Visa fullständig version : Folk som är överdrivet intresserade av ny teknik
Det finns en kategori människor som är överdrivet intresserad av ny teknik. Vill ha senaste prylarna, senaste teknologiska anpassningen i bil och hem osv. Och sen finns det de som ser med skepsis på nymodigheter som man känner att det finns litet eller obefintligt behov av.
Vilken typ är du? Jag lutar nog mer mot den senare. Jag tycker att vi peakade på många sätt som samhälle när första generationen ADSL rullades ut i folkhemmet. Därefter har väl det mesta varit av tveksamt värde eller rent ut sagt onödigt eller destruktivt. Känner oftast noll intresse att ta till mig nymodigheter.
StarkaUlf
2023-04-17, 14:29
Skaffade Spotify och trådlösa hörlurar för 2 år sen. Körde på Mp3-spelare fram tills dess. Bytte enbart för att spelaren gick sönder och jag fick hörlurarna gratis.
Så långt kan jag sträcka mig med nymodigheter. Har noll intresse av ny teknik.
Lafayette
2023-04-17, 15:01
Jag svär dagligen över trådlösa hörlurar och att sladdar börja försvinna, avskyr dem. MP3-spelare var fina grejer <3
The_RobRoy
2023-04-17, 15:12
Jag älskade ny teknik och det senaste upp till 25 års ålder ungefär, sen började det rasa. Minns redan som 28-29 åring då jag hade BlackBerry telefon och företaget skulle byta till iPhone, jag va sjukt tveksam. Visste jag skulle bli beroende av smartphone, ville helst bara behålla min BlackBerry. Efter det har det bara blivit värre, hatar att trixa med inställningar till elektronik i dag, som 20 åring kunde jag sitta 4 timmar och installera drivrutiner till musen, funkar det inte på 4 minuter nu får jag frispel. Jag hatar när jag måste uppgradera till en ny version av Windows eller Excel eller liknande, jaha nu hittar jag inte funktionerna och inställningarna som jag visste var dom var tidigare. Osv osv
Har helt enkelt gått och blivit en otrolig bakåtsträvare av den enkla devisen om det funkar bra som det är, är jag helt ointresserad att uppgradera. Tyvärr tvingas man ju ibland. Alla uppgradering är ju inte av ondo dock. Tex kände jag mig korkad nyligen, har streamat film via en gammal Western Digital Media box i 10 års tid nu, den började bli väldigt slö, nya format funkade inte osv. Så köpte en en Nvdia Shield för någon månad sen med VLC (som jag är van vid) installlerat, det vaju rena drömmen, skulle köpt den för längesen. Funkar ny teknik är jag inte emot det alls, men ofta blir det ju bara strul att byta.
T.ex. ChatGPT är ju ny teknik nu, jag tog mig faktiskt tid att installera och testa det, det kändes värt att göra. För att uppleva det själv, va samma känsla som när jag beta testa Spotify 1 år innan det släpptes på marknaden, man visste, detta blir stort.
Inprincip helt ointresserad. Har t.ex en huawei telefon från 2018 som är superskit säckert, men jag gillar den ändå.
PC:n var jag lite intresserad av att byta delar och så men tillslut nådde jag en nivå där jag kunde spela det jag var intresserad av och fanns ingen anledning att byta.
ChatGPT har var riktigt intressant att använda, ska bli spännande och se vart det tar vägen.
folk som är överdrivet intresserade av folk som är överdrivet intresserade av ny teknik
Akerhage
2023-04-17, 19:30
Vad är det för fel på att vara överdrivet intresserad av något över huvudtaget? Teknik är ju spännande, för civilisationen framåt, utvecklar vårt sätt att leva. Finns hur mycket som helst som gör att teknik är intressant. Jag bryr mig inte om att köpa senaste prylarna men tycker om att läsa om alla framsteg som görs.
Skeptisk. Åtminstone vad gäller mjukvara. För mycket av det som skapas är integritetskränkande eller fördummande.
skyffelmördarn
2023-04-17, 20:43
Klassiskt exempel på folk som försöker köpa lycka. Man försöker fylla sitt tomrum med konsumtion.
