Visa fullständig version : Fett % gentemot kcal ?
Hur funkar det det med fett ? Asså exempel tänk att man har 2 olika sorts kostschema.
Kostachema 1 innehåller 3500 kcal men 120gram fett
Kostschema 2 innehåller 3500 kcal men 60gram fett. Borde inte kostschema 2 vara bättre alternativ? Tänker att man vill inte lägga på sig för mycket fett? Eller är jag helt fel på det ?
En polare sa att det är kcal in o kcal ut som avgör viktnedgång! Jag håller med han men för mycket fett kan inte vara bra ? ��
Diomedea exulans
2022-12-22, 21:13
Hur funkar det det med fett ? Asså exempel tänk att man har 2 olika sorts kostschema.
Kostachema 1 innehåller 3500 kcal men 120gram fett
Kostschema 2 innehåller 3500 kcal men 60gram fett. Borde inte kostschema 2 vara bättre alternativ? Tänker att man vill inte lägga på sig för mycket fett? Eller är jag helt fel på det ?
En polare sa att det är kcal in o kcal ut som avgör viktnedgång! Jag håller med han men för mycket fett kan inte vara bra ? ��
Din polare har rätt. Förutsatt att du får tillräckligt med protein också.
King Grub
2022-12-22, 21:14
Du blir inte mer eller mindre fet av att äta mer eller mindre fett vid ett visst kaloriintag.
Några av de mest effektiva dieterna för viktnedgång ger majoriteten av kalorierna från fett, inga kolhydrater, och moderata mängder protein.
Du blir inte mer eller mindre fet av att äta mer eller mindre fett vid ett visst kaloriintag.
Några av de mest effektiva dieterna för viktnedgång ger majoriteten av kalorierna från fett, inga kolhydrater, och moderata mängder protein.
Aha okej ! Kör själv på ett kostschema nu med 3200 ish kcal med 127 gram fett ! Och är inte dom bästa fetterna i guess , tänkte prova mmsports kostschema från och med måndag ! Tänkte köra på 3500 kcal planen.
Din polare har rätt. Förutsatt att du får tillräckligt med protein också.
Okej tack då vet jag :) har kört på ett eget kostschwma som inte är sådär bra 😂 mest skit. Ska börja med mmsports 3500 kcal Plan på måndag.
Kraftsportis1
2022-12-23, 12:07
Dock är lämpligheten av den typen av dieter (väl?) kraftigt individuell och lite beroende på aktivitetsnivå? Väl medveten om att det finns gott om högt presterande atleter som kör keto-liknande upplägg men för den genomsnittlige individen som ligger på en något högre träningsvolym/aktivitetsnivå känns det som att prestationsförmågan går åt helvete om man börjar nolla kolhydraterna
Så en kost med 40% grädde men totalt 3000kcal är bättre eller lika bra som en kost med 15% grädde och totalt 3000 kcal?
Om jag behöver 2800 kcal och ska bygga muskler men helst tappa lite fett%!
EnergiÖverskott
2022-12-23, 13:03
Så en kost med 40% grädde men totalt 3000kcal är bättre eller lika bra som en kost med 15% grädde och totalt 3000 kcal?
Om jag behöver 2800 kcal och ska bygga muskler men helst tappa lite fett%!
Om du är viktstabil på 2800 Kcal/dygn men ser till att få i dig minst 3000 Kcal/dygn istället över en längre period så kommer du att gå upp i vikt vare sig du vill eller inte. Viktuppgången kommer självklart att avstanna om du inte ökar energiintaget progressivt men, din fråga går inte ihop.
Äter du på energibalans och har ett fixat proteinintag kan du fördela resten av energin mellan kolhydrater och fett precis som du vill och föredrar. Eventuella minimala skillnader blir just så minimala att det blir helt irrelevant i det stora hela.
Om du är viktstabil på 2800 Kcal/dygn men ser till att få i dig minst 3000 Kcal/dygn istället över en längre period så kommer du att gå upp i vikt vare sig du vill eller inte. Viktuppgången kommer självklart att avstanna om du inte ökar energiintaget progressivt men, din fråga går inte ihop.
Äter du på energibalans och har ett fixat proteinintag kan du fördela resten av energin mellan kolhydrater och fett precis som du vill och föredrar. Eventuella minimala skillnader blir just så minimala att det blir helt irrelevant i det stora hela.
Sorry, hjärnan gick i baklås,, tänk 3200kcal i behov!
EnergiÖverskott
2022-12-23, 13:23
Sorry, hjärnan gick i baklås,, tänk 3200kcal i behov!
Då fördelar du kolhydrater och fett utefter hur du själv föredrar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.