handdator

Visa fullständig version : Vilka val ångrar ni i era liv?

Kev88
2023-02-26, 17:14
Som rubriken säger, vilka är de tre värsta besluten som du har fattat i ditt liv? Vilka konsekvenser fick dem och jagar de dig än idag?

1) Att försöka att självmedicinera kronisk smärta och insomnia med cannabis, vilket resulterade i HPPD och med det en rad permanenta synstörningar, mild tinnitus och derealisation.

2) Att jag under mina första i gymmet inte fokuserade på att lära mig ett korrekt utförande i bl.a. böj och mark, vilket resulterade i ett par blåsta diskar och artros som jagar mig än idag.

3) Att jag för några år sedan arbetade, pluggade och tränade för mycket med, orimligt höga krav på mig själv. Detta slutade i ett "milt" utmattningssyndrom, om man kan säga så.

skyffelmördarn
2023-02-26, 17:35
Jag har ångrat saker men flera år senare så har man upptäckt att det inte spelade så stor roll eller att det blev bra tillslut.

Ett Orm
2023-02-26, 19:19
Det mesta jag ångrar är sådant som jag jag valde att inte göra. Skulle ha gjort fler aktiva val, tror jag iaf. Men det får man aldrig veta så här i efterhan.
En ska jag dock gjorde som jag ångrar var att inte följa min olustkänsla när vi köpte ett hus för många år sedan. Där skulle jag avbrutit köpet, och det kostade mig mycket riktigt både besvär och pengar.

CalleP
2023-02-26, 19:33
Kanske att jag aldrig åkte till nya zeeland när jag hade sparat undan pengar till det men polarna bangade, var lite för feg för att resa ensam. :)

Luddsson
2023-02-26, 19:35
Att jag började gå ner i vikt som 19-åring och fick en allvarlig ätstörning, som jag alltid kommer leva med fysiska och psykiska konsekvenser av. Jag har gråtit så många nätter och önskat att jag kunde spola tillbaka tiden. Så mycket min familj och nära fått lida för den skiten. Får ont i magen bara jag tänker på det

CalleP
2023-02-26, 19:46
Äh det är rätt många fler än så kom jag på nu, men har lärt mig av dom flesta av dom riktigt dåliga valen jag gjorde iaf.

Lafayette
2023-02-26, 19:53
Vet ej vart jag ska börja. Tror jag började göra dumma val vid 15 års ålder när jag valde fel gymnasium och inte fixade bra betyg pga. lathet, så skulle säga att det är 16 år av konstant dumma val som bland annat lett till den miserabla människa jag är idag.

Armed Dingo
2023-02-26, 20:06
Försök att inte älta felen ni gjort. Lägg energi på vad som kan göras bättre istället. Inga stora drömmar utan små saker. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, jag kan själv skämmas ihjäl, fortfarande, om jag tänker på idiotiska saker jag gjort även om det är dryga 20 år sedan och jag var ett barn. Men det är en sak att tänka tillbaka och en annan att låta historiska misstag definiera vem du är idag. Gandalf säger, So do all say who live to see such times, but that is not for them to decide. All you can do is decide what to do with the time that is given to you. And that is an encouraging thought!

kvarnis
2023-02-26, 20:24
Ångrar att jag inte gjorde utredning för add/adhd tidigare, hade lyckats bättre i livet om man fått cs-medicin redan i gymnasiet.

Mental
2023-02-26, 21:18
Ptja,

Jag är mycket nöjd med var jag är idag. Och det är ju resultatet av mina val, bra och dåliga. Jag har ingen aning om vart mitt liv vore idag med andra val? Kanske bättre? Troligen sämre. Jag vet vad jag har men inte vad jag kunnat ha, och jag gillar det jag har.

Men visst. Inte bränna 150k på hemelektronik 2001 som är värdelöst några år senare. Utan ös in allt i en indexfond och glöm bort. Eller spar de 30-40 bitcoins du minade för kul långt innan det blev hype. Men vem vet vem och var jag vore idag då

Ladugårdsdörr
2023-02-26, 22:48
Försök att inte älta felen ni gjort. Lägg energi på vad som kan göras bättre istället. Inga stora drömmar utan små saker. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, jag kan själv skämmas ihjäl, fortfarande, om jag tänker på idiotiska saker jag gjort även om det är dryga 20 år sedan och jag var ett barn. Men det är en sak att tänka tillbaka och en annan att låta historiska misstag definiera vem du är idag. Gandalf säger, So do all say who live to see such times, but that is not for them to decide. All you can do is decide what to do with the time that is given to you. And that is an encouraging thought!

Haha, känner igen det där. Plötslig känsla av skam över förhållandevis banala saker som skedde för decennier sedan.

