handdator

Visa fullständig version : Chronic calorie restriction + ha muskler = hur?

RökteUppMinKatt
2023-03-13, 19:19
Kom över Byran Johnson igår, mycket inspirerande. Aldrig hört talas om honom innan. Han gjorde (gör fortfarande kanske?) ett projekt där målet var att göra allting perfekt för den perfekta hälsan i alla kroppens organ.

https://blueprint.bryanjohnson.co/

Vad jag fascinerades över är hur han ligger på 2100 kalorier, har en hög aktivitetsfaktor och har ganska bra mängd muskelmassa. Kalorirestriktion har varit en del av hans projekt. Han sägs ha runt 6% fett.

Hur som helst. Jag har nog samma mängd muskler, lite mer fett (10 - 12%) och har legat balanserad på 3500 kalorier ett tag. Skulle tro att min faktor av aktivitet är lägre än hans, men låt oss säga att den är samma.

Om jag lägger mig på 2100 kalorier så skulle jag antagligen rasa i vikt och tappa väldigt mycket muskler. Så hur är det möjligt för honom att ha den kroppen han har och ligga på så lite kalorier?

Är det möjligt att konstant sänka sitt kaloriintag och ändå bibehålla sin muskelmassa för att tillslut hamna på balans på ett väldigt lågt intag?

King Grub
2023-03-13, 19:29
Inga 6 % där inte.

Lite TRT gör det mycket lättare att skaffa en hyfsad muskelmassa trots ett lågt kaloriintag. Det eliminerar helt sänkningen av muskelproteinsyntesen ett kaloriunderskott skapar och mer därtill.

Oavsett vad någon påstår så är det nästan alltid lite extra preparat inblandade när det handlar om pengar.

Eller så har han bra gener.

Armed Dingo
2023-03-13, 20:49
Inga 6 % där inte.

Lite TRT gör det mycket lättare att skaffa en hyfsad muskelmassa trots ett lågt kaloriintag. Det eliminerar helt sänkningen av muskelproteinsyntesen ett kaloriunderskott skapar och mer därtill.

Oavsett vad någon påstår så är det nästan alltid lite extra preparat inblandade när det handlar om pengar.

Eller så har han bra gener.

Han verkar inte hymla om det.

Testosterone 2mg patch 6x weekly

Langster
2023-03-13, 21:30
Inga 6% där, ingen massa där. Förvånande att han är på TRT. Och jag undrar om det verkligen är bra för hans mål att leva extra länge? Då bör väl cell-omsättningen hållas på så låg nivå som möjligt?
Jag skulle hålla mer muskler än så på 2100 kalorier/dag utan problem, utan TRT.
2100 kalorier är inte jättelite, men ändå jobbigt - så att man kommer att vara hungrig konstant och något slö efter ett antal månader - och socialt handikappad.

RökteUppMinKatt
2023-03-13, 22:00
Han verkar inte hymla om det.

Testosterone 2mg patch 6x weekly

Är det mycket?

King Grub
2023-03-13, 22:07
Nej, det är en liten dos. Inte tillräckligt för att bygga muskler som en kroppsbyggare. Men han har inte en stor mängd muskelmassa heller. Det hjälper garanterat att behålla en god muskelmassa trots underskott. Om han nu talar sanning om dosen.

maqan
2023-03-14, 15:44
Jag tycker han ser ut som en androgyn docka.

Prsson
2023-03-16, 20:51
Off topic: Är det vedertaget att vegansk diet skulle vara bäst att äta för longevity ? Läst att David Sinclair också kör på en vegansk diet.

RökteUppMinKatt
2023-03-17, 21:32
Off topic: Är det vedertaget att vegansk diet skulle vara bäst att äta för longevity ? Läst att David Sinclair också kör på en vegansk diet.

Vet inte, men letar man tillräckligt brukar man alltid kunna hitta två sidor av vart mynt. Någon som förespråkar det ena och någon som förespråkar det andra.

Jag är dock riktigt besatt av longevity och kollar på väldigt mycket videos och läser mycket och har aldrig hört något annat än att mycket grönsaker och frukt är the way to go. Gärna mycket olivolja också.

Garlegi
2023-03-18, 18:35
Off topic: Är det vedertaget att vegansk diet skulle vara bäst att äta för longevity ? Läst att David Sinclair också kör på en vegansk diet.1:43:50 in i den här intervjun så får forskaren Matt Kaeberlein en fråga om vad som är bäst av vegetabiliskt och animaliskt protein. Han kan inte svara på det.

https://www.youtube.com/watch?v=ROZx14XPVI0&t=6229s

Luddsson
2023-04-02, 14:07
Vet inte, men letar man tillräckligt brukar man alltid kunna hitta två sidor av vart mynt. Någon som förespråkar det ena och någon som förespråkar det andra.

Jag är dock riktigt besatt av longevity och kollar på väldigt mycket videos och läser mycket och har aldrig hört något annat än att mycket grönsaker och frukt är the way to go. Gärna mycket olivolja också.

Vilka är dina proteinkällor, om du äter mest för longevity så att säga. Och hur mycket protein äter du per dag?

EnergiÖverskott
2023-04-02, 19:23
Finns ju folk som lever aslänge som äter typ bara animalier, likväl som det finns folk som lever aslänge som äter mest vegetabilier. Tror det är så sanslöst mycket mer som spelar roll. Att inte vara smällfet, att vara hyfsat aktiv, att sova bra osv. Finns sanna sidor av precis allt så jag tror det gäller att våga testa sig fram. Våga se saker från olika perspektiv och att ge olika typer av upplägg lite tid. En månad och utvärdera, succesivt ändra om i olika upplägg och försöka hitta vad man själv mår bra av. Det är nog det som är det kluriga. För jag tror ärligt talat inte det finns ETT sätt som är absolut bäst för alla. Ursprung, klimat, typ av liv och så många faktorer spelar in att det typ blir en gissningslek. Så länge man baserar sin kost på hela råvaror (undviker stora mängder raffinerat och ultraprocessat) tror jag det är rätt safe att experimentera därifrån.

Langster
2023-04-03, 08:28
Finns ju folk som lever aslänge som äter typ bara animalier, likväl som det finns folk som lever aslänge som äter mest vegetabilier. Tror det är så sanslöst mycket mer som spelar roll. Att inte vara smällfet, att vara hyfsat aktiv, att sova bra osv. Finns sanna sidor av precis allt så jag tror det gäller att våga testa sig fram. Våga se saker från olika perspektiv och att ge olika typer av upplägg lite tid. En månad och utvärdera, succesivt ändra om i olika upplägg och försöka hitta vad man själv mår bra av. Det är nog det som är det kluriga. För jag tror ärligt talat inte det finns ETT sätt som är absolut bäst för alla. Ursprung, klimat, typ av liv och så många faktorer spelar in att det typ blir en gissningslek. Så länge man baserar sin kost på hela råvaror (undviker stora mängder raffinerat och ultraprocessat) tror jag det är rätt safe att experimentera därifrån.

Finns det exempel på människor som levt "aslänge" och uteslutande ätit animalier?
Det må vara möjligt, men var hittar vi de individerna som levt det senaste seklet på uteslutande animalier? Det är väl typ bara inuiter som möjligtvis levt så, och jag kan inte minnas att de påstås leva "aslånga" liv?

Luddsson
2023-04-07, 19:58
Finns det någon konsensus i forskningen om vad man ska käka med exakt, mer än att äta lite är the way to go?

En kost med mycket vegetabilier verkar de flesta som kör kost-för-långt liv. Men en helt vegansk kost måste ju innebära en del brister efter ett tag.

Flem
2023-04-08, 16:27
Finns det någon konsensus i forskningen om vad man ska käka med exakt, mer än att äta lite är the way to go?

En kost med mycket vegetabilier verkar de flesta som kör kost-för-långt liv. Men en helt vegansk kost måste ju innebära en del brister efter ett tag.
Bland människor överlag, "hälsoorganisationer" och de etablerade medierna råder det konsensus omkring att animalier huvudsakligen är skadliga för hälsan. De riktar in sig på att demonisera det mättade fettet och att cancerstämpla rött kött.

Lyckligtvis kan man trots detta känna stor trygghet vid fortsatt djurkonsumtion eftersom evolutionsteorin, forskningen av naturfolken, religiösa skrifter samt antropologin ger det sitt fullständiga stöd.

De onda makterna vill gärna hålla befolkningen sjuk så att den fortsätter ösa sina egna tillgångar och skattemedel åt de hyperrikas "mediciner". Likt naturfolken inte gick på knäna på grund av välfärdssjukdomar så gör inte vilda djur det heller. Husdjur blir däremot sjuka precis som människor och den gemensamma faktorn är framförallt kosten.

Luddsson
2023-04-08, 20:26
Han vars hemsida länkades till i trådstarten äter veganskt. Ser ut som en alv från sagan om ringen. Ideal för mig. Vill verkligen ha den huden han har.

Men min mage pallar inte grönsaker. Försökte introducera brysselkål och broccoli i helgen, efter en tid med mest ägg, yoghurt och andra animalier. Satt på dass hela dagen och mådde skit efter jag åt grönsakerna. Kanske ska börja med spenat eller annat.

