handdator

Visa fullständig version : Är du tatuerad?

stridis
2023-01-13, 18:28
Om ja, varför?
Om nej, varför inte?

trädgårdsmöbel
2023-01-13, 18:36
Ja. Anledningen till det är att det är en del av min wt-kultur att vara det. Men var 24år sedan sist jag tatuerade mig, har bägge överarmarna och en på ryggen. Kommande motiv skall bli en gris jag tecknat själv placerad på någon av underarmarna.

skyffelmördarn
2023-01-13, 19:31
Skulle aldrig få för mig att tatuera mig, min hud är min stolthet och mitt blod är min ära.

mattilainen
2023-01-13, 22:45
nej. Jag är inte tillräckligt säker på någonting så mycket att jag kan förlita mig på att aldrig ångra det jag vill göra just nu.

Iliyas
2023-01-14, 08:44
Behöver inte extra uppmärksamhet.

Ett Orm
2023-01-14, 09:35
Nej, har aldrig hittat motivet.
Skissade en på en gädda i japansk koikarps-stil, men blev aldrig riktigt nöjd.

CalleP
2023-01-14, 13:38
Nej. Var sugen på det när jag var runt 20 på grund av grupptryck, men är glad att jag stod emot. :)

TotteShaped4Life
2023-01-14, 15:26
Hade lite tankar på det för några år sedan, men anfallet gick över. Det är iaf ett intressant fenomen. Tydligen finns det en studie av Millner och Eichold (2001) där man undersöktes anledningar till varför människor låter tatuera sig. I den visade det sig att det handlade om en önskan om att uttrycka sin identitet. Låter högst sannolikt enligt mig.

Lafayette
2023-01-14, 16:23
Skulle nog om jag haft råd. Men det jag vill göra hade nog gått på 10 000 kanske.

King Grub
2023-01-14, 16:29
Nej. Skulle möjligen kunna tänka mig en diskret Barbapapa.

skyffelmördarn
2023-01-14, 16:35
Är tatueringar helt ofarligt för huden? Jag vet att man inte går så långt så man gör någon skada men i alla fall.

TotteShaped4Life
2023-01-14, 16:45
https://i.imgur.com/zuuPE9W.png

https://www.kth.se/om/nyheter/centrala-nyheter/giftiga-amnen-i-tatueringsfarger-1.993083

Tatuera sig är okej, men passa dig för vaccin bara.

Wrenchgirl
2023-01-14, 19:22
Ja. Och varför.
Min första var ett försök att komma närmare min mor först men är idag ett stort långfinger till hela den sidan av släkten. Speciellt efter att jag lärt mig både vad placeringen betyder och vad min mors familjs kultur egentligen tycker om tatueringar.
Runor (jag har koll på betydelsen) på min ena underarm för att jag har intresse för den fornnordiska kulturen.
En måne på andra eftersom jag även gillar lite det paranormala och lite det här med magi.
Svärd på biceps för skojs skull liksom polstjärnan på min hand. Sedan sist evighetsteknet på min axel lite accosierat till månen på ena armen. ^^

trädgårdsmöbel
2023-01-14, 21:52
Ja. Och varför.
Min första var ett försök att komma närmare min mor först men är idag ett stort långfinger till hela den sidan av släkten. Speciellt efter att jag lärt mig både vad placeringen betyder och vad min mors familjs kultur egentligen tycker om tatueringar.
Runor (jag har koll på betydelsen) på min ena underarm för att jag har intresse för den fornnordiska kulturen.
En måne på andra eftersom jag även gillar lite det paranormala och lite det här med magi.
Svärd på biceps för skojs skull liksom polstjärnan på min hand. Sedan sist evighetsteknet på min axel lite accosierat till månen på ena armen. ^^

Ingen judisk gravplats för dig alltså? Det finns plats hos oss övriga :)

Dominic
2023-01-14, 23:19
Tänker aldrig skaffa några av samma anledning som man inte håller på att kladda massa extra saker på Mona Lisa-tavlan eller sätter klistermärken på sin Ferrari.