Jag ångrar inget och nöjd med hur det blev men tänker att en del av de dåliga valen jag gjort kunde undvikits om någon äldre närstående hade erbjudit vägledning - tyvärr var det tunt på den fronten så det har blivit lite mycket trial-and-error genom åren. Jag försöker idag vara den som bryr sig och vägleder.

feyin
2023-02-27, 07:56
Jag är inte mycket för att älta, tar ett beslut sen är det bara att spela där bollen ligger. Hittills har jag inte hamnat i en situation där jag är helt körd eller hur man ska uttrycka det, det finns alltid spelrum att göra vatten utav vin etc etc.

En grej som hände när jag var i 20 års åldern, där två av mina nära vänner höll på med samma tjej och jag visste men sa inget till båda, det kan jag ångra idag. Jag borde valt att vara ärlig istället för att spela dum och hoppats att de lyckas lösa detta på egen hand. Jag var rädd att hamna mitt i det, så här i efterhand handlade det just inte alls om mig utan jag borde ha tänkt på dem istället.

Edit nr 3000:

När jag blir äldre har jag kommit på mig själv med att fundera på vad som hade hänt om jag valde den eller den tjejen när jag var yngre. Men det handlar inte om ånger utan snarare en fantasi om vad som skulle kunna varit verkligheten idag om x y z hade hänt istället.

blåvitt
2023-02-27, 08:13

Håller helt med dig.
Har mer eller mindre lärt mig att acceptera och vara tacksam för de större livsval jag har gjort/inte gjort. Inte gräma mig över att jag var en no-lifer som bara spelade tv-spel från 16-22 års ålder, knappt utan att röra en vikt eller jogga en meter. Hur jag betett mig mot människor däremot... pinsamma saker har jag inget emot att minnas (det kan man skratta åt), men när jag varit ett svin mot människor som inte förtjänat det, de stunderna dyker fortfarande upp om natten så att säga. Min lillebror är med i NA och där jobbar de mycket med radikalt ansvarstagande och att man ska be människor om ursäkt om man känner att man gjort fel mot dom, oavsett hur lång tid det gått, hur pinsamt det är och om de ens kommer ihåg det. Har testat det några gånger och det har faktiskt varit en lättnad, även om oket inte lyfter helt.

Bandid0
2023-02-27, 08:34
Det finns några enstaka saker jag verkligen ångrar. Men mest av allt ångrar jag missade möjligheter. Ibland när man ser tillbaka på en händelse så kan man se hur det verkligen var öppet mål i någon fråga, men att man av någon anledning ändå inte agerade. Sådant tycker jag är jobbigt. Att tänka "what could have been".

feyin
2023-02-27, 08:43
det finns alltid spelrum att göra vatten utav vin etc etc.

Lol, menar tvärtom va?

MasterChief
2023-02-27, 08:50
Det finns några enstaka saker jag verkligen ångrar. Men mest av allt ångrar jag missade möjligheter. Ibland när man ser tillbaka på en händelse så kan man se hur det verkligen var öppet mål i någon fråga, men att man av någon anledning ändå inte agerade. Sådant tycker jag är jobbigt. Att tänka "what could have been".

Lätt att man hamnar där...jag brukar "trösta" mig med att tänka att samma sak händer antagligen dagligen, bara att jag knappt är medveten om det. Att vara efterklok är enkelt, men att agera med den visheten i det dagliga livet verkar hopplöst svårt.

Raschmus
2023-02-27, 08:53
Lätt att göra affärer i backspegeln men det är väl ffa affärer jag delvis gjorde eller inte alls, snarare än att ta de in i kaklet som idag hade suttit som en sparkcykel på fotknölarna.

Exempelvis köpte jag in mig i Hexatronic 2015/2016 och sålde 1 år senare.

Var 14 år 2002 och fick då inzidertips på Astra Z, valde att inte köpa för det var mer najs att spara pengar till bensinpengar till framtida moppe.

Har en handfull liknande exempel där jag varit väldigt nära avslut på diverse affärer som hade satt mig i en avsevärd annorlunda situation idag ekonomiskt.

Ladugårdsdörr
2023-02-27, 09:48
Exempelvis köpte jag in mig i Hexatronic 2015/2016 och sålde 1 år senare.

Första aktien jag köpte har gjort 100x+ och utdelningarna motsvarar idag en ok lön. Jag sålde efter att ha gjort goda +25%. Fråga varenda datorintresserad 25-30-åring, de skulle ha köp bitcoin 2011 om inte. Alla har en massa tillfällen som upplevs som misslyckade tillfällen.