Psylliumfrön, som jag läste om här, har dock gjort underverk för mina korvar :p

söderkisen
2023-04-09, 10:21
Han vars hemsida länkades till i trådstarten äter veganskt. Ser ut som en alv från sagan om ringen. Ideal för mig. Vill verkligen ha den huden han har.

Men min mage pallar inte grönsaker. Försökte introducera brysselkål och broccoli i helgen, efter en tid med mest ägg, yoghurt och andra animalier. Satt på dass hela dagen och mådde skit efter jag åt grönsakerna. Kanske ska börja med spenat eller annat.

Psylliumfrön, som jag läste om här, har dock gjort underverk för mina korvar :p

Om du under en längre tid knappt ätit fibrer och grönsaker är det klart att magen reagerar på kål och broccoli.
Introducera små mängder, kanske 100 gram åt gången. Tar något dygn för tarmfloran att anpassa sig till nya födoämnen.
Bara för att magen reagerar vid ett tillfälle eller på en matvara betyder det inte att "alla grönsaker och fibrer får min mage att haverera".

Har själv gjort en resa med vegan > carnivore > blandkost och kan nu äta av det mesta i rimliga mängder utan bekymmer. Givetvis finns det saker som magen mår bättre / sämre av. Men så är det nog för de flesta.

Garlegi
2023-04-10, 10:08

En kost med mycket vegetabilier verkar de flesta som kör kost-för-långt liv. Men en helt vegansk kost måste ju innebära en del brister efter ett tag.Vad som är den optimala kosten är kanske individuellt.

https://longevity.technology/lifestyle/what-foods-are-allowed-on-the-longevity-diet/

Enligt amerikanska dietister så kan personer som äter vegankost få i sig tillräckligt med näring.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19562864/

Anders The Peak
2023-04-10, 14:28
Den stora frågan är att väga som Brian dvs BMI på knappt 20 och inte mycket hull. Möjligt att han har en total procent av kroppsfett på 6 %.

Alternativt med att ha ett BMI på 32 och en total procent av fett på 9-10 %. Åldersmässigt till till döden behöver det inte skilja speciellt mycket. Nu förtiden finns det preparat som "Mimics a Starvation" Preparat som härmar en svält och får optimering av cellerna autophagy och förlänger dess levnad. Inte jättemycket men runt 12-20%. Men innebär om behandlingen sätts i runt 30/35 år blir det rätt rejält lyft för individen. Men självklart innebär det att kosthållningen behöver vara rigorös och väl avvägd.

Flem
2023-04-10, 17:13
Vad som är den optimala kosten är kanske individuellt.Om man lider av allergier eller intoleranser.
Enligt amerikanska dietister så kan personer som äter vegankost få i sig tillräckligt med näring.Vilket blir rätt ointressant då man med lätthet kan räkna sig fram rent näringsmässigt till att det inte stämmer. Det ligger inte i sådana här myndigheters intressen att upplysa befolkningen om vad människan är ämnad till att äta. Det går att tjäna väldigt mycket pengar på sjuka människor helt enkelt.

bunkrulle
2023-04-10, 18:03
Ni som säger att han inte har någon vidare muskelmassa: ni har hängt här alldeles för länge. Gå ut och träffa vanligt folk.

Luddsson
2023-04-10, 18:19
Om man lider av allergier eller intoleranser.
Vilket blir rätt ointressant då man med lätthet kan räkna sig fram rent näringsmässigt till att det inte stämmer. Det ligger inte i sådana här myndigheters intressen att upplysa befolkningen om vad människan är ämnad till att äta. Det går att tjäna väldigt mycket pengar på sjuka människor helt enkelt.

Blir mer och mer inställd på en kostpyramid som har kolhydrater i botten och kompletteras på toppen med lite kvalitativa proteiner som fisk, ägg, mejeri och kött.

Jag tycker de flesta som äter mycket animalisk kost ser äldre ut. Slår aldrig fel att de som ser yngst ut äter mindre mängder kött och mer kolhydrater. Potatis, havregryn, lite ägg och fisk lever min äldre mor på. Mycket frukt också. Hon ser 20 år yngre ut än sina väninnor som går på keto. De som ser sämst ut är klart de som äter skräpmat med mycket dåliga kolhydrater.

Jag har bara fått sämre prestation av lågkolhydratskost. Jag ska försiktigt börja introducera gröt, potatis och små mängder kokta grönsaker, i kombination med mjölk, fisk och ägg. Inga baljväxter dock. Då presterar jag som bäst.

Flem
2023-04-10, 20:00
Blir mer och mer inställd på en kostpyramid som har kolhydrater i bottenHur motiverar du att en kost mest bestående av kolhydrater låter vettigt?

Jag tycker de flesta som äter mycket animalisk kost ser äldre ut.Jag har aldrig träffat någon som i huvudsak ätit animalier under sin livstid. Det är mest på senare år det dykt upp ett par framstående nissar som käkar på paleo- och köttätardiet. Faktiskt har jag aldrig ens träffat någon som sagt sig äta på det viset. Vegetarianer och veganer däremot har jag träffat en del av. Dels är de ju fler och så delar de gärna med sig av hur viktigt de tycker det är att inte äta djur.Slår aldrig fel att de som ser yngst ut äter mindre mängder kött och mer kolhydrater.Det finns bra med exempel från båda läger av folk som ser bra ut. Så det säger inte mycket. Det jag håller med om är att manliga vegetarianer och framförallt veganer tenderar till att bete sig och klä sig mer som kvinnor. Växtätande lockar ju till sig väldigt många fler kvinnor än män och därför är det kanske inte så konstigt. Det kan alltså vara en anledning till att de ser kvinnligare eller barnsligare ut, det vill säga att de ofta har låg muskelmassa, långt hår och använder sig av en uppsjö av hudprodukter och eventuellt smink. Du har ju ett exempel på en utseendebesatt feminin vegan som någon länkade till tidigare i tråden.
Jag har bara fått sämre prestation av lågkolhydratskost. Jag ska försiktigt börja introducera gröt, potatis och små mängder kokta grönsaker, i kombination med mjölk, fisk och ägg. Inga baljväxter dock. Då presterar jag som bäst.De flesta som ger sig på en lågkolhydratkost käkar helt enkelt fel. Jag har läst mycket på forum för de som bara äter animalier och det vanligaste felet är att de äter alldeles för lite fett.

Luddsson
2023-04-10, 20:35
Varför drar du det till vegetarisk och vegansk kost? Jag nämner inte ens orden vegetarian eller vegan i det jag skrev.

Luddsson
2023-04-10, 21:11
Vettigt med kolhydrater som bas? När blev det ovettigt att äta fyra potatisar och en bit lax? När blev gröt och mjölk ett gift? Rotfruktspyrt med stekt ägg? Alla dessa är kolhydrater i fokus, och bra mat. Varför skulle det vara bättre att äta dubbel laxfilé när man redan tillgodosett behovet av omega-3? Då är det bättre med bränsle och mättnad från potatis, tycker jag.

Finns det långtidsstudier på carnivorer? Det enda vi vet är att det är dåligt att äta sig tjock. För allmänheten är det bra att äta mindre, hur man gör det är nog ärligt talat mindre viktigt. Man kan få sig allt på både högkolhydrat och lågkolhydrat. Återigen, vi pratar inte veganer eller vegetarianer. Vi pratar omnivorer.

Jag håller dock med om att stora mängder baljväxter och råa grönsaker pajar tarmen. Säkert är formfranska mindre bra för allmänheten. Men jag har insett att hela debatten på forumet spårat lite, säkert tack vare mig delvis. Jag upplever att mina energinivåer går i botten av lågkolhydrat och jag har ätit mängder med fett. Jag blir mer och mer nyanserad. Finns inget så bra bränsle som kolhydrater. De flesta mättar bra. Antinutrienter kanske är skadligt för veganer, men potatis till köttet? Det tror jag inte.

Om du nu har en optimal lågkoldratskost enligt dig. Hur ser den ut? Och för vem gäller den?

söderkisen
2023-04-10, 21:47
Luddsson, det är bra att vara nyanserad. Vidare är det högst troligen individuellt vad som är "bäst". Utifrån målsättning, genetik, miljö osv.

Det finns urbefolkningar (jägar samlare) som lever uteslutande på animalier, tillika de som äter en klar majoritet frukt.

Jag har testat både superstrikt carnivore och superstrikt vegan (nästintill råvegan en period). Båda funkade, ingen av dem löste alla problem.

EnergiÖverskott
2023-04-11, 04:32
Luddsson, det är bra att vara nyanserad. Vidare är det högst troligen individuellt vad som är "bäst". Utifrån målsättning, genetik, miljö osv.

Det finns urbefolkningar (jägar samlare) som lever uteslutande på animalier, tillika de som äter en klar majoritet frukt.

Jag har testat både superstrikt carnivore och superstrikt vegan (nästintill råvegan en period). Båda funkade, ingen av dem löste alla problem.

Skriver under på detta.

Gäller att vara öppensinnig (nyanserad) och att testa sig fram. Ger man sig in i något är det dock vettigt att ge det åtminstone 5-6 veckor till att börja med innan man börjar ändra, för att ge det tid för eventuella effekter att ge utslag. Att bokföra varje dag är också viktigt. You can't manage what You don't measure.