Lafayette
2023-04-17, 20:50
The things you own end up owning you
Jag är fortfarande enormt teknikintresserad. Det började redan som barn med att jag hade turen att bli riktigt god vän med någon med rika föräldrar :d Detta ledde till tidig kontakt med C64 och efter flera års sparande av veckopeng och en hel del småjobb hemma hade jag och min bror råd att köpa en Amiga 500. Jag lärde mig programmera genom att skriva av kod från tidningar och böcker och göra ändringar i koden. Så småningom fick vi köpa en begagnad 486dx av en teknikintresserad granne som skulle uppgradera.
Sedan rullade det på med datorer och teknik, läste ett gymnasieprogram med IT-inriktning, hetaste trenden där 97-99. Internet var fett! Gick med i en datorförening på gymnasiet som höll till i källarlokaler med gammal övergiven datorhårdvara, där byggde vi datorer, felsökte datorer, lärde oss koppla olika typer av nätverk, överklocka, programera, sätta upp servrar att fjärrstyra över nätet. Olika *nix operativsystem osv.
Sedan blev det militärtjänstgöring, Mönstrades in som Stabskryptör men flyttades över som IT-tekninker på försvarshögkvarteret i stockholm. Efter lumpen tog jag jobb som teknisk support åt b.la Dell. Runt värnplikten 00-01 gick jag med på sweclockers för jag var intresserad av överklockning och bygga egna system, började även moderera där.
Men någonstans 2006 hoppade jag av IT och skolade om till dietist. Men teknikintresset lever kvar. Jag bygger datorer. Jag köper medvetet tekniska prylar för det intresserar mig. Luftvärmepumpen måste såklart vara internetansluten, appstyrd och kopplad mot Nordpol för att följa elpriserna och värma vattnet när det är som billigast. Självklart El på timdebitering med en app där man kan följa priset. Smart diskmaskin som jag kan styra från telefonen så den diskar när elpriset är som lägst och jag sover.
Googles assistent summerar dagen när jag vaknar, vilken site jag skall in och jobba på, vädret, den hissar upp rullgardinen och sammanfattar nyheterna åt mig. Nördigt? Ja! Kul? Ja!
Har jag en app till bilen? Japp, har jag en app till laddstolpen så jag kan styra när bilen laddas? Japp. Är jag fascinerad av AI? Ja, men även riktigt rädd för vart det kommer ta vägen.
Bygger jag ett Meshnätverk där hemma även om det inte riktigt behövs? Japp, Har jag en robotdammsugare? Självklart. Har jag smarta lampor? Oja. Ytterdörr med kod/blipp och appstyrning? Självklart!
bunkrulle
2023-04-18, 09:57
Jag har hört många forskare och professorer säga att vi sedan mitten av 70-talet faktiskt har stagnerat i den tekniska utvecklingen. All teknik vi har nu är bara förbättrad teknik från då. Större och plattare skärmar till exempel. Principen är densamma.
Detta anses bero på att forskningsanslagen har förändrats från att visda forskargrupper har fått pengar för att bara komma på saker, till att få pengar för att bekräfta saker. Eller att ingen kreativ forskning sker i samma utsträckning längre.
För att svara på frågan. Jag är hyfsat ointresserad. Är inte alls imponerad ChatGPtäT 3.5 till exempel. Har inte provat 4.0 men har som sagt begränsat intresse av att betala för den tjänsten.
Största ångesten är ju när jobbet byter gränssnitt eller ärendehanteringssystem. Har aldrig varit med om att medarbetarna klagar. Det är alltid något som någon annan hittar på behöver ändras trots att de som använder systemen inte efterfrågar det.
Klassiskt exempel på folk som försöker köpa lycka. Man försöker fylla sitt tomrum med konsumtion.
Funkar bra! Jag är lycklig och mår bra :)
Mitt största problem är att livet är för kort och dagen har för få timmar för att jag ska hinna göra allt jag vill göra.
Langster
2023-04-18, 11:41
Jag har hört många forskare och professorer säga att vi sedan mitten av 70-talet faktiskt har stagnerat i den tekniska utvecklingen. All teknik vi har nu är bara förbättrad teknik från då. Större och plattare skärmar till exempel. Principen är densamma.
Detta anses bero på att forskningsanslagen har förändrats från att visda forskargrupper har fått pengar för att bara komma på saker, till att få pengar för att bekräfta saker. Eller att ingen kreativ forskning sker i samma utsträckning längre.
