handdator

Visa fullständig version : Har Internet blivit sämre?

trädgårdsmöbel
2023-02-11, 15:38
Har Internet blivit sämre? Dess Innehåll, censur, kreativitet, humor osv? Har länkat en lång video spm naturligtvis inte behöver ses, men hon förklarar det bra.ä i en lång uppgiven monolog:

https://youtu.be/R6la87XryCA

skyffelmördarn
2023-02-11, 16:04
Jag har länge funderat över det här med att "Allting var bättre förr" men har kommit fram till att vad det handlar om är att allting var bättre när det var nytt och upplevdes för första gången.

CalleP
2023-02-11, 16:15
Jag upplever internet som rätt bra fortfarande, bara att jag sett mig mätt på väldigt mycket. Men då ska man egentligen bara ta en paus så blir allt bra igen. :D

kvarnis
2023-02-11, 16:17
Varför är hon sur på internet, har hon inte tjänat mycket pengar genom att visa f****n på onlyfans för desperata simps?

blåvitt
2023-02-11, 16:21
Jag tror att internet har tappat lite fart av att det är några få företag som kontrollerar en klar majoritet av trafiken. Dessutom har internet delats upp i två läger, woke och nyhögern, vilket förvandlar allt som skulle kunna vara roligt till ammunition i kulturkriget. Därmed är internet lite mindre roligt. Men samtidigt så finns det oceaner av intressanta föreläsningar, massa gratis klassisk litteratur, podcasts ad infinitum. Den enorma mängden information fortsätter att växa och därmed även mängden som faktiskt är intressant och givande - man måste bara hitta den bortom kulturkrigets frontlinjer.

stridis
2023-02-11, 16:37
Det är inte bara woke och nyhögern, det är fångarna och fångvaktarna också.

De stackarna bakom kinesiska brandväggen kontra partimedlemmarna.

Annars så skulle jag snarare klassificera det som woke(ESG-corpo bullshit +diverse aktivism) vs resten. Det är dock nyhögern som är mest högljudda.

trädgårdsmöbel
2023-02-11, 16:40
Varför är hon sur på internet, har hon inte tjänat mycket pengar genom att visa f****n på onlyfans för desperata simps?

Hennes onlyfans innehåller bilder på hennes katter.

BelowAverage
2023-02-11, 17:58
Allting som växer tenderar att bli allt mer slätstruket. För min del handlar det om att hitta sammanhang där man delar humor och intressen i någon utsträckning.
Större delen av YouTube är nu slätstruken och kommersiell där de flesta som släpper material ska göra paus och ropa ut sponsorn, twitch som började roligt är nu fullt av pronomenmänniskor.
Så nu undviker jag sånt och umgänget online sker i slutna discordgrupper där man faktiskt kan skämta om saker utan att behöva se sig över axeln. Och då är internet kul.

Ladugårdsdörr
2023-02-11, 17:59
Ja, det har blivit sämre. Tidigt 2000-tal var forum det centrala, nu vet jag inte riktigt vad folk använder internet till. Svajpa, med halvöppen mun titta på content?

trädgårdsmöbel
2023-02-11, 18:28
En del av forumdöden är sociala mediers fel. Dessa lockade bort brudarna, och trots manlig överrepresentation var de en stor del av forumanvändarna.

skyffelmördarn
2023-02-11, 18:40
Ja, det har blivit sämre. Tidigt 2000-tal var forum det centrala, nu vet jag inte riktigt vad folk använder internet till. Svajpa, med halvöppen mun titta på content?

Youtube mest, vilket är som TV då fast med lite bättre "kanaler".

Armed Dingo
2023-02-11, 18:44
En del av forumdöden är sociala mediers fel. Dessa lockade bort brudarna, och trots manlig överrepresentation var de en stor del av forumanvändarna.

Vet inte. Även sociala medier är stendött.