Hur äter du idag? Jag levde faktiskt på i princip enbart frukt några månader för några år sedan. Mådde toppen, men la ner det för att det är rent vansinne hälsomässigt. Hade det varit hållbart långsiktigt hade jag levt på frukt och grönsaker uteslutande.

Hur länge körde du strikt carnivore? Berätta gärna mer om dina erfarenheter. :)

Luddsson
2023-04-11, 12:31
Skriver under på detta.

Gäller att vara öppensinnig (nyanserad) och att testa sig fram. Ger man sig in i något är det dock vettigt att ge det åtminstone 5-6 veckor till att börja med innan man börjar ändra, för att ge det tid för eventuella effekter att ge utslag. Att bokföra varje dag är också viktigt. You can't manage what You don't measure.

Hur äter du idag? Jag levde faktiskt på i princip enbart frukt några månader för några år sedan. Mådde toppen, men la ner det för att det är rent vansinne hälsomässigt. Hade det varit hållbart långsiktigt hade jag levt på frukt och grönsaker uteslutande.

Hur länge körde du strikt carnivore? Berätta gärna mer om dina erfarenheter. :)

Erfarenheten är att jag som tidigare varit frisk från en ätstörning blev semi-ätstörd igen av att lyssna på forummedlemmar som hängt här i +10 år och gått igenom det ena extrema sättet att äta efter det andra. Och som prokastrinerar det på andra. Jag skulle lyssnat på Langster och hittat en medelväg som Grub rådde mig till för länge sedan. Det enda jag fått av carnivore är dyra matkostnader.

Don H
2023-04-11, 13:25
Jag skulle lyssnat på Langster och hittat en medelväg som Grub rådde mig till för länge sedan. Det enda jag fått av carnivore är dyra matkostnader.

Du har ju själv svaret på allt du frågar ovan.

Gör som ovan, sluta optionanera till ytterligare ätstörning OCH GÅ OCH TRÄNA istället för att slösa tid på ett forum

Ett Orm
2023-04-11, 16:31
Erfarenheten är att jag som tidigare varit frisk från en ätstörning blev semi-ätstörd igen av att lyssna på forummedlemmar som hängt här i +10 år och gått igenom det ena extrema sättet att äta efter det andra. Och som prokastrinerar det på andra. Jag skulle lyssnat på Langster och hittat en medelväg som Grub rådde mig till för länge sedan. Det enda jag fått av carnivore är dyra matkostnader.

Att försöka bli opti i en så stor del som kosten - dvs allt man äter och dricker- är i praktiken ogörbart.
Min bästa deff hade jag på billys pan pizza och vassle - helt enkelt för det funkade bäst rent praktiskt. Naturligtvis värdelöst i långa loppet som det mesta i ytterkanterna av det man gör.
Du borde ju hålla dig borta från allt vad råd och rön om kost heter eftersom du lyssnar på allt och inte kan sortera hur relevant det är för dig.
Ditt problem är ju inte kosten utan fixeringen av den, lösningen blir knappast att fixera sig ännu mer.

Och eftersom jag inte kan låta bli - prokastrinera betyder att skjuta upp saker.:)

Garlegi
2023-04-11, 18:18
Vilket blir rätt ointressant då man med lätthet kan räkna sig fram rent näringsmässigt till att det inte stämmer. Det ligger inte i sådana här myndigheters intressen att upplysa befolkningen om vad människan är ämnad till att äta. Det går att tjäna väldigt mycket pengar på sjuka människor helt enkelt.Vilka näringsämnen kan personer som äter vegankost inte få i sig tillräckligt av?

Sverker
2023-04-11, 19:51
B12, cobolamin. Finns inga vegetabiliska alternativ till det vitaminet.
Vi har annars mjölken, som är en fantastisk källa till B12.

Luddsson
2023-04-11, 19:57
Att försöka bli opti i en så stor del som kosten - dvs allt man äter och dricker- är i praktiken ogörbart.
Min bästa deff hade jag på billys pan pizza och vassle - helt enkelt för det funkade bäst rent praktiskt. Naturligtvis värdelöst i långa loppet som det mesta i ytterkanterna av det man gör.
Du borde ju hålla dig borta från allt vad råd och rön om kost heter eftersom du lyssnar på allt och inte kan sortera hur relevant det är för dig.
Ditt problem är ju inte kosten utan fixeringen av den, lösningen blir knappast att fixera sig ännu mer.

Och eftersom jag inte kan låta bli - prokastrinera betyder att skjuta upp saker.:)

Projicera var ordet hag sökte:p

Jag tror det bästa för mig är att helt lägga ner fokus. Äta som pappa äter typ. Gröt eller filffrukost med macka, sill och potatis till lunch och mackor på kvällen. Opti :D har man tur åker en bit gurka på frukostmacka

Don H
2023-04-11, 20:03
Låter som helt vanlig mat så det tycker jag verkar vara en utomordentlig ide

Garlegi
2023-04-12, 17:18
B12, cobolamin. Finns inga vegetabiliska alternativ till det vitaminet.
Vi har annars mjölken, som är en fantastisk källa till B12.Veganer kan väl äta syntetiska vitamin B12-tillskott. Fast det är kanske bättre att få i sig B12 från naturliga källor.

Ett Orm
2023-04-12, 18:05
Projicera var ordet hag sökte:p

Jag tror det bästa för mig är att helt lägga ner fokus. Äta som pappa äter typ. Gröt eller filffrukost med macka, sill och potatis till lunch och mackor på kvällen. Opti :D har man tur åker en bit gurka på frukostmacka
Låter alldeles utmärkt faktiskt. Vanlig mat helt enkelt.
Om du ser något och tänker det där är nån form av mat = då är det ok att äta.

Folk har tränat hårt, jobbat hårt och fött upp miljoner ungar under många många år på helt vanlig mat.

Anders The Peak
2023-04-12, 19:04
Typisk vanlig mat för svensken:

Toast Skagen.
Köttbullar & potatismos.
Pannkakor.
Wallenbergare.
Kalops.
Kroppkakor.
Stekt strömming.
Pyttipanna.
Etcetera.

Är det en så himla bra mathållning ? En del pyssel för att få ihop rätterna.

Luddsson
2023-04-12, 19:22

Toast Skagen.
Köttbullar & potatismos.
Pannkakor.
Wallenbergare.
Kalops.
Kroppkakor.
Stekt strömming.
Pyttipanna.
Etcetera.

Vilka äter "typiskt" set toast skagen som vanligt mat?

Sen när är pyttipanna, strömming och köttbullar dåligt och varför är det svårt att få ihop det?

King Grub
2023-04-12, 19:37
Mmmmmm kalops.

söderkisen
2023-04-12, 20:59
Vilka äter "typiskt" set toast skagen som vanligt mat?

Sen när är pyttipanna, strömming och köttbullar dåligt och varför är det svårt att få ihop det?

Det är inte dåligt och svårt är väl en definitionsfråga.

Personligen tror jag att de flesta har mest gagn av en blandkost.
Sedan får man själv komma fram till fördelning mellan makronutrienter, vilka matvaror man mår och presterar bäst av osv.

En rimlig generalisering kan väl tänkas vara att i möjligaste mån (om man bryr sig om hälsa och välmående över tid) hålla det till oprocessad mat och relativt oraffinerat överlag.

Slutligen får man inte glömma att faktiskt äta det man gillar.

Är man aktiv och håller en hälsosam vikt och tillser god sömn med mera skall det mycket till (antingen katastrofal kost eller regelrätta allergier / överkänslighet) för att kosten enkom skall vara källan till allt ont.

Luddsson
2023-04-12, 21:21
Mitt misstag var fiber. Håller jag mig borta från det I stora mängder, så mår magen kanon. Äter jag mycket broccoli, Brysselkål och typ palsternacka kan jag få svårt att andas nästan. Magen står rakt ut. Baljväxter ska vi inte tala om.

Btw, kan sånt förstöra tarmarna? Leaky gut finns väl, eller det kanske är humbug?

söderkisen
2023-04-12, 21:53
Mitt misstag var fiber. Håller jag mig borta från det I stora mängder, så mår magen kanon. Äter jag mycket broccoli, Brysselkål och typ palsternacka kan jag få svårt att andas nästan. Magen står rakt ut. Baljväxter ska vi inte tala om.

Btw, kan sånt förstöra tarmarna? Leaky gut finns väl, eller det kanske är humbug?

Känner igen mig.

Förstöra vet jag inte. Men kanske värt att dra ned lite på fiberintaget en tid och låta tarmarna återhämta sig. Jag gick från ultravegan til carnivore vilket definitivt hjälpte magen. Nu kan jag äta mycket som tidigare gav problem, utan problem.

Nämnvärt är att det finns flera fibertyper som kan orsaka mer / mindre bekymmer för olika personer.

Utifrån vad du beskrivit hade jag kollat upp FODMAP. Kanske spenat och ärtor fungerar bättre än broccoli och vitkål t ex. Vitt bröd bättre än fullkornsbröd.

