Visa fullständig version : Dålig mage av skräpmat
Wrenchgirl
2023-04-05, 14:35
Hej!
Något som jag har upptäckt är att min mage blir mindre och mindre tolerant gällande skräpmat. Som exempelvis äter jag en pizza oavsett om jag äter en Grandiosa som jag värmer hemma eller om jag äter en på en pizzeria måste jag spy efter för att magen gör uppror.
Och allt det började efter att jag bestämde mig för att testa att styra min reumatism det som går genom smartare matval. Detta gäller inte bara pizza utan även annan skräpmat som hamburgare och liknande. Än så länge tolererar lövbit som man kan beställa på exempelvis Sibylla.
Någon som har någon ide varför? Eller är det bara att kroppen blir för bortskämd när man i huvudsak matar den med mer näringsriktig mat och blir som en tjurig treåring när den får sämre? :)
Och jag har testat och nej jag är inte glutenintolerant. Är dock lite känslig gällande laktos, så därför föredrar jag fetare mjölk som är så lite processad som möjligt där laktosen fortfarande är inbäddad i mjölkfettet.
äter jag en pizza oavsett om jag äter en Grandiosa som jag värmer hemma eller om jag äter en på en pizzeria måste jag spy efter för att magen gör uppror.Låter som matförgiftning eller allvarlig allergi.
Är dock lite känslig gällande laktosHar du dina rötter i Sverige kan du nästintill utesluta detta då detta styrs genetiskt.
Wrenchgirl
2023-04-05, 17:17
Låter som matförgiftning eller allvarlig allergi.
Har du dina rötter i Sverige kan du nästintill utesluta detta då detta styrs genetiskt.
Det är främst vid fet mat och även om jag testats negativ för celiaki så bråkar magen också vid intag av mycket bröd. Speciellt vitt bröd.
Gällande laktos är min far skandinav rakt igenom. Men min mor är från japan. Och jag märker att jag får ont i magen av vissa proteinpulver som Self 3phase. Var så kul när jag köpte en 4kg hink av den. :p
Kan dock inte uteslutas att min reumatism också kan vara orsak eftersom även vid artriterna kan immunförsvaret attackera tarm, ögon och andra organ.
Gällande laktos är min far skandinav rakt igenom. Men min mor är från japan. Och jag märker att jag får ont i magen av vissa proteinpulver som Self 3phase.Det kan vara värt att kolla upp hur det ligger till. Self 3phase innehåller också sötningsmedel som även det kan bråka med magen.
även om jag testats negativ för celiaki så bråkar magen också vid intag av mycket bröd. Speciellt vitt bröd.
Kan dock inte uteslutas att min reumatism också kan vara orsak eftersom även vid artriterna kan immunförsvaret attackera tarm, ögon och andra organ.Sädesslag främjar autoimmunitet även vid avsaknad av celiaki eller glutenkänslighet.
du behöver inte äta skräp bara för att det finns och andra gör det
DiktatorN
2023-04-17, 16:14
Det kan bara vara p.g.a fettet för det är det enda som är "skräp" i en pizza, allt annat är bra. Gluten spyr man inte av om man inte har glutenallergi möjligtvis. Det kan du testa dig för om du har eller inte. Har du inte det så är det inte p.g.a gluten.
Kan bara vara att du äter för mycket eller att det är för mycket fett.
Wrenchgirl
2023-04-17, 18:28
du behöver inte äta skräp bara för att det finns och andra gör det
Undviker i regel skräpmat. Men ibland hamnar man i situationen antingen det eller vara hungrig. Som jag är med i styrelsen för en förening och efter att vi har haft möte äter vi på gatuköket nära möteslokalen. Och har upptäckt att lövbit med kryddsmör funkar än. Men pizza och liknande är bara att glömma.
Det kan bara vara p.g.a fettet för det är det enda som är "skräp" i en pizza, allt annat är bra. Gluten spyr man inte av om man inte har glutenallergi möjligtvis. Det kan du testa dig för om du har eller inte. Har du inte det så är det inte p.g.a gluten.
Kan bara vara att du äter för mycket eller att det är för mycket fett.
Det är inte så att jag spyr på det sättet som vid magsjuka. Utan får ont i magen och enda sättet att råda bot är att spy upp det. Och det även vid mindre mängder nästan som att min mage har svårt att smälta maten och vill stöta bort den eller hur man ska säga.
bunkrulle
2023-04-18, 10:08
Det är väl med gluten som med pollen. Man behöver inte vara allergisk för att reagera mot det.
