handdator

Visa fullständig version : Hur gör ni för att inte gå upp i vikt?

spoon
2022-11-30, 21:24
Hur gör ni för att inte gå upp i vikt efter deff eller generellt i vardagslivet?

Jag deffade ner mig till 10-ish procent bf för ett år sedan. 76 kg på 182 cm

Nu ett år senare så väger jag 85 kg på samma längd. (Samma vikt som deffstart)

Jag har fortsatt att träna 5 pass I veckan. 3 löpning och 2 styrka. Men jag slutade att räkna kalorier. Tillät mig att äta mig mätt. Inte godis eller alkohol men mackor slank ju ner.

Så hur gör ni för att behålla bra form, året om?

Räknar ni kalorier året runt?
Väljer "rätt" livsmedel vid varje måltid?
Äter ni ganska rutinmässig mat?

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk

RökteUppMinKatt
2022-11-30, 21:34
Räknat kalorier i 17 år, var dag.

skyffelmördarn
2022-11-30, 21:59
Fastar på helgerna, inte varje helg och inte hela helgen men av och till försöker man att kanske bara äta en gång på lördag eller bara någon gång på söndag. Funkar säkert dåligt om man är i ett förhållande, har familj eller ett socialt liv men bor man ensam som jag så funkar det.

Vara snål är en ganska bra egenskap med för att hålla sig slank, skulle aldrig få för mig att köpa lösviktsgodis för typ 100 kr/kg oavsett hur gott jag tycker det är. Köper i så fall på reor vilket är ganska en handfull gånger om året.

Diomedea exulans
2022-11-30, 22:15
Det var ett tag sedan jag lyckades med det, glider upp till ca 80 kg/181 cm vad jag än gör. Men förut när jag hållit bra form har lösningen varit mycket protein, mycket grönsaker, lite kolhydrater och fett, samt att inte äta sig för mätt. Upplever inte att cardio spelar så stor roll.

För övrigt har jag stått still i vikt eller motvilligt gått ner de korta perioder jag prövat veganism. Så det kan vara något.

mattilainen
2022-11-30, 23:00
jag kör pendlingsdieten, går ner mot 86 kg, känner mig nöjd över magrutor och sen pendlar upp mot 90, känner mig fet och ibland fortsätter jag känna mig fet upp mot 92 kg innan jag får ny energi att gå ner igen. Målet är 85 kg men krävs för mycket avsteg från godis som jag älskar. Försöker äta godis endast på helgerna, främst fredag och lördag. Tränar mycket kampsport så bränner en hel del men äter ju som sagt en del godis på helgerna.

Fredszky
2022-11-30, 23:34
Ligger mellan 80-87 sen tonåren.

Tränar och tävlar i en racketsport på senare år som hjälper till att bränna, och får problem med magen några gånger om året vilket dödar aptiten en del, då går jag ner till 80-nånting. Sen mår jag bättre och går upp mot 87.

Undviker kolhydrater också förresten. Äter mest protein och fett och grönsaker. Inge bröd pasta ris godis frukt etc.

Rikard Jansson
2022-11-30, 23:56
Äter inte mer än vad som behövs

BelowAverage
2022-12-01, 00:05
Slutar äta när jag är bekvämt mätt, undviker att häva godis och den (o)vanan börjar och slutar ju i affären.

Diomedea exulans
2022-12-01, 00:24
Slutar äta när jag är bekvämt mätt, undviker att häva godis och den (o)vanan börjar och slutar ju i affären.

Så du väger som du heter?

BelowAverage
2022-12-01, 01:07
Så du väger som du heter?

Nej, jag väger 110kg f.n xD
Oaptitligt fet, tror jag är den mest träffsäkra beskrivningen jag hört.

VoDaresVins
2022-12-01, 08:03
Håller allt snacks till helgen. Har annars inte snacks eller bakverk hemma och äter sällan nåt socker under vardagar. Väldigt sällsynt med helger utan öl/vin och snacks.

Har inga större problem med hunger så har dar när jag skippar frukost eller bara äter frukost och nåt på kvällen.

