handdator

Visa fullständig version : Goitrogener och frysta grönsaker?

RökteUppMinKatt
2022-12-23, 10:42
Satt och funderade på om jag skulle köpa en steamer till mina grönsaker för att reducera goitrogener.

Men sedan slog det mig att jag köper det mesta fryst och grönsaker är blancerhade innan de frryses.

Har sökt på goitrogens och frozen vegetables men hittar inget vettigt.

Visst är det rimligt att blancheringsprocessen som sker innan grönsakerna frys redan har reducerat goitrogener?

Frågan är så klart med hur mycket och om det är tillräckligt.

Flem
2022-12-29, 02:01
Det låter inte rimligt att blanchering skulle leda till någon nämnvärd reducering av växternas goitrogener. Uppvärmningen sker under alldeles för kort tid, knappt någon minut som jag förstår det. I jämförelse ångkokar man i cirka en kvart.

maqan
2022-12-29, 08:34
Jag har svårt att tro att du skulle få i dig för mycket goitrogener oavsett om du tillagar dem eller inte såvida du inte äter kilovis med råa kålsorter om dagen.

Mental
2022-12-29, 09:04
Samtidigt, en ånginsats till en kastrull kostar under hundringen även med inflation, jag köpte min på ikea för en 50lapp för några år sedan.
Oaktat antinutrienter så tycker jag grönsaker, färska som frysta, blir bättre ångade än kokta.

Pepz
2022-12-29, 11:57
har du problem med sköldkörteln?

RökteUppMinKatt
2022-12-29, 15:15
Jag har svårt att tro att du skulle få i dig för mycket goitrogener oavsett om du tillagar dem eller inte såvida du inte äter kilovis med råa kålsorter om dagen.

Äter 5 kg i veckan + 1 kg jordgubbar

RökteUppMinKatt
2022-12-29, 15:16
har du problem med sköldkörteln?

Vet inte, men är lite nojjig att jag har det så ska kolla upp det vid tillfälle.

Har många symptom men symptomen kan också bero på helt naturliga saker.

Pepz
2022-12-30, 09:55
Vet inte, men är lite nojjig att jag har det så ska kolla upp det vid tillfälle.

Har många symptom men symptomen kan också bero på helt naturliga saker.

Inte för att vara sån men med tanke på ditt övriga avtryck på forumet känns du som en som är väldigt nojjig för det mesta?

RökteUppMinKatt
2022-12-30, 11:26
Inte för att vara sån men med tanke på ditt övriga avtryck på forumet känns du som en som är väldigt nojjig för det mesta?

När det kommer till kost, hälsa och åldrande - definitivt.

Men faktum är också att majoriten av människor blir sjuka.

Jag försöker hitta en fungerande balans i livet där jag värdesätter min kropp väldigt högt för maximera både life span och health span.

maqan
2022-12-31, 08:24
När det kommer till kost, hälsa och åldrande - definitivt.

Men faktum är också att majoriten av människor blir sjuka.

Jag försöker hitta en fungerande balans i livet där jag värdesätter min kropp väldigt högt för maximera både life span och health span.

Att vara "hälsosamt neurotisk" verkar inte ge några hälsofördelar:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7566654/

RökteUppMinKatt
2022-12-31, 11:23

Makes sense då det stressar kroppen att oroa sig och stress är väldigt skadligt.

Men jag skulle inte kalla mig neurotisk. Jag är ganska mindful för det mesta.

Ibland går jag nog över gränsen, men är också medveten om det.

Inte rätt av mig att skriva att jag är nojjig för det mesta för så är det inte. Medveten om min hälsa är nog ett bättre begrepp. Och väldigt intresserad av allt som hör till.

Att kolla upp sköldkörteln när man har flera symptom ser jag som sunt förnuft. Dessutom aldrig fel att göra en hälsokontroll.

maqan
2023-01-01, 10:23
Att kolla upp sköldkörteln när man har flera symptom ser jag som sunt förnuft. Dessutom aldrig fel att göra en hälsokontroll.

Ja, det är väl klart men jag tror inte det är något problem så länge du iallafall får i dig RDI av jod och selen.

Wrenchgirl
2023-01-01, 19:49
Som en del säger så är det bästa att föröska få i sig det mesta via kosten. Skulle tro att våra kroppar mår bäst så också.
Borträknat proteinpulver så är de två enda tillskotten jag personligen tar är omega3 och som kvinna med månadsblödningar tar jag även gärna lite järn eftersom jag normalt sett har lågt blodvärde.

En av anledningarna till att jag slutade använda sådana fitnessklockor. Jag blev som besatt av att klara alla målen som 10'000 steg och som fitbit tyckte att man skulle gå 250 steg i timmen mellan 8-18. Plus att sömnregistreringen gav mig snarare sämre sömn eftersom jag blev neurotisk över att jag "måste" få minst si och så många timmar djupsömn. XD

Wrenchgirl
2023-01-01, 22:05
*facepalm*Som en del säger så är det bästa att föröska få i sig det mesta via kosten. Skulle tro att våra kroppar mår bäst så också.
Borträknat proteinpulver så är de två enda tillskotten jag personligen tar är omega3 och som kvinna med månadsblödningar tar jag även gärna lite järn eftersom jag normalt sett har lågt blodvärde.

En av anledningarna till att jag slutade använda sådana fitnessklockor. Jag blev som besatt av att klara alla målen som 10'000 steg och som fitbit tyckte att man skulle gå 250 steg i timmen mellan 8-18. Plus att sömnregistreringen gav mig snarare sämre sömn eftersom jag blev neurotisk över att jag "måste" få minst si och så många timmar djupsömn. XD

Råkade posta dertta inlägg i en annan tråd. Problemet när man har brainfog och flera flikar uppe. ^^