Det är en korkad idé att hålla på och försöka experimentera med något som redan är perfektion.

Folk skaffar tatueringar för att imponera på andra och verka tuff/cool och det gör man när man brister inom andra områden i livet. Ingen som bodde ensam på en öde ö skulle fundera på att skaffa en tatuering och det är en stark indikation på lägre samhällsklass då det finns en stark korrelation mellan arbetarklass, låg IQ och överflöd av tatueringar. Ser inte varför man är villig att betala pengar på sån skit med mindre att man har något ärr eller brännskada.

Wrenchgirl
2023-01-15, 08:36
Ingen judisk gravplats för dig alltså? Det finns plats hos oss övriga :)

Jag vill ha ett gravskepp med gravgåvor. 😁

feyin
2023-01-16, 11:42
Ja.

Ville imponera på tjejen jag hade när jag var 18.

Men tycker om de två jag har, ångrar dem inte.

feyin
2023-01-16, 11:44
Tänker aldrig skaffa några av samma anledning som man inte håller på att kladda massa extra saker på Mona Lisa-tavlan eller sätter klistermärken på sin Ferrari.

Det är en korkad idé att hålla på och försöka experimentera med något som redan är perfektion.

Folk skaffar tatueringar för att imponera på andra och verka tuff/cool och det gör man när man brister inom andra områden i livet. Ingen som bodde ensam på en öde ö skulle fundera på att skaffa en tatuering och det är en stark indikation på lägre samhällsklass då det finns en stark korrelation mellan arbetarklass, låg IQ och överflöd av tatueringar. Ser inte varför man är villig att betala pengar på sån skit med mindre att man har något ärr eller brännskada.
Slappna av. :cool:

Rikard Jansson
2023-01-16, 12:58
Den största fördelen med tatueringar är att man direkt kan sålla bort bland folk beroende på hur de reagerar på dem :D

BelowAverage
2023-01-16, 13:00
Den största fördelen med tatueringar är att man direkt kan sålla bort bland folk beroende på hur de reagerar på dem :D

Skulle uppskatta om du delade lite anekdoter!
Kommer folk oombett fram och berättar hur fult / snyggt de tycker det är?

Rikard Jansson
2023-01-16, 13:12
Skulle uppskatta om du delade lite anekdoter!
Kommer folk oombett fram och berättar hur fult / snyggt de tycker det är?

Har aldrig hänt mig i verkligheten. Men om det skulle hända att någon tror att man är kastlös så skulle det ju signalera att det är en ganska efterbliven människa som man inte behöver bry sig om :D

Det har hänt att man har sett att vissa äldre är tveksamt inställda till en, men om man vet hur man beter sig respektfullt och korrekt mot äldre så gör det nästan får en "chock" och sen blir väldigt gemytliga. Sen är det vissa äldre som är genuint intresserade och börjar ställa massa frågor om dem, vad betyder den, varför gjorde du den, vilken är din favorit, etc vilket är förvånande och kul.

Sen vet jag inte om det är på grund av det eller något annat men kriminella och annat liknande folk verkar slappna av ganska fort runtomkring en. De kanske tror att man är likadan. Däremot så verkar vissa "hipsters" med superfina konstverk till tatueringar se ner på en, varför vet jag inte.

Tycker jag överlag får ett väldigt positivt bemötande av folk, så tatueringar kan knappast spela någon roll. De som man tror ska reagera illa, riktigt fint folk i åldern 45-65, har egentligen en djup förkärlek för raggare och annat om man är trevlig och rolig (eller om de fått i sig ett glas) och de kommer väldigt bra överens.

Rikard Jansson
2023-01-16, 13:15
Sen tycker jag det faktiskt spelar stor roll vad och vart man tatuerar sig, för det säger en hel del. Tatueringar i ansiktet tror jag betyder att man önskar (kräver) uppmärksamhet och är därför jävligt lame.