Rikard Jansson
2023-02-11, 18:54
Det har nog för det mesta blivit klart sämre, ja. Trots att alla förutsättningar finns för att det skulle bli bättre, så har allt blivit extremt strömlinjeformat för att dra till sig klick och ad revenue. Allt på youtube är designat för att det ska vara lättätet och lika lättglömt. Det verkar inte finnas några content-creators som faktiskt vill göra något unikt och banbrytande, eller verkligen sticka ut, alla följer bara samma schema och upplägg för att få sina 200 k views dagligen.

Magnus N
2023-02-11, 18:58
Blivit bättre

trädgårdsmöbel
2023-02-11, 19:15
I klippet tar hon upp en grej med snabba inklipp, ändrad ljudvolym och "effekter" som ett barnprogram. Det är verkligen spot on och extremt irriterande. Varenda kanal på yt, inklusive seriösa gör det här. "An eternity lator" Jublande rasifierade, en rasifierad som säger ok på ett nervöst sätt, scen från office. Osv.

Att jag stör mig på det kanske kan förklaras av att jag är gammal, men även hon som är 24 ser hur dumt/infantiliserande det är. Hon är för övrigt en av väldigt få kreatörer som faktiskt är rolig.

kvarnis
2023-02-11, 19:32
TM, tror du skulle gilla joeybtoonz

-QM_z_zWanU

Kryss
2023-02-11, 21:46
Internet är bättre nuförtiden men jag hade roligare förut, när det var lite ovanligt att ha internetuppkoppling hemma. Kommersialiseringen hade inte kommit igång och det var mer av en subkultur med mycket individuellt skapande och saker som inte var så tillputsade.

Eller så har jag bara blivit gammal.

VoDaresVins
2023-02-11, 22:47
Att hitta svar på itrelaterade frågor har klart blivit bättre.
Tycker nyhetssiter går åt fel håll då mer och mer inslag görs som videon istället för text. Vill jag få ut nyckelfaktan skummar hellre genom en text än att se genom ett videoklipp.

Ett Orm
2023-02-12, 01:08
Känns som google har blivit sämre på att hitta saker som inte ska köpas.

Det har å andra sidan blivit väldigt smidigt att just köpa saker.

"TikTok"-grejen med snabba klipp förstör verkligen skallen och allt måste ske inom 10 sekunder, annars tappar man tålamodet. Allt känns fake och man kan omöjligen veta om hur det är med den saken.

stridis
2023-02-12, 09:40
efPrtcLdcdM

Peak internet?

blåvitt
2023-02-12, 10:43
Det har nog för det mesta blivit klart sämre, ja. Trots att alla förutsättningar finns för att det skulle bli bättre, så har allt blivit extremt strömlinjeformat för att dra till sig klick och ad revenue. Allt på youtube är designat för att det ska vara lättätet och lika lättglömt. Det verkar inte finnas några content-creators som faktiskt vill göra något unikt och banbrytande, eller verkligen sticka ut, alla följer bara samma schema och upplägg för att få sina 200 k views dagligen.

Vet inte asså, jag följer en filosofidr på YouTube som lägger ut några videos i veckan med föreläsningar om Hegel, Zizek, Lacan o.s.v. Får några 10 000tals views, mer kommer han aldrig få - men han gör det ändå och det är verkligen inte strömlinjeformat att lägga 20 minuter på att diskutera vad Hegel menade med ordet "absolut". Samtidigt finns sånt här

gbX6lm-DZ4g

De största kanalerna och plattformarna har blivit sterila, men om man själv väljer bort det strömlinjeformade finns det gott om kreativitet och genuinitet att ta del av

Blir påmind om när du någon gång i filmtråden sa att det var tråkigt att du hade sett all bra film som gjorts, och så visade det sig att du sett alla högbudgetproduktioner som Hollywood spottat ur sig de senaste fem åren, för du vägrade kolla på gamla filmer och icke-amerikanska filmer :D