Redan då jag lagt på 3 extra kilon börjar det se för jävligt ut så brukar ta mig tillbaka till 72kg då. Samma midjemått än som för 15 år sen.

En stor orsak av varför jag tränar är för att kunna äta skit men inte se ut som skit.

Mats J
2022-12-01, 09:56
Räknat kalorier i 17 år, var dag.

Detta plus 100% av det jag äter är bra mat aldrig godis, snabbmat, alkohol eller annat skräp. Har dock alltid haft rätt dålig aptit och skulle jag bara äta efter hunger och sug skulle jag gå ner 10 kg direkt.

Langster
2022-12-01, 10:16
Detta plus 100% av det jag äter är bra mat aldrig godis, snabbmat, alkohol eller annat skräp. Har dock alltid haft rätt dålig aptit och skulle jag bara äta efter hunger och sug skulle jag gå ner 10 kg direkt.

Vilket lyxproblem.

Tyvärr får de flesta av oss leva ett jävla skitliv med kaloriräkning och hunger om vi ska väga ens 5-10 kg under vår setpoint.

Kan tänka mig att man med drastiska livsstilsförändringar kan göra skillnad, men för de flesta av oss är det inte en valmöjlighet. T.ex om man är van vid 3 timmar styrketräning i veckan så byter man det mot 6 timmar konditionsträning, eller nåt sånt. Kul! Risken är ändå stor att aptiten följer med den ökade energiförbrukningen.

spoon
2022-12-01, 10:47
Risken är ändå stor att aptiten följer med den ökade energiförbrukningen.

Just det här märker jag väldigt tydligt. Har jag ett par vilodagar så lugnar hungern sig. Men dagen då jag tränar eller dagen efter så vill kroppen ha mat.

Mer träning=mer hunger. Iaf för mig.

blåvitt
2022-12-01, 12:17
Har alltid haft problem med detta. Var tjock som ung också (runt 100kg helt otränad i ett par år) så min set point är nog höjd efter det. Jobbar jag för aktivt med att hålla vikten nere verkar det dessutom trigga ätstörningar hos mig, jag tycker jag blir fetare trots att jag går ner i vikt (och alla andra tycker att jag blir smalare) och jag kan inte sluta tänka att något kilo till kan man ju gå ner.

Under hösten har jag börjat med PF på vardagarna. Äter första målet vid 11 och sista innan 19. Jag har gått ifrån att behöva tänka mig för hela tid till att nästan helt ha slutat behöva tänka på vad jag äter för att hålla en för mig acceptabel nivå (15-20%). Hade inte orkat med vardagen på PF tidigare men nu när jag studerar är det helt klart mer görbart.

Fordon
2022-12-01, 12:18
Har en period ungefär en gång om året så jag går ner ca 10kg över ett gäng månader. Numera är jag för lat för att räkna kalorier så jag tar bara bort frukosten, och lägger till ett mellanmål efter lunchen och låter det sköta sig själv.
När målet är nått så väntar jag tills jag har gått upp i vikt igen och då börjar nästa viktresa nedåt. Jag är alldeles för bekväm av mig för att vara anal med dieten. Så länge energiintaget fokuseras kring träningen är jag nöjd.

David_wigren
2022-12-01, 12:23
Jag kör en deff med något års mellanrum. Då deffar jag ner mig till en ohälsosamt låg BF på 6-7% och sen släpper jag alla tyglar och vandrar sakta upp tills jag når 15-18% BF och så börjar jag om.

MackeJuve
2022-12-01, 13:12
Jag har gett upp. Får jag välja så väger jag under 85 kg. Lever jag precis hur fan jag vill så landar jag kring 88 kg. Kanske t.o.m. 89 kg, väger mig väldigt sällan. Lyxen att "bara kunna vara" har jag kommit fram till överväger att ha lite snyggare kropp. Jag är ändå rätt nöjd över hur den lite tyngre versionen av mig ser ut. Jag motiverar även mitt val med att min nuvarande vikt är min "naturliga". Det är där jag landar utan ansträngning. För att konstant väga exempelvis 84 kg så är känslan att jag hela tiden måste tänka lite på vad jag intar.