Händerna är lite mer udda kultur. Vanligt bland raggare, armbrytare, eller byggarbetare. Halsen är lite mer tveksam, det kan definitivt slå fel och riskerar att signalera pundare.

Bandid0
2023-01-16, 13:21
Ja, tatuerade mig när jag var cirka 20. Det var en tjejkompis som gjorde den nästan gratis. Den blev ful men jag har ändå alltid tyckt om den. Ångrar den inte men har inte gjort några fler tatueringen efter den och skulle heller inte gjort den idag.

Pepz
2023-01-16, 13:22
Gjorde min nyligen

en uggla på underarmen

StarkaUlf
2023-01-16, 13:23
Gjorde min nyligen

en uggla på underarmen

Jag har en uggla på vaden. Vi är owl bros *flex*

trädgårdsmöbel
2023-01-16, 13:47
Handtagsdelen på min mjölner på överarmen pryds av ett ugglehuvud. Den gjorde jag 1996, så min uggletatuering är från innan ni ens var födda :)

StarkaUlf
2023-01-16, 13:51
Handtagsdelen på min mjölner på överarmen pryds av ett ugglehuvud. Den gjorde jag 1996, så min uggletatuering är från innan ni ens var födda :)

Nästan! Men kan garantera att jag inte ens visste vad en tatuering var på den tiden :)

Pepz
2023-01-16, 15:53

tack men jag är 40plus *flex*

agazza
2023-01-16, 15:58
hur väljer man nåt att ha resten av livet?
Jag skulle bryta ihop ifall jag fick kritik.
Det är starkt av tribalmänniskorna att bara leva på som vanligt, de måste leva under fruktansvärda förhållanden

StarkaUlf
2023-01-16, 16:18
Jag skulle bryta ihop ifall jag fick kritik.

Man skaffar därför något man själv tycker om och skiter i vad andra tycker :)
Efter ett tag slutar man ändå tänka på att man har tatueringarna. Jag gjorde min första för 13 år sen, blivit 11 till sen dess. Har inte ångrat nån av dom, men samtidigt tänker jag inte ens på att jag har dom längre.

Men blir man bajsnödig så fort någon säger något negativt om den/dom, då bör man nog avstå helt.

G.W
2023-01-16, 22:37
tack men jag är 40plus *flex*

Visste att det måste vara en moderator som ligger bakom det där sjuka kontot. För dum för att vara sann.

feyin
2023-01-17, 08:22
Jag har svårt att förstå hur man kan lägga så mycket värde i vad andra ska tycka.
Men samtidigt skaffar man väl tatueringar för att det ska vara snyggt inför andra på något sätt.

Mina tatueringar syns knappt nästan aldrig men när de syns typ på stranden eller liknande så tänker jag inte ens på att de är där.

Däremot när jag i början träffade min fru, som har lite mer synliga tatueringar, så var min gamla faster snabb med att döma ut henne inför henne. :laugh: Det var lite mysko.

MasterChief
2023-01-17, 09:14
Hur man kan stämpla en människa som WT bara för att de är tatuerade övergår mitt förstånd. Man bedömer en människa efter hur de beter sig. Punkt.

Rikard Jansson
2023-01-17, 09:21
Hur man kan stämpla en människa som WT bara för att de är tatuerade övergår mitt förstånd. Man bedömer en människa efter hur de beter sig. Punkt.

Jag håller med, men det blir ju något av en filosofisk frågeställning eftersom att tatuera sig är ett val man gör :D Jag brukar dock, om man ska alls generalisera, känna att folk med lite dassiga tatueringar (eller den 46årige mannen som helt plötsligt bestämmer sig för att göra en schyst sleeve och har pengar till en riktig studio) ofta är ganska schyst folk som inte tar sig själva på för stort allvar.

