handdator

Visa fullständig version : Tips på mat för extra tryck!

ozzian
2023-03-08, 11:23
Har ni nått ni äter dagen före ni ska testa maxa eller köra ett extra tufft pass.
Jag menar inte givetvis ett cheatmål, utan bara nått som får er ioförsig att "bulka" men kanske inte en pizza eller så, bara får lite extra tryck.
Eller passar ni på att ta en pizza just då för det är ju nästan ok?

Jag deffar inte men försöker gå ner typ 0,5-1kg i månaden, ingen tuff deff iallafall.

1x0
2023-03-08, 11:40
Mer salt och kolhydrater för en liten bloated dagsform dagen efter. Om press-pers jag går för.

För knäböj och marklyft har jag märkt att bloat inte hjälper mig. Snarare tvärtom känns som. Så brukar äta normalt med salt och kolhydrater men kanske ett litet större kaloriöverskott dagen innan böj- och markmaxning.
Undvik livsmedel som gör dig gasig är att rekommendera.

Med bloat menar jag inte +5 kg på vågen dagen efter utan kanske 1-1½ kg upp från tidigare dagar.

Sen lär man känna sin kropp vilka livsmedel den hanterar bra, ger bra energi och bra klartänkthet i skallen.
Vetemjöl i stora mängder gör mig semi-förstoppad, bloated och får brainfog. Allmänt dålig känsla i huvudet.

För en styrkelyftsmaxning spelar inte kolhydratintag superstor roll heller. Annat om du ska ut och springa ett maraton.
Eventuellt om du har legat på kaloriunderskott länge, har en ätardag/påfyllardag/högkolhydratdag/refeed, att det kan ge mycket ökad prestation inför styrketräningspasset dagen efter (eller senare på samma dag givetvis).

Annars gillar kroppen "lagom"/"normalt". Lätt att den får en chock och det blir pannkaka av det.
Har haft maxningar dagen efter julafton (megabloat) som gått helt åt helvete. :D

Langster
2023-03-08, 12:58
Tyvärr tycker jag inte att man med säkerhet kan pricka in att ”äter jag detta innan, eller dagen före, så kommer jag att vara extra stark nästa pass”. Det är inte som Vasaloppet med enorm kolhydratsladdning. För ett styrketräningspass krävs ingen extra energi.
Jag har, som 1x0 beskriver, laddat enormt - och varit mentalt laddad också inför träningspass som bara blir skit. Och haft träningspass som blivit fantastiska där jag knappt ätit något innan och inte ens haft någon lust att träna.
Kort sagt så är inte styrketräning energikrävande och det är väldigt svårt att förutse hur ett pass kommer att gå.

Nu tränar jag på morgonen. Äter en vassleproteinshake innan och träningen går jättebra.

En sak som faktiskt funkat upprepade gånger för mig är mental träning/visualisering. Alltså att man i huvudet går igenom olika rörelser, som en bänkpress t.ex. - så noga och intensivt att det nästan känns i kroppen. Gör jag detta upprepade gånger dagarna innan/innan träningspasset så brukar det gå som jag vill att det ska gå.

söderkisen
2023-03-08, 13:18
Mycket protein, kolhydrater, salt och vätska.

Kläm 2-3 liter mjölk och en limpa helt enkelt.

1x0
2023-03-08, 14:29
Denna är intressant.
Framförallt "lowers perceived exertion". Tolkar jag som att (t.ex.) du gör 200 kg x 5 reps, skattar som 2RIR. Så kan saltintag göra det känns som 3RIR (så du kanske gör 200 kg x 6 reps, 1 mer med samma känsla i kroppen). Känns väldigt fördelaktigt i styrketräningen, att man tar i mer, pushar sig närmare failure?

https://scontent.farn2-2.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/270375147_2055223907960306_2010086360678276937_n.j pg?_nc_cat=103&ccb=1-7&_nc_sid=973b4a&_nc_ohc=RN1QPrkRDCoAX-kJB7G&_nc_ht=scontent.farn2-2.fna&oh=00_AfB7hlNYxz8fEmdHv55qVAt5bM40KT2hO2ememBvKoGa sA&oe=640D3447

Bailah
2023-03-08, 14:44
Amen, Elektrolyter älskas!

ozzian
2023-03-08, 16:06
Jag testade ett extra mellanmål med knäckebröd(4st med ost) men märkte ingen skillnad.
Ska testa att salta gröten extra och se vad som sker.

EnergiÖverskott
2023-03-09, 07:50
Under de åren jag var extremt seriös med min träning testade jag upplägg som var med precisa mängder kolhydrater och protein runt träning. Riskakor, pulver och allt möjligt i formler uträknat utefter kroppsvikt osv där man började "ladda" flera timmar innan och höll på med diverse drinkar och grejer till timmen efter träning. Gjorde alltså träningsnutritionen till en ren vetenskap men, det jag upplevde att det inte gjorde någon skillnad alls, gentemot att träna utan något innan på hela dagen, så länge energiintaget var detsamma.

Gäller det styrketräning som sagt, så spelar det verkligen ingen roll personligen. Äter man hyfsat normalt och är på relativ energibalans så gör man nog klokast i att bara träna på och ha kul. Allt optirunk runt om verkar mest vara slösad tid.

ozzian
2023-03-09, 09:59
Under de åren jag var extremt seriös med min träning testade jag upplägg som var med precisa mängder kolhydrater och protein runt träning. Riskakor, pulver och allt möjligt i formler uträknat utefter kroppsvikt osv där man började "ladda" flera timmar innan och höll på med diverse drinkar och grejer till timmen efter träning. Gjorde alltså träningsnutritionen till en ren vetenskap men, det jag upplevde att det inte gjorde någon skillnad alls, gentemot att träna utan något innan på hela dagen, så länge energiintaget var detsamma.

Gäller det styrketräning som sagt, så spelar det verkligen ingen roll personligen. Äter man hyfsat normalt och är på relativ energibalans så gör man nog klokast i att bara träna på och ha kul. Allt optirunk runt om verkar mest vara slösad tid.

Jo, men varför inte öka lite på känn dagen innan man vet om att man ska köra lite extra...... fast man kan ju köra extra varje dag.

dmoller
2023-03-09, 10:34
rödbetor?

ozzian
2023-03-09, 11:33
rödbetor?

Jag tar dagligen 2dl. rödbetajuice!