Visa fullständig version : Höga halter av gift i ekologiska ägg
King Grub
2023-02-12, 09:48
https://sverigesradio.se/artikel/ny-rapport-varnar-hoga-halter-av-giftiga-kemikalier-i-ekologiska-agg
sveriges radio.....
varför står det inte i rubriken att "fiskmjöl är giftigt"?
Mina höns äter INTE fiskmjöl men är ändå ekologiska.
men visst nån mask och småkryp kanske nån supergiftig växt får de säkert i sig.
ber om ursäkt , men är så trött på att all snedvriden text bara för att sälja/ge läsare.
King Grub
2023-02-12, 10:14
Nu skriver ju även icke-kommersiella källor samma sak i rubrikerna.
”PFAS fundet i økologiske æg”
https://www.food.dtu.dk/nyheder/pfas-fundet-i-oekologiske-aeg?id=b711b58b-c876-4318-9521-fcbee2b670a2
För konsumenten är det den eventuella förkomsten i livsmedel denne äter som är relevant.
MasterChief
2023-02-12, 10:27
Förra gånge var det dixoner och då var också fiskmjölet boven. Man kan tycka att man borde lära sig någongång.
https://www.krav.se/aktuellt/dioxiner-i-agg/
ok, för mig känns det som att rubriken ska vara så säljande som möjligt.
ex.
FARLIGT ATT ÄTA VILTKÖTT!
Trikiner är farligt för både vuxna och barn.
Trikiner har hittats i vildsvinskött och köper man eller får köttet privat så är det ej säkert att jägaren har trikintestat
men sen kom jag på att jag ej har dokumenterat mina höns som ekologiska, så dessa är vanliga men äter inte annat än ekologisk mat(förutom mask/annat)
King Grub
2023-02-12, 10:30
Man har fortfarande inte inrättat någon oberoende kontroll av äggen, utan överlåtit åt branschen att själv sköta det.
Nä, jag överreagerade..
Det är ju bra med varningar och hoppas folk läser hela texten och inte bara rubriken.
Dogmatix
2023-02-12, 18:03
Tråkigt när sånt här upptäcks, speciellt när ägg annars är ett super food ur andra perspektiv. Ännu tråkigare att allt antagligen är glömt om en månad och att det kommer fortsätta som vanligt. Lite missvisande att man pekar specifikt på ekologiska ägg, när det gäller ägg generellt från vad jag kan förstå.
Antar att man får plantera och odla sina egna ägg om man vill vara säker, eller var ägg nu kommer från.
skyffelmördarn
2023-02-12, 18:36
Det här var ju Danmark, vad vet vi om vad höns får för slags foder i Sverige?
Jesuiterna som ligger bakom?.
skyffelmördarn
2023-02-12, 21:20
Jesuiterna som ligger bakom?.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTVg_MPxpvcV9eLt6TCAEpyEeKOiBxkK rQ9cmCwVWC4GNi8R473pk5t38Imv5u8lPwP0zc&usqp=CAU
Knappast förvånande. Ät inte östersjöfisk då de ackumulerar gifter. Smart då att mata det man äter med östersjöfisk...
*facepalm*
Armed Dingo
2023-02-12, 22:18
Knappast förvånande. Ät inte östersjöfisk då de ackumulerar gifter. Smart då att mata det man äter med östersjöfisk...
*facepalm*
Det är väl förvånande att man inte kan köpa en vanlig ekologisk produkt utan att få i sig giftiga kemikalier. Varför används sådant foder? Varför har mentalt nedsatta personer mandat att bestämma vilket foder som ska användas?
skyffelmördarn
2023-02-12, 22:40
Om vi ändå hade en hönsexpert på forumet som kunde uttala sig om hönsfoder....
Langster
2023-02-13, 11:02
Det är väl förvånande att man inte kan köpa en vanlig ekologisk produkt utan att få i sig giftiga kemikalier. Varför används sådant foder? Varför har mentalt nedsatta personer mandat att bestämma vilket foder som ska användas?
Det är inte så konstigt om man vet att ”ekologisk” är en godtyckligt använd term som inte säger något alls om produktens kvalitet eller miljöpåverkan.
Ur ett bredare perspektiv vet man redan att ”ekologisk” odling och djurhållning är komplett ohållbart i längden. Men vad spelar det för roll när det säljer?
Armed Dingo
2023-02-13, 12:31
Det är inte så konstigt om man vet att ”ekologisk” är en godtyckligt använd term som inte säger något alls om produktens kvalitet eller miljöpåverkan.
Ur ett bredare perspektiv vet man redan att ”ekologisk” odling och djurhållning är komplett ohållbart i längden. Men vad spelar det för roll när det säljer?
Okej. Det är okej när något ekologiskt har gifter. Tur att det inte var vanliga konventionella ägg. Då hade det inte varit OK.
Det märks ju väl när höns matats med fiskfoder, dessa går inte att äta och saluförs ofta som att det har extra omega 3.
Luddsson
2023-03-23, 17:38
Jättenyfiken här. Varför är ekologiskt ohållbart?
Langster
2023-03-23, 18:09
Jättenyfiken här. Varför är ekologiskt ohållbart?
Tar upp mer yta. Ger inte lika stora skördar.
Brukbar jord är begränsad. Ekologiskt jordbruk är endast hållbart om populationen minskar. Det gör den inte, den ökar. Med ekologiskt jordbruk kommer den odlingsbara ytan inte räcka till för att försörja befolkningen.
Luddsson
2023-03-23, 18:44
Jag har tänkt att jag gör världen och min kropp en tjänst genom att äta eko, framförallt ägg. Men jag åt ett riktigt dåligt ägg måste pausa det ett tag. Fick mig att tänka på varför jag väljer eko.
För kött så vill jag egentligen ha gräsbetande. Tror inte kraftfoder är bra att föda upp djur på, för varken kött eller mjölk.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.