Ett Orm
2023-04-12, 22:33

Toast Skagen.
Köttbullar & potatismos.
Pannkakor.
Wallenbergare.
Kalops.
Kroppkakor.
Stekt strömming.
Pyttipanna.
Etcetera.

Ja kroppkakor äter man ju jäkligt ofta...
Vad var det för fel på den maten?
30 - 60 min i köket får man leva med. Annars kan man köpa färdiga lådor med helt ok mat för under hundringen.
Eller har du vedspis?

Nu är du igång igen med fokus på saker som troligen inte kommer göra något bättre.

bunkrulle
2023-04-13, 05:20
filffrukost

Där har vi en bra titel på ett magasin med nakna brudar och oljiga motorer.

FILF

EnergiÖverskott
2023-04-13, 05:34
Känner igen mig.

Förstöra vet jag inte. Men kanske värt att dra ned lite på fiberintaget en tid och låta tarmarna återhämta sig. Jag gick från ultravegan til carnivore vilket definitivt hjälpte magen. Nu kan jag äta mycket som tidigare gav problem, utan problem.

Nämnvärt är att det finns flera fibertyper som kan orsaka mer / mindre bekymmer för olika personer.

Utifrån vad du beskrivit hade jag kollat upp FODMAP. Kanske spenat och ärtor fungerar bättre än broccoli och vitkål t ex. Vitt bröd bättre än fullkornsbröd.

Tycker ditt tänkt är sanslöst sunt och du säger mycket klokt.

Skulle du kunna utveckla hur du övergick från carnivore till mer "normalt" ätande. Vill göra övergången själv men, varit mycket i samma sits som Luddsson. Speciellt det med att fibrer var mitt "misstag".

Äter nu i princip 15-18 ägg om dagen samt 500-800 gram kött. Skulle vilja äta som när jag mådde bra i både kropp och knopp och livet fungerade utan problem med magen. Främst vill jag kunna äta lite mer "varierat" och är nyfiken på övergångstips.

Ofta är det ju tvärtom, ge upp allt förutom animalier. Men skulle som sagt precis som du vilja gå från carnivore till mer "normalt". Har kunskap nog, men är nyfiken på hur länge du var vegan, hur du gick över till CV för att till sist hitta en bättre balans. :)

Zupwtf
2023-04-13, 08:29

Skulle du kunna utveckla hur du övergick från carnivore till mer "normalt" ätande. Vill göra övergången själv men, varit mycket i samma sits som Luddsson. Speciellt det med att fibrer var mitt "misstag".

Äter nu i princip 15-18 ägg om dagen samt 500-800 gram kött. Skulle vilja äta som när jag mådde bra i både kropp och knopp och livet fungerade utan problem med magen. Främst vill jag kunna äta lite mer "varierat" och är nyfiken på övergångstips.

Ofta är det ju tvärtom, ge upp allt förutom animalier. Men skulle som sagt precis som du vilja gå från carnivore till mer "normalt". Har kunskap nog, men är nyfiken på hur länge du var vegan, hur du gick över till CV för att till sist hitta en bättre balans. :)

Jösses, måste vara otroligt nyttigt att äta över 100 ägg i veckan och 3,5 kg rött kött i veckan. Varför måste det vara så jävla extremt?

EnergiÖverskott
2023-04-13, 10:58
Jösses, måste vara otroligt nyttigt att äta över 100 ägg i veckan och 3,5 kg rött kött i veckan. Varför måste det vara så jävla extremt?

En ketogen kost, ägg är i mina ögon det bästa livsmedlet som finns. Ser ingenting dåligt med det alls. Extremt? Ja, i jämförelse med gemene man är det väl det. Det är mer extremt att äta mängder av socker (om man inte har ett sjukt jävla energibehov, vill säga), men i gemene mans ögon är det väldigt accepterat.

Jag testar gärna olika saker, just nu carnivore. Detta efter en lång tid av en mage som varit helt förstörd. Ägg är gott, näringsrikt, har bra fördelning mellan fett och protein och är för mig just nu perfekt. Är detta något jag vill och tänker göra i långa, långa loppet? Nej, troligtvis inte. Men, just nu är det ett bra alternativ.

Hur Söderkisen övergick till en mer "vanlig" kosthållning var just därför vad jag frågade om, eftersom att jag är trött på att må skit och vill hitta en balans och letar vägar att nå den.

söderkisen
2023-04-13, 12:27

Var strikt vegan, "whole foods plant based" under kanske 8-9 månader.
Strikt carnivore ungefär lika länge något år efteråt.

Tackar. :)

Det som fungerade för mig (efter några trial / error) var att introducera typiskt "lättsmält" frukt och grönt i små mängder. Sådant som man generellt äter rått. Vattenlösliga fibrer.

Bär av alla slag, bananer, något äpple, vattenmelon, bladsallad, babyspenat, "blandsallad", plommontomater osv. Avvakta med torkad frukt, rotsaker, broccoli, kål och fullkornsprodukter.

Håll portionsstorleken nere för de nyligen introducerade varorna och betänk att en överkänslig mage även kan reagera på kombinationen av livsmedel.

Exempelvis inte äta stora mängder rött kött i samma måltid som en stor mängd frukt.
Om du föredrar att äta rejäla måltider föreslår jag att börja med frukt / grönt och vänta någon timme innan det mer tungsmälta inmundigas. Eller rentav dela upp dem helt. T ex en till två måltider frukt och grönt och en måltid animaliskt om du äter två till tre gånger / dag.

Sedan är det bara ta det därifrån. När mer hårdsmälta grönsaker skall introduceras föreslår jag att koka dem ordentligt. Genomkokt broccoli, potatis, ärtor osv.
Vitt surdegsbröd framför grovbröd. Vit pasta framför fullkornsvariant.
Samma tänk där. Exempelvis frukt till frukost, stärkelse och grönsaker till lunch, en bit kött och eventuellt lite lättsmälta bär och bladsgrönsaker till middag.

Nämnvärt när man introducerar fibrer är att magen kommer reagera. Så enkelt är det. Så ta det piano. Tarmfloran behöver ca. ett dygn för att börja producera nya bakterier och vänja sig. Kan ta ett par dagar innan volymen som skall ut i andra änden kommit ikapp tillkomna volymen som åker in i truten så kan kännas lite extra svullet i någon dag.

Mycket vatten är även av yttersta vikt.

Gå på känsla och dra inte för stora växlar av att du är lite extra bajsnödig dagen efter ett broccolihuvud sas.

Zupwtf
2023-04-13, 14:08
En ketogen kost, ägg är i mina ögon det bästa livsmedlet som finns. Ser ingenting dåligt med det alls. Extremt? Ja, i jämförelse med gemene man är det väl det. Det är mer extremt att äta mängder av socker (om man inte har ett sjukt jävla energibehov, vill säga), men i gemene mans ögon är det väldigt accepterat.

Jag testar gärna olika saker, just nu carnivore. Detta efter en lång tid av en mage som varit helt förstörd. Ägg är gott, näringsrikt, har bra fördelning mellan fett och protein och är för mig just nu perfekt. Är detta något jag vill och tänker göra i långa, långa loppet? Nej, troligtvis inte. Men, just nu är det ett bra alternativ.

Hur Söderkisen övergick till en mer "vanlig" kosthållning var just därför vad jag frågade om, eftersom att jag är trött på att må skit och vill hitta en balans och letar vägar att nå den.

Jag tror inte det är bra att att överdriva något. Vad är mängder med socker? naturligtvis är inte det bra att få i sig mängder av socker heller. Men tror man att tex kolhydrater i form av 2 osötat fullkorns bröd till frukost, 3-4 potatisar till lunch och 60 gram havregrynsgröt till kvällsmat skulle vara så otroligt skadligt så känns det som man är ute och velar. Många verkar ju tro att det är så otroligt dåligt och skadligt och jag begriper inte hur folk kan ha börjat sluta använda hjärnan.

Däremot äta extremt mycket kött och animalier är så sjuuuuuuukt bra, sen ett par smörpaket i veckan på det också (jag älskar kött för övrigt).

EnergiÖverskott
2023-04-13, 16:14
Jag tror inte det är bra att att överdriva något. Vad är mängder med socker? naturligtvis är inte det bra att få i sig mängder av socker heller. Men tror man att tex kolhydrater i form av 2 osötat fullkorns bröd till frukost, 3-4 potatisar till lunch och 60 gram havregrynsgröt till kvällsmat skulle vara så otroligt skadligt så känns det som man är ute och velar. Många verkar ju tro att det är så otroligt dåligt och skadligt och jag begriper inte hur folk kan ha börjat sluta använda hjärnan.

Däremot äta extremt mycket kött och animalier är så sjuuuuuuukt bra, sen ett par smörpaket i veckan på det också (jag älskar kött för övrigt).

Tror inte alls att det är farligt! Inte så länge man har någon intolerans eller sjukdom. Speciellt inte kolhydrater från hela, bra källor. Kan man hantera dessa är det självklart inget fel med att inkludera de källorna i sin kost. Jag har som sagt som mål att övergå till att inkludera kolhydrater i kosten igen. Framför allt bär, frukt och kanske just potatis och havre som du nämner.