Den effort jag kan göra är att till sommaren droppa något kg. Händer då och då. Men jag har gett upp att fixa mig en ny "normalvikt".

Upplever det som svårt att gå upp i vikt när man som jag springer mycket men att det är typ lika svårt att gå ned i vikt. Minns när jag för ett par år sedan var ganska färsk löpare och tyckte jag sprang mycket. "Skröt" för mina kompisar att jag kunde trycka i mig vad fan som helst, obegränsade mängder godis, gick ändå inte upp i vikt. Efter ett par månader tyckte jag att midjan var mindre tydlig, vägde mig, hade gått upp åtta kg :laugh:

Langster
2022-12-01, 13:47
Det är helt sjukt egentligen att det de flesta andra i tråden nämner som vikten ni ”landar på” är under 90 kg. Jag ”landar” på strax under 110 kg på mina 179 cm.
När jag landar där är min aptit normal. Jag önskar att jag kunde ligga på 95 kg och må bra…
Jag mår bra på 105 kg, och jag tror inte att någon ser mig som fet på den vikten. Men hur många år, decennier skalar jag av min livslängd av att väga så mycket?

Diomedea exulans
2022-12-01, 14:09
Det är helt sjukt egentligen att det de flesta andra i tråden nämner som vikten ni ”landar på” är under 90 kg. Jag ”landar” på strax under 110 kg på mina 179 cm.
När jag landar där är min aptit normal. Jag önskar att jag kunde ligga på 95 kg och må bra…
Jag mår bra på 105 kg, och jag tror inte att någon ser mig som fet på den vikten. Men hur många år, decennier skalar jag av min livslängd av att väga så mycket?

Inte så sjukt om man tänker på att du har 30 kg mer muskler än oss.

Mats J
2022-12-01, 14:10

Jag skulle gärna vara så, för mig är det tvärtom som jag skrev tidigare. Äter jag bara efter hunger och sug och där min kropp har sin setpoint hamnar jag på ca 80 kg till 193 (vägde 65 när jag var 18 och började träna). Jag måste verkligen träna hårt och äta betydligt mer än jag vill för att behålla min vikt på 95 kg dvs inte direkt opti om man vill bli rejält stor och stark *grr*

Jag har dock pressat upp mig till 135 kg och då var jag faktiskt rejält stark, men då mådde jag illa dygnet runt och fick gå upp mitt i natten och äta för att få i mig allt.

BelowAverage
2022-12-01, 14:49
Jag behövde knappt bry mig när jag tränade väldigt aktivt. Nu verkar jag ha det langster kallar setpoint runt 110-115. 3:e gången jag är på den vikten, sen kan jag deffa ned mig till 90-95 där jag trivs men vandrar lätt upp igen.

Lennix
2022-12-01, 15:39
Jag gick för två år sedan ner till 108kg och var mindre hungrig där på underskott än jag är nu på 132kg. känner flera gånger per dag hur jag är hungrig och gärna vill ha något mellan måltiderna.

Luddsson
2022-12-01, 18:07
Hur gör ni för att inte gå upp i vikt efter deff eller generellt i vardagslivet?

Jag deffade ner mig till 10-ish procent bf för ett år sedan. 76 kg på 182 cm

Nu ett år senare så väger jag 85 kg på samma längd. (Samma vikt som deffstart)

Jag har fortsatt att träna 5 pass I veckan. 3 löpning och 2 styrka. Men jag slutade att räkna kalorier. Tillät mig att äta mig mätt. Inte godis eller alkohol men mackor slank ju ner.

Så hur gör ni för att behålla bra form, året om?

Räknar ni kalorier året runt?
Väljer "rätt" livsmedel vid varje måltid?
Äter ni ganska rutinmässig mat?

När jag var ätstörd åt jag spartansk vegankost, minimalt med fett och protein. Potatis och havregrynsgröt. Jag åt mig på riktigt mätt varje dag, och även när jag bingade på potatis blev det inte mycket överskott.

