handdator

Visa fullständig version : Era bästa konsertminnen?

Bandid0
2023-02-22, 19:03
När jag var 14 år gammal åkte jag på min första riktiga konsert; Rammstein i solnahallen i Stockholm. Mutter-turnén. Bara konserten i sig var en närmast religiös upplevelse. Men så mot slutet, när det hade glesnat på golvet och en del publik bevisligen hade gått hem, så hörde jag de första tonerna på deras cover av Depeche Modes "Stripped". Det var vid tidpunkten min absoluta favoritlåt. Det var rätt tyst i hallen då, och mitt enorma "JA!"-vrål hördes tydligt. Jag slog ut med båda armarna rakt upp i luften som i en blandad glädje- och segergest. Till Lindemann (sångaren i bandet) pekade då med fingret rakt på mig och gjorde sedan tummen upp mot mig.

Det är mitt starkaste konsertminne någonsin.

King Grub
2023-02-22, 19:09
Monsters of Rock 1984 med Mötley Crue, Van Halen och AC/DC.

Luddsson
2023-02-22, 19:24
Prince på Way out West 2015. Ofattbart att de fick dit honom.

Langster
2023-02-22, 19:44
När jag var 14 år gammal åkte jag på min första riktiga konsert; Rammstein i solnahallen i Stockholm. Mutter-turnén. Bara konserten i sig var en närmast religiös upplevelse. Men så mot slutet, när det hade glesnat på golvet och en del publik bevisligen hade gått hem, så hörde jag de första tonerna på deras cover av Depeche Modes "Stripped". Det var vid tidpunkten min absoluta favoritlåt. Det var rätt tyst i hallen då, och mitt enorma "JA!"-vrål hördes tydligt. Jag slog ut med båda armarna rakt upp i luften som i en blandad glädje- och segergest. Till Lindemann (sångaren i bandet) pekade då med fingret rakt på mig och gjorde sedan tummen upp mot mig.

Det är mitt starkaste konsertminne någonsin.

Jag var också där :)

Kryss
2023-02-22, 21:46
Tänkte också nämna Rammstein i Solnahallen, vafan :d

Blomkål
2023-02-22, 23:51
Monsters of Rock 1984 med Mötley Crue, Van Halen och AC/DC.

Dröm :hbang:

40plus
2023-02-23, 07:15
Basic Element och Brinkenstierna på Ekebo någon gång under 90-talet.

Tonårsfylla, lägenhetsbråk och handgemäng. Det var mest skit allting.

Rikard Jansson
2023-02-23, 07:58
Har bara varit på två konserter, men av dessa var In Flames i Karlstad bäst.

Jeneric
2023-02-23, 08:12
semi-hemliga konserten med Metallica på Münchenbryggeriet 1998
Tool Hultsfred 2001
Pantera/Slayer i New York 2001.
Rush i Globen 2004.

agazza
2023-02-23, 08:20
Nånting på urkult något år jag inte minns, fick en tjej i knät med kjol som ville ligga i publikhavet, det i kombination med eldnatten var en bra fylla.

geoff
2023-02-23, 08:56
Mogwai på en liten klubb i Melbourne (2002)

Säkert! i spegelsalen i Sundsvall under Facit-turnen (kanske 2011?) var helt magiskt.

Kents näst sista spelning någonsin i Fjällräven arena i Övik (2016)

