handdator

Visa fullständig version : Makros eller typ lifesum?

ozzian
2023-02-18, 12:56
Jag äter lite åt lchf hållet eller iallafall mycket kött.
Mina makros är i % efter lifesum:
Kcal ca 2-300 underskott
kolhydrater 60%
protein 125%
fett 100%
ex väger 95kg
kcal 2553 av 3185
kolhydrater 194 av 398
protein 204 av 159
fett 93 av 106
denna dag låg jag 600kcal under men per vecka ca 2-300 under.
Jag går inte ner i vikt så antagligen ligger jag på + - 0.

Bör jag öka kolhydraterna?
isåfall hur?
med extra ris/pasta/potatis till måltiderna eller fylla på med rena kolhydrater?

Jag äter två måltider med kött/fågel/fisk per dag, havregröt till frukost,
kvarg proteinbar som mellanmål(2st)

Jag orkar träna bra men vad händer om jag ökar kolhydraterna, kommer jag explodera på gymmet då?

EnergiÖverskott
2023-02-20, 07:51
Det här var det rörigaste jag läst.

Vad är det du frågar?

te1on
2023-02-20, 08:16
Han undrar om han kommer explodera.

Ribcage
2023-02-20, 08:37
Du verkar inte ligga på något underskott åtminstone. Du verkar inte heller äta LCHF. Explodera tror jag det finns liten risk för.

1x0
2023-02-20, 11:06
Jag orkar träna bra men vad händer om jag ökar kolhydraterna, kommer jag explodera på gymmet då?

:D :D :D

Älskar ordvalet: "explodera"

Jag känner noll skillnad i gymprestation om jag äter 600 g kolhydrater kontra 200 g kolhydrater, dagen innan - så länge kalori- och saltintag är detsamma. Saltintag verkar ge mig betydligt bättre tryck och styrka än kolhydratsintag. I styrketräningen då, i konditionsträning skulle jag tro tvärtom, har inte experimenterat eller reflekterat över.
(Varför jag skriver "dagen innan" är för jag tränar fastande.)

MasterChief
2023-02-20, 11:17
Kan ju även vara bra att komplettera med målbilden.

ozzian
2023-02-20, 12:40
sorry, menade om jag bör fylla upp kolhydraterna till vad lifesum säger?

enligt lifesum ligger jag 300 kcal under men då jag är viktstabil så ligger jag väl på rätt mängd.

men jag kanske ska minska protein och öka kolhydraterna.

mål
bli bättre, gärna mer muskler mindre fett.

MasterChief
2023-02-20, 13:04
sorry, menade om jag bör fylla upp kolhydraterna till vad lifesum säger?

enligt lifesum ligger jag 300 kcal under men då jag är viktstabil så ligger jag väl på rätt mängd.

men jag kanske ska minska protein och öka kolhydraterna.

mål
bli bättre, gärna mer muskler mindre fett.

Att bygga muskler och minska fettet är i regel svårt att kombinera samtidigt. Är ditt primära mål att lägga på muskler skulle jag gå upp lite i kalorier men jag skulle nog inte ösa på med bara kolhydrater utan snarare bara äta lite mer av befintlig diet.

söderkisen
2023-02-20, 17:57
Kortsiktigt har jag upplevt att väldigt höga kolhydratintag kombinerat med lågt fettintag och hög aktivitet märkbart bättrat kroppskompositionen. I längden verkar det dock som att överskottet tillslut "kommer ikapp".

Så, det kan funka som "boost" en kort period.

ozzian
2023-02-20, 19:03
Jo, förstår ovan, men nu ligger jag ju lågt i kolhydrater, ca 50% ibland 30% lägre än vad lifesum tycker.
men protein ligger jag högt 25-40% över.

nu påstår ju lifesum att jag ligger på underskott och möjligen något men inte 3-400kcal.
så jag kan ju inte öka kolhydrater särskillt mycket utan att minska på ex proteinet.

Ribcage
2023-02-21, 08:12
Din träning verkar gå bra som du håller på nu. Varför ändra något alls? Visst är 204 g protein lite högt men inte skadligt. Bodybuilders verkar hålla den nivån. Själv siktar jag på 2g per kg kv men jag räknar sällan.

ozzian
2023-02-21, 11:04
ok
men jag inbillar mig väl inte?
jag är viktstabil. men
minskat 9 cm runt magen
i november så hade jag wallanderbältet i andra hålet nu lätt i femte! (edit nu klarade jag sjätte men för bra buktryck femte)
låren har ökat 5 cm
arm 2 cm

så viktstabil men
ligger jag rätt i kcal?
vill typ bli dubbelt så stark men ner till 92kg(-3)
då borde jag väga 90 utan kreatin?

