handdator

Visa fullständig version : Förhindra en panikångestattack

trädgårdsmöbel
2022-12-08, 16:48
Hej där! Jag är ute efter att veta vilka metoder eventuellt drabbade på Kolozzeum har för att förhindra att få en panikångestattack i en helt opassande situation. Hade bara lätt ångest tidigare på dagen, men snabb stegring av ångesten på närmast fullsatt spårvagn, ogillar täta folksamlingar och trängsel men vill bara klassa klaustrofobin som väldigt lätt fast inte om jag bara bedömer efter idag. Jag lyckades bita ihop och andas djupt, tänka att ok nu dör jag men det är ok, kanske inte ens syntes på mig men det var riktigt jäkla jobbigt.

Ångest över eventuell ångest är ångestception och världens onödigaste känsla men likväl verklig. Tänk att få panikångestattack på jobbet, gymmet, på släktkalas eller fan som helst. Är otroligt pinsamt för en medelålders heterosexuell man med panikångest och en enorm skam, finns ingen sympati med sådant. Man vill absolut inte att någon annan skall se det. Ensam kan man ångesta bäst man vill, men ja ni förstår.

Det här hanterar jag ibland på jobbet, fast då andras ångest. inte alls samma sak med min egen ångest, och känner mig förmodligen lika patetisk som vilken straight medelålders man med ångestproblematik som helst när det gäller mig själv.

Så jag vill veta hur ni som är drabbade gör när ni får känningar, för att förhindra att det blir värre.

CalleP
2022-12-08, 17:07
Dels har jag tänkt vad är det värsta som händer, att jag får en ångest attack och är helt okej men att det händer då försvinner åtminstonde en del av problemet.

Nu har det aldrig hänt för mig men visst har känt mig bra obekväm i många sociala sitatuioner men inte så mycket längre. :)

Fredszky
2022-12-08, 17:17
Klär av kvinnor med blicken. Tänker på sex. Fylliga kvinnobröst i synnerhet.

Funkar rätt ok. Reptilhjärnan byter fokus.

David_wigren
2022-12-08, 17:18
Att ha den här typen av ångest är bland det värsta man kan drabbas av. Det är som att från ingenstans bli kidnappad av osynliga män och skenavrättad för att sen bli slängd tillbaka in i vardagen utan att dem runt dig såg något. Och om de såg något så tror de snarare att du är ett labilt miffo. På ett sätt hade det varit bättre om man blev skenavrättad på riktigt. För då hade du haft en cool story om hur du överlevde ett gäng talibaner som skenavrättade. Nu istället har du bara skam och andras oförståelse för psykisk ohälsa. Och till råga på allt så kommer de osynliga männen komma tillbaka. När? Det vet ingen. Det kan vara om 5 minuter, 2 dagar eller 40 år.

Jag hade mycket panikångest under våren 2013. Jag har inget tips att lösa det. För mig gick det över.

Lafayette
2022-12-08, 17:21
Jag har haft så många brutala attacker så är inte så rädd för dem längre så det är skönt. Känner igen det så väl. Det värsta är att försöka dölja det, acceptera attackerna är bra. Att du måste våga visa att du mår dåligt och inte skämmas är det första du måste göra.

TotteShaped4Life
2022-12-08, 17:25
En vän till mig tog betablockerare inför vissa situationer och det hjälpte.

CalleP
2022-12-08, 17:29
Kom på att jo jag har visst fått en attack i en jobbig situation, fick det på jobbet när jag blev uppsagd helt ogrundat. Fick förvånansvärt mycket stöd, var dock lite skämmigt i studnen men stack hem och samlade mig och sen stack jag tillbaka till jobbet igen dagen efter. :)

kvarnis
2022-12-08, 17:43
Seloken 25 mg funkar, har det på recept i akutfall det tar inte bort ångest, endast det sympatiska påslaget dvs hjärtklappning och svettningar.

