handdator

Visa fullständig version : Renovera badrum?

svag74
2023-01-06, 15:56
Dåderman skriver på sin hemsida att ett badrum i Stockholm tar 3-4 veckor.
Kan man lita på det - går det verkligen så snabbt?
Någon som har erfarenhet av total badrumsrenovering i lägenhet?

Att renovera ett badrum i Stockholm tar mellan tre till fyra veckor, medan en mer avancerad renovering kan ta upp till fem veckor.

Bandid0
2023-01-06, 16:13
För mig tog det 1,5 veckor men det var i norrland och firman använde bara egen personal. I stockholm och i hus tog det 6 månader. Firman hade ingen egen personal utan körde bara med icke svensktalande underentreprenörer. Och vi stötte på problem.

Mitt råd till dig inför renovering är att anlita en firma med egwn personal. Då blir det aldrig problem med schemat.

svag74
2023-01-06, 16:34
För mig tog det 1,5 veckor men det var i norrland och firman använde bara egen personal. I stockholm och i hus tog det 6 månader. Firman hade ingen egen personal utan körde bara med icke svensktalande underentreprenörer. Och vi stötte på problem.

Mitt råd till dig inför renovering är att anlita en firma med egwn personal. Då blir det aldrig problem med schemat.

Oj jäklar, kan det gå så snabbt?

Ja det var därför jag tänkte Dåderman eller annan lite dyrare firma kan vara att föredra, för att få allt så snabbt och säkert som möjligt.
Orkar inte trassla en massa - egentligen tänker jag flytta, men kom på att jag kanske kan helrenovera istället och bo kvar, blir ungefär samma kostnad för mig...

Magnus N
2023-01-06, 17:40
Hänger såklart mycket på vad som ska göras i badrummet, men 1.5vecka är optimistiskt för egen del, par veckor iaf och då med att man har planerat det väl med byggarna

svag74
2023-01-06, 21:30
Låter bra!
Jag hade fått för mig det skulle ta 6-8 veckor minst :D

Magnus N
2023-01-07, 06:00
Låter bra!

Har varit inblandad i sådana med :) men har man koll på planering samt byggarna är bra så går det rätt så kvickt

Kräket
2023-01-08, 19:26
Låter bra!

Också på gång att renovera mitt badrum. Hur stort är ditt? Hur många offerter tar du in? Hur mycket ritningar och sånt har du gjort?

svag74
2023-01-08, 22:09
Också på gång att renovera mitt badrum. Hur stort är ditt? Hur många offerter tar du in? Hur mycket ritningar och sånt har du gjort?

Jag ska antagligen flytta istället.
Men ev blir det så att jag bor kvar och helrenoverar istället.
Så jag bara kollar lite hur lång tid sånt verkar ta, och uppskattar ungefär vad helrenovering och ljudisolering av tak/golv etc skulle kosta.

Mitt är väl typ 2-3 kvadrat, men skulle jag renovera så skulle jag bygga ut så det blir ungefär 5kvm.

Bandid0
2023-01-09, 09:56
Oj jäklar, kan det gå så snabbt?

Ja det var därför jag tänkte Dåderman eller annan lite dyrare firma kan vara att föredra, för att få allt så snabbt och säkert som möjligt.
Orkar inte trassla en massa - egentligen tänker jag flytta, men kom på att jag kanske kan helrenovera istället och bo kvar, blir ungefär samma kostnad för mig...

En till sak som slog mig är att i fallet med lägenheten så jobbade de verkligen hos oss hela dagarna. När vi renoverade i huset kunde de däremot komma lite då och då och jobba någon timme. Vissa dagar kom de inte alls.

Jag vet inte hur det fungerar i branschen, men jag är i princip säker på att de är minst dubbelbokade, d.v.s. samma gubbar jobbar på flera olika platser parallellt. Och då blir det inte mer än någon timme här och där hos varje kund. Och som kund är det precis så jag inte vill ha det. När jag anlitar någon vill jag att de ger mig allt till dess att jobbet hos mig är klart.

Stuffer
2023-01-09, 13:44
Vår badrumsrenovering tog precis 3 veckor. (6m2, helkaklat, villa.)
Hade säkert gått att pressa så att det går ännu snabbare. Det är ju inte 3 veckor aktiv arbetstid utan det blir en del ställtid mellan varje moment för att det är nytt folk som ska in och göra sin del.
Arbetsledaren har ju inte planerat så att de olika hantverkarna står och hänger över axeln på varandra och är redo för nästa moment samma dag.
T.ex elektriker som förbereder rör och kabeldragning dag nr 1. Rörmokare drar sina rör dag nr 2. Snickare kommer och gipsar dag nr 3. Plattsättare flytspacklar dag nr 4 etc etc. Även om var och en av dessa bara tar några timmar på sig och inte behöver en hel dag på sig så har man ändå så pass mycket luft i tidplanen så att nästa snubbe kommer först dagen därpå. Därtill kommer ju också lite torktider emellanåt.

Vi köpte allt som en helhet från plattsättaren men han har ju i sin tur underentreprenörer.(Snickare, elektriker, målare, rörmokare).

Men det byggde ju på att det är ett (1) badrum som ska fixas. Är det en stamrust där det är massa lägenheter som ska samordnas så är det säkert inga konstigheter att det tar 6-8 veckor

dluddeckens
2023-01-10, 07:07
Vår badrumsrenovering tog precis 3 veckor. (6m2, helkaklat, villa.)
Hade säkert gått att pressa så att det går ännu snabbare. Det är ju inte 3 veckor aktiv arbetstid utan det blir en del ställtid mellan varje moment för att det är nytt folk som ska in och göra sin del.
Arbetsledaren har ju inte planerat så att de olika hantverkarna står och hänger över axeln på varandra och är redo för nästa moment samma dag.
T.ex elektriker som förbereder rör och kabeldragning dag nr 1. Rörmokare drar sina rör dag nr 2. Snickare kommer och gipsar dag nr 3. Plattsättare flytspacklar dag nr 4 etc etc. Även om var och en av dessa bara tar några timmar på sig och inte behöver en hel dag på sig så har man ändå så pass mycket luft i tidplanen så att nästa snubbe kommer först dagen därpå. Därtill kommer ju också lite torktider emellanåt.

Vi köpte allt som en helhet från plattsättaren men han har ju i sin tur underentreprenörer.(Snickare, elektriker, målare, rörmokare).

