handdator

Visa fullständig version : Kan andas bättre genom näsan när jag fastar, allergi?

Bandid0
2023-05-25, 12:07
Som trådtiteln. Kan man misstänka att det är någon form av allergi eller födoämnesöverkänslighet? Jag har nyligen börjat experimentera med heldagsfasta igen och det jag märker de dagarna jag inte äter alls att jag kan andas så bra och obehindrat genom näsan. I vanliga fall så känns det som att näsan svullnar upp och jag har ofta ganska svårt att andas genom näsan.

Är det anledning att misstänka allergi eller kan det vara en vanlig reaktion av att man äter?

maqan
2023-05-25, 18:53
Vad äter du vanligtvis?

Bandid0
2023-05-25, 18:56
Vanlig mat, baserad kring ris, pasta, kött fisk och ost.

maqan
2023-05-26, 15:52
Det närmaste till hands att utesluta under en period för att se om det lindrar dina besvär är väl gluten och mjölkprotein i sådana fall.

stridis
2023-05-26, 16:01
Jag har liknande problem, men jag börjar misstänka dammallergi(förhoppningsvis inte kattallergi).

tomten1
2023-05-26, 21:36
Av viss mat blir jag alldeles igentäppt (bananer och havregryn) har jag börjat inse. Och häromdagen upptäckte jag att annan mat (majskakor) fick motsatt effekt, det vill säga, att det började rinna ur näsan istället (dvs rensas).

The yellow flesh of the fruit triggers a histamine response in some people, which increases the production of mucus in your body (https://www.thedailymeal.com/healthy-eating/runny-nose-dont-eat-these-15-foods-slideshow).

söderkisen
2023-05-26, 22:14
Som trådtiteln. Kan man misstänka att det är någon form av allergi eller födoämnesöverkänslighet? Jag har nyligen börjat experimentera med heldagsfasta igen och det jag märker de dagarna jag inte äter alls att jag kan andas så bra och obehindrat genom näsan. I vanliga fall så känns det som att näsan svullnar upp och jag har ofta ganska svårt att andas genom näsan.

Är det anledning att misstänka allergi eller kan det vara en vanlig reaktion av att man äter?

Kan vara histaminer.

Kischen
2023-06-30, 10:41
Spånar fritt med risken att jag åker ut och cyklar.

Jag andas bättre genom näsan efter att jag intagit koffein, inte genom näsan utan den vanliga vägen. Jag har tänkt själv att det har med den lilla adrenalinökningen att göra, men kan ju såklart ha med att blodkärl drar ihop sig.

En längre fasta ger högre nivåer av adrenalin? Jag ser själv vilken virrig smörja jag skriver men men.

Swiftey
2023-06-30, 13:50

Jag är densamma. Jag har gjort allergitester men har inte några allergier. Jag har testat carnivore och då har jag 0 problem med detta. Jag har hört fler av dessa historier. Det man kan göra är en uteslutningsdiet. T ex att du bara äter kött, sedan introducerar bit för bit så kan du se lättare vad du reagerar på.

geoff
2023-07-01, 10:24
Jag fick oavsiktligt slut på omega3-kapslar efter flera år och insåg ganska snabbt att min nästäppa om nätterna blev mycket bättre. Fiskolja innehåller mycket histaminer..

wombexcept
2023-08-22, 08:53
Gluten och mjölkprotein är förmodligen det lättaste att undvika tillfälligt för att se om det hjälper. I mitt fall tror jag att en dammallergi är skyldig. Även om jag alltid har antagit att den lilla ökningen av adrenalin var skyldig, är det möjligt att förträngningen av blodkärlen var den verkliga boven.
mini crossword (https://minicrossword.io/)