Lafayette
2022-12-08, 17:58

Dra en ronk i stundens panikhetta kanske lättar.

kvarnis
2022-12-08, 18:07
Dra en ronk i stundens panikhetta kanske lättar.

PTho-S6C_hk

dmoller
2022-12-08, 18:41
slappna av kroppen
slappna av ögon och ansikte
andas

typ meditera

Akerhage
2022-12-08, 18:51
TS ber om hjälp med en tillsynes allvarlig fråga och får svar att en runk kan hjälpa och lite Eddie Meduza på det...

Önskar jag hade svar på frågan. Djupa lugna andetag och fokusera på andningen kan hjälpa mig i liknande situationer.

Lafayette
2022-12-08, 19:01
TS ber om hjälp med en tillsynes allvarlig fråga och får svar att en runk kan hjälpa och lite Eddie Meduza på det...

Önskar jag hade svar på frågan. Djupa lugna andetag och fokusera på andningen kan hjälpa mig i liknande situationer.

Skrev ju lite annat också.

trädgårdsmöbel
2022-12-08, 19:17
Dels har jag tänkt vad är det värsta som händer, att jag får en ångest attack och är helt okej men att det händer då försvinner åtminstonde en del av problemet.

Nu har det aldrig hänt för mig men visst har känt mig bra obekväm i många sociala sitatuioner men inte så mycket längre. :)

Jag blir så trött av en attack att jag kan somna flera timmar. Det är ju jättebra om det finns möjlighet till det, men då måste jag vara hemma och ingen som behöver mig eller kanske kommer att behöva mig för något alls. Känner att jag behöver nån slags garanti på att då inte bli störd och det är väldigt mycket som måste klaffa (+skammen över det) för att jag skall ha möjlighet att kunna "omfamna" panikångesten. Dessutom funkar ju som sagt bara det hemma, utan krav eller planer för resten av dagen, samt att både fru och son inte ser det så det oroar dem.

Värt att försöka med tänker jag. Tack. Tänker bara om det är som idag, att stirra på någon och klä av henne med blicken, ångestsvettas och djupandas samtidigt. Då traumatiserar jag förmodligen den jag stirrar på :) Men mentala bilder av det tidiga 2000-talets kvinnorumpor med åtsittande lågt skurna midjor i byxorna, svanktatuering och stringkant kanske kan funka att visualisera och fokusera på?

Att ha den här typen av ångest är bland det värsta man kan drabbas av. Det är som att från ingenstans bli kidnappad av osynliga män och skenavrättad för att sen bli slängd tillbaka in i vardagen utan att dem runt dig såg något. Och om de såg något så tror de snarare att du är ett labilt miffo. På ett sätt hade det varit bättre om man blev skenavrättad på riktigt. För då hade du haft en cool story om hur du överlevde ett gäng talibaner som skenavrättade. Nu istället har du bara skam och andras oförståelse för psykisk ohälsa. Och till råga på allt så kommer de osynliga männen komma tillbaka. När? Det vet ingen. Det kan vara om 5 minuter, 2 dagar eller 40 år.

Jag hade mycket panikångest under våren 2013. Jag har inget tips att lösa det. För mig gick det över.

Just väntan på ångest, när/om det kommer tillbaks är ju inte panikångest men väldigt jobbigt. Är som han rapparen som satte tv-i-tv i folks bilar. "Yo dawg i put a tv in ya tv so you can watch tv when you watch tv" fast här är det: "Jag har installerat ångest över att du skall få ångest så att du kan ha ångest även när du inte har ångest"

Jag har haft så många brutala attacker så är inte så rädd för dem längre så det är skönt. Känner igen det så väl. Det värsta är att försöka dölja det, acceptera attackerna är bra. Att du måste våga visa att du mår dåligt och inte skämmas är det första du måste göra.