Mental
2023-02-23, 09:02
Bästa spelningarna är de man knappt minns.
Ronny och Ragge 93 Ljusdals folkpark. När man var 12 var Ronny och Ragge fantastiska :D
Bollnäspunken 96-97. Jag minns en nepissad, nedspydd soffa på ett gärde, kass musik och ännu kassare hembränt.
The kristet utseende - Releasespelning för Djävulsvingar över kapellet 1998 på solidaritetshuset (nyktert arrangemang så alla gömde sprit och öl i buskarna utanför, smög ut och söp mellan låtarna och hamnade i slagsmål när fyllon självklart tog fel flaskor och burkar)
Minns även vagt en folkparksspelning med systrarna Graaf som vi skulle planka in på. Dels pga pengabrist (all ekonomi gick till Kopparbergs päroncider 7%) och dels pga att det var pinsamt att betala för systrarna Graaf. Själva spelningen minns jag inget av, men mer om hur vi vadade genom en djungel av brännäslor för att hitta en del av staketet som inte var övervakat. Och klättrandet över taggtråd på fyllan där en vän rev sönder både jeans kalsonger men även pungen sittandes gränsle över samma taggtrådsstängsel. Efter spelningen var vi för trötta (läs fulla) för att orka gå tillbaka till byn, och för fattiga för taxi. Så någon fick den geniala idén att ringa polisen för hämtning och övernattning i fyllecell. Polisen kom, valde ut de två fullaste av oss och tog med, vi övriga fick klara oss själva :(

Bandid0
2023-02-23, 09:20
Jag var också där :)

Tänkte också nämna Rammstein i Solnahallen, vafan :d

Good times!

Basic Element och Brinkenstierna på Ekebo någon gång under 90-talet.

Tonårsfylla, lägenhetsbråk och handgemäng. Det var mest skit allting.

Fan vad najs att se BE under deras storhetstid.

Dreas
2023-02-23, 09:28
En Moshpit när Killswitch Engage spelade som förband till In Flames i Göteborg - Scandinavium ��

feyin
2023-02-23, 09:30
Jag har inte varit på många, men takida var faktiskt rätt bra live.

Lucipha
2023-02-23, 09:48
The Kristet Utseende i Östersund 1997 och Motörhead på storsjöyran 1999 är störst. Sen var det kul att ha sett Metallica, Slayer och några andra band, men det kommer inte i närheten.

När jag tänker efter såg jag De Lyckliga Kompisarna och några andra på den tiden stora band i Strömsund 1993 också. Det var också riktigt kul då

Punk
2023-02-23, 09:50
Glad att jag hann se Pantera, 2000 i Solnahallen, det var tufft.
Danzig i New York 2005 när han tog med Doyle och körde Misfits-låtar.
Slayers sista livespelning i Sverige var lite sorgligt men jävligt bra!

VoDaresVins
2023-02-23, 11:46
Bästa minnet var inte själva konserten utan en händelse under en festival. -96 var det en eurodancefestival här. Stod i publiken bland obekant folk men stämningen var på topp. Minns inte om det hade regnat den dan men var rejält med gyttja där vi stod fast vädret var fint. Plötsligt kommer en storväxt kille vinglande framför oss och ser ursinnig ut. Han står vänd mot övriga i publiken och helt tydligt att han söker efter nån att ge honom en ursäkt att starta ett slagsmål. Ingen nappade på hans försök så efter en lång stund vänder han sig om och börjar vingla iväg framåt i publikhavet, antagligen för att söka efter annat offer. Då tog jag min chans och lade mina hela 60+ kg i att knuffa ner honom mot en stor gyttjepöl som folk undvek att stå i. Tyvärr var det sista jag såg slagsbulten som var några dm från att åka huvudstupa ner i gyttjan. När träffade marken hade jag redan satt fart för att springa därifrån. Han hade antagligen slagit ihjäl mig om han fått tag i mig.

Langster
2023-02-23, 12:07
Bästa minnet var inte själva konserten utan en händelse under en festival. -96 var det en eurodancefestival här. Stod i publiken bland obekant folk men stämningen var på topp. Minns inte om det hade regnat den dan men var rejält med gyttja där vi stod fast vädret var fint. Plötsligt kommer en storväxt kille vinglande framför oss och ser ursinnig ut. Han står vänd mot övriga i publiken och helt tydligt att han söker efter nån att ge honom en ursäkt att starta ett slagsmål. Ingen nappade på hans försök så efter en lång stund vänder han sig om och börjar vingla iväg framåt i publikhavet, antagligen för att söka efter annat offer. Då tog jag min chans och lade mina hela 60+ kg i att knuffa ner honom mot en stor gyttjepöl som folk undvek att stå i. Tyvärr var det sista jag såg slagsbulten som var några dm från att åka huvudstupa ner i gyttjan. När träffade marken hade jag redan satt fart för att springa därifrån. Han hade antagligen slagit ihjäl mig om han fått tag i mig.

