handdator

Visa fullständig version : Sover ni sämre på ett kaloriunderskott?

Kev88
2022-12-18, 10:01
Som rubriken säger, gör ni det? Kissar ni även mer på nätterna när ni deffar? Innan jag påbörjade den så gjorde jag det runt en gång varje natt, men nu så vaknar jag 2-3 gånger för att göra det, och det är inga små mängder.

Bandid0
2022-12-19, 09:40
Deff betyder ju ofta väldigt högt intag av protein. När jag deffade och låg på 3 g/kg kroppsvikt så vaknade jag för att pissa hela tiden. Ökat proteinintag leder till ökade urinmängder.

Angående sova sämre så skulle jag säga att jag gör det om jag tillfälligt ligger på kaloriunderskott. När kroppen "vant sig" vid underskottet så brukar jag sova bra igen. Har sovit utmärkt utan att äta någonting på hela dagen när jag varannandagsfastat.

Mental
2022-12-19, 10:16
Jag sover mindre, men fortfarande bra

Diomedea exulans
2022-12-19, 10:39
Tror inte det…

Uncle Joe
2022-12-19, 10:53
Kissar oftare under natten vilket nästan får mig fundera på om det är värt det. Störd nattsömn - mindre gains osv. Jag _tror_ att fettnedbrytningen leder till mer vätska som kroppen måste göra sig av med.

Kraftsportis1
2022-12-19, 19:11
Efter 3-4 veckor på underskott börjar jag alltid vakna av hunger omkring en timme innan klockan ringer (omkring 04.00)

Finns inget bättre sätt att börja en deffdag än att ligga en timme i mörkret och reflektera över hur hungrig man kommer vara resten av dagen��

När jag börjar bli riktigt hård kan jag även börja vakna upp mitt i natten av hunger, vilket mer än ett par gånger slutat med att flickvännen kommit ut i köket och sett mig sitta och äta en full uppvärmd matlåda, brukar skämta om att hon en dag kommer komma ut och se mig stå och slå en bearnaise 02.00 lol

Lucipha
2022-12-19, 19:51
Nej, men det beror nog mest på andra faktorer än just underskottet. Generellt så sover jag bättre med mindre mat i magen och med mindre grov hals. Om jag dessutom rör mig mer utanför gymmet och tränar mer kondition så vaknar jag mer sällan av avdomnade muskler, speciellt rygg och axlar. Äter jag lchf så sover jag generellt bättre oavsett.

Ribcage
2022-12-20, 09:01
Nej, brukar aldrig ha problem med sömnen. Brukar inte ligga och vara hungrig heller och knappt hungrig under själva deffen.

Mats J
2022-12-21, 10:33
Sällan hungrig under deffen men sover sämre, fryser mer och känner mig allmänt mer stressad.

Vaknar väl 5-10 ggr per natt och minst 1-3 ggr av de blir jag liggande vaken 15-60 min, övriga somnar jag om inom 5 minuter och kan omöjligt sova efter 6-7 på morgon oavsett ledig eller ej

Dåren
2022-12-21, 18:41
Har mer att göra med hunger. Går jag och lägger mig med kurrande mage så kommer jag vakna mitt i natten och ha svårt att somna om sedan.

Magnus N
2022-12-21, 19:59
Upplever jag sover bättre efter 1-2 veckor in på ett underskott