handdator

Visa fullständig version : Tid på dygnet för att äta, och antalet måltider.

Kräket
2023-01-18, 20:31
Jag gissar att fler än mig har gått från ett ständigt ätande till att äta mer och betydligt mer sällan. När jag började träna var den allmänna åsikten att man skulle äta var tredje timme för att inte bli ”katabol”. Därefter kom periodisk fasta med ätfönster och numera varannandagsfasta.

Jag själv trivs väldigt väl att äta vid ett tillfälle per dag. Dock läser jag allt mer om vikten av att inte äta på kvällen. Jag gissar att fler än mig arbetar kontorstider och därför tränar på kvällstid, och således äter (största och enda målet?) efter träningen.

Jag funderar på hur jag kan justera tiderna för måltiden. Vill inte gärna vara supermätt då jag jobbar, och inte gärna lägga mig hungrig. Samtidigt märker jag bättre sömnkvalite när jag inte ätit så sent.

Så min fråga är hur ser era upplägg ut?

Dogmatix
2023-01-18, 20:43
Trenderna med olika typer av fasta handlar mest om hälsoeffekter och diet/hålla vikten. Ur rent anabolt perspektiv så hör jag sällan någon påstå att det skulle vara bättre, på sin höjd är det inte så mycket sämre. Du kommer nog inte hitta någon strongman som håller på med fasta.

Notorious P
2023-01-18, 21:52
Har man ett stört beteende med mat, vilket man troligen har om man är överviktig, så tror jag fasta har flera fördelar. Inte för att det är något magiskt med fasta utan ur ett beteendeperspektiv. Det är sunt att avstå mat och lära sig nya vanor.

Kräket
2023-01-19, 07:34
Att fasta har vissa fördelar hälsomässigt, särskilt om man är överviktig är det nog ingen som bestrider.

Dock nyfiken hur era ät-mönster ser ut? Som sagt, själv äter jag mest på kvällstid vilket jag allt mer börjar uppleva är fel. Både hälsomässigt och utifrån sömnen. Dock svårt att ändra på utifrån hur övriga livet ser ut.

dluddeckens
2023-01-19, 08:15
Nu är inte mitt kostupplägg, optimalt direkt, men det kanske viktigaste är att jag klarar hålla det :)

Frukost: 09 (oftast en shake med måltidsersättning eller proteinpulver, händer att det blir ett ägg eller en fralla också)

Lunch: 12 (vanlig mat, matlåda, runt 500-600 kcal)

Kvällsmat: 19-20 (samma som lunchen oftast)

Utöver det försöker jag få i mig rent proteinpulver direkt efter gym.

Gått ned från 87 => 76kg senaste året. Mest sedan i somras jag ätit mer disciplinerat. Har ingen stress med viktnedgången egentligen. Försöker få kontroll över mitt blodtryck genom att tappa några kg.

Dogmatix
2023-01-19, 09:21
Dock nyfiken hur era ät-mönster ser ut?

Jag har under ett antal år kört 16:8, upplägget har egentligen inte inneburit mer än att jag skippar frukosten. Dock har det sällan blivit exakt 16:8 eftersom jag äter relativt sent på kvällen.
Sen ungefär 1 vecka tillbaka testar jag varannandagsfasta. Jag har lagt upp det så att jag äter lunch kl 12 varje dag. Varannan dag innebär lunchen starten på fastan, så då äter jag inte förrän kl 12 dagen efter. Varannan dag innebär lunchen starten på ät-fönstret, så då äter jag fram till kl 12 dagen efter. Så det blir ett upplägg med 24h fasta, följt av 24 ät-fönster. Det innebär att jag äter varje dag, trots att jag kallar det varannandagsfasta.

dluddeckens
2023-01-19, 10:35
Jag har under ett antal år kört 16:8, upplägget har egentligen inte inneburit mer än att jag skippar frukosten. Dock har det sällan blivit exakt 16:8 eftersom jag äter relativt sent på kvällen.
Sen ungefär 1 vecka tillbaka testar jag varannandagsfasta. Jag har lagt upp det så att jag äter lunch kl 12 varje dag. Varannan dag innebär lunchen starten på fastan, så då äter jag inte förrän kl 12 dagen efter. Varannan dag innebär lunchen starten på ät-fönstret, så då äter jag fram till kl 12 dagen efter. Så det blir ett upplägg med 24h fasta, följt av 24 ät-fönster. Det innebär att jag äter varje dag, trots att jag kallar det varannandagsfasta.

Hur tycker du detta fungerar?

De "dagar" du fastar, tränar du som vanligt ändå? Eller förlägger du den träningen till lunchen?

Dogmatix
2023-01-19, 11:12
Hur tycker du detta fungerar?