Tror en helt animalisk kost är bra som en elimineringsdiet under ett tag för att sedan bygga på. Jag äter för övrigt inte smör alls, gillar det inte. Kött, ägg, fisk/skaldjur och inälvor är det jag äter just nu. Någon opastöriserad ost ibland. Men, jag ser nog som sagt inte detta som något jag tänker göra i det långa loppet. Vill lägga till saker framöver, lite mer kolhydrater främst. De jag nämnt innan samt grönsaker magen tolererar :)

EnergiÖverskott
2023-04-14, 11:55
Var strikt vegan, "whole foods plant based" under kanske 8-9 månader.
Strikt carnivore ungefär lika länge något år efteråt.

Tackar. :)

Det som fungerade för mig (efter några trial / error) var att introducera typiskt "lättsmält" frukt och grönt i små mängder. Sådant som man generellt äter rått. Vattenlösliga fibrer.

Bär av alla slag, bananer, något äpple, vattenmelon, bladsallad, babyspenat, "blandsallad", plommontomater osv. Avvakta med torkad frukt, rotsaker, broccoli, kål och fullkornsprodukter.

Håll portionsstorleken nere för de nyligen introducerade varorna och betänk att en överkänslig mage även kan reagera på kombinationen av livsmedel.

Exempelvis inte äta stora mängder rött kött i samma måltid som en stor mängd frukt.
Om du föredrar att äta rejäla måltider föreslår jag att börja med frukt / grönt och vänta någon timme innan det mer tungsmälta inmundigas. Eller rentav dela upp dem helt. T ex en till två måltider frukt och grönt och en måltid animaliskt om du äter två till tre gånger / dag.

Sedan är det bara ta det därifrån. När mer hårdsmälta grönsaker skall introduceras föreslår jag att koka dem ordentligt. Genomkokt broccoli, potatis, ärtor osv.
Vitt surdegsbröd framför grovbröd. Vit pasta framför fullkornsvariant.
Samma tänk där. Exempelvis frukt till frukost, stärkelse och grönsaker till lunch, en bit kött och eventuellt lite lättsmälta bär och bladsgrönsaker till middag.

Nämnvärt när man introducerar fibrer är att magen kommer reagera. Så enkelt är det. Så ta det piano. Tarmfloran behöver ca. ett dygn för att börja producera nya bakterier och vänja sig. Kan ta ett par dagar innan volymen som skall ut i andra änden kommit ikapp tillkomna volymen som åker in i truten så kan kännas lite extra svullet i någon dag.

Mycket vatten är även av yttersta vikt.

Gå på känsla och dra inte för stora växlar av att du är lite extra bajsnödig dagen efter ett broccolihuvud sas.

Tack som fan för RIKTIGT bra tips. Uppskattar det enormt! :)

Hur övergick du mer exakt från en CV-kost till att fasa in kolhydrater? Jag funderar på hur kroppen inte ska balla ur när man ätit ketogent ett tag och sedan lägger in kolhydrater? Tänker att typ lägga till en frukt vid en måltid där man bara äter ägg är en bra början kanske? Lägga till lite grönsaker till kvällsmåltid.

Jag äter oftast (alltid) två gånger per dag, ett gäng ägg på"dagen mellan 12-14 nån gång och sedan en rejälare måltid på kvällen. Funderar på att lägga till en frukt eller så på dagen och grönsaker på kvällen till att börja med. Eller att börja med att lägga till ett proteinfluff som innefattar bär på kvällen. För att långsamt lägga till lite kolhydrater liksom.

Hade gärna läst en exempeldag från dig både på CV, under övergången och hur du äter nu.

Hoppas inte det är allt för jobbigt. Men, du verkar ha ett jävla sunt tänk och det inspirerar mig. Så söker gärna din input/hjälp. Vi kan ta det på PM om du tycker det blir draget här.

Tack igen!

söderkisen
2023-04-14, 14:30
Tack som fan för RIKTIGT bra tips. Uppskattar det enormt! :)

Hur övergick du mer exakt från en CV-kost till att fasa in kolhydrater? Jag funderar på hur kroppen inte ska balla ur när man ätit ketogent ett tag och sedan lägger in kolhydrater? Tänker att typ lägga till en frukt vid en måltid där man bara äter ägg är en bra början kanske? Lägga till lite grönsaker till kvällsmåltid.

Jag äter oftast (alltid) två gånger per dag, ett gäng ägg på"dagen mellan 12-14 nån gång och sedan en rejälare måltid på kvällen. Funderar på att lägga till en frukt eller så på dagen och grönsaker på kvällen till att börja med. Eller att börja med att lägga till ett proteinfluff som innefattar bär på kvällen. För att långsamt lägga till lite kolhydrater liksom.

Hade gärna läst en exempeldag från dig både på CV, under övergången och hur du äter nu.

Hoppas inte det är allt för jobbigt. Men, du verkar ha ett jävla sunt tänk och det inspirerar mig. Så söker gärna din input/hjälp. Vi kan ta det på PM om du tycker det blir draget här.

Tack igen!

Ingen orsak. :)

Jag började äta kolhydrater i små mängder enligt ovan helt enkelt. Ena dagen åt jag bara kött. Andra dagen åt jag några bananer, och lite mindre kött. Sen rullade det på.

Att du äter en ketogen kost spelar ingen roll förutsatt att du är frisk.
Om man ägnar sig åt periodisk fasta, hård fysisk aktivitet eller äter allmänt lite mindre kolhydrater går man in / ut ur ketos ofta. Uppåt flera gånger dagligen.

Med den kost och det proteinintag du beskrivit är du förmodligen inte i ketos efter en måltid t ex.

Kroppen kan måhända vara lite sämre på att hantera stora mängder kolhydrater efter en lång tid utan men inget att oroa sig över och det kommer gå väldigt snabbt att återfå en bra kolhydrattolerans. Kroppen kommer börja vänja sig redan efter första måltiden. [Har inte förstått som att du har diabetes eller liknande].

Börja med lite frukt och bär i en separat måltid och se hur du känner dig. Så kan du sedan i ett tempo du upplever fungera fasa in allt mer kolhydrater och allt mindre animalier.

Du äter väldigt lite kalorier och är enligt tidigare inlägg både aktiv och väldigt smal.

Så ta det piano och som sagt. Dra inga stora växlar av att du eventuellt känner dig lite varm efter första måltiden, att magen blir lite uppsvälld eller att vätskebalansen "rubbas" lite.

EnergiÖverskott
2023-04-14, 15:55
Ingen orsak. :)

Jag började äta kolhydrater i små mängder enligt ovan helt enkelt. Ena dagen åt jag bara kött. Andra dagen åt jag några bananer, och lite mindre kött. Sen rullade det på.

Att du äter en ketogen kost spelar ingen roll förutsatt att du är frisk.
Om man ägnar sig åt periodisk fasta, hård fysisk aktivitet eller äter allmänt lite mindre kolhydrater går man in / ut ur ketos ofta. Uppåt flera gånger dagligen.

Med den kost och det proteinintag du beskrivit är du förmodligen inte i ketos efter en måltid t ex.

Kroppen kan måhända vara lite sämre på att hantera stora mängder kolhydrater efter en lång tid utan men inget att oroa sig över och det kommer gå väldigt snabbt att återfå en bra kolhydrattolerans. Kroppen kommer börja vänja sig redan efter första måltiden. [Har inte förstått som att du har diabetes eller liknande].

Börja med lite frukt och bär i en separat måltid och se hur du känner dig. Så kan du sedan i ett tempo du upplever fungera fasa in allt mer kolhydrater och allt mindre animalier.

Du äter väldigt lite kalorier och är enligt tidigare inlägg både aktiv och väldigt smal.

Så ta det piano och som sagt. Dra inga stora växlar av att du eventuellt känner dig lite varm efter första måltiden, att magen blir lite uppsvälld eller att vätskebalansen "rubbas" lite.

Tack som fan för att du delar med dig! Tänker väl göra något liknande. Tänkte att jag börjar med något proteinfluff med bär och sedan lägger till lite frukt och bär till äggen jag äter på dagen. Dra ner lite på fettet till förmån för kolhydrater helt enkelt. :)

Ja, jag tänker öka energiintaget stegvis och inte dra för stora växlar. Vill kunna äta havregryn, frukt, bär och potatis samt ris framöver. Lite mer "balanserat" helt enkelt. Så ska dra mig åt det hållet. :)

Tack igen, uppskattar det verkligen!

söderkisen
2023-04-14, 21:53
Tack som fan för att du delar med dig! Tänker väl göra något liknande. Tänkte att jag börjar med något proteinfluff med bär och sedan lägger till lite frukt och bär till äggen jag äter på dagen. Dra ner lite på fettet till förmån för kolhydrater helt enkelt. :)

Ja, jag tänker öka energiintaget stegvis och inte dra för stora växlar. Vill kunna äta havregryn, frukt, bär och potatis samt ris framöver. Lite mer "balanserat" helt enkelt. Så ska dra mig åt det hållet. :)

Tack igen, uppskattar det verkligen!

Låter bra det. Att sätta sig med en stor skål jordgubbar, ett par äpplen och någon banan, eller de frukter man nu gillar, kan vara väldigt gott i sig självt det med.

Helt rätt spår enligt mig.