Ribcage
2023-02-21, 12:53
Jag tänker bara att du försöker optimera och ändra trots att det fortfarande går bra för dig. Det kanske är bra ändringar du föreslår, så testa om du vill. Men det är nog inte så viktigt.

EnergiÖverskott
2023-02-21, 16:12
Du verkar tänka alldeles för mycket. Ingen annan vet hur du kommer att fungera med en viss typ av energifördelning eller vid vilket för stunden passar ditt mål. Testa dig fram, experimentera och skit i vad Lifesum säger. Det är en app, inget annat. Siffror är siffror, din kropp, dina resultat, dina mål och dina upplevelser är vad som spelar roll och vad du borde justera efter, inte utefter vad en app säger att det nog "borde" vara.

ozzian
2023-02-21, 20:15
Du verkar tänka alldeles för mycket. Ingen annan vet hur du kommer att fungera med en viss typ av energifördelning eller vid vilket för stunden passar ditt mål. Testa dig fram, experimentera och skit i vad Lifesum säger. Det är en app, inget annat. Siffror är siffror, din kropp, dina resultat, dina mål och dina upplevelser är vad som spelar roll och vad du borde justera efter, inte utefter vad en app säger att det nog "borde" vara.

Helt riktigt!
Jag tänker o lyssnar massor, sorterar fram det bra och slipper förhoppningsvis göra stora misstag.

EnergiÖverskott
2023-02-22, 06:34
Helt riktigt!
Jag tänker o lyssnar massor, sorterar fram det bra och slipper förhoppningsvis göra stora misstag.

Förstår dig dock. Är väldigt lätt att vilja pilla med exakta nummer och decimaler för att hitta vad som är "optimalt". Men, det bästa är ärligt talat att testa sig fram och försöka känna efter vad som funkar för en. Inte om 267 eller 272 gram kolhydrater är den heliga gralen. Testa och utvärdera. Vissa mår bättre på absolut noll kolhydrater, andra med rätt generösa mängder medans ytterligare andra verkar finna energi och proteinintag som det enda väsentliga för deras välmående. Så, testa och se hur saker känns och justera därefter utan att micromanage för mycket så kommer du att kunna svara på dina egna frågor bättre än både appar och folk på diverse forum. :)

ozzian
2023-02-22, 07:39
Även du har helt rätt, jo jag vill optimera mest för att lära mig /utvecklas.

Sen om jag äter 267 eller272 gram är väl oviktigt eller iallafall olika för alla.
MEN kanske bra att fettet inte är 400gram och protein 30 gram....

Sen får man ju ta svaren här och överallt med sunt förnuft men om dom flesta säger en sak eller i en riktning så är det ju definitivt värt att testa.

EnergiÖverskott
2023-02-22, 10:19
Även du har helt rätt, jo jag vill optimera mest för att lära mig /utvecklas.

Sen om jag äter 267 eller272 gram är väl oviktigt eller iallafall olika för alla.
MEN kanske bra att fettet inte är 400gram och protein 30 gram....

Sen får man ju ta svaren här och överallt med sunt förnuft men om dom flesta säger en sak eller i en riktning så är det ju definitivt värt att testa.

Så är det.

Så länge du håller proteinet konstant så är kolhydrat kontra fett något du helt och hållet kan laborera och experimentera med själv. Bara proteinintaget är konstant, är det helt utefter egna preferenser som resten borde styras, som sagt. Det är fett och kolhydrater som ger dig din energi och de två parametrar du kan testa dig fram och tillbaka med.

Sysslar man främst med styrketräning eller bara vill må bra i vardagen har jag dock svårt att se varför en brutal mängd kolhydrat skulle göra någon som helst nytta, men det är verkligen individuellt och ingen annan än du kan uppleva det som individ, vart du hittar en relativ balans du själv mår bra av.

E% är rätt ointressant, för det är en sjuk skillnad på 20%E kolhydrater för någon som är liten, lätt och sitter på röven hela dagen och äter 2000 Kcal/dygn till skillnad från en elitidrottsman som äter 5000 Kcal/dygn. Så att fokusera på E% är för mig att starta i helt fel ände. Det är mycket mer relevant att kolla på mängden i gram/dag och inte mängden i E% en dag.