handdator

Visa fullständig version : Favorit i repris, vad är din EQ?

trädgårdsmöbel
2023-01-17, 23:44
Min ligger på 40 av 200 möjliga enligt det här testet utvecklat av en professor (alltså vetenskapligt och konsensus)

https://www.arealme.com/eq/sv/

Var ett par år sedan jag gjorde en liknande tråd, men istället för att leta upp den gör jag en ny. Litar på att ingen ljuger om sin EQ, nån som klår mina 40?

BelowAverage
2023-01-17, 23:57
Påminner mig om G.O.A.T från Fallout 3.
Btgl3GdEj_U

Men jag spottar i alla fall på surdegen, kastar ut flygvärdinnorna och flyger själv planet till Svalbard.

Vad var frågan?

trädgårdsmöbel
2023-01-18, 00:04
Påm

Men jag spottar i alla fall på surdegen, kastar ut flygvärdinnorna och flyger själv planet till Svalbard.

Vad var frågan?

Jag gillar GOAT-testet i 4:an, de där banden man hittar i den dolda delen i covenant där förhörsledaren vantolkar svaren så mycket som möjligt :)

1x0
2023-01-18, 00:38
Your Score:
25/200
Aj då, det här var inte så bra!

The_RobRoy
2023-01-18, 02:16
Tyckte frågorna va sjukt svåra, då det fanns för lite kontext för att svara. Flera av alternativen var helatiden rätt beroende på situation, men försökte svara det jag oftast skulle gjort i en sån situation, fick 100 av 200. Stämmer rätt bra överens med att jag känner mig rätt genomsnittlig inom EQ, vilket ofta är en bra bit över snittet bland folk med hög IQ. Detta har varit min styrka, att ha en genomsnittlig EQ samt en betydligt högre än genomsnitts IQ.

dmoller
2023-01-18, 05:21
125/200

feyin
2023-01-18, 08:14
Fick inte prova. :(

Access to this site has been blocked by [arbetsgivarens namn] policy
Explanation:

The page you are trying to browse to is categorizes as

"games"

trädgårdsmöbel
2023-01-18, 08:21
Vad är rätt svar på det problematiska skämtet?

Bandid0
2023-01-18, 08:27
EQ är hittepå från folk som presterar dåligt på IQ-test.

Brofessorn
2023-01-18, 08:33
140/200

Rikard Jansson
2023-01-18, 08:48
105/200. Vad är ens EQ?

Jeneric
2023-01-18, 08:48
Det är sådan extremt ideologisk färgning att det är svårt att ta på allvar.

Mental
2023-01-18, 08:49
Vad är rätt svar på det problematiska skämtet?

"Du är en chef i en organisation som försöker uppmuntra respekt för etnisk och kulturell mångfald. Du hör någon dra ett rasistiskt skämt. Vad gör du?"

Om jag nu har satt mig i den sitsen, att jag är chef i en organisation som tar de här frågorna på allvar, så kan jag inte bara låta skämtet vara, samtidigt så ska en bra chef inte ge kritik framför en grupp medarbetare, och att skicka stackarn på en kurs för ett skämt är helt överdrivet. Så det får bli "reprimand" på kontoret i enrum.

Om det är rätt eller inte ur ett EQ perspektiv vet jag inte. Men det är hur jag förväntar mig att en chef agerar i den typen av organisation.

Brofessorn
2023-01-18, 08:56
"Du är en chef i en organisation som försöker uppmuntra respekt för etnisk och kulturell mångfald. Du hör någon dra ett rasistiskt skämt. Vad gör du?"

Om jag nu har satt mig i den sitsen, att jag är chef i en organisation som tar de här frågorna på allvar, så kan jag inte bara låta skämtet vara, samtidigt så ska en bra chef inte ge kritik framför en grupp medarbetare, och att skicka stackarn på en kurs för ett skämt är helt överdrivet. Så det får bli "reprimand" på kontoret i enrum.

Om det är rätt eller inte ur ett EQ perspektiv vet jag inte. Men det är hur jag förväntar mig att en chef agerar i den typen av organisation.

20 poäng för att ge kritik framför gruppen:
In this question and answer Goleman shows his own personal bias by saying the only correct thing to do is: "Speak up on the spot, saying that such jokes are inappropriate and will not be tolerated in your organization."

I am not sure how Goleman would justify this answer as being a sign of high EQ. This is clearly his personal belief. I first noticed his strong personal bias against anything he believes is "racist" or "racial intolerance" in his 1995 book when he attacked, by name, a US corporation for it's allegedly racist management practices.

Another way Goleman reveals more about himself is by his use of the word "inappropriate." On reading Goleman I get a clear indication that he believes he is the judge of what is and isn't "appropriate."

(When I went back and read Goleman's explanation of his answer I see that he makes it clear he believes in external control of behavior (through fear in this case, the fear of getting fired) and the forced imposition of one's "morals" and values on another. This is one reason I call him the "BF Skinner" of emotional intelligence!)

