handdator

Visa fullständig version : För oss som inte gillar fisk?

Razzmus
2023-01-19, 22:54
Jag tillhör tyvärr den kategorin som inte gillar fisk.

Jag har läst så många olika åsikter om omega3 tillskott, dels att det inte är av betydelse och sedan att det visst kan ha betydelse (jag tänker bara ur långsiktigt hälsoperspektiv).

Men vad säger de senaste rönen, är det vettigt att ta ifall man inte alls äter fisk?
Eller ska man en gång i veckan tvinga i sig en burk makrill istället?

Dogmatix
2023-01-20, 09:45
Det finns de som är bättre än mig på att citera vetenskapliga artiklar här, så det överlämnar jag till dessa.

Min uppfattning är att omega 3 är bra, samt att det alltid är bättre att få i sig näringsämnen via kosten än via tillskott. Därmed inte sagt att det är dåligt med tillskott, får man inte i sig det via kosten så är det bättre med tillskott än att inte få i sig det ö.h.t.

Från livsmedelsverket.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/fett/fleromattat-fett-omega-3-och-omega-6

Fem till tio procent av den energi vi får i oss från maten bör komma från fleromättade fetter, varav ungefär en procentenhet från omega-3. Det motsvarar ungefär 2,5 till 3 gram omega-3-fett per dag. Det är lika mycket omega-3 som det finns i en portion lax eller 1-2 matskedar rapsolja.

Livsmedelsverket rekommenderar inte tillskott av omega-3, i form av till exempel fiskolja. Det bästa är i stället att äta en varierad kost med fisk två-tre gånger i veckan, varav fet fisk en gång. Genom att äta varierat får man i sig alla de näringsämnen, inte bara omega-3, som behövs för att man ska må bra.

Att "tvinga" i sig fisk en dag i veckan verkar alltså vara i underkanten. Lite oklart för mig att de först skriver att de rekommenderar en daglig dos som motsvarar en portion lax om dagen, för att sen skriva att man rekommenderar fet fisk bara en gång per vecka.

Razzmus
2023-01-26, 12:22
Det finns de som är bättre än mig på att citera vetenskapliga artiklar här, så det överlämnar jag till dessa.

dagen, för att sen skriva att man rekommenderar fet fisk bara en gång per vecka.
Tack för det svar.
Jag upplever också att det är lite svårt att tolka.

Men det får nog bli omega3 kapslar, så blir det faktiskt av.
Sedan är ju nästa fråga då, vilka är bättre? :)
Svaret där verkar heller inte vara lätt.

Luddsson
2023-01-27, 21:59
Jag fullkomligt älskar rökt makrill, men att dra i sig 100 gram om dagen kanske är mindre bra? :D Hade ledigt kunnat äta det varje dag till middag med några kokta ägg mmmm

Dogmatix
2023-01-27, 22:06
Jag fullkomligt älskar rökt makrill, men att dra i sig 100 gram om dagen kanske är mindre bra? :D Hade ledigt kunnat äta det varje dag till middag med några kokta ägg mmmm

Där är ingen som reagerar om någon drar i sig 100g nöt eller fläskkött om dagen. Skulle nog säga att 100g makrill är ett bättre alternativ än det.

Pherall
2023-01-27, 22:45
Sänker ett par 3 mackor med makrill i veckan (2-3 vanliga burkar). Är väl inte tokförtjust i fisksmak, men det funkar. Litar inte på omega 3 tillskott då jag läser för mycket. Fisk litar jag på även om den som jag luktade mest fisk på bedrog mig.

broman
2023-01-28, 07:36
Du behöver inte äta fisk övh om du äter rött kött med hög fetthalt.

Luddsson
2023-01-28, 10:27
Är odlad lax lika bra som vildfångad för omega-3?

Wilshere
2023-01-28, 10:31
Är odlad lax lika bra som vildfångad för omega-3?

Lite konstigt för den laxen på Ica som är vildfångad verkar ju inte ha något fett alls typ?

Dogmatix
2023-01-28, 14:22
Du behöver inte äta fisk övh om du äter rött kött med hög fetthalt.

Eeh, va?