Det stämmer. Det enda som utvecklats sen 70-talet är användarvänligheten och tillgängligheten.
Vilket gör att vara ”teknikintresserad” mest betyder att man är en prylbög i dagens läge. Det finns inget att vara intresserad av längre, man behöver inte tweaka något och tekniken finns där för alla.
Det var längesen något helt nytt introducerades i våra liv som faktiskt gjorde skillnad. Senaste var internet, och det var väl åtminstone 30 år sen. Notera att elektriciteten introducerades allmänt för bara typ 130 år sen. I princip all teknisk utveckling för privat bruk utvecklades alltså på 100 år - och det är gaaaaalet mycket, alla hushållsapparater, tvättmaskiner, TV, Video, datorer, bilar, belysning ffs osv osv. På 100 år - och sen hände ingenting.
Och nu börjar vi märka att det är svårt att få energin att räcka ens till det vi har nu.
Det stämmer. Det enda som utvecklats sen 70-talet är användarvänligheten och tillgängligheten.
Vilket gör att vara ”teknikintresserad” mest betyder att man är en prylbög i dagens läge. Det finns inget att vara intresserad av längre, man behöver inte tweaka något och tekniken finns där för alla.
Det var längesen något helt nytt introducerades i våra liv som faktiskt gjorde skillnad. Senaste var internet, och det var väl åtminstone 30 år sen. Notera att elektriciteten introducerades allmänt för bara typ 130 år sen. I princip all teknisk utveckling för privat bruk utvecklades alltså på 100 år - och det är gaaaaalet mycket, alla hushållsapparater, tvättmaskiner, TV, Video, datorer, bilar, belysning ffs osv osv. På 100 år - och sen hände ingenting.
Och nu börjar vi märka att det är svårt att få energin att räcka ens till det vi har nu.
Jag skulle säga att den smarta mobiltelefonen revolutionerade mycket. Det stora genombrottet torde ha vart kring iphone 1 2007
Den har ju mer eller mindre ersatt digitalkameran, hemvideokameran, miniräknaren, musikspelaren och en massa andra annars separat hårdvara. För att inte tala om att det gjorde internet bärbart och tillgängligt dygnet runt. Att kunna googla fram fakta, läsa på wikipedia mm nästan var du än befinner dig var/är helt revolutionerande.
Att både mobiltelefoni och internet är äldre påverkar inte hur stort genomslag det fick i våra liv. Ohyggligt få under 50 idag är utan internetansluten mobiltelefon.
Skall man se framåt tror jag någon form av AR kommer bli stort när tekniken är liten nog för att bäras utan att se ut som en idiot. Typ google glass fast smidigt.
Gällande annan modern innovation som jag tror kommer påverka oss stort under vår livstid skulle jag säga CRISPR/Cas9 aka "Gensaxen"
Gällande annan modern innovation som jag tror kommer påverka oss stort under vår livstid skulle jag säga CRISPR/Cas9 aka "Gensaxen"
Sen är vi alla obsoleta när de perfekta människorna väljs fram.
Det kan nog sluta med att världen som vi känner den tar slut och att inget blir sig likt ("perfekta" människor som lever i harmoni som i en myrstack).
Armed Dingo
2023-04-18, 14:33
Jag är väldigt intresserad av att läsa om ny teknik. Jag köper dock sällan nytt. Jag vet att jag inte kan motivera kostnaden att uppgradera varenda år, och ju längre jag väntar, desto nyare teknik kan jag köpa.
Sen är vi alla obsoleta när de perfekta människorna väljs fram.
Tänk vad vissa regioner kommer komma på efterkälken.
Vissa samhällen med formidabla genier och samtidigt vissa fattiga sub-sahariska länder med en tredjedel av deras intelligenskvot som median.
bunkrulle
2023-04-18, 16:58
Jag skulle säga att den smarta mobiltelefonen revolutionerade mycket. Det stora genombrottet torde ha vart kring iphone 1 2007
Den har ju mer eller mindre ersatt digitalkameran, hemvideokameran, miniräknaren, musikspelaren och en massa andra annars separat hårdvara. För att inte tala om att det gjorde internet bärbart och tillgängligt dygnet runt. Att kunna googla fram fakta, läsa på wikipedia mm nästan var du än befinner dig var/är helt revolutionerande.
