handdator

Visa fullständig version : Personalmöten, personaldagar, internutbildningar med kort varsel

trädgårdsmöbel
2023-04-08, 10:26
Jag undrar över legaliteten i detta. En ny chef som gav ut ett slags anställningskontrakt som hon kallade det (inte anställningsavtal) där vi skrev på om att närvara vid personalmöten, personaldagar, internutbildningar osv. och att om detta blev förlagt utanför ordinarie arbetstid så blir det övertid.

Men det är inte betalningen som är problemet, det är själva volymen av sådant här och den korta varseln. Det känns som man kan planera max 2 veckor framåt vad man skall göra på sin fritid för hon älskar verkligen sånt där, särskilt med kort planering, kurser, föreläsningar, utvecklingssamtal, metodstöd, personalmöten, personaldagar, personalutflykter. Det är som en konstant jour.

Saker som hade avklarats på en halvtimme är en heldag och många av de här grejerna är långt bort åt helvete. Varför skall vi sitta i ett hyrt konferensrum 15 mil från Göteborg istället för i Göteborg?

Vad jag undrar om är legaliteten att bombardera (ja bombardera) de man är chef över med såna här grejer 1-2 (tom 3!) ggr i månaden, kanske på arbetstid, kanske inte, men då vi har rullande scheman så har en del tur, andra otur, med 2 veckors varsel?

Agitator
2023-04-08, 11:20
Låter som något ni behöver lyfta som grupp till chefen alternativt gå ovanför chefen och påpeka att det blivit för mycket sista tiden.

Nya chefen kan ju även efter alla dessa möten ni nyss haft kanske börja lugna ner sig då man fått ur sig allt som behövs lyftas som ny chef till massa anställda. Eller ser du på horisonten att det bara kommer fortsätta och dessa möten borde vara ett mail istället?

mattilainen
2023-04-08, 11:54
Detta är en anledning man är medlem i ett fackförbund, så kan man prata med dessa insatta personer.

trädgårdsmöbel
2023-04-08, 12:12
Låter som något ni behöver lyfta som grupp till chefen alternativt gå ovanför chefen och påpeka att det blivit för mycket sista tiden.

Nya chefen kan ju även efter alla dessa möten ni nyss haft kanske börja lugna ner sig då man fått ur sig allt som behövs lyftas som ny chef till massa anställda. Eller ser du på horisonten att det bara kommer fortsätta och dessa möten borde vara ett mail istället?

Jag ser risken med att klaga om alla möten leder till fler möten om möten. Det var illa nog med förra chefen som under Covid hade 4 möten om att man inte skall ha möten. Det var viktigt att poängtera det, så viktigt att det krävdes möte. Den här är ännu värre.

exevision
2023-04-08, 12:14
Men, varför skrev ni på?

trädgårdsmöbel
2023-04-08, 12:17
Detta är en anledning man är medlem i ett fackförbund, så kan man prata med dessa insatta personer.

Haha, ja du. Vi kan säga som så att jag tror jag får kompetentare svar här. Även om Zonecapone skulle göra ett blixtbesök och svara något Zonecaponigt.

trädgårdsmöbel
2023-04-08, 12:18
Men, varför skrev ni på?

För att vi är dumma i huvudet.

Mental
2023-04-08, 12:22
Det är svårt, chefen planerar och leder arbetet.. Så vida ni inte har en högre chef att klaga till.

skyffelmördarn
2023-04-08, 13:28
Om det inte är på arbetstid, vad händer om du bara inte dyker upp? Känns som att det skulle vara svårt för dom att ge dig foten för det.

exevision
2023-04-08, 17:41
Jag blir väldigt nyfiken på vilket typ av arbete det är frågan om.

tjabon
2023-04-08, 18:55
Ring och ta ett opretentiöst samtal med facket centralt.
Vad säger/tycker dina kollegor?
Låter lite som om tant chef använder er för att boosta sin egen karriär. Då blir man sur ..

Wrenchgirl
2023-04-08, 19:12
Ring och ta ett opretentiöst samtal med facket centralt.
Vad säger/tycker dina kollegor?
Låter lite som om tant chef använder er för att boosta sin egen karriär. Då blir man sur ..