Tjuckot
2023-01-17, 18:47
Yes, två 3/4 sleeves, japansk stil. och en större på sidan av revbenen. Gjorda kring 30 strecket. Nöjd och ångrar mig inte. Får mest positiva kommentarer, de andra kniper väl igen tänker jag.

Fredszky
2023-01-17, 19:46

Det är väl optimalt att bedömma en människa utifrån all data:
Utseende
Ordförråd
Kroppspråk
Kläder
Hållning
Frisyr
Lukt
Tatueringar
Sysselsättning
Beteende
etc.

Alla attribut har sin grund från någonting. Varför skulle man blunda för information?

Rikard Jansson
2023-01-17, 19:49
Utseende
Ordförråd
Kroppspråk
Kläder
Hållning
Frisyr
Lukt
Tatueringar
Sysselsättning
Beteende
etc.

Alla attribut har sin grund från någonting. Varför skulle man blunda för information?

Därför att vissa av de sakerna du listar är man bara pretto om man tror att det gör någon mindre värd/vettig/kapabel. Hur man beter sig är 10x mer betydande än alla sakerna i listan tillsammans.

trädgårdsmöbel
2023-01-17, 20:02
Utseende
Ordförråd
Kroppspråk
Kläder
Hållning
Frisyr
Lukt
Tatueringar
Sysselsättning
Beteende
etc.

Om svaret på alla de punkterna är WT så blir man min nya idol.

Illustrerade mannen
2023-01-18, 10:37
Ca 3/4 av kroppen... Dock inte ansikte eller hals. Började 1986 som 18-åring och har inte kunnat sluta... Aldrig fått "bekymmer" orsakade av dem.

Kev88
2023-01-18, 11:45
Ja, tyvärr. 18 år gammal och onykter i en hobby tatuerares garage för 500:-, självklart en ful tribal som tar upp en stor del av höger överarm. Jag befinner mig dock i den långa och dyra processen att ta bort den. Jag kör en behandling var 12:e vecka och jag har hittills gjort sex stycken. Jag skulle uppskatta att runt 40% är borta, på vissa små ytor runt 80%, uppskattningsvis så behövs det runt åtta behandlingar till, jag överväger dock att köra en fyra till och istället tatuera över eländet med något som faktiskt ser bra ut. Nörd som jag är så funderar jag på en LoTR sleeve.

StarkaUlf
2023-01-18, 11:48
jag överväger dock att köra en fyra till och istället tatuera över eländet med något som faktiskt ser bra ut.

Tänkte precis föreslå det. Jag hade valt det alternativet :)

Vad kostar en sån där laserbehandling? Antar att dom är ganska dyra per styck?

Kev88
2023-01-18, 11:52
Vad kostar en sån där laserbehandling? Antar att dom är ganska dyra per styck?

Det varierar mycket, går man till en klinik som fokuserar på kosmetik och olika laserbehandlingar så ligger det runt 2800-3400 för min då den är rätt stor, men nu när många tatuerare har börjat att göra det med så blir det mycket billigare, jag ger 1500 för varje behandling på Ink kingdom i Jönköping.

StarkaUlf
2023-01-18, 12:09
Det varierar mycket, går man till en klinik som fokuserar på kosmetik och olika laserbehandlingar så ligger det runt 2800-3400 för min då den är rätt stor, men nu när många tatuerare har börjat att göra det med så blir det mycket billigare, jag ger 1500 för varje behandling på Ink kingdom i Jönköping.

Alright. ~3k/gång är ju helt galet mycket pengar i slutändan. Så halva priset är ju bra :)
Om du är sugen på en ny tatuering så hade jag definitivt tagit pengarna från dom fyra-fem sista behandlingarna, lagt till lite extra och så gått till en bra tatuerare för att täcka över. Dagens tatuerare är ju grymt duktiga på cover ups.