Rikard Jansson
2023-02-12, 10:55
Vet inte asså, jag följer en filosofidr på YouTube som lägger ut några videos i veckan med föreläsningar om Hegel, Zizek, Lacan o.s.v. Får några 10 000tals views, mer kommer han aldrig få - men han gör det ändå och det är verkligen inte strömlinjeformat att lägga 20 minuter på att diskutera vad Hegel menade med ordet "absolut". Samtidigt finns sånt här

gbX6lm-DZ4g

De största kanalerna och plattformarna har blivit sterila, men om man själv väljer bort det strömlinjeformade finns det gott om kreativitet och genuinitet att ta del av

Blir påmind om när du någon gång i filmtråden sa att det var tråkigt att du hade sett all bra film som gjorts, och så visade det sig att du sett alla högbudgetproduktioner som Hollywood spottat ur sig de senaste fem åren, för du vägrade kolla på gamla filmer och icke-amerikanska filmer :D

Jag tänker hänvisa gårdagens inlägg till att jag var rejält full när jag skrev det. Det där om filmerna var dock såhär i efterhand rätt dumt sagt :D många av de allra bästa filmerna är förstås gamla eller icke-amerikanska, men jag förstår ändå hur jag tänkte på den tiden; att just kvaliteten på produktionen var en avgörande del när jag avgjorde om jag gillade en film eller inte. Det kan jag på vissa sätt stå kvar vid; jag gillar inte den riktigt gamla skolans pompösa skådespelande jämfört med modernt metodskådespel. Sen angående engelska (och svenska filmer) så gillar jag helt enkelt att man förstår vad de säger. Översättning via subtitles är ju såklart, även när de är perfekt gjorda, aldrig helt fullständiga eftersom olika språk är olika. Men ja, jag har sen dess gett mig in på fler äldre och utomländska filmer och det fanns mycket bra:D

blåvitt
2023-02-12, 12:03
Jag tänker hänvisa gårdagens inlägg till att jag var rejält full när jag skrev det. Det där om filmerna var dock såhär i efterhand rätt dumt sagt :D många av de allra bästa filmerna är förstås gamla eller icke-amerikanska, men jag förstår ändå hur jag tänkte på den tiden; att just kvaliteten på produktionen var en avgörande del när jag avgjorde om jag gillade en film eller inte. Det kan jag på vissa sätt stå kvar vid; jag gillar inte den riktigt gamla skolans pompösa skådespelande jämfört med modernt metodskådespel. Sen angående engelska (och svenska filmer) så gillar jag helt enkelt att man förstår vad de säger. Översättning via subtitles är ju såklart, även när de är perfekt gjorda, aldrig helt fullständiga eftersom olika språk är olika. Men ja, jag har sen dess gett mig in på fler äldre och utomländska filmer och det fanns mycket bra:D

Heheh, det var inte meningen att det skulle bli ett sånt påhopp, ursäkta :D

Min centrala poäng är nog att oavsett medial form så blir det väldigt tråkigt om man enbart riktar blicken mot där det finns mest pengar och störst publik. Så tycker jag att det även var för femton år sen (för hur stimulerande var egentligen Ray William Johnson och Smosh, om man jämför med MrBeast? Skulle säga att det är lika illa). Det problematiska i utvecklingen är väl att jättarna är ännu större och tar en större andel av kakan, men jag skulle säga att de små och kreativa finns i ännu större utsträckning nu än då, med mindre andel men större kakvolym så att säga. Som konsument är det mer utmanande att hitta rätt, men gör man insatsen som krävs så finns det mer roligt att hitta nu än då.

Ristretto
2023-02-12, 21:39
Internet peakade för 10-15 år sedan. Då var det fortfarande enkelt att beställa på webshoppar, internetforum fungerade likt detta för alla olika intresseområden. Facebook var linjärt, instagram också. Tiktok fanns inte.
Man fick svar av människor när man mailade företag och frågade om deras produkter. Youtubes algoritmer premierade inte bara proffsproduktioner som idag.