Nu äter jag allt och lite till, men tränar också en del löpning. Ska man hålla vikten och må någorlunda utan mycket träning så testa en riktigt oprocessad diet. Gärna bort med animalier. Mackor går bort. In med potatis, rotfrukter och grönsaker. Även om det blir lite protein kommer du hålla vikten och vara hälsosam. Mycket svårt att överäta. Men det är helt anekdotiskt :P

Ett Orm
2022-12-01, 19:12
Jag körde ikull på scootern och knäckte käkbenet.
Man blir inte så fet av mos och keso har jag märkt.

ceejay
2022-12-01, 19:52
äter jag efter aptit går jag ned i vikt :)

King Grub
2022-12-01, 19:54
Binnikemask. *flex*

berserken
2022-12-01, 20:11
Binnikemask. *flex*Aha så det var din hemlighet :laugh:

dmoller
2022-12-01, 20:39
äter mindre om jag ätit mycket

smerk
2022-12-01, 21:09
Lägger jag till en chipspåse per dag går jag upp långsamt. Plocka denna så står jag still. Står still i ett väldigt stort spann känns det som. Gå ned i vikt kräver strikt kost

Slartibartfast
2022-12-01, 21:17
Jag äter på rutin. Jag vet hur mycket mat jag ska äta under en dag och så äter jag det. Jag kommer aldrig att gå upp i vikt om det inte är avsiktligt. Jag skulle antagligen landa på typ 5kg under nuvarande vikt om jag åt efter hunger.

Langster
2022-12-01, 21:21
Att bara äta rotfrukter och grönsaker funkar förvisso. Men jag skulle nog klassa det som en ätstörning också. Med stor risk för bingeätande när man väl stöter på mer kalorität mat. Funkar kanske så länge man kan leva ett liv där man alltid äter ensam.

Jag har på senare tid börjat fundera på om det här med hur vi äter idag handlar mer om att mångas dopaminsystem är helt skeva nuförtiden, snarare än just tillgången på kalorität mat, eller leptin/ghrelin-nivåer eller vilka teorier man nu kan ha. Vi är ett folk som har blivit beroende av snabba kickar - hela tiden, och detta blir bara värre och värre. Snabb mat, snabb shopping, snabb underhållning, ständig instant gratification. Droger, stimulanter, energidrycker, gaming osv. Dopaminpåslaget ska vara konstant och högt annars blir vi sega, uttråkade och omotiverade.
Jag känner att jag själv är drabbad av just detta... trots att jag inte ser mig själv som någon typisk "kick"-sökare så märker jag att utan dopaminpåslag blir allt grått och trist, nästan olidligt. Och maten är helt klart en del av detta, för jag skulle tro att nästan alla som har svårt att hålla vikten nere äter till stor del för att det är gott, snarare än för att de är hungriga.

Armed Dingo
2022-12-01, 21:50
Det går inte att hålla sig smal. Jag är jättemätt just nu, ändå var jag precis uppe och tog ett glas yoghurt. Bara för att. Sådant förekommerflera ggr om dagen, varje dag. Inte är det någon som vet varför.

baggard
2022-12-01, 22:12
Att bara äta rotfrukter och grönsaker funkar förvisso. Men jag skulle nog klassa det som en ätstörning också. Med stor risk för bingeätande när man väl stöter på mer kalorität mat. Funkar kanske så länge man kan leva ett liv där man alltid äter ensam.

Jag har på senare tid börjat fundera på om det här med hur vi äter idag handlar mer om att mångas dopaminsystem är helt skeva nuförtiden, snarare än just tillgången på kalorität mat, eller leptin/ghrelin-nivåer eller vilka teorier man nu kan ha. Vi är ett folk som har blivit beroende av snabba kickar - hela tiden, och detta blir bara värre och värre. Snabb mat, snabb shopping, snabb underhållning, ständig instant gratification. Droger, stimulanter, energidrycker, gaming osv. Dopaminpåslaget ska vara konstant och högt annars blir vi sega, uttråkade och omotiverade.
Jag känner att jag själv är drabbad av just detta... trots att jag inte ser mig själv som någon typisk "kick"-sökare så märker jag att utan dopaminpåslag blir allt grått och trist, nästan olidligt. Och maten är helt klart en del av detta, för jag skulle tro att nästan alla som har svårt att hålla vikten nere äter till stor del för att det är gott, snarare än för att de är hungriga.