Finally, Goleman's reference to intolerance suggests that he believes one can be emotionally intelligent, as he loosely defines it, and yet be intolerant! I find this hard to rationalize. I believe tolerance is a reflection of compassion, something which Goleman himself stated so passionately that we need more of! (Goleman, 1995, p xii)

At any rate, this question and Goleman's "correct" answer provides us with one of the clearest signs of how he has slipped his own personal belief system into his presentation of emotional intelligence. Or perhaps we might even say how he has shaped his presentation of emotional intelligence to fit his own belief system.
http://eqi.org/utne.htm

Motivationen jag kan tänka mig är att man signalerar till övriga anställda att sådant inte är okej och att man värnar om de etniska minoriteterna.

Mental
2023-01-18, 09:01
20 poäng för att ge kritik framför gruppen:

http://eqi.org/utne.htm

Motivationen jag kan tänka mig är att man signalerar till övriga anställda att sådant inte är okej och att man värnar om de etniska minoriteterna.

Och sådant kan man signalera på en APT eller någon luddig temadag. Som chef skulle jag aldrig skälla ut någon inför dennes kollegor.
Beröm inför grupp, kritik enskilt.

blåvitt
2023-01-19, 16:17
Och sådant kan man signalera på en APT eller någon luddig temadag. Som chef skulle jag aldrig skälla ut någon inför dennes kollegor.

Absolut. Men det blir ju lite annorlunda om man är chef på någon slags mångfaldsorganisation och någon drar ett uppenbart rasistiskt skämt. Jag skulle på ett milt sätt poängtera det inför gruppen och sen ta itu med det mer ordentligt enskilt.

Rikard Jansson
2023-01-19, 16:47
Det handlar om att markera direkt. Det är bara losers som går runt och ruvar på vad de borde ha sagt eller gjort, att säga saker direkt gör att det inte blir en pinsam stämning, vilket det däremot blir tiofalt om man går runt och väntar och funderar på saker. Det är som med allt annat man vill säga och göra, men inte gör direkt. Då är det kört sen.

MasterChief
2023-01-19, 17:54

Instämmer verkligen inte i detta fall. Om någon anställd kliver över gränsen så har man ett ansvar som chef att ta det direkt. Alla andra kommer ju annars utgå från att du accepterar sådant beteende.

Ett Orm
2023-01-19, 21:02
Det troliga hade varit att det var jag som drog skämtet..
85/200 - under snittet EQ.

Kryss
2023-01-19, 22:39
85 här också

Hade också markerat inför gruppen att det inte är ett ok beteende, vilket jag också gjort när folk pratat illa om andra personer i företaget. Det handlar inte om att skälla ut någon för det behöver inte finnas något ont uppsåt bakom det, men annars normaliseras det ju som MC skriver.

Men det kan ju också därför jag hade så dåligt resultat...

Lite lustigt dock att man får 5 poäng för att söka professionell hjälp när ens barn har problem, bättre att gissa själv tydligen.

dluddeckens
2023-01-20, 08:24
125/200

CalleP
2023-01-20, 08:25
145/200 är ett känslomässigt geni, om jag får säga det själv.

kvarnis
2023-01-20, 10:36
65/200, låter rimligt många säger att jag är elak i vissa situationer.
Konstigt nog tycker kvinnorna jag är bra kille, rolig, intressant, unik.
Är väl bevisat att kvinnor tycker om män med "dark triad" egenskaper och inte "nice guys"

CalleP
2023-01-20, 10:54
Är väl bevisat att kvinnor tycker om män med "dark triad" egenskaper och inte "nice guys"

Man kan vara snäll men inte en fjant, det är ajabaja.

ozzian
2023-01-20, 10:55
120
konstigt test.

Mantus
2023-01-20, 11:10
Undrar vilken information den sidan snodde från mig. Testet verkade väldigt ogenomtänkt, vilket inte är konstigt med tanke på att det är ett internettest på en shady webbsida med kass svensk översättning av en engelsk originaltext.

180/200 fick jag i alla fall, fråga mig inte varför. En hel del av mina svar är ju enbart rent logiska för att förbättra eller komma ur en besvärlig situation, inte så att jag verkligen bryr mig om personerna.

lördagsgrogg
2023-01-20, 15:56
20 och stolt över det.

Kändes om ett oerhört oproffesionellt test. Ledande frågor och jag kunde enkelt kunna få max om jag ville.

Får någon betalt för att göra sånt här? Herregud vad enkelt jag skulle kunna bli miljardär om jag bara vore bekväm med att manipulera människor.

lördagsgrogg
2023-01-20, 16:01

Jag är snäll som fan och fick 20. Men jag låtsas inte om jag inte måste.

Och kniper det är jag den du vill vara nära. Har hjälp många i svåra situationer. Men inte fan ljuger jag och säger vad folk vill höra om jag inte är på jobbet.

Knappt då heller, folk upskattar sanningar men man behöver ju inte vara oartig ;-)

Dåren
2023-01-20, 16:05
Bara 65/200, men jag tvivlar starkt på testets validitet.

Brofessorn
2023-01-20, 16:07
Bara 65/200, men jag tvivlar starkt på testets validitet.

Jag med, helt orimligt att flera fick högre än mig.

Fredszky
2023-01-20, 16:28
Detta EQ-test skulle kunna vara en honeypot för godhetssignalerare.