Det där är bra, men det funkar nog bara om inte någon annan drabbas eller störs över att man har ångest, och man inte förlorar det värdet/anseendet/tilliten andra kanske har av dig. Jag skulle tex må jäkligt dåligt av att min son eller fru fick se min ångest. Det är därför jag skrev att jag tycker det är svårt som heterosexuell medelålders man (antagligen även vit påverkar med) att ha ångest. Ett barn, en kvinna eller en homosexuell det är ju inte alls samma stigma med ångest, känsloutbrott osv. Man tappar så mycket av sitt värde med den typen av beteenden, och är det värdet redan lågt så blir man värdelös. Man kan egentligen inte ens nämna att man tappar värde av det utan att tappa värde, men för förklaringens skull var jag tvungen att nämna det.

En vän till mig tog betablockerare inför vissa situationer och det hjälpte.

Seloken 25 mg funkar, har det på recept i akutfall det tar inte bort ångest, endast det sympatiska påslaget dvs hjärtklappning och svettningar.

Skall läsa på litegrann, tackar.

trädgårdsmöbel
2022-12-08, 19:21

:D :D Just nu känner jag att inga förslag är för dåliga för att överväga. Så länge Eddie Medusa och runk var ett förslag som inte enbart var ett dumt skämt utan innehöll ett litet korn av visdom hamnar det under övervägande :)

stridis
2022-12-08, 19:59

Från panikångest till prestationsångest inför mångkant. Ja det är väl åt rätt håll.:Virro

Kallt vatten i ansiktet är väl mitt tips förutom andning.

Kanske kan förstärka genom att ha en sådan rutin med att börja meditation med att stänka kallt vatten i ansiktet så förknippar man det med lugn och fokus.

trädgårdsmöbel
2022-12-08, 20:13
Från panikångest till prestationsångest inför mångkant. Ja det är väl åt rätt håll.:Virro

Kallt vatten i ansiktet är väl mitt tips förutom andning.

Kanske kan förstärka genom att ha en sådan rutin med att börja meditation med att stänka kallt vatten i ansiktet så förknippar man det med lugn och fokus.

Har du med dig vattenflaska då utifall att?

stridis
2022-12-08, 20:21
Har du med dig vattenflaska då utifall att?

I och med att jag aldrig haft panikångest så får du hålla till godo med vanlig ångest och då är det bara att gå in på närmsta toa och dra ett stänk och ut och fortsätta.

Brofessorn
2022-12-08, 20:40
Jag har bara fått ångestattack en gång. Inledningvis kändes det som jag inbillar mig att en hjärtattack känns, ont i bröstet och svårt att andas, men sen kom derealisationskänslorna och ångesten. Det gick helt okej ändå, när jag släppte tanken att det var ett allvarligt hälsotillstånd accepterade jag bara känslorna och försökte föra en inre dialog med mig själv. Typ, det känns som att jag kommer dö nu men det kommer jag inte, och de känslorna jag har är en helt naturlig reaktion som råkat utlösas vid fel tillfälle och kommer gå över. Nu förhindrade jag ju inte attacken, men i mitt fall kom det pang-bom så med lite förvarning hade jag kanske kunnat det.

G.W
2022-12-09, 08:35
https://www.1177.se/liv--halsa/stresshantering-och-somn/avslappning-genom-andning/

Scratch89
2022-12-09, 09:53
Först och främst tycker jag att du bör sluta självstigmatisera din ångest bara för att du är (vit) man. Varför skulle ångest inte kunna drabba oss?
Jag är helt övertygad om att män upplever lika mycket psykisk ohälsa som kvinnor, men att vi uttrycker oss på annat sätt, sen kan vi diskutera om det är biologiskt eller socialt...

I akuta skedet; benzo.
På lång sikt och i förebyggande syfte: samtalsterapi.

Diomedea exulans
2022-12-09, 09:58
Har aldrig haft panikångest, men däremot lite annan sorts ångest.

En grej som drabbade mig sista året på min utbildning att när jag skulle hålla föredrag så kändes det precis som att jag skulle börja gråta. Jag kände mig alltså inte ledsen, men det blev en klump i halsen, som bara växte sig större, och till slut blev jättesvår att ignorera. Även här blev det meta-ångest, det är ju sjukt pinsamt att börja gråta inför folk. Ja, kanske inte om man berättar om problem, men om man står och pratar om ett skolprojekt...