Sjuk grej att ha som sitt bästa minne. Sjuk alltså.
Typ som att minnas sitt bästa våldtäktsoffer, eller den där gången när man sparkade ihjäl en kattunge - med stolthet.

Zrob
2023-02-23, 12:22
Hmm, svårt. Tror Iron maiden 2003 på Stockholms Stadion eller 2008, bästa livebandet! Kanske Metallica på Stadion 2007.
Fast Prodidy på Hultsfred 97 var så jäkla cool upplevelse, hela folkhavet stod och hoppade i takt så marken skakade och den helt galna Keith Flint röjde runt på hela scenen.

Mental
2023-02-23, 12:54
Sjuk grej att ha som sitt bästa minne. Sjuk alltså.
Typ som att minnas sitt bästa våldtäktsoffer, eller den där gången när man sparkade ihjäl en kattunge - med stolthet.

Well, i ett universum där våldtäkt och sparka ihjäl djur är på samma nivå som knuffa någon i en gyttjepöl sure.

Langster
2023-02-23, 13:26
Well, i ett universum där våldtäkt och sparka ihjäl djur är på samma nivå som knuffa någon i en gyttjepöl sure.

Men liksom, det bästa minnet är när man puttar ned någon, helt oprovocerat, bakifrån. Någon som mycket väl kunde ha brutit en handled eller fått hjärnskakning i fallet. Det minsta är ju det som ändå troligen hände, snubben fick sin dag förstörd med nersmutsade kläder. Och liksom njutningen i det. Du måste hålla med om att det är sjukt.
Hade bästa minnet varit att en stor snubbe kom fram och faktiskt började slåss med honom och han då lyckades putta ner honom i en lerpöl, fine, det kan jag förstå. Men det här var en ren sadistisk handling.

De få gånger jag varit inblandad i något våldsamt utanför kampsport, ser jag snarare tillbaka på med lite skam, för att jag inte avstyrde det hela istället, eller för att jag ville hävda mig eller whatever.

De bättre minnen jag har i sådana situationer är när jag avstyrt våldsamheter och till och med fått folk på lite gott humör istället för på krigsstigen.

Mental
2023-02-23, 13:41
Men liksom, det bästa minnet är när man puttar ned någon, helt oprovocerat, bakifrån. Någon som mycket väl kunde ha brutit en handled eller fått hjärnskakning i fallet. Det minsta är ju det som ändå troligen hände, snubben fick sin dag förstörd med nersmutsade kläder. Och liksom njutningen i det. Du måste hålla med om att det är sjukt.
Hade bästa minnet varit att en stor snubbe kom fram och faktiskt började slåss med honom och han då lyckades putta ner honom i en lerpöl, fine, det kan jag förstå. Men det här var en ren sadistisk handling.

De få gånger jag varit inblandad i något våldsamt utanför kampsport, ser jag snarare tillbaka på med lite skam, för att jag inte avstyrde det hela istället, eller för att jag ville hävda mig eller whatever.

De bättre minnen jag har i sådana situationer är när jag avstyrt våldsamheter och till och med fått folk på lite gott humör istället för på krigsstigen.

Jag säger inte att det inte var ett kasst minne, bara det att "sitt bästa våldtäktsoffer" är på en heeeeelt annan världskarta.

Langster
2023-02-23, 14:25
Jag säger inte att det inte var ett kasst minne, bara det att "sitt bästa våldtäktsoffer" är på en heeeeelt annan världskarta.

Även om tjejen hade klätt sig utmanande?

Om hans bästa minne var att han ”lade sina hela 60+ kg i att knuffa ner henne mot en stor gyttjepöl” men det gällde en 16 årig tjej, hade det börjat närma sig våldtäkten, eller djurplågeriet då? I så fall, vad är det som gör skillnaden?

MasterChief
2023-02-23, 14:30

Jo visst är det en stor skillnad i magnitud men ändå samma grundläggande störda attityd. Man är ute efter att skada en annan person, genomför det och än i dag njuter man av minnet.