Men det byggde ju på att det är ett (1) badrum som ska fixas. Är det en stamrust där det är massa lägenheter som ska samordnas så är det säkert inga konstigheter att det tar 6-8 veckor

Vad landade det kalaset på ungefär? Jag har något liknande, 5,5 m2. Tog in offert förmått år sen, de skulle ha över 300 lax för att renovera det 🤪

Pepz
2023-01-10, 08:21
Dåderman skriver på sin hemsida att ett badrum i Stockholm tar 3-4 veckor.
Kan man lita på det - går det verkligen så snabbt?
Någon som har erfarenhet av total badrumsrenovering i lägenhet?

dåderman är bra har jag hört men priset var helt sjukt.

Vid en offertförfrågan sa de att det minst kostade 250-300tkr i enbart arbetskostnad (innan ROT) och sen tillkom allting annat. Material, sophantering, inredning etc
Detta för ett mycket ordinärt badrum i BRF.
det ger mig att de räknar på en tidsåtgång på 350-450timmar
Det innebär minst tre heltidare i tre veckor

Gjorde nyss ett badrum i hus.
Landade på totalt 250tkr ink allt, och då bytte vi stammar/avlopp, flyttade dörr och fixade med ventialtion också.

Stuffer
2023-01-10, 09:03
Vad landade det kalaset på ungefär? Jag har något liknande, 5,5 m2. Tog in offert förmått år sen, de skulle ha över 300 lax för att renovera det 🤪

ca 150k inklusive all inredning. Men åren går, så detta var snart 10 år sedan.

svag74
2023-01-10, 11:36
dåderman är bra har jag hört men priset var helt sjukt.

Vid en offertförfrågan sa de att det minst kostade 250-300tkr i enbart arbetskostnad (innan ROT) och sen tillkom allting annat. Material, sophantering, inredning etc
Detta för ett mycket ordinärt badrum i BRF.
det ger mig att de räknar på en tidsåtgång på 350-450timmar
Det innebär minst tre heltidare i tre veckor

Gjorde nyss ett badrum i hus.
Landade på totalt 250tkr ink allt, och då bytte vi stammar/avlopp, flyttade dörr och fixade med ventialtion också.

Oj jäklar!
Hoppas det finns andra i Stockholm som har all kompetens in-house och kan samordna en helrenovering på ett effektivt sätt, med el/målning/golvläggning/badrum/kök etc...

Men med lite tur blir det så att jag flyttar härifrån istället och lämnar renoveringsobjektet åt någon annan :)

hahavaffan
2023-01-10, 11:55
Vi gör badrum just nu via känd helentreprenad-firma. De har egna VVS och plattsättare, och tar in rivare, snickare och elektriker från sina partnerfirmor. Badrummet är 5kvm och ska helkaklas, och beräknad tid var 4 veckor. Men när rivarna var klara såg vi att avloppsstammen var kass och sprucken (gjutjärn) på en del ställen, så den ska bytas. Och vägg-i-vägg ligger tvättstugan, så den kommer också göras nu i samma veva... så nu tar det nog minst 2 veckor extra gissar jag. Totalt skulle badrummet gå på 160K, plus våra val av kakel/klinker och inredning på ungefär 100K.

svag74
2023-01-10, 12:17
Jäklar vilka skillnader i pris!

Bästa är nog om man aldrig behöver renovera något stort...särskilt badrum *gah!*

Kräket
2023-01-10, 18:15
Ska inhämta 2 offerter i nästa vecka. Från Dådermans och Palma bygg. Båda är helentreprenörer och, såvitt jag förstått, har gott rykte.

Dock lär det bli hiskeligt dyrt!

svag74
2023-01-10, 18:32
Ska inhämta 2 offerter i nästa vecka. Från Dådermans och Palma bygg. Båda är helentreprenörer och, såvitt jag förstått, har gott rykte.

Blir ju intressant se prisskillnad, om du har lust posta det här inne :cool:

Är det bara badrum, eller typ helrenovering du ska göra?

Kräket
2023-01-10, 20:26
Bara badrum. Fast där ska allt göras om tänkte jag.

Kräket
2023-01-18, 18:19
Haha vilket antiklimax! Två offerter skulle lämnas denna vecka. Nummer ett avbokade och ombokade (åtminstone). Nummer två kom inte ens på utsatt tid.

Intressant då jag ändå uppfattat både Dådermans och Palma bygg som relativt seriösa entreprenörer.

Känns inte så väldigt förtroendeingivande…

hahavaffan
2023-01-19, 10:14
Tror många kör som dårar med pågående och redan accepterade projekt nu, för de vet att det kommer en dipp snart pga ränteläge etc.

Mantus
2023-01-19, 10:22

Grannen körde på en helentreprenad när hon renoverade badrummet i höstas (litet badrumpå ca 3-4 kvm). Kostade, vad jag förstått, 140 000-160 000 kr exklusive material och stora delar av arbetet sköttes av en liten, skinntorr gubbe från Polen som byggföretaget lät greja ett par veckor själv i lägenheten.

Känns som det, i alla fall i Stockholm, finns få riktigt seriösa aktörer. Mycket pengar lär det i slutändan bli för de som har byggföretagen, de är de verkliga vinnarna när det kommer till de öppna gränserna för arbetskraft.

Hade man kunnat tala polska hade man lätt kunnat kapa bort mellanledet och direktanställt några erfarna byggarbetare själv, det lär inte bli någon direkt skillnad på kvalitet då dessa byggarbetare ändå är de arbetare som du kommer få genom svenska byggföretag.

svag74
2023-01-19, 10:44
Jag kommer nog flytta istället, så behöver jag inte fixa badrum på 10-15 år.
Känns som något man verkligen vill undvika...
Särskilt som inspektören som var här sa att ca 80% av alla nyrenoverade badrum blir underkända efter inspektion!

hahavaffan
2023-01-19, 12:16
Det måste vara om man räknar in avvikelser, annars är det ju galet (och ångestframkallande för mig som är mitt i skiten) :D

svag74
2023-01-19, 12:56
Det måste vara om man räknar in avvikelser, annars är det ju galet (och ångestframkallande för mig som är mitt i skiten) :D

Det är nog ganska petigt med alla detaljer som ska vara rätt.
Jag tror det var runt 200 punkter på checklistan som ska bockas av...
De flesta verkar ha badrum som ej klarar granskning, men troligen fungerar de ganska bra ändå :d

Kräket
2023-01-21, 09:25
I hederlighetens namn och utifrån att företagen är namngivna; Säljaren på Palma bygg som uteblev ringde mig dagen efter. Visade sig vara ett mänskligt misstag och hen var mycket ursäktande.

Tycker det var både schysst och förtroendeingivande, så vi bokade ny tid för offert.

chidde
2023-01-21, 16:05
Kan man komma undan billigare om man gor halva jobbet sjalv som inte kraver mer an sunt fornuft?