Ingen orsak. Bara roligt att kunna bidra så fortsätt bolla tankar, ställa frågor eller dra ett PM närhelst du vill.

EnergiÖverskott
2023-04-15, 06:19
Låter bra det. Att sätta sig med en stor skål jordgubbar, ett par äpplen och någon banan, eller de frukter man nu gillar, kan vara väldigt gott i sig självt det med.

Helt rätt spår enligt mig.

Ingen orsak. Bara roligt att kunna bidra så fortsätt bolla tankar, ställa frågor eller dra ett PM närhelst du vill.

Tack som fan! Ja, det blir till att lägga till lite bär i form av proteinfluff till att börja med nu. Testar det denna helgen. Första målet ett proteinfluff på casein, grädde och jordgubbar samt 10 gram Omega3.

Sen lax, ägg och räkor som andra måltid. Tror det blir ett bra sätt att börja tänker jag. Känner att jag helt kapat denna tråden nu så får bli PM framöver. Tack igen. Uppskattas. :)

Ett Orm
2023-04-15, 12:53
Nä, fortsätt här nu när det blivit en bra diskussion på bra nivå.

Garlegi
2023-04-15, 14:01
Det finns bra med exempel från båda läger av folk som ser bra ut. Så det säger inte mycket. Det jag håller med om är att manliga vegetarianer och framförallt veganer tenderar till att bete sig och klä sig mer som kvinnor. Växtätande lockar ju till sig väldigt många fler kvinnor än män och därför är det kanske inte så konstigt. Det kan alltså vara en anledning till att de ser kvinnligare eller barnsligare ut, det vill säga att de ofta har låg muskelmassa, långt hår och använder sig av en uppsjö av hudprodukter och eventuellt smink. Du har ju ett exempel på en utseendebesatt feminin vegan som någon länkade till tidigare i tråden.
De flesta som ger sig på en lågkolhydratkost käkar helt enkelt fel. Jag har läst mycket på forum för de som bara äter animalier och det vanligaste felet är att de äter alldeles för lite fett.

En del vegetarianer som har låg muskelmassa att äter kanske fel.

Det finns inte stöd för att vegetarisk och vegansk kost förbättrar eller försämrar fysisk prestationsförmåga.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8623732/

Luddsson
2023-04-15, 20:29
Låter alldeles utmärkt faktiskt. Vanlig mat helt enkelt.
Om du ser något och tänker det där är nån form av mat = då är det ok att äta.

Folk har tränat hårt, jobbat hårt och fött upp miljoner ungar under många många år på helt vanlig mat.

Ja, jag har insett att jag varit för snål när det gäller mat. Nog för att ägg är bra, men det är typ den enda proteonkällan jag äter. Fått för mig att ägg är livsnödvändigt och man dör utam det typ
Köper inte ens kyckling eller fisk för det är "för dyrt" och onödigt, när jag bara kan äta ägg.

Helt vansinnigt när jag får perspektiv på det.

Flem
2023-04-16, 02:32
Varför drar du det till vegetarisk och vegansk kost? Jag nämner inte ens orden vegetarian eller vegan i det jag skrev.
Du skrev i alla fall:
:ike
När blev det ovettigt att äta fyra potatisar och en bit lax? När blev gröt och mjölk ett gift? Rotfruktspyrt med stekt ägg? Alla dessa är kolhydrater i fokus, och bra mat. Varför skulle det vara bättre att äta dubbel laxfilé när man redan tillgodosett behovet av omega-3? Då är det bättre med bränsle och mättnad från potatis, tycker jag.Gröt är inget vidare. Dåligt med näring, alldeles för mycket kolhydrater och banar vägen för autoimmuna sjukdomar.
Man kan få sig allt på både högkolhydrat och lågkolhydrat. Återigen, vi pratar inte veganer eller vegetarianer. Vi pratar omnivorer.Det blir betydligt svårare på en högkolhydratskost och särskilt om det rör sig om sädesslag. En stor mängd kolhydrater är dessutom inte bra för hälsan.
Jag håller dock med om att stora mängder baljväxter och råa grönsaker pajar tarmen. Säkert är formfranska mindre bra för allmänheten. Men jag har insett att hela debatten på forumet spårat lite, säkert tack vare mig delvis. Jag upplever att mina energinivåer går i botten av lågkolhydrat och jag har ätit mängder med fett. Jag blir mer och mer nyanserad. Finns inget så bra bränsle som kolhydrater. De flesta mättar bra. Antinutrienter kanske är skadligt för veganer, men potatis till köttet? Det tror jag inte.Ska du käka kolhydrater så gör du helt rätt i att slopa sädesslag.
Om du nu har en optimal lågkoldratskost enligt dig. Hur ser den ut? Och för vem gäller den?Om djuren fått leva fria liv ute i naturen hade det inte varit några problem med att enbart äta djur och lite nyttiga växter som lök, bär och lite rotfrukt. Nu behövs även lite kosttillskott, typ torskleverolja och eventuellt tillskott av jod.
Det finns inte stöd för att vegetarisk och vegansk kost förbättrar eller försämrar fysisk prestationsförmåga.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8623732/
Författarna, till studien du länkar till, medger ju själva att en växtbaserad kost bör sänka fysisk prestationsförmåga:
"Strength performance depends on factors that can be influenced by diet e.g., creatine and protein availability which alter muscle protein synthesis. Therefore, when not controlled, the macro- and micronutrient composition of vegan and vegetarian diets may elicit potentially disadvantageous properties for strength performance.

Although the impact of a vegetarian or vegan diet on molecular muscular adaptation has yet not been thoroughly investigated, the existing literature indicates the influence of particularly important nutrients, like leucine, taurine, DHA, EPA and SCFA on molecular signaling in tissues and in the long-term different diet regimens may therefore affect exercise performance."

Sverker
2023-04-16, 07:22
Svaret på er diskussion, är en blandad kost.
Gröt baserad på havre eller någon annat svenskt sädesslag är utmärkt kost. Massor med väl förpackade kolhydrater. Men är inte heller komplett. Behövs också något som kompletterar. Typ mjölk.

söderkisen
2023-04-16, 08:18
Gröt baserad på havre eller någon annat svenskt sädesslag är utmärkt kost. Massor med väl förpackade kolhydrater. Men är inte heller komplett. Behövs också något som kompletterar. Typ mjölk.

Yep. Inte svårare än så.

Anders The Peak
2023-04-16, 08:20
Yep. Inte svårare än så.

För min del säger jag att hela ägg är lösningen på problemen.

Garlegi
2023-04-16, 08:31
Författarna, till studien du länkar till, medger ju själva att en växtbaserad kost bör sänka fysisk prestationsförmåga:
"Strength performance depends on factors that can be influenced by diet e.g., creatine and protein availability which alter muscle protein synthesis. Therefore, when not controlled, the macro- and micronutrient composition of vegan and vegetarian diets may elicit potentially disadvantageous properties for strength performance.

Although the impact of a vegetarian or vegan diet on molecular muscular adaptation has yet not been thoroughly investigated, the existing literature indicates the influence of particularly important nutrients, like leucine, taurine, DHA, EPA and SCFA on molecular signaling in tissues and in the long-term different diet regimens may therefore affect exercise performance."De skriver också att vegansk och vegetarisk kost kanske kan vara bra för tarmfloran och att det kan påverka den långsiktiga träningsprestationen.

"Vegan and vegetarian diets possess potentially beneficial properties for the gut microbiome and might therefore influence those mechanisms which may affect in the long-term exercise performance."

Idrottare som äter vegankost kan ha nytta av kosttillskott.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5598028/

"However, via the strategic management of food and appropriate supplementation, it is the contention of this article that a nutritive vegan diet can be designed to achieve the dietary needs of most athletes satisfactorily."

Flem
2023-04-16, 15:55
Gröt och mjölk är knappast en komplett kost och det räcker med att slå in det i en typisk näringstabell för att få fram det. Havre innehåller dessutom fytinsyra som binder till mineraler (järn, zink, kalcium, magnesium) och hindrar kroppen från att till fullo tillgodogöra sig dessa. Havrens höga kolhydrathalt och höga halt av amylopektin är även ett bra recept för att få blodsockret att skjuta upp i höjden efter konsumtion. Havre innehåller dessutom prolaminet avenin som troligen, precis som gliadin i vete, även det kan framkalla diabetessjukdom.
De skriver också att vegansk och vegetarisk kost kanske kan vara bra för tarmfloran och att det kan påverka den långsiktiga träningsprestationen.Ja, eftersom vissa växter innehåller en bra mängd prebiotika.
Idrottare som äter vegankost kan ha nytta av kosttillskott.Absolut. De går ju än mer miste om näring med sin växtbaserade kost än de som kör konventionellt.

Sverker
2023-04-16, 16:15
Järn kalk och magnesium är mindre intressant i en blandad kost. Kalcium och magnesium finns i mjölken och 500 gram rött kött i veckan ger dig värdefullt järn.

Jag skrev väl förpackade kolhydrater, och menar det. I havre ligger stärkelsekornen tillsammans med värdefulla kostfibrer som beta-glutan. Blodsockersvaret är inget problem jmf andra kolhydratkällor. En aktiv person i kaloribalans har inga problem med gröten.

