handdator

Visa fullständig version : Förstår mig inte på kosttillskott.....

RökteUppMinKatt
2022-12-22, 15:43
Vitamin B1 RDI ligger på 1.4 mg.

Ska man köpa tillskott så hittar man inte tabletter under 100mg.

Även om det inte är bevisat farligt i dessa stora mängder, varför överdriver man så jävulskt mycket? Kan vi inte bara få en tablett med 10mg?

Diomedea exulans
2022-12-22, 16:06
Varför käkar du det ens? Veganer behöver käka B12, men B1 har jag inte ens hört talas om någon som äter.

tomten1
2022-12-22, 16:16
Va?

innehåll per kapsel % av DRI*:

Tiamin 2,5 mg 227 %

*DRI = Dagligt referensintag

https://www.apotea.se/b-vitamin-komplex-100k-veg

RökteUppMinKatt
2022-12-22, 17:49
Va?

https://www.apotea.se/b-vitamin-komplex-100k-veg

Bor inte i Sverige, kollar på amazon jag.

Sen är ju inte den bara vitamin b1 heller, vilket är en förutsättning.

RökteUppMinKatt
2022-12-22, 17:50
Varför käkar du det ens? Veganer behöver käka B12, men B1 har jag inte ens hört talas om någon som äter.

Gick igenom vitaminer och mineraler idag och i princip inget av det jag äter innehåller vitamin b1.

Sverker
2022-12-22, 19:11
Thiamin, dvs B1, finns i nästan allt, förutom rent socker och fett. Du behöver kanske 0,6 mg / 1000 kcal. Kött är en utmärkt källa. Mjölk. Fullkornsmjöl, potatis, ärtor, bönor innehåller också tiamin. Finns överallt.

kvarnis
2022-12-22, 20:24
Gick igenom vitaminer och mineraler idag och i princip inget av det jag äter innehåller vitamin b1.

Skriv in allt du äter per dag i cronometer.com eller deras app så ska du se att du nog får i dig alla vitaminer.

RökteUppMinKatt
2022-12-22, 20:35
Thiamin, dvs B1, finns i nästan allt, förutom rent socker och fett. Du behöver kanske 0,6 mg / 1000 kcal. Kött är en utmärkt källa. Mjölk. Fullkornsmjöl, potatis, ärtor, bönor innehåller också tiamin. Finns överallt.

Jag äter bara kyckling som kött, verkar inte finnas där.

Äter inte mjöl, potatis (vanlig), ärtor, bönor och dricker inte mjölk.

Konsumerar ytterst lite mjölkprodukter.

Min kost består mer eller mindre av

- Broccoli
- Selleri
- Äpple
- Blåbär
- Jordgubbar
- Morötter
- Ingefära
- Vattenmelon
- Olivolja
- Kyckling
- Sötpotatis
- Persilja
- Timjan
- Vitlök
- Surkål
- Kakao
- Mandelmjölk

Finns det rikligt i något av det?

Äter lite havre som har b1, men långt ifrån tillräckligt för att täcka RDI.

Sverker
2022-12-22, 20:57
Tittar du i Livsmedelsverkets databas hittar du att "kyckling stekt bröstfilé" innehåller 116 kcal och 0,21 mg thiamin / 100 gram.

maqan
2022-12-23, 08:47

Även om det inte är bevisat farligt i dessa stora mängder, varför överdriver man så jävulskt mycket? Kan vi inte bara få en tablett med 10mg?

Det är främst i terapeutiskt syfte man använder högre doser. Men höga doser tiamin kan även verka som en glucose disposal agent och skydda mot glykering – specifikt benfotiamin.

RökteUppMinKatt
2022-12-23, 09:54
Det är främst i terapeutiskt syfte man använder högre doser. Men höga doser tiamin kan även verka som en glucose disposal agent och skydda mot glykering – specifikt benfotiamin.

Det här var intressant.

Vet du vilka doser som har använts för att reducera glykering? Ska researcha lite.

Sverker
2022-12-23, 12:32
Hittar du något ?

Ett fettlösliga vitamin för att öka upptaget ????

Jag skulle satsa på ett lågt och stabilt blodsocker .
Dvs träna och inte gå upp i fettvikt.
Hålla koll på vilka läkemedel som sänker insulinkänsligheten och givetvis inte konstant ha stress i kroppen.

RökteUppMinKatt
2022-12-23, 13:14
Hittar du något ?

Hålla koll på vilka läkemedel som sänker insulinkänsligheten och givetvis inte konstant ha stress i kroppen.

Inte jättemycket. Dessutom semi-svårt att få tag på och halvdyrt.

Har lagt en notis, men får ligga på hyllan tills vidare.

https://www.sciencedirect.com/topics/biochemistry-genetics-and-molecular-biology/benfotiamine

Som med allt är jag inte helt insatt i AGEs, men tänker att allt som kan reducera dem är bra. Jag ligger ganska högt via mat. Samtidigt så verkar det osäkert hur stor betydelse AGEs har via mat enligt wikipedia:

https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Advanced_glycation_end-product&action=edit&section=1

maqan
2022-12-24, 09:24
Hittar du något ?

Ja, givetvis är det högst prioritet men om man har ett högt kalori- och kolhydatintag så kan GDAs hjälpa en hel del. Om jag äter 150-200 g kolhydrater i en måltid så är det stor skillnad på mitt blodsocker om jag tar GDAs eller inte.

Grasp
2022-12-25, 11:27

Kanske beror det på att preparaten är tänkta för dem som har svårt att ta upp födoämnet - och då behöver man överdriva.

Eller att det säljer bättre om man överdriver mängden.

Själv brukar jag dela på tabletterna i småflisor om dom är för starka.