T ex kopa material istallet fran byggforetaget, jag tanker materialet nedanfor borde val vara billigare pa Byggmax/IKEA eller nat sant
- kakel
- toalett
- vask
- kabinett
- dusch/badkar

Sen kanske man kan riva och skyffla bort sjalv?
Allt som kravs ar val att man vet hur man stanger av elen och vattnet, drar en krabba, sen tar man ju "bara" slaggan

Sen lamnar man over till firman dar dem da isolera, kakla, lagga ror och el, installera allt som hor till etc

Magnus N
2023-01-21, 17:11
Visst kan du spara en slant , antagligen en hel del om du är händig och kan göra en del grovjobb innan själva installationerna ska göras.

JamesD
2023-01-21, 17:36
Är det något som gormar till en renovering och som hantverkare hatar så är det muppar till kunder med eget material. Hälften saknas, inget passar, allt blir jobbigare. Sedan är tid + material en helt annan sak än bara tid. Firman bör fakturera mer per timme utan material.

Men ja, att riva och sedan börja därifrån är väl ingen dum ide.

svag74
2023-01-22, 09:48
Jag antar att det tar 1 dag att riva, för någon som vet hur man gör.
Och totalt tar det 3-4 veckor med badrumsrenovering.
Den där ynka lilla rivningsdagen lär inte göra mycket på totalpriset då tänker jag?
Det dyra är väl bortforslingen då kanske, men antagligen småpengar i sammanhanget.

thenut
2023-01-22, 12:04
Rivning kan ta bra mycket mer om man har ett äldre hus, vi gjorde om badrummet och tydligen är vår innerväggar byggda med små enskilda moduler fyllda med sågspån, tog ett tag att riva ur och bygga om. Golvet behövde rivas upp helt och reglas om för klinkergolv, elen var inte direkt enligt dagens standard etc...

Vad det gäller material så tyckte kakelläggaren att man kunde köpa vad som, var ingen direkt funktionell skillnad på 100 eller 1000 kronor kvadraten, men han ville ha sin egen fix att jobba med så han visste hur den betedde sig.

Allt som allt så gick det nog på ca 180k för ett badrum på 5m2, men då gjordes det verkligen om från grunden, vi gick genom en vägg in i ett annat rum för att få lite större dusch och tvingades göra om elen där, vattenburen golvvärme etc etc.

Kräket
2023-01-22, 12:45
Rivning kan ta bra mycket mer om man har ett äldre hus, vi gjorde om badrummet och tydligen är vår innerväggar byggda med små enskilda moduler fyllda med sågspån, tog ett tag att riva ur och bygga om. Golvet behövde rivas upp helt och reglas om för klinkergolv, elen var inte direkt enligt dagens standard etc...

Vad det gäller material så tyckte kakelläggaren att man kunde köpa vad som, var ingen direkt funktionell skillnad på 100 eller 1000 kronor kvadraten, men han ville ha sin egen fix att jobba med så han visste hur den betedde sig.

Allt som allt så gick det nog på ca 180k för ett badrum på 5m2, men då gjordes det verkligen om från grunden, vi gick genom en vägg in i ett annat rum för att få lite större dusch och tvingades göra om elen där, vattenburen golvvärme etc etc.

Intressant! Var någonstans i Sverige om man får fråga? Jag räknar med en kostnad på 300 - 500 tkr sammanlagt (Räknar högt, för jag hoppas)

thenut
2023-01-23, 14:10
Utanför Linköping, sen var detta 7-8 år sen nu ska jag väl nämna (fan va tiden går) :)

Kräket
2023-01-25, 19:29
*bump* Offert 1 av 2 inkommen. Totalt pris 329 tkr. I detta ingår då typ allt (helkaklat, flytta golvbrunn, ny inredning, sänkning av tak m.m.)

Väntar offert nr 2, så jag får något att jämföra med. Fast när jag tänker kostar badrummet nästan lika mycket som handpenningen på min bostad!

hahavaffan
2023-01-26, 19:55
+1 på rivningen. Vi skulle ner till betongbjälklaget, så det var klinker, fix, betong, armering, glasull, cellplast och en satans massa rör (blandat koppar/järn) och eldragning, som allt skulle väck. Bara på golvet. Väggarna var tråkiga också trots att det var lättbetong, för den var tunn och dålig. Och eldragning from hell. Så även om jag hade en tanke på att riva själv så är jag EXTREMT glad att inte ha gjort det. Sammanlagt var rivarna (2st, en erfaren och en junis) där 4 heldagar för 5+5kvm.

Nu har vi fått all rördragning klar, elen på plats i flexrör och dosor, EPS, samt nya slingor och skivor för dragning av dem på plats. Imorrn ska det antagligen flytas. Så nu är det äntligen åt det roligare hållet igen :)

Stuffer
2023-01-27, 09:05
Kan man komma undan billigare om man gor halva jobbet sjalv som inte kraver mer an sunt fornuft?

T ex kopa material istallet fran byggforetaget, jag tanker materialet nedanfor borde val vara billigare pa Byggmax/IKEA eller nat sant
- kakel
- toalett
- vask
- kabinett
- dusch/badkar

Sen kanske man kan riva och skyffla bort sjalv?
Allt som kravs ar val att man vet hur man stanger av elen och vattnet, drar en krabba, sen tar man ju "bara" slaggan

Sen lamnar man over till firman dar dem da isolera, kakla, lagga ror och el, installera allt som hor till etc

Ja, för vår del var det standardförfarnande i alla offerterna vi tog in. Vi köpte själva in kakel, toalett, vask, möbler, handdukstork, duschväggar och blandare. Byggaren köpte in allt annat. Delvis för priset men också för att allt sådant som blir synligt så hade ju vi så specifika krav på exakt märke och modell så där var det enklare att vi köpte in det.
Då kunde vi själva lägga lite tid på att hitta det på kampanjer på diverse olika butiker. En byggare lägger ju inte tid på att jaga priser på det sättet utan lyfter ju bara luren och ringer till sin grossist.

Rivning och bortforsling av rivningsmaterial skötte vi också själva. Byggaren skickade bara dit sin elektriker och rörmokare först för att koppla bort el och vatten innan vi satte igång. Men då hade vi en väldigt enkel rivning. Våtrumsmatta på spånskiva på golvet. Våtrumsskivor på väggar och tak. Så inget kakel som skulle knackas ner

svag74
2023-02-01, 15:24
*bump* Offert 1 av 2 inkommen. Totalt pris 329 tkr. I detta ingår då typ allt (helkaklat, flytta golvbrunn, ny inredning, sänkning av tak m.m.)

Väntar offert nr 2, så jag får något att jämföra med. Fast när jag tänker kostar badrummet nästan lika mycket som handpenningen på min bostad!

Ganska saftigt ändå...vad säger offert #2?