Langster
2023-02-23, 14:32
Även om tjejen hade klätt sig utmanande?

Jag menar, VoDares uppfattade ju helt godtyckligt att den där snubben ville slåss, så då förtjänade han ju att bli nerputtad i en lerpöl.
Precis som en tjej med kort kjol helt uppenbart vill ha *** och förtjänar att bli våldtagen av 15 somalier.

Wain
2023-02-23, 18:24
Opeth i London med mitt livs kärlek är svårslaget som upplevelse. Bäst rent konsertmässigt är nog dock Rammstein på Ullevi.

VoDaresVins
2023-02-23, 20:20
Det enda samvetskvalet jag kan ha från den händelsen är ifall nån annan där i närheten sen fick spö pga min handling. Inga tvivel vad han var ute efter. Hade nån gett honom ögonkontakt ett par sekunder hade det räckt. Jag har alltid avskytt slagsbultar som får sina kicks av att dricka sig fulla och sen söka upp nån att misshandla. Fenomenet kanske är ovanligare hos er. Av mina polare är det 8 av 9 som blivit slagna under en ute kväll. Ingen av oss kan slåss eller gjort annat än vikit undan. Det mest provocerande vi gjort är att prata svenska. Av samma orsak har jag även blivit påspottad av ett gäng 10 år äldre män och hotats till livet ett par ggr. Med det sagt finns det nog lika stor procent finlandssvenskar med som gärna provocerar fram ett slagsmål när de är berusade. Så sorry, not sorry för att jag en gång kunde ge igen.

Kan ännu tillägga att under samma festival gick jag även emellan och kunde dra undan en kille som blev misshandlad.
Spelar egentligen ingen roll, inte kommer jag ändra åsikten om händelsen för nån här i alla fall. Men att bli jämförd med en sadistisk våldtäcktsman känns lite grovt.

trädgårdsmöbel
2023-02-24, 15:39
Har inte vart på någon konsert under 2000-talet. Senast var Hammerfall kanske -97? Gillar inte konserter, för mycket folk, för dyrt, för långa bar och toalettköer.

The_RobRoy
2023-02-25, 05:39
Jag hade just börjat plugga i Linköping och var ledig en hel sommar efter att jag misslyckats att fixa något vettigt sommarjobb. Gyllene tider körde sin GT25 sommarturne och jag gick och såg dom på Stadion en varm härlig sommarkväll. Det va perfekta förhållanden att stå utomhus och skråla till alla sköna låtar tillsammans. Mycket gåshud och ett fint minne.

Nog en av få saker jag önskar jag gjort mer i livet, har inte gått alls på tillräckligt med konserter.

bigtraps
2023-02-25, 09:44
Imperiet i Bollnäs. Mitten av 80 talet

trädgårdsmöbel
2023-02-25, 09:50
Jag hade just börjat plugga i Linköping och var ledig en hel sommar efter att jag misslyckats att fixa något vettigt sommarjobb. Gyllene tider körde sin GT25 sommarturne och jag gick och såg dom på Stadion en varm härlig sommarkväll. Det va perfekta förhållanden att stå utomhus och skråla till alla sköna låtar tillsammans. Mycket gåshud och ett fint minne.

Nog en av få saker jag önskar jag gjort mer i livet, har inte gått alls på tillräckligt med konserter.

Hur är det att gå på konsert i Hong Kong? Jag föreställer mig noll koll på byggnaders maxkapacitet av besökare och att det bara dräller av människor som klättrar på varandra, ett par dussin dör varje gång av att trampas ihjäl eller klämning till kvävning men det är business as usual.

Lite som den där zombiefilmen med Brad Pitt där alla bara klättrar på varandra och bildar en ogenomtränglig mur av dampiga kineser.

Langster
2023-02-25, 10:04
Hur är det att gå på konsert i Hong Kong? Jag föreställer mig noll koll på byggnaders maxkapacitet av besökare och att det bara dräller av människor som klättrar på varandra, ett par dussin dör varje gång av att trampas ihjäl eller klämning till kvävning men det är business as usual.