Glutenrik mat såsom bröd och mjöl är inte naturlig föda för människor. Inte för någon faktiskt.
Jag har alltid sagt att glutenintolerans är den bästa allergin för det får en att utesluta en av de mest ohälsosamma ingredienserna. Självklart jobbigt att skita ned sig för att någon råkat smula mjöl från en fralla rakt ned i maten på buffé.
Men som sagt. Inte riktig föda.
Det är nog ett resultat av att du under längre tid ätit bra mat på grund av/ tack vare reumatismen. Så nu när kroppen får skräp så reagerar den våldsamt. Som du nämnde.
Men jag gissar och hoppas på att du mår bättre nu än innan, när du kunde äta skräpmat "utan att få besvär".
Wrenchgirl
2023-04-18, 15:46
Det är väl med gluten som med pollen. Man behöver inte vara allergisk för att reagera mot det.
Glutenrik mat såsom bröd och mjöl är inte naturlig föda för människor. Inte för någon faktiskt.
Jag har alltid sagt att glutenintolerans är den bästa allergin för det får en att utesluta en av de mest ohälsosamma ingredienserna. Självklart jobbigt att skita ned sig för att någon råkat smula mjöl från en fralla rakt ned i maten på buffé.
Men som sagt. Inte riktig föda.
Det är nog ett resultat av att du under längre tid ätit bra mat på grund av/ tack vare reumatismen. Så nu när kroppen får skräp så reagerar den våldsamt. Som du nämnde.
Men jag gissar och hoppas på att du mår bättre nu än innan, när du kunde äta skräpmat "utan att få besvär".
Om jag säger så här så min reumatism går ju som åt ett håll. Frågan är bara hur snabbt. Men helt klart känner jag att jag har bromsat ned den rätt bra sedan jag började äta mer hälsosamt och betydligt mindre magbesvär, även om jag fick ett litet fall av förstoppning förra veckan. men det vbar nog mycket för att jag är rätt dålig på att dricka vätska och sedan varit superstressad ett tag. Men en flaska plommonjuice och några dagar med kiwi samt stressat ned och magen är snäll igen. ^^
Och har ju en favorit i form av lax (ja jag vet att odlad inte är så hälsosam), rivna morötter, babyspenat och stekt broccoli med rätt kryddning och lite spenatstuvning med en skvätt citron och antingen ingefära eller vitlök.
Men som sagt så lär det i stor del vara att kroppen inte riktigt är van att hantera skräpmat och då reagerar negativt på det. :)
.
Du tänker på vetemjöl? Det stämmer väl med de flesta dieter att de utesluter det. Sen utesluter de automatiskt skräpmat utan näring då de gör det. Sambon gjorde en glutenfri ostpaj igår. Tror inte att den blev ett dugg mer hälsosam för att den saknade gluten. Glutenintolerans låter som en av de värsta allergierna personligen. Så mycket gott de inte kan äta. Jag är ett stort fan av det italienska köket bland annat.
Scratch89
2023-04-19, 10:50
Även om forskningsläget är lite svajigt gällande detta, så tycker jag att det är ganska tydligt att vi med reumatiska anlag och besvär reagerar oftare, mer och värre på viss mat än "andra". Sen verkar man reagera på olika saker, men jag upplever precis samma som du.
bunkrulle
2023-04-19, 11:22
Du tänker på vetemjöl? Det stämmer väl med de flesta dieter att de utesluter det. Sen utesluter de automatiskt skräpmat utan näring då de gör det. Sambon gjorde en glutenfri ostpaj igår. Tror inte att den blev ett dugg mer hälsosam för att den saknade gluten. Glutenintolerans låter som en av de värsta allergierna personligen. Så mycket gott de inte kan äta. Jag är ett stort fan av det italienska köket bland annat.
Jag är också ett stort fan av italiensk mat. Däremot kan jag inte äta pasta längre, eller vill inte. Men det finns mycket annat gott att laga :)
Ultraprocessad mat är skräp och där hamnar glutenfritt bröd och paj också. Så du har nog rätt i att det inte var nyttigt.