Om jag skulle fixa mitt så skulle dessutom ett par väggar tas ner och flyttas, och därmed extra jobb för el och måleri.
Skulle väl bli uppåt 100k extra mot vad du får betala...nä fy, är nog enklare/billigare att flytta :D

Kräket
2023-02-01, 20:06
Ganska saftigt ändå...vad säger offert #2?

Om jag skulle fixa mitt så skulle dessutom ett par väggar tas ner och flyttas, och därmed extra jobb för el och måleri.
Skulle väl bli uppåt 100k extra mot vad du får betala...nä fy, är nog enklare/billigare att flytta :D

Den andra var drygt 100 tkr billigare. Nog är det saftiga priser. Inväntar ytterligare en offert från en mindre firma som jag fått rekommenderad. På något vis känns det mindre ”säkert” med en mindre firma. Samtidigt är de stora drakarna bra dyra…

chidde
2023-02-02, 01:20
Är det något som gormar till en renovering och som hantverkare hatar så är det muppar till kunder med eget material. Hälften saknas, inget passar, allt blir jobbigare. Sedan är tid + material en helt annan sak än bara tid. Firman bör fakturera mer per timme utan material.

Men ja, att riva och sedan börja därifrån är väl ingen dum ide.

Visst ar det förståeligt, allt som gör att man tjänar mindre pengar blir jobbigt
Som kund bryr man sig ju inte, det enda man vill ar att komma undan billigt och/eller fa sa mycket valuta for pengarna sa möjligt

Ja, för vår del var det standardförfarnande i alla offerterna vi tog in. Vi köpte själva in kakel, toalett, vask, möbler, handdukstork, duschväggar och blandare. Byggaren köpte in allt annat. Delvis för priset men också för att allt sådant som blir synligt så hade ju vi så specifika krav på exakt märke och modell så där var det enklare att vi köpte in det.
Då kunde vi själva lägga lite tid på att hitta det på kampanjer på diverse olika butiker. En byggare lägger ju inte tid på att jaga priser på det sättet utan lyfter ju bara luren och ringer till sin grossist.

Rivning och bortforsling av rivningsmaterial skötte vi också själva. Byggaren skickade bara dit sin elektriker och rörmokare först för att koppla bort el och vatten innan vi satte igång. Men då hade vi en väldigt enkel rivning. Våtrumsmatta på spånskiva på golvet. Våtrumsskivor på väggar och tak. Så inget kakel som skulle knackas ner

Precis! Sortimentet borde ju anda vara bredare om man far välja lite mellan de olika byggmaterialbutikerna jämfört med en katalog fran byggarna

Vet du hur mycket ni sparade in pa en hoft av att gora rivningen och materialinkopet sjalva?

Jasef
2023-02-02, 06:39
Den andra var drygt 100 tkr billigare. Nog är det saftiga priser. Inväntar ytterligare en offert från en mindre firma som jag fått rekommenderad. På något vis känns det mindre ”säkert” med en mindre firma. Samtidigt är de stora drakarna bra dyra…

Av ren nyfikenhet, vilken är den mindre firman?

agazza
2023-02-02, 07:45
Kakel och klinker brukar kunna skilja i hur dom beter sig när man ska knäcka och hållborra men det är ju lätt värt ett extra paket med spill än att köpa snordyrt.

Problemet är ju oftast frun, hon vill ha riktig kalksten, medan imitation är 1/3 av priset.
Sa att då får du betala mellanskillnaden ur egen ficka.

Eftersom dom är dötjurig och aldrig kan erkänna att dom har fel så ska hon göra det ändå, tog hon till Bauhaus och la dom bredvid varandra, de är fan identiska. Fortfarande ska det vara riktig kalksten.. Tror jag bara ska köpa imitation ändå och säga att det är riktig.

Jag klarar inte av att ta in folk för att göra badrum, visst, jag kan inte allt och jag lär mig, men jag tar ju hellre en vattenskada om 15 år när frun ändå vill göra om badrummet igen än att betala 200.000kr mer än vad jag gör det själv för.

Det är iof lättare på glesbygden där man kan kliva in på Caverion en fredag och låna pressverktyg till rördragningen osv gratis över helgen för att man brukar hejja på benka på pizzerian.

Jag hade åtminstone rivit osv själv och tömt, det är mycket mantimmar som ändå är enkla som man kan spara in på. VVS, tätskikt bör man alltid köpa, men det är rätt kul att lära sig plattsätta, visst det blir inte proffessionellt gjort, men det blir det inte alltid av hantverkare heller, speciellt inte de som är billigast. Använder man kors och följer anvisningarna så är det ganska lätt.

Blir plattsättning för perfekt tycker jag också det ser ut som våtrumsskiva. Det är bara viktigt att ha byggbelysning/laser som slickar golvet/väggarna så man ser att man linjerar plattorna i 2D planet.

Det där med försäkring och garanti är ju också ett skämt ifall du inte tar en stor firma.
Du behöver bara kunna påvisa att det är riktigt gjort, det kan man göra med bilder.

Blir det något fel, så säger ditt försäkringsbolag att det får man ta med byggfirman, är det en liten firma får man stånga sig blodig.

Jag ska sätta in vattenflödesmätare så börjar något läcka så får jag veta det. Det fattar jag inte är krav i säkert vatten. Minimerar skadorna rätt rejält skulle jag tro när dom kommer

svag74
2023-02-02, 09:20

Var det Palma som var så pass mycket billigare?
Sjukt att det ska skilja så enormt!
Någon måste ju sitta på enorma jättevinster...eller bara ha väldigt dålig organisation så deras dyra priser går upp i rök typ.

chidde
2023-02-03, 02:26
Jag klarar inte av att ta in folk för att göra badrum, visst, jag kan inte allt och jag lär mig, men jag tar ju hellre en vattenskada om 15 år när frun ändå vill göra om badrummet igen än att betala 200.000kr mer än vad jag gör det själv för.

Jag hade åtminstone rivit osv själv och tömt, det är mycket mantimmar som ändå är enkla som man kan spara in på. VVS, tätskikt bör man alltid köpa, men det är rätt kul att lära sig plattsätta, visst det blir inte proffessionellt gjort, men det blir det inte alltid av hantverkare heller, speciellt inte de som är billigast. Använder man kors och följer anvisningarna så är det ganska lätt.

Du kan lagga de extra 200.000 kr pa Tesla-aktier nu och om 15 ar pratar vi om mer an ett badrum, du hinner förmodligen kopa 2-3 nya hus for samma peng :d

Haller med om hantverkarna, vi gjorde precis om huset i Sverige (förutom badrummen) och visst blev det fint till skillnad fran förut och det sparade en massa tid och egen huvudvärk, dock fanns det fortfarande lite horn, kanter, lite skavanker har och dar dar man tanker: wtf ar det har verkligen proffs eller ar det youtubers?

