handdator

Visa fullständig version : LCHF-upplägg för deff?

Kraftsportis1
2023-03-04, 08:23
Tjena!

En bra bit in i en lång diet och börjar få det kämpigt med hungern och funderar därför på att gå över från en konhydratsbaserad kost till någon LCHF-variant i hopp om att trycka ner aptiten.

Hade därför varit intressant att höra om era erfarenheter/tankar kring deff på LCHF och speciellt angående följande frågor:

- Skjuter man sig själv i foten med att dra ner på kolhydraterna utan att gå full keto? Funderar lite på ett upplägg med 200g protein, 100g fett och 90g kolhydrat, är detta lågt nog för att uppnå aptitreduktion?

- Läser ju en massa skit online om att bli ”fat adapted” på strikt keto och att prestationen träningsmässigt då alltså ska gynnas - tror vi att detta innebär en bättre prestation än vad som uppnås på ett mer liberalt upplägg enligt det jag tänkt mig?

För kontext kör jag ~170 arbetsset fördelat på sex träningsdagar utöver omkring två timmas löpning i veckan. Hade varit smutt att kunna träna på hyfsat men centralt är dock som sagt att uppnå större kontroll på aptiten.

Förstår såklart att den här typen av frågeställningar är högst individuella, men hade ändå varit intressant att höra era personliga tankar/erfarenhet och/eller få en dragning från någon med koll på empirin.

Tacksam för alla svar!

Magrauta
2023-03-04, 12:28
Jag "ser det" som en tvättsvamp typ, alltså glykogendepåerna. Att fortsätta fylla om man aldrig tömmer är direkt dåligt och onödigt. Men att tömma helt och aldrig fylla kommer påverka prestationen, även ketodudes som tränar kör ofta kolhydrat innan passen. Även om man kan gå på fett är det inte lika effektivt, kroppen skapar endå glykogen av andra källor men som sagt, blir oeffektivt och märks framförallt på prestationen på högre puls.

Testa ditt uplägg, tror personligen du kommer behöva fylla på med mer kolhydrater nån/några ggr i veckan.

Så gör jag, carbcyklar, lågt några dagar sen refeed, funkar kanon enligt mig. Carbs blir lite som en drog av det och ger större effekt än då jag äter dem konstant.

Ligger du på underskott hela tiden och kommer ner i fett% kommer kroppen crave:a enrgi oavsett kosthållning, därför är en idé att "cykla" även ett par dagar i veckan på balans eller lite + för att få det hållbart.

Kraftsportis1
2023-03-04, 14:26
Jag "ser det" som en tvättsvamp typ, alltså glykogendepåerna. Att fortsätta fylla om man aldrig tömmer är direkt dåligt och onödigt. Men att tömma helt och aldrig fylla kommer påverka prestationen, även ketodudes som tränar kör ofta kolhydrat innan passen. Även om man kan gå på fett är det inte lika effektivt, kroppen skapar endå glykogen av andra källor men som sagt, blir oeffektivt och märks framförallt på prestationen på högre puls.

Testa ditt uplägg, tror personligen du kommer behöva fylla på med mer kolhydrater nån/några ggr i veckan.

Så gör jag, carbcyklar, lågt några dagar sen refeed, funkar kanon enligt mig. Carbs blir lite som en drog av det och ger större effekt än då jag äter dem konstant.

Ligger du på underskott hela tiden och kommer ner i fett% kommer kroppen crave:a enrgi oavsett kosthållning, därför är en idé att "cykla" även ett par dagar i veckan på balans eller lite + för att få det hållbart.

Mjo, angående glykogenet räknar jag ju med att få sämre repstålighet osv, men en temporär försämring i prestation stör mig inte så länge det inte går till den gränsen att det inte känns som att det går att träna ordentligt samt inte materiellt påverkar möjligheten att behålla muskelmassan.

Har funderat lite på det här kring att cykla kalorier men gillar inte tanken på att behöva ligga på så pass stort underskott typ 5 dagar i veckan för att ta igen "refeed" dagarna - tänker att jag har ändå andra åtaganden (jobb, flickvän osv) som inte riktigt tolererar att jag sitter som en zombie och dagdrömmer om mat haha

intepurewhey
2023-03-04, 14:44

Keto... Kör ofta kolhydrater...

Lol

Sent from my SM-F721B using Tapatalk

Kraftsportis1
2023-03-04, 14:50

Lol

Tror att det som åsyftas är TKD, likt upplägget ketogains som verkar vara relativt populärt på reddit

Magrauta
2023-03-04, 19:03

Lol

Det är flera "ketopersoner" som tar kolhydrater innan passen, man kan vara i "ketos" endå. LOL.

Ketoupplägg måste inte inebära 0 intag av kolhydrater.

Magrauta
2023-03-04, 19:34
Det är flera "ketopersoner" som tar kolhydrater innan passen, man kan vara i "ketos" endå. LOL.

Ketoupplägg måste inte inebära 0 intag av kolhydrater.

https://www.youtube.com/watch?v=P2xPJZqWSnY&ab_channel=ThomasDeLauer

intepurewhey
2023-03-06, 11:26

Ketoupplägg måste inte inebära 0 intag av kolhydrater.Rebrandad LCHF med andra ord. Got it.

LCHF är för tjockisar som inte orkar träna.

Kraftsportis1
2023-03-06, 14:59
Rebrandad LCHF med andra ord. Got it.

LCHF är för tjockisar som inte orkar träna.

Tack för din ytterst värdefulla input.

EnergiÖverskott
2023-03-07, 09:42
Om det är hungern som är ditt problem under ett underskott så kan säkerligen en lågkolhydratskost hjälpa. Jag hade dragit ner på frekvensen av måltider till absolut max 3 (företrädelsevis 2) per dygn också.

Personligen verkar det som avgör prestationen vara mer i relation till den totala mängden energi jag får i mig på en dag, snarare än vad den kommer ifrån. Tråkigt svar, men du får helt enkelt testa dig fram.

intepurewhey
2023-03-08, 13:59
Tack för din ytterst värdefulla input.

Don't forget to like & subscribe