Eller en lite överpretentiös chef med lite väl mycket ideer. Jag hade på mitt förra jobb en chef som hade tydligen läst boken "Omgiven av idioter" och under en utbildningsvecka skulle vi en dag göra ett personlighetstest om vi var en gul, blå, grön eller röd personlighet. och sen fick vi diskutera i smågrupper om vi tyckte att det stämde överens med hur vi uppfattade oss själva och varandra.

tjabon
2023-04-08, 21:08
Eller en lite överpretentiös chef med lite väl mycket ideer. Jag hade på mitt förra jobb en chef som hade tydligen läst boken "Omgiven av idioter" och under en utbildningsvecka skulle vi en dag göra ett personlighetstest om vi var en gul, blå, grön eller röd personlighet. och sen fick vi diskutera i smågrupper om vi tyckte att det stämde överens med hur vi uppfattade oss själva och varandra.

Ja, denna chef behöver nog någon som bromsar.

ceejay
2023-04-08, 21:48
Lol, tvinga in en utanför arbetstid? Good luck chuck.

skyffelmördarn
2023-04-09, 09:07
Jag hade ringt in sjuk om det var utanför arbetstid/obetalt.

Men det är klart har ju full förståelse för att man vill behålla någon sorts form av god relation med sin chef utan att behöva vara den jobbiga jäveln.

Mental
2023-04-09, 10:46
Lol, tvinga in en utanför arbetstid? Good luck chuck.

Jag hade ringt in sjuk om det var utanför arbetstid/obetalt.

Men det är klart har ju full förståelse för att man vill behålla någon sorts form av god relation med sin chef utan att behöva vara den jobbiga jäveln.

"närvara vid personalmöten, personaldagar, internutbildningar osv. och att om detta blev förlagt utanför ordinarie arbetstid så blir det övertid."

Låter helt normalt i mina öron. Chefen schemalägger i tid innan. Betalar övertid för de som får tid utanför sitt ordinarie schema. Helt korrekt.

Vår nattpersonal har ständig natt på schemat. Men de måste ändå delta på APT, utbildningsdagar mm, och då de alltid ligger utanför deras ordinarie schema så får de övertid för det.

Bara för att det ligger utanför ens "ordinarie" schema så är det ju inte ett hinnery för chefen att schemalägga den tiden. Bara det görs i korrekt tid innan.

Agitator
2023-04-09, 11:08
"närvara vid personalmöten, personaldagar, internutbildningar osv. och att om detta blev förlagt utanför ordinarie arbetstid så blir det övertid."

Låter helt normalt i mina öron. Chefen schemalägger i tid innan. Betalar övertid för de som får tid utanför sitt ordinarie schema. Helt korrekt.

Vår nattpersonal har ständig natt på schemat. Men de måste ändå delta på APT, utbildningsdagar mm, och då de alltid ligger utanför deras ordinarie schema så får de övertid för det.

Bara för att det ligger utanför ens "ordinarie" schema så är det ju inte ett hinnery för chefen att schemalägga den tiden. Bara det görs i korrekt tid innan.

Precis, minst 2v innan måste man delgivit anställda sådana här förändringar.

Tycker hela upplägget beroende på bransch bara är ett samtal bort med gruppen och chefen. Säga att ni finner att det är lite för mycket möten. Lyssnar inte chefen på det så är det ingen bra chef, lyft det till chefens chef isf.

Rikard Jansson
2023-04-09, 11:48
Aldrig i livet.

Mental
2023-04-09, 15:24
Aldrig i livet.

Skönt om man har ett jobb där man får välja själv, hos oss skulle man varnas och sedan sägas upp för arbetsvägran

nisse1976
2023-04-09, 15:29
Men det är inte betalningen som är problemet, det är själva volymen av sådant här och den korta varseln. Det känns som man kan planera max 2 veckor framåt vad man skall göra på sin fritid

Har du/ni pratat med chefen om det och försökt få till någon förändring?

berserken
2023-04-09, 15:40
Sen är det bra om det leder till förbättringar alla dessa möten . Men ibland stannar det vid en massa möten sen är det som vanligt

skyffelmördarn
2023-04-09, 17:46
Asså jag har inga problem med möten, man får betalt för att sitta och inte göra någonting. Men om det sker utanför arbetstid så går det bort.

Agitator
2023-04-09, 19:42
Asså jag har inga problem med möten, man får betalt för att sitta och inte göra någonting. Men om det sker utanför arbetstid så går det bort.

Nu är det ju avtalat om att det är utanför arbetstid och alla har signat för att ställa upp på det.

Så det är med andra ord förlagd arbetstid utöver den ordinarie arbetstiden.

