handdator

Visa fullständig version : Kostschema för matberoende / hetsätare

matvrak
2023-04-26, 16:33
Jag lider tyvärr av en rätt stark ätstörning i form av matberoende med grava hetsätningsattacker. Sökt hjälpt via primärvården men väntetiderna är så pass långa att jag tills jag får professionell hjälpt tänkte försöka sätta ihop ett matschema att följa för att få struktur på mitt ätande och iallafall inte förvärra min hälsa under tiden.

Jag är 32 år, 85kg, man, stillasittande kontorsarbete. Tar ~10k steg per dag, springer 30-40 minuter x 3 gånger i veckan och gymmar en timme x 2 gånger i veckan.

Mitt tilltänkta kostschema:

07.30

70g havregryn
40g vassle (bodyscience)
100g blandade bär
2 kokta ägg
3st omega 3 tabletter

11.00-12.00 TRÄNING

12.30
250g kycklingfile
80g quina/fullkornsris/bulgur
200g blandade grönsaker
olivolja att steka i

15.30
300g kvarg
100g hallon
ELLER
En proteinbar

19.00
200g fryst lax
150g sötpotatis
150g morot
75g grönkål
100g haris coverts
lite olivolja för ugnsstekning av rotfrukterna

Någon gång under dagen: En frukt

Får ihop detta till ~2200-2300 kalorier. Min förhoppning är att få i mig ordentligt med näring men samtidigt åstadkomma ett litet, men hållbart, kaloriunderskott då jag idag är tjockare än vad jag någonsin tidigare varit.

Meningen med den här posten är väl egentligen att få någon form av input på min plan, jag har bingeat så hårt varvat med diverse dieter att jag har tappat uppfattningen om vad som utgör en rimlig kosthållning/portionsstorlek..

All hjälp tas tacksamt emot!

SalkinA
2023-04-26, 16:42
Rent spontant, så kanske du inte ska börja en resa mot att bota en ätstörning med att lägga dig på kaloriunderskott?

matvrak
2023-04-26, 16:54
Rent spontant, så kanske du inte ska börja en resa mot att bota en ätstörning med att lägga dig på kaloriunderskott?

Grejen är att jag uppfattar det som att hetsätningen hänger i luften oavsett underskott eller inte. Samtidigt förstår jag såklart att jag inte direkt är i en position att göra en pålitlig bedömning.

Min ingångsvinkel var att jag rent objektivt behöver gå ner lite i vikt och att givet min problematik är regelrätta deffar eller större kaloriunderskott inte aktuellt. Därav lika bra att få igång ett (litet) underskott och strap in for the long haul typ.

Filipb
2023-04-30, 17:39
Nu jobbar jag inte mot psykiatrin, men stöter ändå på liknande fall emellanåt i dietistyrket.
Som ovanstående hade jag börjat med att slopa underskott-planer. Det kan komma längre fram. Huvudmålet i nuläget borde vara ett bättre relation till mat samt att lyssna på kroppens signaler.
Det innebär även, till viss utsträckning, att inte ha förbestämda portioner. Mängderna du nämner ovan kan absolut vara en början, men det bör inte låsas vid det. Om du är osäker på om du är mätt eller ej så avvakta 15-20 minuter, känn därefter igen hur det faktiskt ligger till.
Sedan är även frågan om fler mellanmål skulle vara att föredra.
Utöver ovanstående är såklart de stora frågorna när du brukar hetsäta, och vad som brukar vara triggers

jmk
2023-05-06, 20:28
fokuset på hunger mat och tider är ditt problem, du behöver inget schema men en ordentlig fasta och sedan glöm allting

Filipb
2023-05-07, 20:06
fokuset på hunger mat och tider är ditt problem, du behöver inget schema men en ordentlig fasta och sedan glöm allting

Hoppas på troll

jmk
2023-05-11, 23:49
Hoppas på troll

hoppas allt du vill