Efter lite experimenterande så kom jag på två saker som mildrade det hela. Det ena var att vara så påläst att jag kunde talet utantill. Det andra var att minska sig själv fysiskt. Om jag stod vid ett högt bord kunde det t ex hjälpa att luta sig fram över bordet och stödja sig på armbågarna, och titta på en punkt ner i golvet istället för på människor.

stridis
2022-12-09, 10:13
Efter lite experimenterande så kom jag på två saker som mildrade det hela. Det ena var att vara så påläst att jag kunde talet utantill. Det andra var att minska sig själv fysiskt. Om jag stod vid ett högt bord kunde det t ex hjälpa att luta sig fram över bordet och stödja sig på armbågarna, och titta på en punkt ner i golvet istället för på människor.

Har aldrig kunnat hålla manus men är man väl förberedd så pratar man på och håller tiden ändå.

jmk
2022-12-09, 15:45
ber till gud?

stridis
2022-12-09, 15:49
ber till gud?

Vilken av dem hörsammar bönen?

jmk
2022-12-09, 15:50
Vilken av dem hörsammar bönen?

Den bakom alla orden alla lika meningslösa

kvarnis
2022-12-09, 16:01
ber till gud?

De "utvaldas" gud eller odin? Hoppas på den senare.

jmk
2022-12-09, 16:10
De "utvaldas" gud eller odin? Hoppas på den senare.

Jag har valt mig

jmk
2022-12-09, 16:15
om vi går in på psykologi i en modern föreställning kanske man ska ta reda på en så enkel grej som vad fan gör jag här? Varför rotar jag runt i dessa saker? Panik? det är en respons på att ditt liv är en lögn, sorry men du behövde höra det, kommer du göra något åt det? Förändra hela din verklighet? Jag bryr mig bara sådär behöver inte ens läsa ditt svar för att veta vad du tänker du vill något men det finns inget deal with it

Alternativt försätt dig i en värre situation än du någonsin varit i ( logga ut först)

stridis
2022-12-09, 16:22
om vi går in på psykologi i en modern föreställning kanske man ska ta reda på en så enkel grej som vad fan gör jag här? Varför rotar jag runt i dessa saker? Panik? det är en respons på att ditt liv är en lögn, sorry men du behövde höra det, kommer du göra något åt det? Förändra hela din verklighet? Jag bryr mig bara sådär behöver inte ens läsa ditt svar för att veta vad du tänker du vill något men det finns inget deal with it

Alternativt försätt dig i en värre situation än du någonsin varit i ( logga ut först)

Då låter det ju faktiskt som filosofi kan vara något. Vissa av er kanske skall bli absurdister.

trädgårdsmöbel
2022-12-10, 06:52
Först och främst tycker jag att du bör sluta självstigmatisera din ångest bara för att du är (vit) man. Varför skulle ångest inte kunna drabba oss?
Jag är helt övertygad om att män upplever lika mycket psykisk ohälsa som kvinnor, men att vi uttrycker oss på annat sätt, sen kan vi diskutera om det är biologiskt eller socialt...

I akuta skedet; benzo.
På lång sikt och i förebyggande syfte: samtalsterapi.

Jag behöver självstigmatisera den. Blir lättare att hålla den borta då. Är den patetisk är den också mindre skrämmande. Ångest och panikångest är ingenting jag kan skylla tillkortakommanden på. Jag kan inte sjukskriva mig pga ångest, komma försent pga ångest, undvika något jobbigt pga ångest. Den möjligheten finns inte pga kön, hudfärg och sexuell läggning. Eftersom man tappar så mycket värde då. På gott och ont. Så den måste vara svag och patetisk för att hanteras.

Är inte meningen att låta aggressìv eller argumentativ, utan hitta metoder som inte innebär att något kostar pengar, anseende eller att jag är till besvär.