Stuffer
2023-02-03, 08:39
Visst ar det förståeligt, allt som gör att man tjänar mindre pengar blir jobbigt
Som kund bryr man sig ju inte, det enda man vill ar att komma undan billigt och/eller fa sa mycket valuta for pengarna sa möjligt

Precis! Sortimentet borde ju anda vara bredare om man far välja lite mellan de olika byggmaterialbutikerna jämfört med en katalog fran byggarna

Vet du hur mycket ni sparade in pa en hoft av att gora rivningen och materialinkopet sjalva?

Det var egentligen aldrig aktuellt att köpa just de materialen/inredningen själva. Men själva entreprenaden gick på ca 100 000 och vi själva köpte inredning, kakel och klinker för ca 50 000. Då handlade vi i princip allt på reor (20-30% rabatter). Hade vi handlat alltsammans via byggaren hade det säkert blivit utan de rabatterna och med 10% påslag. (Hantverkar-rabatter ska vi inte ens börja disskutera här :P). Då lade vi ju som sagt också en hel del tid på att hitta de billigaste butikerna, vilket hantverkaren inte hade gjort.
Så med lite huvudräkning var det i runda slängar 30-50. som vi sparade där. Då var det relativt dyra möbler och dyrt klinker som vi ville ha. Har man siktat in sig på billigare alternativ från början så finns det ju mindre marginal för besparingar i absoluta pengar.

Rivningen sparade vi nog inte mer än några få tusenlappar på i och med att det var så lätt att riva. Jag och frun fixade allt på en dag. Att köra bort skräpet till återvinningen sparade vi några få tusenlappar till på i både tidsåtgång och avgift. Det är gratis för privatpersoner att kasta där, men kostar pengar för byggare.

Nu var det såklart lätt att riva. Hade det varit mer bök med massa bilning och liknande så hade jag nog övervägt att leja bort det av ren bekvämlighet. Man behöver ju inte vara dumsnål :P

Mantus
2023-02-03, 17:11
Kakel och klinker brukar kunna skilja i hur dom beter sig när man ska knäcka och hållborra men det är ju lätt värt ett extra paket med spill än att köpa snordyrt.

Problemet är ju oftast frun, hon vill ha riktig kalksten, medan imitation är 1/3 av priset.
Sa att då får du betala mellanskillnaden ur egen ficka.

Eftersom dom är dötjurig och aldrig kan erkänna att dom har fel så ska hon göra det ändå, tog hon till Bauhaus och la dom bredvid varandra, de är fan identiska. Fortfarande ska det vara riktig kalksten.. Tror jag bara ska köpa imitation ändå och säga att det är riktig.

Det är iof lättare på glesbygden där man kan kliva in på Caverion en fredag och låna pressverktyg till rördragningen osv gratis över helgen för att man brukar hejja på benka på pizzerian.

Blir plattsättning för perfekt tycker jag också det ser ut som våtrumsskiva. Det är bara viktigt att ha byggbelysning/laser som slickar golvet/väggarna så man ser att man linjerar plattorna i 2D planet.

Det där med försäkring och garanti är ju också ett skämt ifall du inte tar en stor firma.
Du behöver bara kunna påvisa att det är riktigt gjort, det kan man göra med bilder.

Blir det något fel, så säger ditt försäkringsbolag att det får man ta med byggfirman, är det en liten firma får man stånga sig blodig.

Jag ska sätta in vattenflödesmätare så börjar något läcka så får jag veta det. Det fattar jag inte är krav i säkert vatten. Minimerar skadorna rätt rejält skulle jag tro när dom kommer

+1 på allt. Vi renoverade själva och tog hjälp av svärfar som byggt flera badrum och arbetat inom bygg. Eldragning och vatten gjorde vi självklart inte själva men allt annat från rivning till kakling. Det blev ca 150 000 kr billigare. Istället för 200 000 kr ner till ca 50 000 kr där merparten av kostnaden var lite exklusivare porslin, duschvägg, spegel etc. Gick på ca 13 dagar och blev väldigt mycket bättre än vad det var tidigare.

Edit: Öhh, just ja. Jag betalade inte arbetskostnaden för vattendragningen och porslingsmonteringen heller, då jag har en släkting med VVS-firma som fixade det gratis.

Kräket
2023-02-11, 15:38
Börjar förstå att man hellre flyttar än renoverar badrum…Blir alldeles matt när jag försöker överblicka processen med godkännande från styrelsen, avtal med hantverkare och ritningar m.m.

Känns som att vandra med ögonbindel över ett minfält!

svag74
2023-04-18, 07:46
Fan också, jag tror jag blir kvar i min lägenhet, och då måste jag helrenovera!!!

Firman som förvaltaren tipsar om är enbart polacker, och ingen pratar svenska.
Jag får intrycket när jag läser om renoveringar att det är enormt mycket bollande fram och tillbaks under arbetets gång, och tänker att en stor svensk firma antagligen är mycket enklare.
Och såklart snabbare också.
Men man lär få betala bra mycket extra också...

G.W
2023-04-18, 08:13
Fan också, jag tror jag blir kvar i min lägenhet, och då måste jag helrenovera!!!

Firman som förvaltaren tipsar om är enbart polacker, och ingen pratar svenska.
Jag får intrycket när jag läser om renoveringar att det är enormt mycket bollande fram och tillbaks under arbetets gång, och tänker att en stor svensk firma antagligen är mycket enklare.
Och såklart snabbare också.
Men man lär få betala bra mycket extra också...

Du är ju en "orolig själ" så du bör nog betala extra för en hederlig svensk firma om jag var du.

svag74
2023-04-18, 08:18
Du är ju en "orolig själ" så du bör nog betala extra för en hederlig svensk firma om jag var du.

Ja precis så jag tänker!
Enklare kommunikation om i alla fall nästan alla kan svenska, och gällande avtal och kontrakt och betalning etc så skulle det också kännas tryggare.
En stor firma lär dessutom göra jobbet snabbare, då de har mer personal och kan samordna bättre.

Frågan är väl mest hur många 100k extra det blir för helrenovering från Dåderman eller Palma etc, jämfört med litet polack-bolag...

bunkrulle
2023-04-18, 10:11
En stor firma kommer inte göra det snabbare nödvändigtvis.
De kan lika gärna skicka folk som inget har att göra för att "hjälpa till" och debitera extra timmar.

svag74
2023-04-18, 11:48
En stor firma kommer inte göra det snabbare nödvändigtvis.
De kan lika gärna skicka folk som inget har att göra för att "hjälpa till" och debitera extra timmar.

