Visa fullständig version : Hur länge klarar sig X framme i rumstemperatur?
Armed Dingo
2023-04-18, 13:52
Det kommer ju en del sådana här frågor och nu har jag en själv. Finns kanske fördelar med att samla frågorna i samma tråd?
Jag tog ut fryst, köpt färsk, kycklingfilé i sin oöppnade förpackning på tining igår kväll. Kl 18 ungefär. Ställde på köksbänken.
Imorse kl 8 ser jag att jag glömt den framme. Den var kanske något sval på undersidan men självklart var den helt tinad och antagligen varit i flera timmar, säkert sedan kl 3 på natten. Dvs framme ca rumstemperatur i 5h.
Jag ställde in den i kylskåpet direkt. Nu har jag just tagit ut den, öppnat och luktat på. Om jag inte hade glömt den framme så hade jag aldrig misstänkt att den blivit dålig men nu är jag osäker. Den luktar svagt av kött. Inte dåligt men ändå. Minns inte hur kyckling luktar normalt.
Vad tror panelen? Den ska marineras och grillas väl är tanken.
Antingen tillagar du den och provar äta upp det. Eller så slänger du den direkt.
Armed Dingo
2023-04-18, 14:05
Antingen tillagar du den och provar äta upp det. Eller så slänger du den direkt.
Hmm.. funderar på att slänga den om några dagar istället, kan vara bättre tror du?
Hmm.. funderar på att slänga den om några dagar istället, kan vara bättre tror du?
Nej desto länge du väntar att tillaga den desto värre. Låter helt idiotiskt.
Armed Dingo
2023-04-18, 14:12
Nej desto länge du väntar att tillaga den desto värre. Låter helt idiotiskt.
Förlåt jag drev med dig, för det lät som att du drev med mig. Jag borde sagt att tanken är att tillaga kycklingen ikväll.
Men ditt första svar var som att jag ska pröva om den går att äta genom att helt sonika äta den, men om inte, då måste jag slänga den genast. Som om ifall jag väntar med att slänga den, då kan något hemskt inträffa. :laugh:
skyffelmördarn
2023-04-18, 15:52
Det här är varför man aldrig ställer fram saker på bänken för att tina. Alltid kylskåp.
Med det sagt, jag har ätit kyckling som både luktat och smakat surt och inte haft några problem efteråt.
Matförgiftning är ju aldrig skoj så om du vet med dig att du har nått viktigt inplanerat närmsta dagarna...
Armed Dingo
2023-04-18, 21:37
Hela familjen åt för ett par timmar sedan och hittills lugnt. Den smakade inte konstigt heller.
Jag vill minnas att det var många dagar kvar till bäst före när jag frös in den så det hjälpte nog till.
MasterChief
2023-04-19, 06:47
Tumregeln är max två timmar i rumstemperatur. Vid högre temperaturer minskar tiden snabbt.
Jag tog ut fryst, köpt färsk, kycklingfilé i sin oöppnade förpackning på tining igår kväll. Kl 18 ungefär. Ställde på köksbänken.
Imorse kl 8 ser jag att jag glömt den framme. Den var kanske något sval på undersidan men självklart var den helt tinad och antagligen varit i flera timmar, säkert sedan kl 3 på natten. Dvs framme ca rumstemperatur i 5h.
Alltså en förpackning om 1-2 kg? Jag hade inte haft några betänkligheter ens om det rört sig om en enda filé.
Armed Dingo
2023-04-19, 09:06
Alltså en förpackning om 1-2 kg? Jag hade inte haft några betänkligheter ens om det rört sig om en enda filé.
Betänkligheter angående att slänga eller äta?
Betänkligheter angående att slänga eller äta?
Förlåt, jag var omedvetet otydlig. :) Jag hade ätit upp kycklingen.
Hela familjen åt för ett par timmar sedan och hittills lugnt. Den smakade inte konstigt heller.
Jag vill minnas att det var många dagar kvar till bäst före när jag frös in den så det hjälpte nog till.
Skönt att det löste sig för dig och familjen.
Du ska veta att jag skickade tankar och böner åt dig, det kanske spelade in, vem vet.,
Är dom fryskall, -18 grader, så brukar dom kunna vara frysta/under 8+ grader ytterst, rätt jävla länge ifall det ligger kvar i påsen, jag tar alltid fram all mat innan helgens lagning dagen innan och bara lämnar på köksbänken
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.