Eftersom jag redan har diabetes har jag inte fördjupat mig i havrens olika protein. Berätta gärna.

Flem
2023-04-16, 18:07
Järn kalk och magnesium är mindre intressant i en blandad kost. Kalcium och magnesium finns i mjölkenFytinsyran i havren kommer att förhindra en del av mineralupptaget från mjölken även om näringsförlusten här tycks bli mindre än hos mineralerna i havren.
500 gram rött kött i veckan ger dig värdefullt järn.500g blandfärs ger exempelvis 7,15mg järn. Rekommenderat dagligt intag för järn ligger på 9mg. Rekommenderat veckointag hamnar alltså på 63mg. En skillnad på 56mg.

Jag skrev väl förpackade kolhydrater, och menar det. I havre ligger stärkelsekornen tillsammans med värdefulla kostfibrer som beta-glutan. Blodsockersvaret är inget problem jmf andra kolhydratkällor. En aktiv person i kaloribalans har inga problem med gröten.Även när man räknar bort för fibrerna, det vill säga räknar ut nettokolhydrater, så får man cirka 48g kolhydrater per 100g havregryn. Lägg till mjölk, banan, bär eller annat kolhydratrikt så blir det ännu värre. Kontrolleras med lätthet med hjälp av blodglukosmätare.
Eftersom jag redan har diabetes har jag inte fördjupat mig i havrens olika protein. Berätta gärna.Diskussionen förde vi för några år sedan i tråden "Är kolhydrater dåligt för oss? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=8155093#post8155093)". Kort och gott främjar prolaminer autoimmunitet tack vare att de uppreglerar zonulin som i sin tur luckrar upp tarmens väggar. Detta möjliggör att sådant som normalt sett hade hållits ute istället förs in.

söderkisen
2023-04-16, 20:21
Även när man räknar bort för fibrerna, det vill säga räknar ut nettokolhydrater, så får man cirka 48g kolhydrater per 100g havregryn. Lägg till mjölk, banan, bär eller annat kolhydratrikt så blir det ännu värre. Kontrolleras med lätthet med hjälp av blodglukosmätare.

Varför är kolhydrater något negativt enligt dig? "ännu värre" kan ju för någon annan vara "ännu bättre"

Sverker
2023-04-17, 18:14
Fytinsyran i havren kommer att förhindra en del av mineralupptaget från mjölken även om näringsförlusten här tycks bli mindre än hos mineralerna i havren.
500g blandfärs ger exempelvis 7,15mg järn. Rekommenderat dagligt intag för järn ligger på 9mg. Rekommenderat veckointag hamnar alltså på 63mg. En skillnad på 56mg.

Även när man räknar bort för fibrerna, det vill säga räknar ut nettokolhydrater, så får man cirka 48g kolhydrater per 100g havregryn. Lägg till mjölk, banan, bär eller annat kolhydratrikt så blir det ännu värre. Kontrolleras med lätthet med hjälp av blodglukosmätare.
Diskussionen förde vi för några år sedan i tråden "Är kolhydrater dåligt för oss? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=8155093#post8155093)". Kort och gott främjar prolaminer autoimmunitet tack vare att de uppreglerar zonulin som i sin tur luckrar upp tarmens väggar. Detta möjliggör att sådant som normalt sett hade hållits ute istället förs in.

Det var en intensiv diskussion vi hade där:).
Heme-järnet i kött är extremt värdefullt. Hindrar inte att järn ramlar in på flera andra ställen i en blandad kost. Koka i gjutjärnsgryta kanske ?

Gröt och mjölk till frukost, kyckling och ris till lunch och kött och potatis på kvällen, så trixar vi runt komplexbindaren fytinsyra, rätt bra.

Vill du föra fram frågan om gluten och diabetes ska du nog satsa på unga människor som planerar barn. Jag var med redan på 1980-talet när man misstänkte att välling tidigt i livet var avgörande. Svaret är att amma så länge det fungerar och introducera majsvälling under det första året.

Flem
2023-04-19, 17:38
Hindrar inte att järn ramlar in på flera andra ställen i en blandad kost. Koka i gjutjärnsgryta kanske ?Om man inte får i sig tillräckligt med järn via maten och försöker få i sig näring genom sitt matredskap istället så vittnar det om att något inte står rätt tillt. Även om förslaget faktiskt leder till ett ökat järnintag. Men det kan alltså liknas vid att inta ett kosttillskott för att ens kost inte är komplett.
Gröt och mjölk till frukost, kyckling och ris till lunch och kött och potatis på kvällen, så trixar vi runt komplexbindaren fytinsyra, rätt bra.Både gröt och ris innehåller fytinsyra. Annars är tanken rätt, alltså att dela upp målen för att slippa fytinsyran, som i fallet med kött och potatis. Ännu bättre är att slippa sädesslag helt och hållet då det som sagt är näringsfattigt och för med sig en rad olika hälsofarliga ämnen och effekter.
Vill du föra fram frågan om gluten och diabetes ska du nog satsa på unga människor som planerar barn. Jag var med redan på 1980-talet när man misstänkte att välling tidigt i livet var avgörande. Svaret är att amma så länge det fungerar och introducera majsvälling under det första året.Det du menar är att man ska introducera barnet till sädesslag för att på så vis göra barnet mindre känsligt mot detta när det växer upp. För detta krävs det inte en kost baserad på majsvälling, som även det är en totalt inkompetent näringskälla. Skräpet innehåller en stor mängd tillsatser av vitaminer och mineraler för att barnet inte ska få näringsbrist.

Sverker
2023-04-19, 18:19
Du är väldigt fokuserad på komplexbindaren fytinsyra ? Är det inte rimligt att fytinsyra gör sin uppgift, att binda magnesium ? Vilket jag skrev i förra tråden. Binda mineralet för att hålla tillbaka magnesium till kornet gror och magnesium behövs i växtcellen. -> att vi kan utnyttja det magnesium som är fritt. Varför skulle det helt plötsligt bli en jonbytare i magsäcken ?

Ja. Sura livsmedel löser ut järn från gjutjärnet. Inget konstigt med det. Vi tar upp det också. Visste du att man tillsätter järn till messmör som traditionellt kokades i järngrytor. Idag används rostfritt vilket inte släpper järnjoner.
https://www.fjallbrynt.se/produkter/messmor-original/

Jag skriver det man antog på 1970- och 1980-talet. Att barnets tarm och immunförsvar inte var fullt utvecklat innan ett års ålder och välling baserad på vete skulle kunna trigga diabetes. Så var det i Sverige på den tiden. Vet inte hur det var i vårt grannland Finland som t o m får fler barn med diabetes typ 1.
Alltså ska man amma så länge det fungerar och gå över till ett glutenfritt alternativ vid övergången någonstans mellan 4 - 6 månader.
Välling är ett fantastiskt livsmedel för de små barnens föräldrar;)

Flem
2023-04-20, 15:09
Du är väldigt fokuserad på komplexbindaren fytinsyra ? Är det inte rimligt att fytinsyra gör sin uppgift, att binda magnesium ? Vilket jag skrev i förra tråden. Binda mineralet för att hålla tillbaka magnesium till kornet gror och magnesium behövs i växtcellen. -> att vi kan utnyttja det magnesium som är fritt. Varför skulle det helt plötsligt bli en jonbytare i magsäcken ?Jag förstår inte riktigt frågeställningen. Är det den kemiska berättelsen genom kroppen du efterfrågar eller ifrågasätter du att fytinsyra överhuvdtaget har antinutriella effekter?
Ja. Sura livsmedel löser ut järn från gjutjärnet. Inget konstigt med det. Vi tar upp det också. Visste du att man tillsätter järn till messmör som traditionellt kokades i järngrytor. Idag används rostfritt vilket inte släpper järnjoner.
https://www.fjallbrynt.se/produkter/messmor-original/Jag har själv använt mig av ett par gamla gjutjärnspannor i över 10 år nu. Men det är för att jag gillar sådant som håller och tål mycket. Däremot inga grytor.
Jag skriver det man antog på 1970- och 1980-talet. Att barnets tarm och immunförsvar inte var fullt utvecklat innan ett års ålder och välling baserad på vete skulle kunna trigga diabetes. Så var det i Sverige på den tiden. Vet inte hur det var i vårt grannland Finland som t o m får fler barn med diabetes typ 1.
Alltså ska man amma så länge det fungerar och gå över till ett glutenfritt alternativ vid övergången någonstans mellan 4 - 6 månader.
Välling är ett fantastiskt livsmedel för de små barnens föräldrar;)
Zein som finns i majs är ju till stora delar identiskt med gladin som finns i vete. Så övergången från vetevälling till majsvälling kan knappast ha varit en succé. Siffrorna talar sitt tydliga språk.

Första snabba träff ger följande innehållsförteckning för majsvälling, från en svensk stortillverkare av barnmat:
"Mjölk (<0,1% fett), majsmjöl 41%, avsaltat vasslepulver (från mjölk), grädde, rapsolja, solrosolja, mineralämnen (kalcium, järn, zink, jod), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folsyra, B12, pantotensyra)." (Majsvälling, ingredienser (https://www.semper.se/barnmat/produkter/valling/majsvalling-mild-5-liter-0))Hade det gällt en vuxens kosthållning så hade få gett ett annat råd än att denne skulle börja äta riktig mat istället för att trycka i sig en stor mängd olika kosttillskott för att kompensera för sin bristfälliga kost. Men eftersom det gäller ett litet barn så visas inte samma omtanke eftersom småbarnsföräldrarna såklart ska ha det smidigt genom att bara behöva mäta upp pulver och vatten i en flaska som sedan åker in i mikrovågsugnen...