Att både mobiltelefoni och internet är äldre påverkar inte hur stort genomslag det fick i våra liv. Ohyggligt få under 50 idag är utan internetansluten mobiltelefon.
Skall man se framåt tror jag någon form av AR kommer bli stort när tekniken är liten nog för att bäras utan att se ut som en idiot. Typ google glass fast smidigt.
Som sagt. Gamla uppfinningar och förfinade mekanismer. Ingenting nytt egentligen.
Google är istället för nationalecyklopedin, fast ideologiskt styrd. ChatGPT är bara en sökmotor som formulerar sökresultaten åt dig.
Vad vi efterlyser är på riktigt revolutionerande teknik. Framsteg i fusionenergi eller att kunna använda mörk materia och energi i praktiken.
Som sagt. Gamla uppfinningar och förfinade mekanismer. Ingenting nytt egentligen.
Google är istället för nationalecyklopedin, fast ideologiskt styrd. ChatGPT är bara en sökmotor som formulerar sökresultaten åt dig.
Vad vi efterlyser är på riktigt revolutionerande teknik. Framsteg i fusionenergi eller att kunna använda mörk materia och energi i praktiken.
Nationalencyklopedin i fickan känns revolutionerande tycker jag. Framsteg i fusionsenergi känns bara som förfinad mekanism kring elektricitet i så fall.
bunkrulle
2023-04-19, 08:39
Nationalencyklopedin i fickan känns revolutionerande tycker jag. Framsteg i fusionsenergi känns bara som förfinad mekanism kring elektricitet i så fall.
Fusionskraft är en helt ny källa till energi. Lika, eller mer, revolutionerande än vad fissionskärnkraften var.
trädgårdsmöbel
2023-04-19, 10:04
Jag gillar dystopisk sci-fi så AI, automatisering och robotar både fascinerar och skrämmer mig.
Jag gillar även att AI som lanseras och lär sig via interaktioner behöver PK-programmeras för att inte bli alternativhöger inom bara ett par dygn. Det är en fascinerande utveckling.
Fusionskraft är en helt ny källa till energi. Lika, eller mer, revolutionerande än vad fissionskärnkraften var.
Beror ju lite på. Fusion skulle kunna bli en sådan teknologi som blir en marginell framgång. En teknologi med större kapitalkostnader än vanlig kärnkraft, tvunget att bygga mastodontverk och som har EROI i paritet med förnybart.
Eller så bemästrar vi fusion såpass att vår tid ses som svår energifattigdom och våra rymdskepp drivs av fusion.
Sjukligt intresserad av ny teknik, läser om det dagligen, från strukturer av nya chip till blåtandsrevisioner, däremot är det många år sedan köplusten dog av, det har liksom dött ut litegrann på hur stor skillnad tekniska framsteg avspeglar sig i funktioner.
The_RobRoy
2023-04-19, 15:04
Eller så bemästrar vi fusion såpass att vår tid ses som svår energifattigdom och våra rymdskepp drivs av fusion.
Eftersom tekniken i princip redan är bevis, både igenom att solen redan gör det och vi i våra enkla experiment börjat ta oss dit, så är det väl bara en tidsfråga. Tar 10 år, 100 år eller 1000 år, men någon gång om vi fortsätter utvecklas så är energi inte ett problem längre.
Vad jag har blivit intutad i mitt yrke är att teknikens utveckling går framåt med en snöbollseffekt, ju mer tiden går desto snabbare går också utvecklingen. Av att döma av expeterna (som är experter ÄVEN inom detta område!!!) i denna tråd är det alltså tvärtom.
Ladugårdsdörr
2023-04-20, 07:13
Eftersom tekniken i princip redan är bevis, både igenom att solen redan gör det och vi i våra enkla experiment börjat ta oss dit, så är det väl bara en tidsfråga. Tar 10 år, 100 år eller 1000 år, men någon gång om vi fortsätter utvecklas så är energi inte ett problem längre.
Jag tror vi alltid kommer hitta på sätt att använda den tillgängliga energin och göra fantastiska saker. Saken är att vi idag kan veta lika lite om tekniken 2123 som man år 1923 kunde veta om dagens teknik och energianvändning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.