Diomedea exulans
2022-12-10, 06:57
Trädgård, jag vet en buddhistmunk som blev av med sina panikattacker genom att sitta och meditera på sin panik. "Meditera på" betyder här (såvitt jag förstått) att man sitter och fokuserar på ångesten. Det är viktigt att bara låta den vara, varken jaga bort den eller ge efter för den.

Eller vafan, jag länkar videon så kan munken förklara själv:

dGQ2mxjkb2E

Och om du inte känner för att meditera för att det är för vänster-flummigt, tänk på att de elitistiska, främlingsfientliga och extremt socialkonservativa samurajerna mediterade hela tiden.

Diomedea exulans
2022-12-10, 07:17
Edit: Vad fan, han kom ju inte till poängen i klippen. Nåväl, den finns kanske i ett annat klipp.

trädgårdsmöbel
2022-12-11, 15:56
Edit: Vad fan, han kom ju inte till poängen i klippen. Nåväl, den finns kanske i ett annat klipp.

Jag gillar ändå fjärranösternfilosofi har jag kommit underfund med, för nog varje gång jag tror mig kommit på nåt smart sätt att hantera eller förhålla sig till något så har redan en kines eller japan slagit mig med att säga samma eller snarlikt för kanske 800 år sedan. Är lite efter:)

Diomedea exulans
2022-12-11, 19:03
Jag gillar ändå fjärranösternfilosofi har jag kommit underfund med, för nog varje gång jag tror mig kommit på nåt smart sätt att hantera eller förhålla sig till något så har redan en kines eller japan slagit mig med att säga samma eller snarlikt för kanske 800 år sedan. Är lite efter:)

Hittade en video där han går in på det mer:

QVgX_GMLjDQ

Men om du inte orkar kolla hela videon (vilket jag rekommenderar) så kan man sammanfatta det så här:

- Meditera. Han rekommenderar att använda någon av följande metoder: 1) fokusera på din andning, 2) fokusera på ljud, eller 3) fokusera på ord som du upprepar i huvudet (valfria ord, varför inte "trädgårdsmöbel är bäst"). Du bör sitta upp, med någorlunda rak rygg, när du mediterar.

- Så fort du kommer på dig själv med att lägga uppmärksamheten på din ångest, dra tillbaka uppmärksamheten till din meditationsgrej. I början kommer man bara kunna fokusera på meditationsgrejen några sekunder åt gången.

Tillägg: Jag gillar den där munken, för han verkar så jävla glad själv jämt. Hans råd har lite mer trovärdighet då, till skillnad från t ex Jordan Peterson som säger åt folk hur de ska bli lyckliga samtidigt som han konstant ser ut som att han vill ta livet av sig.

The_RobRoy
2022-12-12, 02:48
Detta kanske kan va en bra start

https://vckusten.se/wp-content/uploads/2018/06/patienthandbok-171205.2.pdf

Generellt är KBT det som fungerar bäst. Identifiera situationer när du triggar attacker, sök upp sådana situationer och gör det igen och igen, tillslut kommer attackerna minska i styrka eller helt upphöra.

Kev88
2022-12-12, 09:44
I dagsläget så får jag regelbunden panikångest tillsammans med overklighetskänslor som kommer i vågor då jag håller på att trappa ut min SSRI efter över ett årtionde på skiten, det är således utom min kontroll, men det jag gör för att kunna fungera någorlunda i väntan på att hjärnan ska stabiliseras efter varje dosreducering är att äta BETA-blockerare (Propranolol). Det minskar de fysiska symtomen avsevärt. Men i ditt fall då ingen medicin verkar vara orsaken, så hade jag arbetat på att inte fly från känslorna, utan försöka att acceptera dem, djupandas med magen och endast visualisera siffrorna i huvudet, gå in på en toalett eller något annat avskilt område och gör det. Detta hjälpte mig när det var "naturlig" ångest, men det är lättare sagt än gjort när det känns som att man håller på att tappa verklighetsuppfattningen och bli galen.