Även om forskningsläget är lite svajigt gällande detta, så tycker jag att det är ganska tydligt att vi med reumatiska anlag och besvär reagerar oftare, mer och värre på viss mat än "andra". Sen verkar man reagera på olika saker, men jag upplever precis samma som du.
Gäller det även om man inte överäter pizza? blir det samma reslutat av 1 slice som 1 pizza eller finns det en dosfråga innan ni reagerar?
exevision
2023-04-20, 05:12
Mycket kan min mage ställa till med, men gluten kan jag äta mycket och ofta av, utan problem. Verkar som att jag ska vara glad för det.
DiktatorN
2023-04-24, 10:03
Undviker i regel skräpmat. Men ibland hamnar man i situationen antingen det eller vara hungrig. Som jag är med i styrelsen för en förening och efter att vi har haft möte äter vi på gatuköket nära möteslokalen. Och har upptäckt att lövbit med kryddsmör funkar än. Men pizza och liknande är bara att glömma.
Det är inte så att jag spyr på det sättet som vid magsjuka. Utan får ont i magen och enda sättet att råda bot är att spy upp det. Och det även vid mindre mängder nästan som att min mage har svårt att smälta maten och vill stöta bort den eller hur man ska säga.
Nej, det enda sättet att få bort problemet är inte att spy. Det är ett jävligt osunt sätt att se på det. Sånt som kan skapa allvarligare sjukdomar om man gör så.
Det är sannolikt fettet och/eller att du äter för stora portioner som är anledningen.
Kan vara att du är känslig mot gluten också, men det är mindre sannolikt om du får denna känsla av all skräpmat, för det finns inte gluten i all sådan mat.
Har du kollat dina blodsockernivåer?
Wrenchgirl
2023-04-24, 16:36
Nej, det enda sättet att få bort problemet är inte att spy. Det är ett jävligt osunt sätt att se på det. Sånt som kan skapa allvarligare sjukdomar om man gör så.
Det är sannolikt fettet och/eller att du äter för stora portioner som är anledningen.
Kan vara att du är känslig mot gluten också, men det är mindre sannolikt om du får denna känsla av all skräpmat, för det finns inte gluten i all sådan mat.
Har du kollat dina blodsockernivåer?
Tar då gärna emot tips på hur jag ska göra när det händer. :)
Har väl funderat på just bröd och gluten även om jag inte har celiaki. Men upplever detta även vid fet mat.
Och nej det är inte att jag har ätit för mycket utan kan äta betydligt mer av annan mat än vad jag kan med skräpmat. Som klarar i regel en 200g ryggbiff med rivna morötter, bladspenat, broccoli och en liten klick bearnaise. Men en betydligt mindre hamburgare (igen bröd förvisso) och magen blir lite sur på mig.
DiktatorN
2023-04-26, 19:49
Om du mår dåligt så du vill spy av att äta viss mat så bör du inte äta den maten. Man ska inte spy upp maten man precis ätit. Det säger sig självt att det är ett ohälsosamt sätt att leva.
Wrenchgirl
2023-04-27, 15:51
Om du mår dåligt så du vill spy av att äta viss mat så bör du inte äta den maten. Man ska inte spy upp maten man precis ätit. Det säger sig självt att det är ett ohälsosamt sätt att leva.
Det är därför som jag inte ätit den maten sedan jag upptäckte det. Utan det var en mer akut lösning att göra en magtömning och har inte ätit pizza exempelvis sedan dess utan valde annan maträtt på det stället. Så det är inte att jag äter skräp och sen spyr upp det regelbundet. För det skulle luta mot en ätstörning, något som jag kan iallafall lite om eftersom min lillasyster har haft anorexia.
Jag hade bett läkare om (fortsatt) utredning och remiss till dietist efter diagnos fastslagits.
En del personer är känsliga mot vete, korn och råg, men det är snarare fruktaner då än gluten som ställer till besvär. Fett stimulerar bl a gastrokoliska reflexen, vilket kan få mag-tarmsystemet att kicka igång. Förstår dock inte riktigt varför det leder till kräkning. Fett kan dock även öka besvär för personer med reflux (sura uppstötningar).
Inte orimligt att du reagerar på laktos. Liten kommentar till tidigare inlägg i tråden att det även finns gott om skandinavier som reagerar på det, även om vi är de som tolererar det i störst utsträckning.
föreslår att möta hunger är ett bättre alternativ, det kostar inget att pröva, mer än karaktär och diciplin
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.