Ja så kanske det är förvisso, man får väl höra sig för lite och se var man får bäst intryck...

svag74
2023-04-18, 12:59
Dåderman ligger tydligen runt 300k för helrenovering av 5kvm badrum, med enkel standardrenovering liksom. Utan ROT eller andra avdrag, utan som maxpris liksom.
Låter helt ok för mig om det stämmer...

bunkrulle
2023-04-18, 17:01
300.000 för 5 kvm badrum?!
Låter vansinnigt dyrt.

svag74
2023-04-18, 17:02
Låter vansinnigt dyrt.

Ja jämfört med polackfirmor etc.
Men jag tänker att man får säkerheten av ett gigantiskt stort bolag, med massa personal, och långa garantier på badrum o.s.v.

sladdbarn
2023-04-20, 14:05
Låter vansinnigt dyrt.

Ja det låter väldigt dyrt, vi renoverar vårt i skrivande stund.

svag74
2023-04-20, 14:11
Ja det låter väldigt dyrt, vi renoverar vårt i skrivande stund.

290 var vad de sa, och det var utan ROT eller några tillägg, utan det är liksom maxpriset för en billig 5kvm-renovering.
Då jag ska göra hela lägenheten, och vill ha det gjort snabbt och effektivt och tryggt, så känner jag att det nog är värt en aningen saltad räkning...
Men allt beror ju på hur det känns när de kommer hit för att kika lämna offert på rubbet.

hahavaffan
2023-04-20, 19:00
290 var vad de sa, och det var utan ROT eller några tillägg, utan det är liksom maxpriset för en billig 5kvm-renovering.
Då jag ska göra hela lägenheten, och vill ha det gjort snabbt och effektivt och tryggt, så känner jag att det nog är värt en aningen saltad räkning...
Men allt beror ju på hur det känns när de kommer hit för att kika lämna offert på rubbet.Men det är utan all inredning+kakel/klinker då va? Räkna med 50K för billigaste grejerna du kan hitta. Vi kom upp i 130 hur lätt som helst, vilket är typ 50k över vad jag ens kunde drömma om att det skulle kosta även om man gjorde lyxval. RIP

svag74
2023-04-20, 19:39
Men det är utan all inredning+kakel/klinker då va? Räkna med 50K för billigaste grejerna du kan hitta. Vi kom upp i 130 hur lätt som helst, vilket är typ 50k över vad jag ens kunde drömma om att det skulle kosta även om man gjorde lyxval. RIP

Nej arbetet var 250k, och med billigt material skulle det bli 40k till för kakel och toa och dusch etc (toa ska jag dock återanvända).
Men jag vet ju inte om det stämmer än, men det är infon jag fick över telefon.

dluddeckens
2023-04-21, 06:51
Jag har valt att snåla in ännu mer på min budgetrenovering.

Tidigare tänkte jag köra microcement på befintligt kakel. Men väljer nog istället att låta det gamla fula kaklet sitta kvar som det är, och sätter bara in lite ny inredning (toa, handfat, spegel och badkar).

Tycker det är helt orimliga pengar gällande badrum, lägger hellre stålarna på ett utekök och snyggar till garaget & tvättstugan istället.

Det är så lätt att dras med i hetsen att renovera badrum, haft flera bekanta som gjort det senaste åren.

svag74
2023-04-21, 10:23
Jag har valt att snåla in ännu mer på min budgetrenovering.

Tidigare tänkte jag köra microcement på befintligt kakel. Men väljer nog istället att låta det gamla fula kaklet sitta kvar som det är, och sätter bara in lite ny inredning (toa, handfat, spegel och badkar).

Tycker det är helt orimliga pengar gällande badrum, lägger hellre stålarna på ett utekök och snyggar till garaget & tvättstugan istället.

Det är så lätt att dras med i hetsen att renovera badrum, haft flera bekanta som gjort det senaste åren.

Ja men om det börjar bli gammalt så måste man ju byta tätskikt och brunn osv.
Då räcker det ju inte att bara dölja allt bakom en ny fasad.
Nu kanske inte ditt är så gammalt iofs, men om det inte är det så borde det inte se så bedrövligt ut på ytan heller så...?

bunkrulle
2023-04-21, 18:29
Nej arbetet var 250k, och med billigt material skulle det bli 40k till för kakel och toa och dusch etc (toa ska jag dock återanvända).
Men jag vet ju inte om det stämmer än, men det är infon jag fick över telefon.

Jag tror du ska begära in fler offerter. Var bor du?

Jag tar 650 i timmen ink. Moms. Innan rot.
Skulle jag ta det där jobbet så hade jag haft nästan 10 veckor á 50 timmar på mig för att bli klar.

Det är alldeles för dyrt.

Som jämförelse så ligger utvändig målning på en normalstor villa på 120K med material och arbete. Innan rot.

svag74
2023-04-21, 18:39
Jag tror du ska begära in fler offerter. Var bor du?

Jag tar 650 i timmen ink. Moms. Innan rot.
Skulle jag ta det där jobbet så hade jag haft nästan 10 veckor á 50 timmar på mig för att bli klar.

Det är alldeles för dyrt.

Som jämförelse så ligger utvändig målning på en normalstor villa på 120K med material och arbete. Innan rot.

Huvudstaden - allt är dyrt här! :d

Och badrum går nog inte att jämföra med målning?

Men jag ska väl ta in nån mer offert förstås.
Men först ska förvaltaren hit och kika på mina planer (tänkte flytta väggar etc) så får jag se vad han säger i ett första steg. Vad jag kan och inte kan göra i lägenheten...

bunkrulle
2023-04-21, 20:11
Huvudstaden - allt är dyrt här! :d

Och badrum går nog inte att jämföra med målning?

Men jag ska väl ta in nån mer offert förstås.
Men först ska förvaltaren hit och kika på mina planer (tänkte flytta väggar etc) så får jag se vad han säger i ett första steg. Vad jag kan och inte kan göra i lägenheten...

Mjo. Men även om de tar 1000 kronor i timmen så är det arbetskostnad för 6,25 fulla veckor.

Sen ska det förstås täcka bil och dess kostnader. Men gissar att det kommer tillkomma på fakturan sen.

Du kan också anlita en målare och välja våtrumsväv. Finns slät sådan nu för tiden. Och går att göra jävligt snyggt med målning och vinylmatta.

rooz
2023-04-23, 09:10
Mjo. Men även om de tar 1000 kronor i timmen så är det arbetskostnad för 6,25 fulla veckor.

Sen ska det förstås täcka bil och dess kostnader. Men gissar att det kommer tillkomma på fakturan sen.

Du kan också anlita en målare och välja våtrumsväv. Finns slät sådan nu för tiden. Och går att göra jävligt snyggt med målning och vinylmatta.