Ett Orm
2023-04-09, 19:53
Möten är överlag någt fruktansvärt oeffektivt.
Ofta bjuds det in lite alla möjliga för att den som kallat till mötet inte orkar sortera vilka som kan gynnas av det som sägs.
Ofta är det också information som man bara kan skicka via mejl eller i chatgrupp.
Ofta har de möten på en timme där varje person bara har utbyte av infon i typ 10 minuter.

MasterChief
2023-04-10, 05:06
Tycker din chef agerar bra. Sluta gnäll och jobba. Vi kan även vända på det, har det förekommit stunder du slöat på jobbet?

Som chef i många år så blir jag lite triggad av sådant här. Varje gång arbetsgivaren ställer lite krav blir det gnäll. Men när arbetstagaren sitter och surfar på arbetstid eller annat så är det tydligen ok.

skyffelmördarn
2023-04-10, 06:50
Tycker din chef agerar bra. Sluta gnäll och jobba. Vi kan även vända på det, har det förekommit stunder du slöat på jobbet?

Som chef i många år så blir jag lite triggad av sådant här. Varje gång arbetsgivaren ställer lite krav blir det gnäll. Men när arbetstagaren sitter och surfar på arbetstid eller annat så är det tydligen ok.

Du vet varför, det är för att vi har dålig lön och blir utnyttjade. Det blir alla anställda på alla företag.

Boss makes a dollar i make a dime...

dmoller
2023-04-10, 08:09
Skönt om man har ett jobb där man får välja själv, hos oss skulle man varnas och sedan sägas upp för arbetsvägran

"jobb"

Rikard Jansson
2023-04-10, 09:41
Jag antar att det beror lite på vad det är för bransch. För mig som har jobbat mestadels med anläggning så förväntas man ibland jobba (mycket) övertid för att hinna bli klart med saker, men det är inget tvång, utan mer en social norm. Då blir man dessutom rikligt ersatt. Men väldigt få skulle gå med på det som skrivs i tråden med möten och hejkon pejkon utanför ordinarie arbetstid. Exempelvis då på fredagar eller söndagar när man jobbar måndag-torsdag. Vart är det man gör sånt här, och vad är poängen?

Rikard Jansson
2023-04-10, 09:44
Sen inom vissa branscher, typ industrin, är ju känslan mer så här.

Chefen/företaget: "Hej! Här jobbar du som en maskin mellan 06-15, eller femskift eller något annat. För att du säljer din kropp - hjärnan behöver vi inte - och din tid får du si och så många kronor. Okej? Fuck you."

Den anställde: "Hej! Det låter bra. Jag tänker gå runt här och göra det som krävs, och inte ett dugg mer. Jag tänker inte söla eller lata mig, men förvänta er heller inte minsta deluxe. Fuck you."

*Båda nickar med långfingrarna utsträckta*

I ett sådant läge är det inte heller rimligt överhuvudtaget att kräva det som står i tråden.

skyffelmördarn
2023-04-10, 12:58
Sen inom vissa branscher, typ industrin, är ju känslan mer så här.

Chefen/företaget: "Hej! Här jobbar du som en maskin mellan 06-15, eller femskift eller något annat. För att du säljer din kropp - hjärnan behöver vi inte - och din tid får du si och så många kronor. Okej? Fuck you."

Den anställde: "Hej! Det låter bra. Jag tänker gå runt här och göra det som krävs, och inte ett dugg mer. Jag tänker inte söla eller lata mig, men förvänta er heller inte minsta deluxe. Fuck you."

*Båda nickar med långfingrarna utsträckta*

I ett sådant läge är det inte heller rimligt överhuvudtaget att kräva det som står i tråden.

Vi har haft det så på mitt jobb i många år men i takt med att HR avdelningen och kontoret i allmänhet växt så har det blivit mycket mera att minsta timme vi har tekniskt stopp/liknande så ska vi sättas i något annat arbete.

bunkrulle
2023-04-10, 13:17
Utan att ha någon insikt alls i ditt yrke och arbetsplats så hade jag bara sagt att ledig tid är helig tid. Sen kan de förhandla med facket om reprimander och se hur bra det går.

trädgårdsmöbel
2023-04-12, 08:50
Nu har man försiktigt försökt säga ifrån direkt till berörd chef om mängden möten och därmed orsakat ännu ett möte. Ett möte om möten.Misstänkte det men var värt en chansning :/

Fredszky
2023-04-12, 09:16
Att starta en tråd om möten är ju att bjuda in människor att diskutera frågan om möten. Det är ju en form av ett möte skapat av TM.

