Luften som kommer ut ska kännas sval och luften som blåser ut genom slangen där bak ska vara rejält varm. Då vet du att den funkar. Transporterar du den liggande så låt den står upp i 12-24 timmar innan du startar den.
Scratch89
2023-06-12, 10:42
Jag har också en portabel AC med utblås genom slang som man häver ut genom fönstret. Följer det med tätning är det ännu bättre, men fungerar som en dröm ändå. Lite svårt att kyla en hel lägenhet, men t.ex ett sovrum går fort.
EN portabel AC fungerar sådär ifall den står på jämt, blir torrare luft och lite svalare, torrheten gör mycket för upplevda värmen.
Däremot kostar en bra typ 5000kr, så steget upp till en riktig värmepump är typ 10 till, så är det till en stuga hade jag installerat en riktig, då kan man ha den som grundvärme också istället för att stugan ska stå kallställd
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.