handdator

Visa fullständig version : pulsklockor

phstjernfeldt
2023-01-19, 15:03
Hej

Jag har en pulsklocka som jag köpte 2020. Den har varit ok hittills men de senaste veckorna har den börjat visa väldigt konstiga pulsresultat. Ibland har den legat kvar på typ 90 i puls i typ 10 minuter fast jag vet att jag ligger runt 140. Andra tillfällen slår den alldeles för högt i relation till hur jag tar i. Försämras pulsklockorna med tiden? Bör man byta efter ett tag? Kan det vara programmeringen och uppdateringarna som är dåliga?

mvh Pierre

MasterChief
2023-01-19, 15:57
Hej

Jag har en pulsklocka som jag köpte 2020. Den har varit ok hittills men de senaste veckorna har den börjat visa väldigt konstiga pulsresultat. Ibland har den legat kvar på typ 90 i puls i typ 10 minuter fast jag vet att jag ligger runt 140. Andra tillfällen slår den alldeles för högt i relation till hur jag tar i. Försämras pulsklockorna med tiden? Bör man byta efter ett tag? Kan det vara programmeringen och uppdateringarna som är dåliga?

mvh Pierre

Nu finns det ju en mängd varianter så mina svar kanske inte helt passar din modell. Är det en Garmin med optisk sensor så kan man behöva göra rent pulssensorn. Att starta om klockan kan också hjälpa.

Slartibartfast
2023-01-19, 20:20
Ska man mäta pulsen bör man använda ett pulsbälte. Optiska sensorer är oftast totalt värdelösa.

spoon
2023-01-19, 21:03
Kolla in Polar OH1. Det är ett pulsband som man kan ha över överarmen. Mer bekvämt än band över bröstet enligt mig.

Handledspuls är inte att lita på.

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk

phstjernfeldt
2023-01-19, 22:11
den har varit hyfsat pålitlig hittills. Kanske rengöring.

phstjernfeldt
2023-01-21, 11:10
Nu finns det ju en mängd varianter så mina svar kanske inte helt passar din modell. Är det en Garmin med optisk sensor så kan man behöva göra rent pulssensorn. Att starta om klockan kan också hjälpa.

Tack för svar

Jag har en Amazfit GTX med optisk sensor så det kanske hjälper. Har rengjort nu. Vi får se om det hjälper.