Eftersom Dåderman erbjuder en fullständig tjänst så betalar du ju dels för att det står ett klart badrum där efter 5 veckor, ganska smidigt. Sen är det ju kostnader för bortforsling och eventuell deponi som tillkommer.

Självklart är dom dyra, men det finns massa saker du själv slipper böka med i det priset.

(Jag har spenderat 350k på mina badrum hittills, i bara inredning;))

svag74
2023-04-23, 11:06
Eftersom Dåderman erbjuder en fullständig tjänst så betalar du ju dels för att det står ett klart badrum där efter 5 veckor, ganska smidigt. Sen är det ju kostnader för bortforsling och eventuell deponi som tillkommer.

Självklart är dom dyra, men det finns massa saker du själv slipper böka med i det priset.

(Jag har spenderat 350k på mina badrum hittills, i bara inredning;))

Det var saftig inredning!
Själv kommer jag köra budget, men inte våtrumstapet-budget!
Jag har ju ändå en lya i innerstan så jag får tänka värdeökning också och inte dumsnåla på något.

bunkrulle
2023-04-23, 12:58
Aja. Ni får göra som ni vill.
Jag förstår det dock inte lol

Raschmus
2023-04-24, 07:19
Kapar tråden:

Har en 70-tals kåk och noll kompetens, erfarenhet eller intresse av att renovera själv. Efter att ha bott där i 2-3 år har jag lärt mig att det är dyrt att inte göra några egna renoveringar.

Var hade ni hackat i er lite kunskap för att i smått kunna komma igång och lära sig göra lite egna grejer hemma?

Allt ifrån måla, stensätta, bygga altan, und so weiter

rooz
2023-04-24, 08:49
Aja. Ni får göra som ni vill.
Jag förstår det dock inte lol

Coronan lockade fram varenda oseriös entreprenör mellan Djibouti och Molkom i Stockholm. Folk litar på dom större firmorna att jobben blir gjorda, en mindre seriös aktör kan konka firman på Fredag (och lämna dig med försäkringskostnader för arbeten som skitit sig och lämnar dig med fuktskador) och starta ny firma på Måndag.

Men visst, hade jag haft en lägenhet för 2mkr hade jag säkert valt ett billigare alternativ för badrummet..

Stuffer
2023-04-24, 11:18
Kapar tråden:

Har en 70-tals kåk och noll kompetens, erfarenhet eller intresse av att renovera själv. Efter att ha bott där i 2-3 år har jag lärt mig att det är dyrt att inte göra några egna renoveringar.

Var hade ni hackat i er lite kunskap för att i smått kunna komma igång och lära sig göra lite egna grejer hemma?

Jag har sugit åt mig mycket kunskap på forumet byggahus.se
Man ska dock komma ihåg att det är ett öppet forum för amatörer, av amatörer så ett visst mått källkritik lär man ha, i alla fall när det kommer till frågor som berör lagar och regler. Men där finns iag en hel del duktiga amatörer och några proffs, så man

Annars är väl rådet att kavla upp ärmarna och sätta igång. Man lär sig mycket av att öva. För att det inte ska bli övermäktigt bör man ju dela upp det i etapper och inte bara riva ut hela huset det första man gör.
Själv har jag satsat på att göra i ordning ett rum i taget. Och visst syns det att man blivit bättre på det man gör. Det är ändå kvalitetsskillnad när man kikar på det första rummet jag gjorde för 10 år sedan och det senaste jag gjorde nu typ 10 rum senare.
Det kan då också vara klokt att "öva" på nåt mindre viktigt rum. Jag började i alla fall med ett par små gästrum/kontor och avslutar med kök/vardagsrun. Men det är ju såklart också beroende på skicket i de olika rumen. I mitt fall var det mesta i bra skick, men gammalt. Så inget var direkt med akut än något annat.

agazza
2023-04-24, 12:46
Kapar tråden:

Internet.

Det finns hur mycket allvetare och fackmänniskor som helst, så postar man bilder och säger vad man tänker göra så kommer folk argumentera och hänvisa till byggstandarder i 4 sidor. Sen kan man suga åt sig det och börja.

Men det är som allt annat, det är bara och börja och lära sig. Köp en ordentlig kap och gersåg, klyvsåg och sänksåg. gärna begagnade märkesgrejer. ta med en vinkel och se att klyvsåg stämmer med vinklar. Köp nya rekommenderade trissor.

Men det bästa med internet är att allt finns tillgängligt, samma sak med badrum du har säkert vatten och gvk att bara läsa och börja.

Det tar tid i början.

El får du dra själv men inte koppla, koppla inte själv heller. Tänker du verkligen göra det se till att läsa materialegenskaperna och köp en momentmejsel. Varmgång är livsfarligt.

Sen är det bästa att själv kan man ju övergöra saker ifall man inte har bråttom, köper du en tjänst så vill dom ju vara så effektiva som möjligt för sin timpeng.

Du kan gräva djupare, ha grövre virke, bättre dränering osv osv ifall du gör det själv.

rooz
2023-04-24, 17:12
Kapar tråden:

Börja smått och slutför ett projekt innan du kör nästa. Finns gott om YT-guider för att måla, spackla osv att ta hjälp av.

dluddeckens
2023-04-25, 09:59
Ja men om det börjar bli gammalt så måste man ju byta tätskikt och brunn osv.
Då räcker det ju inte att bara dölja allt bakom en ny fasad.
Nu kanske inte ditt är så gammalt iofs, men om det inte är det så borde det inte se så bedrövligt ut på ytan heller så...?

Brunnen är bytt på 2000-talet iaf (är en plastbrunn enligt godkänd typ). Fuktspärren är nog inte bytt sen huset byggdes (1972), men det har inte använts som dusch eller badrum så länge jag bott här, fanns ingen fukt när jag besiktade huset.

Planen var att sätta in ett badkar, främst för barnens skull. Blir kanske 2 st bad per månad. Är inte speciellt orolig för fuktskador av det.

Generellt tycker jag man ska ha respekt för problem som kan uppstå med vatten & badrum, men det är inte riktigt i propotion till hur rädda folk är.

Att lägga 300-400 000 SEK för att barnen ska kunna ta ett bad i månaden, köper inte riktigt det.

agazza
2023-04-25, 10:06
Brunnen är bytt på 2000-talet iaf (är en plastbrunn enligt godkänd typ). Fuktspärren är nog inte bytt sen huset byggdes (1972), men det har inte använts som dusch eller badrum så länge jag bott här, fanns ingen fukt när jag besiktade huset.

Planen var att sätta in ett badkar, främst för barnens skull. Blir kanske 2 st bad per månad. Är inte speciellt orolig för fuktskador av det.

Generellt tycker jag man ska ha respekt för problem som kan uppstå med vatten & badrum, men det är inte riktigt i propotion till hur rädda folk är.

