Visa fullständig version : Människor och deras dubbelmoral
Verkar rätt vanligt att folk förespråkar en sak och sen lever enligt raka motsatsen. Vilka exempel har ni stött på? Jag börjar:
* Gubbar med rent ut sagt rasistiska åsikter som samtidigt har utomeuropeiska fruar.
* Miljöextremister som förespråkar förbud av fossilbränsle och motarbetar privat ägande av bil och samtidigt kör någon dieseltörstig pickup.
* Kommunister som äger svindyra innerstadslägenheter.
* Black lives matters-ledaren som bor i ett område med 99 % vita människor.
Det här känns så vanligt att jag börjar misstänka att nästan alla människor gör sig skyldiga till någon sorts dubbelmoral.
trädgårdsmöbel
2023-04-24, 16:24
Feministmän som är sexköpare/våldtäktsmän. Verkar väldigt vanligt.
Feministkvinnor som propagerar för att man skall tro kvinnor, fast vänder 180 grader om GM är afghan. Verkar väldigt vanligt.
Verkar rätt vanligt att folk förespråkar en sak och sen lever enligt raka motsatsen. Vilka exempel har ni stött på? Jag börjar:
* Gubbar med rent ut sagt rasistiska åsikter som samtidigt har utomeuropeiska fruar.
* Miljöextremister som förespråkar förbud av fossilbränsle och motarbetar privat ägande av bil och samtidigt kör någon dieseltörstig pickup.
* Kommunister som äger svindyra innerstadslägenheter.
* Black lives matters-ledaren som bor i ett område med 99 % vita människor.
Det här känns så vanligt att jag börjar misstänka att nästan alla människor gör sig skyldiga till någon sorts dubbelmoral.
Oftast asiatiska fruar. Inte så vanligt med rasism mot asiater på samma sätt som mot mena-invandrare. Med rätta också.
Jävla svin
Tror inte jag samtalat med en uttalad kommunist någon gång faktiskt.
Lättare att ha goda åsiker om man inte behöver befatta sig med det man har åsikter om.
NIMBY is strong in this one.
trädgårdsmöbel
2023-04-24, 21:18
Kapten klänning är ett typexempel på manlig feministisk dubbelmoral. Så när en man kallar sig feminist går min association direkt till våldtäktsman och torsk.
Langster
2023-04-24, 22:27
Filosofisk fråga:
Är det dubbelmoral att inte leva som man lär?
Man kan ju tycka att något är fel och ändå inte kunna motstå frestelsen.
Jag menar inte att skydda en person som t.ex kapten klänning, men om han benhårt tycker att man ska värna kvinnor på olika sätt, men trots det inte kan motstå att våldföra sig på kvinnor/flickor - är det dubbelmoral, även om han faktiskt tycker att det är fel?
Jag tror att många av "den typen" av våldtäktsmän och pedofiler har något annat fel än bristande moral, bristande impulskontroll eller självbehärskning snarare.
Jag menar - jag tycker kvinnor är väldigt attraktiva, men det betyder inte att jag går runt och våldtar dem, inte en enda gång, inte ens så jag kommit i närheten av att få lust till det.
Absolut ingen ursäkt för kapten klänning, och jag vet inte om hans arbete för kvinnor var annat än en fasad (vilket i så fall gör att det inte handlar om dubbelmoral, bara brist på moral) men jag tror att vissa typer av våldtäktsmän är SJUKA, snarare än "elaka".
Angående invandrare etc.
Folk som t.ex Annie Lööf som mässar om hur underbart det är med invandrare, från sitt familjehem, en stor gård i Värnamo, där ingen brun fot någonsin tagit ett enda steg inom tiotals mil, har helt enkelt en totalt onyanserad och oinformerad idé om hur människor från olika delar av världen fungerar i ett land som Sverige - annat än hennes kollegor i riksdagen, vilket knappast är representativt för den stora massan. Jag vet inte om det är dubbelmoral, det är snarare okunskap, och okunniga människor bör inte få plats i en riksdag, än mindre i en regering.
Jag tror även man faktiskt kan bo i en dyr lägenhet på Östermalm och ha en kommunistisk ideologi, inget som stoppar en från att ha en hög inkomst i det nuvarande systemet. Bara man är redo att ge upp överflödet om det kommer till kritan. Och även vid ett totalitärt kommunistiskt styre så skulle ju faktiskt några vara tvungna att bo på Östermalm. Håller man dock på och fuskar med skatten osv - då är det dubbelmoral.
Rikard Jansson
2023-04-25, 07:55
Den första poängen där är både intressant och lustig, har funderat på det flera gånger. Kan det vara att deras rasism är inriktad på en specifik ras, och att andra raser är okej? Alltså t.ex. att afrikaner är inte ok, men samtidigt är asiater (som deras fru är) ok? Det tror jag stämmer för vissa, men det finns även ett fenomen som är väldigt vanligt i U.S.A. där vita män som uttrycker misstycke mot svarta har en svart fru.