Men nu har jag ändå masat mig hit...Vart är mitt kafferep?

https://www.hallandsposten.se/image/policy:1.1587859:1463866721/image.jpg?f=Wide&w=1200&$p$f$w=834285a

BelowAverage
2023-04-12, 09:43
Ett möte om möten summerar modern arbetskultur rätt bra ändå.

bunkrulle
2023-04-12, 09:54
Jobbar trädgårdsmöbel inom offentlig sektor?

Agitator
2023-04-12, 19:33

Låter som en aldels för effektiv arbetsplats för att vara offentlig sektor. Eller så är det offentlig sektor och chefen som är ny är från privata näringslivet.

Jeneric
2023-04-13, 07:56

Det är en gigantisk missuppfattning att sådant här inte är minst lika emblematiskt för den privata sektorn, om inte mer. Att alla privata företag är som terminators inriktade på total effektivitet och inte är mer drivna av enstaka personers nycker och idiotier är en illusion.

jmk
2023-04-13, 10:43
vad har man en chef till :confused:

Mental
2023-04-13, 12:04
Jag undrar över legaliteten i detta. En ny chef som gav ut ett slags anställningskontrakt som hon kallade det (inte anställningsavtal) där vi skrev på om att närvara vid personalmöten, personaldagar, internutbildningar osv. och att om detta blev förlagt utanför ordinarie arbetstid så blir det övertid.

Men det är inte betalningen som är problemet, det är själva volymen av sådant här och den korta varseln. Det känns som man kan planera max 2 veckor framåt vad man skall göra på sin fritid för hon älskar verkligen sånt där, särskilt med kort planering, kurser, föreläsningar, utvecklingssamtal, metodstöd, personalmöten, personaldagar, personalutflykter. Det är som en konstant jour.

Saker som hade avklarats på en halvtimme är en heldag och många av de här grejerna är långt bort åt helvete. Varför skall vi sitta i ett hyrt konferensrum 15 mil från Göteborg istället för i Göteborg?

Vad jag undrar om är legaliteten att bombardera (ja bombardera) de man är chef över med såna här grejer 1-2 (tom 3!) ggr i månaden, kanske på arbetstid, kanske inte, men då vi har rullande scheman så har en del tur, andra otur, med 2 veckors varsel?

Att göra ändringar i scheman och dylikt ingår i arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet. En arbetsgivare ska dock enligt arbetstidslagen ge besked om ändringar minst 2 veckor i förväg (se 12 § arbetstidslagen)

Hur mycket tid som läggs på möten, hur långt bort mötet hålls och hur ofta är bara en fråga om hur mycket pengar arbetsgivaren vill lägga, det är inte reglerat i lag.

Chefen har rätt att med 2 veckors varsel ändra i ett schema så du blir tvungen att delta, du skall självklart ha lön för den tiden. Men det låter som du har det och att det är med 2 veckors varsel.
Att vägra delta är Arbetsvägran och skäl för uppsägning.

Men du är så klart fri att klaga, försöka lyfta alternativ mm, men i slutändan är det väl byta jobb som är sista utvägen.

"kontraktet" som ni skrev på har ingen juridisk bäring, ni är ändå skyldiga enligt arbetstidslagen att delta. Det är väl mer som en påminnelse om skyldigheten eller för att minska på tjafset.
För även om ni inte hade haft något separat "kontrakt" om det, så är ni tvungna att acceptera ändringar i schema om de meddelas 2v innan.

trädgårdsmöbel
2023-04-13, 13:31
Att göra ändringar i scheman och dylikt ingår i arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet. En arbetsgivare ska dock enligt arbetstidslagen ge besked om ändringar minst 2 veckor i förväg (se 12 § arbetstidslagen)

Hur mycket tid som läggs på möten, hur långt bort mötet hålls och hur ofta är bara en fråga om hur mycket pengar arbetsgivaren vill lägga, det är inte reglerat i lag.

Chefen har rätt att med 2 veckors varsel ändra i ett schema så du blir tvungen att delta, du skall självklart ha lön för den tiden. Men det låter som du har det och att det är med 2 veckors varsel.

Men du är så klart fri att klaga, försöka lyfta alternativ mm, men i slutändan är det väl byta jobb som är sista utvägen.

"kontraktet" som ni skrev på har ingen juridisk bäring, ni är ändå skyldiga enligt arbetstidslagen att delta. Det är väl mer som en påminnelse om skyldigheten eller för att minska på tjafset.
För även om ni inte hade haft något separat "kontrakt" om det, så är ni tvungna att acceptera ändringar i schema om de meddelas 2v innan.