Lite som den där zombiefilmen med Brad Pitt där alla bara klättrar på varandra och bildar en ogenomtränglig mur av dampiga kineser.

Din bild av Hong Kong är väldigt fel.

The_RobRoy
2023-02-25, 11:41
Haha exakta motsatsen, de stryper all känsla och passion ur konserten. Alla måste sitta på sin reserverade plats, det tillåts inte direkt någon stå zon där man kan hoppa runt. Man får inte stå upp och dansa ens på sin plats, kommer fram en vakt och viftar med en ficklampa i ditt face att du ska sätta dig ner igen.

Jag har varit på två konserter i HK, Roxette, sista vevan när Marie hade återhämtat sig ifrån cancern tror de va 2012, de kändes jäkligt kul att ha sett i HK trots dåligt drag på publiken. Det andra va motsvarigheten till HKs Tomas Ledin, jag va den enda vita i hela arenan, stod på första raden och fick till och med skaka hans hand när han dansade förbi.

Konserter ser jag i andra länder, därav så fåtal jag går på..

rbn
2023-02-25, 11:45
Kent på Tele2 på deras allra sista spelning 2016. Magiskt och oförglömligt, så mycket känslor i ett och samma rum och så vackert att se alltifrån ungdomar till 60-åringar samlas under samma tak som ett bevis på hur många de berört genom åren.

God is an Astronaut på Kägelbanan 2015. Ganska okänt, melodiskt rockband men ack så fantastisk musik. Var inte mer än kanske 100 pers där, men alla likasinnade och förtrollade för stunden och stod där o bara drömde sig bort. Även svenska Moonlit Sailor var förband vilket jag inte visste om men som gjorde det hela ännu mer fantastiskt.

bigtraps
2023-02-25, 12:11
Kiss i Globen 1996. Återförenade med smink.
Hade jag sett den konserten när jag var 12 ojojoj

lördagsgrogg
2023-02-25, 12:33
Har lite svårt för stora folksamlingar så jag har inte så många.

Men jag hade väldigt trevlig när jag såg Lundell på Kneipbyn ca 2010. Stog i baren och drack GT nästan hela och gick sen och med bra feeling ner i folkhavet och dansade till När jag kysser hav.

Fogerty på Lollipop var också trevligt, lyckades tydligen hångla med tre tjejer som jag trodde var samma enligt mina kompisar. Bortsett från det var det rätt mäktigt att höra alla creedance-låtar live. Tyckte jag som relativt ung.

Försökte ragga lite på en ung Alice Bah senare på dagen men misslyckades kapitalt.

trädgårdsmöbel
2023-02-28, 18:54
Din bild av Hong Kong är väldigt fel.

Haha exakta motsatsen, de stryper all känsla och passion ur konserten. Alla måste sitta på sin reserverade plats, det tillåts inte direkt någon stå zon där man kan hoppa runt. Man får inte stå upp och dansa ens på sin plats, kommer fram en vakt och viftar med en ficklampa i ditt face att du ska sätta dig ner igen.

Jag har varit på två konserter i HK, Roxette, sista vevan när Marie hade återhämtat sig ifrån cancern tror de va 2012, de kändes jäkligt kul att ha sett i HK trots dåligt drag på publiken. Det andra va motsvarigheten till HKs Tomas Ledin, jag va den enda vita i hela arenan, stod på första raden och fick till och med skaka hans hand när han dansade förbi.

Konserter ser jag i andra länder, därav så fåtal jag går på..

Ouch, ja där hade jag fel bild. Min bild av Hong Kong är väldigt mycket baserad på Van Dammes Bloodsport.

Mazr
2023-03-01, 11:03
mKw3N5L3UOg

The Prodigy - Hovet 2015
Sjukaste konserten jag någonsin varit på, hands down! Folket röjde så hårt (spola fram till "Smack my b*tch up - 59:30) att murbruket från balkongerna började falla ner. Tror ni nån brydde sig? Nej!
Helt otroligt! Blir fan känslosam och får gåshud så fort jag kolla igenom YT-inspelningen.