Kev88
2023-01-18, 15:30
Alright. ~3k/gång är ju helt galet mycket pengar i slutändan. Så halva priset är ju bra :)
Om du är sugen på en ny tatuering så hade jag definitivt tagit pengarna från dom fyra-fem sista behandlingarna, lagt till lite extra och så gått till en bra tatuerare för att täcka över. Dagens tatuerare är ju grymt duktiga på cover ups.

Det är löjligt dyrt för något som tar några minuter, men maskinerna är allt annat än billiga, vi pratar hundratusentals kronor. Mjo, jag vill dock köra runt en fyra behandlingar till så att min cover-up kan bli som jag hade tänkt mig.

Jo, jag har hittat några riktigt duktiga tatuerare, det lutar åt Dimitri Steiger i Göteborg.

https://www.instagram.com/dimitristeiger/?hl=en

StarkaUlf
2023-01-18, 15:40
Jo, jag har hittat några riktigt duktiga tatuerare, det lutar åt Dimitri Steiger i Göteborg.

Riktigt vass! Bland det bättre man sett :) Kommer bli grymt om du kör där.

MasterChief
2023-01-18, 17:35
Det är löjligt dyrt för något som tar några minuter, men maskinerna är allt annat än billiga, vi pratar hundratusentals kronor. Mjo, jag vill dock köra runt en fyra behandlingar till så att min cover-up kan bli som jag hade tänkt mig.

Man kan ju verkligen undra hur en del bärare kom fram till valet av motiv. Men oavsett det så är jag helt förstummad...hur är det ens möjligt att skapa något liknande med nål och hud. Overkligt bra.

Lafayette
2023-01-18, 17:47
Man kan ju verkligen undra hur en del bärare kom fram till valet av motiv. Men oavsett det så är jag helt förstummad...hur är det ens möjligt att skapa något liknande med nål och hud. Overkligt bra.

Dumbledore och Dobby över hela armen…. av någon anledning :D

Kev88
2023-01-19, 09:07

Ja, det är sjukt vilken talang han och andra tatuerare i samma nivå har, de tjänar jäkligt bra på det med. Dimitri är i stort sett fullbokad över ett år framåt, och om jag inte missminner mig så tar han 7 000 för sex timmar, det är en veckolön på 35 000. Jag kan dock garantera att de flesta tatuerare fifflar och kör extremt mycket svart för att slippa se 50% av deras inkomst gå till staten.

Kischen
2023-01-19, 10:16
Ingen plats på min kropp blir snyggare av att en gymnasieavhoppare kladdar på den.

MasterChief
2023-01-19, 10:19
Ja, det är sjukt vilken talang han och andra tatuerare i samma nivå har, de tjänar jäkligt bra på det med. Dimitri är i stort sett fullbokad över ett år framåt, och om jag inte missminner mig så tar han 7 000 för sex timmar, det är en veckolön på 35 000. Jag kan dock garantera att de flesta tatuerare fifflar och kör extremt mycket svart för att slippa se 50% av deras inkomst gå till staten.

Det är bara 1166 kr/timme. Det är liksom vad man får betala för en junior konsult. Med tanke på hans talang trodde jag priset skulle vara klart högre. Men visst, kör de svart så blir det fina pengar.

StarkaUlf
2023-01-19, 10:28
Vi har några av Sveriges bästa tatuerare där jag kommer ifrån. Dom ligger i den prisklassen också. Sen är du där ofta, är en reko person och kör större motiv så får du ofta lite bättre pris.

Och absolut, svart förekommer bland många tror jag. Vissa jag vet i andra städer brukar köra drop-in på typ en söndag med bara små motiv, så att dom hinner göra 4-6 stycken på en dag. Cash only. En bra inkomst "på sidan om" :)

Dåren
2023-01-19, 10:49
Ingen plats på min kropp blir snyggare av att en gymnasieavhoppare kladdar på den.

:laugh: Som ovan...

Uncle Joe
2023-01-19, 11:07

Killen vet verkligen vad han gör. Ser nästan ut som att klistra fast ett fotografi på armen. Fantastiskt.