Det tror jag beror på följande; de tänker sig att den här gruppen - vilken den nu är - är skräp med dåliga människor. Sen träffar de på en tjej som de finner trevlig/attraktiv/whatever som är i den gruppen, då blir de ju positivt överraskade. Det är som när man ser en maskulin stockholmare, man blir helt enkelt paff och reagerar starkt på hur maskulin den människan är, även om den egentligen är bara en helt vanlig man. På samma sätt reagerar den vita mannen på den trevliga/snälla/snygga svarta tjejen som om det vore något extremt ovanligt, och faller därmed handlöst.
wintersnowdrift
2023-04-25, 09:18
Jag tror att alla människor ägnar sig åt någon grad av självbedrägeri för att täppa till den kognitiva dissonans som uppstår när våra tankar, drifter, moral och handlingar inte är i alignment. Vilket händer typ alla hela tiden därför att livet inklusive vår hjärna är komplext. Inför sig själv har man en förklaring som ursäktar eller motiverar en viss handling, men när någon annan gör samma sak så är det Fel - för din hjärna är inte automatiskt engagerad i att hitta kryphål, empati och rättfärdigande argument på samma sätt som när saken gäller dig själv.
Att dubbelmoral uppstår är dessutom givet eftersom nästan alla moraliska principer resulterar i dilemman när de ska appliceras i praktiken. Att vara så dogmatisk att man undviker dubbelmoral leder inte till en etisk utan snarare tyrannisk livsfilosofi.
The_RobRoy
2023-04-25, 09:26
Jag tror att alla människor ägnar sig åt någon grad av självbedrägeri för att täppa till den kognitiva dissonans som uppstår när våra tankar, drifter, moral och handlingar inte är i alignment. Vilket händer typ alla hela tiden därför att livet inklusive vår hjärna är komplext. Inför sig själv har man en förklaring som ursäktar eller motiverar en viss handling, men när någon annan gör samma sak så är det Fel - för din hjärna är inte automatiskt engagerad i att hitta kryphål, empati och rättfärdigande argument på samma sätt som när saken gäller dig själv.
Att dubbelmoral uppstår är dessutom givet eftersom nästan alla moraliska principer resulterar i dilemman när de ska appliceras i praktiken. Att vara så dogmatisk att man undviker dubbelmoral leder inte till en etisk utan snarare tyrannisk livsfilosofi.
Håller helt med, på extrema grejer som miljöextrimister som kör bensin-SUV är det väl kanske övertydligt. Men vi moderna rika människor har ju konstant dubbelmoral. Det är ju som dendär stand-up showen som Schyffert och gänget körde, man hatar hur djuren hanteras. Sen står man där på ICA när fläskfilen reas ut för 99kr/kg och säger GUD VAD BILLIGT och tar 3 filer direkt. Sånt här händer ju helatiden med vårat beteende där vi lever på andras "bekostnad" på så många sätt.
Lasse Kongo
2023-04-25, 09:44
Sverige är en stor enda dubbelmoral, svenskar överlag är fega, konflikträdda och patetiska, edit; men också många egenskaper som gör att vårt land varit så bra en gång i tiden; vi gör rätt för oss, vi väntar på vår tur, vi står i kö, vi vill inte ställa till med tjafs i onödan (bättre bli arg sen när man kommer hem än att säga till direkt) ändå ganska mjäkiga och tafatta, det har ändå gjort vårt land till ett ganska trevligt land att leva i för för de flesta.
Läste en tweet av en sozze igår på Twitter, den var på riktigt, hon var fullständigt bedrövad över att SD nu fått igenom slopad plastpåseskatt, eftersom det globalt dumpas en lastbil plast i skogen typ varje dag.
Det är liksom en ny variant av downs syndrom.
Kloka synpunkter från flera ser jag.
Jag tror att det kan vara så enkelt som att alla människor har en idealbild av hur världen ska vara eller fungera, och vad man strävar mot. Sen finns det en daglig verklighet som handlar om att försöka överleva och lösa problem. Då blir det kanske lösningar som avviker från hur man tycker det BORDE vara. Så visst kan jag förstå det på sätt och vis. Och jag vet att alla människor konstruerar tillvaron i sitt huvud så att det ska gå att fungera som människa. Man är inte ärlig i sin bedömning av omvärlden eller sig själv.
Med det sagt så känns vissa beteenden ändå så uppenbart hycklande. Rent allmänt kan väl sägas att desto hårdare man propagerar för eller mot något, desto noggrannare bör man vara att själv försöka leva upp till det man propagerar för.
Nutidsfenomenet dubbelmoral skulle jag mer säga beror på att folk egentligen inte hyser de åsikter och uppfattningar som man påstår sig ha. Miljöfrågan är ett bra exempel. Det är snarare ett slags poserande som folk håller på med för att vinna andras gillande. Få människor tror på allvar att jorden håller på att gå under i en klimatkris; men man tar gärna kort på sig själv när man källsorterar eller med kör sin nya Tesla.
Miljöpartister tror inte heller på jordens undergång utan det är samma poserande där. Som en klok person noterade för ett tag sedan: om man nu verkligen på allvar hade trott att undergången stod för dörren så hade man agerat som en sådan där gammal asteroid-film från 90-talet. Åtgärdsplanen hade varit helt annorlunda. Man hade inte haft tid att dalta runt. Det hade byggts kärnkraft i enorm mängd. Delar av den enorma energiutvinningen hade kunnat användas för koldioxidlagring o.s.v. Men det är inte det vi ser. Istället har vi medelklassen som tror att de ska källsortera lite grann och sedan leva som vanligt; eller miljömupparna som larvar runt med energisystem som "känns bra" och försöker tvinga folk att ha papperskasse på ICA; som om det skulle göra någon skillnad. Att de här människorna flyger fram och tillbaka hur som helst är knappast konstigt för de tror inte på vad de säger.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.