De "dagar" du fastar, tränar du som vanligt ändå? Eller förlägger du den träningen till lunchen?

Jag tycker generellt det fungerar bra, man är lite hungrig nu strax innan jag ska få äta igen, men inte värre än att det går att hantera.

Jag håller fortfarande på att laborera med upplägget. Denna veckan har jag kört konditionsträning på två av mina fastedagar. Dvs att jag börjar fasta kl 12, sen kör jag ett konditionspass runt kl 18. I helgen skulle jag påbörja fastan vid lunch, då gick jag och körde ett styrketräningspass på morgonen och tryckte i mig mat innan kl 12. Jag känner att det känns ok att köra ett konditionspass under fastan, men jag är mer tveksam till om jag vill köra styrketräning så, det känns bara nedbrytande.

På vågen ser det ut som att jag gått ner lite i vikt under dessa 10 dagar, men det är nog lite tidigt att säga. Kan lika väl vara normal variation.

I början hade jag lite svårt att somna på tom mage, men nu känner jag nästan att jag sover bättre på fastedagarna.

Bandid0
2023-01-19, 11:20
Det viktiga ur hälsosynpunkt är väl att inte äta för sent på kvällen och natten.

Att äta majoriteten av sina kalorier på dagtid/när det är ljust är nog det bästa. Själv siktar jag på 12-18.

Dogmatix
2023-01-19, 11:25
Det viktiga ur hälsosynpunkt är väl att inte äta för sent på kvällen och natten.

Varför skulle det vara ett problem? Genuint intresserad, då jag ofta äter ganska mycket och ganska sent.

King Grub
2023-01-19, 11:37
Kroppen kan klockan och vi är skapta för att vara aktiva när det är ljust.

https://www.styrkelabbet.se/kan-kroppen-klockan/

CalleP
2023-01-20, 08:31
Jag gissar att fler än mig har gått från ett ständigt ätande till att äta mer och betydligt mer sällan. När jag började träna var den allmänna åsikten att man skulle äta var tredje timme för att inte bli ”katabol”. Därefter kom periodisk fasta med ätfönster och numera varannandagsfasta.

Jag själv trivs väldigt väl att äta vid ett tillfälle per dag. Dock läser jag allt mer om vikten av att inte äta på kvällen. Jag gissar att fler än mig arbetar kontorstider och därför tränar på kvällstid, och således äter (största och enda målet?) efter träningen.

Jag funderar på hur jag kan justera tiderna för måltiden. Vill inte gärna vara supermätt då jag jobbar, och inte gärna lägga mig hungrig. Samtidigt märker jag bättre sömnkvalite när jag inte ätit så sent.

Så min fråga är hur ser era upplägg ut?

Hur stor spelar det att äta på kvällen om du har precis tränat innan och inte ätit på hela dagen? :) Du har ju tömt rätt många system då och det kommer lagras in på helt andra ställen eller du får bättre förutsättningar att lagra in allt.

Jag själv äter något lätt vid lunchen 500-700 kalorier. Sedan största måltiden vid 18 och något lätt vid 22 ifall jag inte vill sova hungrig.

EnergiÖverskott
2023-01-20, 11:26
Jag äter två gånger om dagen. Första gången någon gång mellan 10-14 och andra gången någon gång mellan 17-19. Ungefär så. Är uppe runt 5 på morgonen och somnar väl runt 21-22 nån gång.

Kräket
2023-01-21, 09:18
Hur stor spelar det att äta på kvällen om du har precis tränat innan och inte ätit på hela dagen? :) Du har ju tömt rätt många system då och det kommer lagras in på helt andra ställen eller du får bättre förutsättningar att lagra in allt.

Jag själv äter något lätt vid lunchen 500-700 kalorier. Sedan största måltiden vid 18 och något lätt vid 22 ifall jag inte vill sova hungrig.

Hur stor roll vet jag inte, men citatet nedanför ger ju viss vägledning.

Kroppen kan klockan och vi är skapta för att vara aktiva när det är ljust.

https://www.styrkelabbet.se/kan-kroppen-klockan/

Sedan är ju frågan; Ja, träningen sker på kvällstid. Vore det bättre att äta lätt efter träning, innan läggdags. Sova, äta ordentligt och sedan repetera.

Eller kompenserar träningen? En sak är klar i alla fall. Jag sover sämre när jag ätit mycket jämfört med fastande.

Sen innebär det en massa praktiska problem. Jag kör cykelintervaller på morgonen. Inte jättekul om man är ordentligt mätt. Sen går jag till jobbet, och att sitta och äta på förmiddagen funkar inte.

Så livspusslet gör det komplicerat :)