Tackar, då får jag helt enkelt stå ut med att inte kunna planera fritid och känslan av konstant jour.

Mental
2023-04-13, 19:46
Tackar, då får jag helt enkelt stå ut med att inte kunna planera fritid och känslan av konstant jour.

Du kan planera, men bara 2 veckor framåt, om du vill boka aktivitet längre fram än så får du nog söka ledigt för att vara säker. Mitt råd är skölj ny tjänst om inte chefen går att resonera med

G.W
2023-04-13, 20:15
Man kan ändra arbetstiden utan att ge besked 14 dagar innan, men då får man betala förskjuten arbetstid så det kostar arbetsgivaren en liten slant. Men det går att göra utan problemz.

trädgårdsmöbel
2023-04-13, 22:38
Du kan planera, men bara 2 veckor framåt, om du vill boka aktivitet längre fram än så får du nog söka ledigt för att vara säker. Mitt råd är skölj ny tjänst om inte chefen går att resonera med

Gillar jobbet (för det mesta).

Chefen är problematisk :D Men jag undrar om inte det även är en ledningsfråga från högre upp då de anställer stolpskott. En tidigare chef köpte in materiel på organisationens pengar och sålde vidare privat. Alltså kvinnliga chefer :D

Mental
2023-04-14, 07:01
Gillar jobbet (för det mesta).

Chefen är problematisk :D Men jag undrar om inte det även är en ledningsfråga från högre upp då de anställer stolpskott. En tidigare chef köpte in materiel på organisationens pengar och sålde vidare privat. Alltså kvinnliga chefer :D

Det finns ett jobbigt sätt, jag har duckat den själv. Ta chefens jobb.
Men då kommer ju personalansvar på köpet, och det är fan hemskt.

lördagsgrogg
2023-04-15, 11:35

Men är det inte en ytterst desfunktionell arbetsplats går det väl att prata med människan?

Jag tolkar det som att den nya chefen bara är lite överambitiös. Om du säger att du hade något inplanerat såsom en kärlekssemester med frugan eller final i korpfotbollen kanske chefen bara är ok med detta?

Wrenchgirl
2023-04-15, 12:37

Lätt offtopic, men har en kompis som fär något år sedan kom på jobbet och fick veta att från och med nästa dag skulle han vara på en annan avdeling över sommaren, något som hade blivit bestämt utan att han ens hade blivit informerad. Hur faller det inom legaliteten gällande de två veckorna? Och nej det var inte på ett möte som han fick veta det utan den avdelningschefen sa "från och med imorgon ska du vara med oss" när han mötte henne på morgonen strax innan de skulle påbörja dagens arbetspass. Och nej inte offentlig sektor utan inom handel och han blev förflyttad till lagret efter att ha varit del av en underhållsavdelning.

Ett Orm
2023-04-15, 12:50
Ah konflikträdsla när den är som bäst.
Varför inte säga till chefen att man tycker det är helt vädelöst (pga av relevant orsak) och inget man ställer upp på frivilligt. Man kan ju formulera om det lite om man inte gillar att bråka alltför mycket.
Ser samma sak hela tiden, folk klagar över långa möten som inget ger för att direkt tacka ja till nästa och sitta kvar tiden ut.
Måna mantimmar åt fanders. I en produktionsline kan de knappt ha en apt på en timme pga produktionsbortfall.

Mental
2023-04-15, 17:30
Lätt offtopic, men har en kompis som fär något år sedan kom på jobbet och fick veta att från och med nästa dag skulle han vara på en annan avdeling över sommaren, något som hade blivit bestämt utan att han ens hade blivit informerad. Hur faller det inom legaliteten gällande de två veckorna? Och nej det var inte på ett möte som han fick veta det utan den avdelningschefen sa "från och med imorgon ska du vara med oss" när han mötte henne på morgonen strax innan de skulle påbörja dagens arbetspass. Och nej inte offentlig sektor utan inom handel och han blev förflyttad till lagret efter att ha varit del av en underhållsavdelning.

Är arbetstiden den samma så borde det inte vara något problem. Om det är arbetsuppgifter som normalt hör till yrkesrollen. Om jag jobbar som barndietist men sjukhuset behöver mig på allmänmedicin som dietist är det inte några problem. Men de kan inte flytta mig till att bli vårdbiträde t.ex