Scratch89
2022-12-12, 10:33
Jag behöver självstigmatisera den. Blir lättare att hålla den borta då. Är den patetisk är den också mindre skrämmande. Ångest och panikångest är ingenting jag kan skylla tillkortakommanden på. Jag kan inte sjukskriva mig pga ångest, komma försent pga ångest, undvika något jobbigt pga ångest. Den möjligheten finns inte pga kön, hudfärg och sexuell läggning. Eftersom man tappar så mycket värde då. På gott och ont. Så den måste vara svag och patetisk för att hanteras.

Är inte meningen att låta aggressìv eller argumentativ, utan hitta metoder som inte innebär att något kostar pengar, anseende eller att jag är till besvär.

Folk sjukskriver sig, kommer för sent och undviker jobbiga saker p.g.a ångest hela tiden. Varför skulle det inte vara så för dig?

Eftersom ångesten är en del av dig så kommer det i förlängningen bli så att du nedvärderar dig själv och ser dig själv som patetisk, eftersom du har ångest. Jag tror det är ett bra recept till ökad självförakt och ångest.

The_RobRoy
2022-12-12, 10:47
Folk sjukskriver sig, kommer för sent och undviker jobbiga saker p.g.a ångest hela tiden. Varför skulle det inte vara så för dig?

Eftersom ångesten är en del av dig så kommer det i förlängningen bli så att du nedvärderar dig själv och ser dig själv som patetisk, eftersom du har ångest. Jag tror det är ett bra recept till ökad självförakt och ångest.

Du har rätt, men det är inte heller konstigt att man skäms för sin ångest. Att öppna upp sig om något sådant, kan vara en väldigt lång process och alla människor är faktiskt inte så förstående för mental ohälsa. Men för någon så nära som ens fru, är det nog viktigt att det går in. Kanske att det kan förklaras av en psykolog som ändå hjälper en med problemen.

Scratch89
2022-12-12, 11:57
Du har rätt, men det är inte heller konstigt att man skäms för sin ångest. Att öppna upp sig om något sådant, kan vara en väldigt lång process och alla människor är faktiskt inte så förstående för mental ohälsa. Men för någon så nära som ens fru, är det nog viktigt att det går in. Kanske att det kan förklaras av en psykolog som ändå hjälper en med problemen.

Nej, det är jag medveten om. Jag arbetar med folk med ångest hela dagarna och ser samma mönster hela tiden. Man blir tyvärr sin värsta fiende.

CalleP
2022-12-12, 19:44
Tankemässigt, Acceptera rädslan av vad en panikattack innebär och var helt okej med det.

Beteendemässigt, Utsätt dig frivilligt för situationer som kan framhäva det i en rimlig mängd som man klarar av långsiktigt.

Kroppsligt, Träning, Andningsövningar.

Stimulanter, minskad koffeinmängd.

trädgårdsmöbel
2022-12-12, 23:19

Blev precis av med sjukersättning jag skulle fått pga covid (strul med läkarintyg, utan läkarintyg=inte sjuk. Sjuk i covid=stanna hemma inte söka vård) så nej jag kan inte vara sjuk för ångest, kan inte ens vara sjuk för covid). När jag blev frisk började jag jobba, så det är egentligen 1 dag utöver en vecka, men eftersom jag var ledig på schemat flera dagar i följd och ringde och meddelade redan i förväg så räknas det från när jag meddelade och inte från första dagen jag var borta. Tydligen bättre att sjukanmäla sig samma dag och inte i förväg när man är ledig. Orkar inte ens ta tag i det, orkar inte argumentera, sa bara ja du är ju en sadistisk kärring som onanerar åt att jävlas och nu fick du möjlighet till det. Har du nåt mer att säga eller kan vi avsluta samtalet nu?

Allt strular fan nu samtidigt. 17 smågrejer och 5 stora. Jag måste få bort ångesten, den lägger bara till och gör även pyttegrejer skitstora.

Helt jäkla fantastiskt.

skyffelmördarn
2022-12-12, 23:28
Är det inte då man ska andas i en påse?