Sverker
2023-04-20, 19:42
Menar att jag tror att fytinsyran är som att äta sand. Det passerar kroppen opåverkat och varken släpper redan bundna mineral eller byter ut mot andra. Gör att mineralerna i livsmedlet inte kan absorberas, men gör ingen annan skada. Tror inte jag läst något annat i dina länkar, eller har jag missat något ?

Kopplingen till diabetes typ 1 hos barn var med gluten. Varför skulle ett protein i majs, som glutenintoleranta kan äta utan besvär, trigga motsvarande reaktion ? Då skulle vi ha två grupper av personer som uppvisar den autoimmuna reaktionen mot antingen vete/korn/råg/(havre) eller vete/korn/råg/(havre) och majs.

Flem
2023-04-21, 23:55
Menar att jag tror att fytinsyran är som att äta sand. Det passerar kroppen opåverkat och varken släpper redan bundna mineral eller byter ut mot andra. Gör att mineralerna i livsmedlet inte kan absorberas, men gör ingen annan skada. Tror inte jag läst något annat i dina länkar, eller har jag missat något ?Min uppfattning är att fytinsyra agerar som ett slags förrådssystem åt fosfor i växten. När fytinsyra hamnar i tarmen binder det framförallt till mineral som redan fanns i växten men binder även till mineral från annat som konsumerats. Man kallar det för fytinsyra när det agerar som fosforförråd men som fytat när fytinsyran lyckats binda till mineral. Jag har inte funnit någon annan förklaring i litteraturen.
Kopplingen till diabetes typ 1 hos barn var med gluten. Varför skulle ett protein i majs, som glutenintoleranta kan äta utan besvär, trigga motsvarande reaktion ? Då skulle vi ha två grupper av personer som uppvisar den autoimmuna reaktionen mot antingen vete/korn/råg/(havre) eller vete/korn/råg/(havre) och majs.Som jag skrev så finns det stora likheter mellan majsets prolamin zein och vetets prolamin gliadin. Därför är det inte helt otänkbart att de med celiaki kan uppvisa samma hälsoproblem med majs som med vete. Ur Maize Prolamins Could Induce a Gluten-Like Cellular Immune Response in Some Celiac Disease Patients (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3820067/):

"Based on the similarities between wheat and maize prolamins discussed above, we can infer that the innate and adaptive responses to zeins would be similar to the response against gliadins in CD [celiac disease] patients."

"Maize is one of the most commonly consumed grains in the gluten-free diet. Despite the low content of zeins in maize-containing foods compared with that of gliadins in wheat-containing foods, maize could be responsible for persistent mucosal damage in a very limited subgroup of CD patients. If our hypothesis is proven, zeins could be classified as harmful for some CD patients, especially those showing a poor response to a gluten-free diet."

Som jag nämnt tidigare så är de antinutriella effekterna samt de destruktiva effekterna på tarmen inte det enda som är negativt med sädesslag. Sädesslag saknar även en uppsjö av nyttiga näringsämnen där merparten av dessa enbart går att finna i djur. Intag av sädesslag medför även ett kraftigt ökat blodsocker. Småbarn äter oftare än vuxna vilket innebär att dessa fluktuationer sker med jämnare mellanrum. Ett effektivt recept för att provocera fram diabetes med andra ord.

Sverker
2023-04-22, 08:39
Tack Flem för en förklarande länk !

Visste inte att visa glutenintoleranta också reagerar på majs. De personerna får en ännu mer inskränkt kost.
Tur att potatis, sötpotatis och ris finns som alternativ.
Hirs kanske ?

Flem
2023-04-22, 19:05
Tur att potatis, sötpotatis och ris finns som alternativ.

Ris innehåller mindre fibrer än vetemjöl och mer kolhydrater.
Ris har samma problem likt de andra sädesslagen gällande amylopektin, vilket medför högre toppar för blodets glukosnivåer.
Ris innehåller arsenik och bör alltså även på grund av detta inte ätas regelbundet.
Ris, likt vete, innehåller även ett lektin som agerar destruktivt på tarmväggen.

Vad jag har funnit är potatis mycket hälsosammare än sädesslag. I alla avseenden.

Sverker
2023-04-22, 19:18
Ja, potatis har många fördelar. Sedan går det alldeles utmärkt att odla potatis i Sverige.

Ja. Potatis innehåller mer amylos än många andra kolhydratkällor. Bildar lättare resistent stärkelse.
Tror inte så många diabetiker funderar på amylopektinet i olika kolhydratkällor. Visst cornflakes och mjölk är extrem snabb energi och jag tror inte det är en standardfrukost för någon diabetiker.
Eftersom vi är många idag som bär blodglukossensor på armen är det säkert lätt för dig att ta reda på hur diabetiker upplever blodsockersvaret från olika måltider. Själv minskar jag blodsockersvaret genom att alltid äta måltider med kolhydrater, protein och fett samtidigt.

Flem
2023-04-28, 23:34
Visst cornflakes och mjölk är extrem snabb energi och jag tror inte det är en standardfrukost för någon diabetiker.Samtidigt skriver du att havregrynsgröt med mjölk är utmärkt kost. Båda exempel medför ju kraftigt stigande blodsocker.
Själv minskar jag blodsockersvaret genom att alltid äta måltider med kolhydrater, protein och fett samtidigt.Mjölk till gröten är i alla fall ingen effektiv lösning.

Det låter klokare att skära ner på det som medför högt blodsocker istället för att köra med strategier som enbart bromsar sockrets intrång.

Sverker
2023-04-29, 08:25
Jag ger dig gärna en föreläsning om att stärkelsekornen i cornglakes är extruderade och angrips lätt av matspjälkningens amylaser medan havregrynen stärkelsekorn förvisso är förklistrade, men i ett nätverk av beta-glutan, tillsammans med fett och protein. Brukar kalla dem väl förpackade kolhydrater.
Vad som egentligen behövs en studie på blodsockersvaret hos ex antal personer som får en måltid med havregryn eller cornflakes.

Vad som dödar den studien är försökspersonernas insulinkänslighet. Vi diabetiker som tränar har bättre insulinkänslighet än otränade.

TotteShaped4Life
2023-04-29, 10:33
Det är alltid intressant att följa Sverker och Flem. För mig blir det lite som att Sverker smäller in serveäss efter serveäss medan Flem pekar på domaren om att bollen var ute.

Don H
2023-04-30, 00:26
Det är alltid intressant att följa Sverker och Flem. För mig blir det lite som att Sverker smäller in serveäss efter serveäss medan Flem pekar på domaren om att bollen var ute.

Mcenroe?

Intressant likaväl

Flem
2023-04-30, 01:04
Jag ger dig gärna en föreläsning om att stärkelsekornen i cornglakes är extruderade och angrips lätt av matspjälkningens amylaser medan havregrynen stärkelsekorn förvisso är förklistrade, men i ett nätverk av beta-glutan, tillsammans med fett och protein. Brukar kalla dem väl förpackade kolhydrater.Vilket återigen inte förhindrar sockret från att äntra blodet. Du får ett högre blodsockersvar från cornflakes än med samma mängd havregryn, främst på grund av att cornflakes innehåller så pass mycket mer kolhydrater. Och ja, det är mer protein och fibrer (vattenlösliga betaglukaner) i havregryn. Trots detta får man fortfarande ett kraftigt stigande blodsocker av att äta havregrynsgröt. Vilket inte alls är märkligt med tanke på att mängden nettokolhydrater fortfarande blir hög vid exempelvis 2-3dl havregryn. Dessutom är det en hög halt av amylopektin i havregryn. Lägg därtill mjölken och eventuellt banan eller bär som är populärt så blir det uppemot dubbelt så mycket kolhydrater.
Vad som egentligen behövs en studie på blodsockersvaret hos ex antal personer som får en måltid med havregryn eller cornflakes.Som jag skrev tidigare räcker det med att man kontrollerar detta själv med hjälp av en blodglukosmätare. Käkar man i sig ett mål havregrynsgröt som diabetiker stiger blodsockernivåerna utan tvekan högt, lätt över 200mg/dl.

Sverker
2023-04-30, 06:22
Räknar aldrig själv med mg/dl. Dina 200 mg/dl ger ett blodsockersvar på drygt 11 mmol/l.

Ja. Det är ett högt blodsockersvar på en frukost på gröt. Då skulle jag själv fundera över min näringsstatus, dvs hur mycket leverglykogen har jag redan i levern, stresspåslag för att jag är försenad till fritis med mina barn, missat att tagit insulin, gått upp ett par kg de senaste månaderna för att jag återkommande justerat blodsockret med extra insulin, osv, osv.

Alltså den dagliga kampen vi diabetiker lever med. Men jag tror mer att frågan är att du själv inte gillar kolhydrater. Varför är det så ?