Kev88
2023-02-27, 09:56

Jag har försökt och försöker att göra det så gott jag kan, men det är svårt när det har fått dessa fysiska konsekvenserna, jag menar, vår syn är ju den främsta kopplingen till vår omvärld, och att ha gått från en klar >4k syn till en brusig 360p är allt annat än lätt. Smärtan från ryggen har jag lärt mig att hantera och påverkar mig inte särskilt mycket längre, såvida jag inte gör något dumt och disken i nacken börjar att irritera nerverna. Men HPPD har verkligen tagit 90% av min livskvalité, helt sjukt att detta inte är mer känt.

När det kommer till livsvalen som inte har lämnat mig med kroppsliga åkommor så har de varit mycket lättare att lägga bakom mig, som förhållanden, utbildning osv.

geoff
2023-02-27, 11:19
Ångrar nog inga stora beslut/handlingar alls. Önskar att vissa saker _var_ annorlunda, men det är saker jag inte har kunnat påverka (utan att ångra andra saker).

agazza
2023-02-27, 12:54
Provat att ligga med fler som gett otydliga vinkar, såhär i efterhand har man missuppfattat många raggförsök för att man festat för hårt

Rikard Jansson
2023-02-27, 13:49
Det blir som det blir, och det blev som det blev.

ChuckTesta
2023-02-27, 13:51
Ångrar inte en enda grej.

Bandid0
2023-02-27, 14:40
Lätt att man hamnar där...jag brukar "trösta" mig med att tänka att samma sak händer antagligen dagligen, bara att jag knappt är medveten om det. Att vara efterklok är enkelt, men att agera med den visheten i det dagliga livet verkar hopplöst svårt.

Jo. Jag brukar försöka att fokusera på allt jag faktiskt lyckats med, de tillfällen som jag agerade rätt och alla tillfällen jag haft tur och fått saker jag inte förtjänat.

Bandid0
2023-02-27, 14:40
Det blir som det blir, och det blev som det blev.

Master of zen.

Bearius
2023-02-27, 17:30
Att jag inte tagit en varmkorv lite oftare.

G.W
2023-02-28, 08:14
Köpte ett par ljusbeigea kostymskor från björn borg då jag var student, de kostade tusen kronor. Jag använde dem aldrig.

StarkaUlf
2023-02-28, 08:24
Köpte ett par ljusbeigea kostymskor från björn borg då jag var student, de kostade tusen kronor. Jag använde dem aldrig.

Har Björn använt dom så är dom säkert värda mer idag.

trädgårdsmöbel
2023-02-28, 11:28
En hel del, men "up there" med dem eller kanske även mer ligger att prata om mina problem, öppna sig och tex. svara på den här typen av frågor som tråden gäller. Att dela med sig av sådant har en obehaglig förmåga att slå tillbaks på en i framtiden.

Scratch89
2023-02-28, 11:43
En hel del, men "up there" med dem eller kanske även mer ligger att prata om mina problem, öppna sig och tex. svara på den här typen av frågor som tråden gäller. Att dela med sig av sådant har en obehaglig förmåga att slå tillbaks på en i framtiden.

Jag finns här, kompis! *cupid*

G.W
2023-02-28, 11:46
Har Björn använt dom så är dom säkert värda mer idag.

Var ett nytt par från butiken Nilson eller vad den hette. En gammal kedja.

trädgårdsmöbel
2023-02-28, 12:57
Jag finns här, kompis! *cupid*

*hug* Jag är up for ytligt samtal och pilsner eller maskulina grymtningar och gym :D

Mental
2023-02-28, 13:14

Jag trodde du ångrade att du inte sålde Embracer ;)

G.W
2023-02-28, 13:46
Jag trodde du ångrade att du inte sålde Embracer ;)

Sålt? Jag är ju för bövelen på plus och detta är bara början. Tjurig, mot månen!

Mental
2023-05-24, 10:59
Sålt? Jag är ju för bövelen på plus och detta är bara början. Tjurig, mot månen!

Månen börjar se lite avlägsen ut skulle jag säga.... :(

G.W
2023-05-24, 11:26
Månen börjar se lite avlägsen ut skulle jag säga.... :(

Ångrar att jag inte sålde igår.

dmoller
2023-05-24, 11:42
inte mycket men hade vart bra om jag inte slog mej på tummen härom veckan

Ribcage
2023-05-24, 11:47
Ångrar vissa sälj, och vissa köp.

Fredszky
2023-05-24, 11:50
Att jag sålde Tesla runt 2015.
Och att jag inte gick all in Tesla 2019.
LESSON LEARNED genom livets hårda skola.

https://i.etsystatic.com/6992381/r/il/29de6b/1224835976/il_fullxfull.1224835976_p9i2.jpg

jmk
2023-05-24, 13:10
det var nog att jag blev medlem här hahaha skojja bara ångrar inget finns inget du kan göra åt det ändå så ångest är meningslöst du är botat för all framtid