Man slapp också godkänna kakor överallt och man slapp intyga att man kunde ta ansvar för sina egna handlingar i tid och otid. Dessutom fanns MSN-chatten fortfarande. Facebook messenger har aldrig varit i närheten, inte heller whatsapp eller liknande.

I övrigt så har Spotify slagit sista spiken i kistan för riktig musik. Nu ska allt streamas via appar till appstyrda högtalare som bara fungerar så länge leverantören uppdaterar appen.

Allt var bättre förr, men det var inte bra då heller.

Jeneric
2023-02-13, 08:53
Konstigt nog så har internet blivit mer intolerant ju fler toleranta mediamänniskor som anslutit sig.

Kev88
2023-02-13, 09:20
Det har blivit väldigt mycket sämre när det kommer till yttrandefrihet, i synnerhet konservativa åsikter och annat som går mot woke pöbelns narrativ. Det räcker med att man skriver ett biologiskt faktum som att en man inte kan vara en kvinna eller tvärtom för att få kommentaren borttagen på exempelvis FB om någon anmäler den. Sen behöver jag nog inte ens nämna den massiva censureringen om allt som kunde ställa vaccinen i ett dåligt ljus under pandemin, även när det kom från experter inom fältet. Sedan Elon tog över Twitter så har det iaf blivit bra där.

stridis
2023-02-13, 10:24
Blåvitt snackar om filosofi, men internet har både högt och lågt.

Styropyro på Youtube är en legend. Faktumet att han lever än och inte fått en dödlig elstöt betyder att han faktiskt har koll och inte bara är galen.

Sen finns det spännande kemi-kanaler också. Ja explosioner och frätande grejer är ju det som gör kemi spännande, eller hur?

trädgårdsmöbel
2023-02-13, 18:05
Något specifikt för YT som försämrat avsevärt är alla dessa react channels som premieras över vad de reagerat på. Det är det enda en del "kreatörer" gör dessutom. Det är verkligen fördummande och sannolikt något som sabbar kreativiteten. Varför skapa något när jag kan kommentera något annat? Ibland går det dessutom i tre led. Reagerar på när nn reagerar på. Riktigt dumt.

Köttis
2023-02-13, 18:41
Nej. Man kan låta bli att titta på allt man tycker är skit.

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk

agazza
2023-02-14, 09:38
Mycket sämre.

förut var det ju bara vi kufar, sen blev det lite roligt när folk fattade att man kunde ragga mer anonymt på internet, sen kom attentionwhores av alla dess slag och de som bara måste försöka känna att deras åsikt betyder något.

Finns knappt någon rolig avslappnad människa kvar på internet.

Gyllenne åren med Online Petting via msn och FLash spel chattande är förbi

agazza
2023-02-14, 09:39
Något specifikt för YT som försämrat avsevärt är alla dessa react channels som premieras över vad de reagerat på. Det är det enda en del "kreatörer" gör dessutom. Det är verkligen fördummande och sannolikt något som sabbar kreativiteten. Varför skapa något när jag kan kommentera något annat? Ibland går det dessutom i tre led. Reagerar på när nn reagerar på. Riktigt dumt.

Det är ju att sno någon annans arbete, det lobbas rätt mycket för att det ska bli förbjudet, en riktig kanal kan ju spendera miljoner med kronor för att skapa bra content medan en dampig attentionwhore bara snor det rakt av och sitter och gapar och flämtar.

Jeneric
2023-02-14, 10:00
Det är ju att sno någon annans arbete, det lobbas rätt mycket för att det ska bli förbjudet, en riktig kanal kan ju spendera miljoner med kronor för att skapa bra content medan en dampig attentionwhore bara snor det rakt av och sitter och gapar och flämtar.

Tror det som talar emot att det blir förbjudet är att mycket marknadsföring som t ex filmtrailers numera är designade för att få spridning via sådana videos.

skyffelmördarn
2023-02-14, 10:05
Nej. Man kan låta bli att titta på allt man tycker är skit.

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk

Folk kan inte låta bli.

https://i.kym-cdn.com/photos/images/facebook/000/610/253/184.jpg