Att lägga 300-400 000 SEK för att barnen ska kunna ta ett bad i månaden, köper inte riktigt det.

Att göra nytt tättskikt kan du göra själv, smeta på varianten är jättelätt att applicera, se till att följa anvisningarna bara med manchetter och överlappningar, sen är läckageavkännare bra att ha med automatstängning i huset hur som helst.

Det är ett jävla ojjande över badrum, det är bara trä och sten, det går att fixa, och det behöver inte kosta 150.000kr, det gör det när 3 yrkesmänniskor ska dit och inte kan samordna sina arbeten eller jobba effektivt när det inte är deras pengar. Kan inte påstå att köpt plattsättning är bättre än vad jag gör själv med stödkryss, däremot är dom snabbare än mig, men vad gör det.

Jag har tätskikt som är sen 40 talet, iof var väl plasten bättre då. Tätskikt från 2000 hade jag snyggat till med fiboträskivor och ny inredning bara

Det lustiga är att badrumsmöbler är 5ggr dyrare än vanliga, vi satt in vanliga skåp i förra badrummet, innan dom är uppblatnade av barnstänk så vill frun byta ut inredningen ändå

dluddeckens
2023-04-25, 10:18
Att göra nytt tättskikt kan du göra själv, smeta på varianten är jättelätt att applicera, se till att följa anvisningarna bara med manchetter och överlappningar, sen är läckageavkännare bra att ha med automatstängning i huset hur som helst.

Det är ett jävla ojjande över badrum, det är bara trä och sten, det går att fixa, och det behöver inte kosta 150.000kr, det gör det när 3 yrkesmänniskor ska dit och inte kan samordna sina arbeten eller jobba effektivt när det inte är deras pengar. Kan inte påstå att köpt plattsättning är bättre än vad jag gör själv med stödkryss, däremot är dom snabbare än mig, men vad gör det.

Jag har tätskikt som är sen 40 talet, iof var väl plasten bättre då. Tätskikt från 2000 hade jag snyggat till med fiboträskivor och ny inredning bara

Det lustiga är att badrumsmöbler är 5ggr dyrare än vanliga, vi satt in vanliga skåp i förra badrummet, innan dom är uppblatnade av barnstänk så vill frun byta ut inredningen ändå

Ja, men då behöver jag riva befintligt kakel, och karusellen är igång.

Kaklet är fult, men känner inte att det är läge att ta en stor kostnad för badrum i dagsläget.

Därav min ide med att "fulrenovera", dvs bara byta inredning (ny toalett, handfat, spegel, och ett badkar). Med någon trevlig växt och nya lampor så blir det tillräckligt bra för mina behov, och allt som allt landar det in under 40k.

Sedan har jag en plan om att göra om, men det får bli om 5-10 år istället.

svag74
2023-04-25, 11:14

Stämmer inte det som experterna säger att ett modernt badrum håller i 30 år, medan ett från 20-30 år tillbaks sägs hålla ungefär 20 år?

Eller är det där nånstans som det riskerar att börja läcka, men om man har tur så kan det hålla 10-20 år till?

svag74
2023-04-25, 11:56
Fel tråd...

agazza
2023-04-25, 12:21
Stämmer inte det som experterna säger att ett modernt badrum håller i 30 år, medan ett från 20-30 år tillbaks sägs hålla ungefär 20 år?

Eller är det där nånstans som det riskerar att börja läcka, men om man har tur så kan det hålla 10-20 år till?

Aldrig hört förut, pex är väl att föredra före stål rör samt är det många hus som blandat stål och koppar, vilket blir obra, men pex känner jag inte riktigt är jättebra heller i hus med möss. Då föredrar jag gamla stål eller kopparrör

Sen tror jag många skulle må bra att installera vattenhammariliminatorer (?)

svag74
2023-04-25, 12:47
Aldrig hört förut, pex är väl att föredra före stål rör samt är det många hus som blandat stål och koppar, vilket blir obra, men pex känner jag inte riktigt är jättebra heller i hus med möss. Då föredrar jag gamla stål eller kopparrör

Sen tror jag många skulle må bra att installera vattenhammariliminatorer (?)

Besiktningsmannen som kollade föreningens badrum berättade det.
Ett modernt badrum som görs idag, efter konstens alla regler, beräknas hålla i 30 år. Tidigare var det kortare tid än så för man gjorde inte badrummen lika bra.
Han var ändå utbildad och expert på området, men kan ju hända att det är ganska mycket marginal på de tidsspannen...

agazza
2023-04-25, 13:14
Besiktningsmannen som kollade föreningens badrum berättade det.
Ett modernt badrum som görs idag, efter konstens alla regler, beräknas hålla i 30 år. Tidigare var det kortare tid än så för man gjorde inte badrummen lika bra.
Han var ändå utbildad och expert på området, men kan ju hända att det är ganska mycket marginal på de tidsspannen...

Iof finns det ju krav på att det skall vara skarvlösa rör och utan genomföringar i våtrumsskyddet så själva standarden är ju bättre, däremot tycker jag mycket material är sämre, kan inte tänka mig att min gjutjärnsbrunn skulle gå sönder tidigare än dom nya i plast

svag74
2023-04-25, 13:21
Iof finns det ju krav på att det skall vara skarvlösa rör och utan genomföringar i våtrumsskyddet så själva standarden är ju bättre, däremot tycker jag mycket material är sämre, kan inte tänka mig att min gjutjärnsbrunn skulle gå sönder tidigare än dom nya i plast

Vad jag förstått är det tätskiktet som vittrar sönder först.

agazza
2023-04-25, 14:33
Vad jag förstått är det tätskiktet som vittrar sönder först.

det måste ju handla om grejer från 90 eller 00 talet, mina våtrumsmattor är säkert från 60 talet och dom är sega som fan fortfarande att få bort, en sak med supply and demand och tid tycker jag iaf är att material blir sämre och sämre för marginalerna blir mindre för konkurransen blir högre

ferilmagic
2023-11-06, 23:13
För att få en mer exakt uppfattning om hur lång tid din badrumsrenovering kommer att ta, är det bäst att konsultera flera entreprenörer och begära offerter. Dessutom kan det vara användbart att be om referenser från tidigare kunder för att få en uppfattning om företagets tidigare prestationer. Att ta in flera offerter och göra grundlig forskning kan hjälpa dig att fatta ett informerat beslut och hitta en entreprenör som passar dina behov och tidsramar. Det kan också vara värdefullt att prata med personer som har genomgått en liknande renovering i Stockholm för att få insikter och råd baserade på deras erfarenheter.

40plus
2023-11-07, 06:34
Är det någon som tränar AI här eller?

agazza
2023-11-07, 07:42
Är det någon som tränar AI här eller?

:d