Håller med. De gånger jag kört längre vattenfastor på typ 4-5 dagar så har jag märkt att jag vill äta men inte för att jag är hungrig eller sugen på något utan för att jag är rent ut sagt uttråkad.

Fordon
2022-12-02, 07:51
Det går inte att hålla sig smal. Jag är jättemätt just nu, ändå var jag precis uppe och tog ett glas yoghurt. Bara för att. Sådant förekommerflera ggr om dagen, varje dag. Inte är det någon som vet varför.

Du värdesätter smak och belöning framför lägre vikt, avsaknad av belöning och lägre mättnadskänsla. Precis som för majoriteten av människor.

Scratch89
2022-12-02, 11:53
Jag har samma funderingar.

Det går att äta strikt i perioder men jag blir så jävla uttråkad och rastlös av det. Älskar att äta gott; både mat och godis och sånt. Håller mig till att äta lösare på helgen, men ganska strikt under veckorna. Fungerar hyfsat. Jämfört med befolkningen ser man väl bra ut men man är ju inte knallhård som Instagrammarna. Men jag kommer nog aldrig att vara särskilt hård heller; jag har inte mindset eller motivation nog.

King Grub
2022-12-02, 12:00
Vill man vara riktigt hård och grov året runt så gör man inte det utan mediciner, inte om man är normalt genetiskt begåvad. Antingen hård och rätt tunn eller rätt grov och slät.

Det bästa för att kombinera båda med att kunna äta vad man vill, om än inte varje dag, är regelbunden fasta, 48-72 timmar per vecka.

Scratch89
2022-12-02, 13:11
Vill man vara riktigt hård och grov året runt så gör man inte det utan mediciner, inte om man är normalt genetiskt begåvad. Antingen hård och rätt tunn eller rätt grov och slät.

Det bästa för att kombinera båda med att kunna äta vad man vill, om än inte varje dag, är regelbunden fasta, 48-72 timmar per vecka.

Borde inte muskelnedbrytningen vara ganska markant under fasteperioden?

Rikard Jansson
2022-12-02, 13:58
Ni som inte kan låta bli att äta er feta mot er egen vilja, hur gör ni när någon raggar på er, är ni omedelbart otrogna då?

berserken
2022-12-02, 14:03
Ni som inte kan låta bli att äta er feta mot er egen vilja, hur gör ni när någon raggar på er, är ni omedelbart otrogna då?är väl ett beroende som allt annat röka äta dricka vissa har väl lättare och fastna i nåt

trädgårdsmöbel
2022-12-02, 14:08
För mig som redan är fet så försöker jag undvika läsk. Skulle ju kunna köra light men det triggar suger efter läsk med så bättre att avstå även det.

Blir en jäkla massa kcal mindre bara av att lägga av med det. Tror åtminstone för mig att just läsk är det som är absolut värst.

skyffelmördarn
2022-12-02, 15:20
Borde inte muskelnedbrytningen vara ganska markant under fasteperioden?

Nej, muskler är långt ifrån det första kroppen gör sig av med när du fastar. Problemet är snarare att kunna ha ork och energi till att fortsätta kötta på väl inne på gymmet.

svag74
2022-12-02, 15:24
Hur gör ni för att inte gå upp i vikt?

Man har hög energiförbrukning!

MasterChief
2022-12-02, 15:29
Ni som inte kan låta bli att äta er feta mot er egen vilja, hur gör ni när någon raggar på er, är ni omedelbart otrogna då?

Där har du ämnet för din avhandling på psykologlinjen.

Rikard Jansson
2022-12-02, 15:46
Där har du ämnet för din avhandling på psykologlinjen.

"Fri vilja kontra biologisk determinism; tjockisar är inte bättre än djur"

Luddsson
2022-12-02, 20:32

Vill ni här på forumet verkligen se "grova" ut? Uppskattar ni/det andra könet ni vill se bra ut inför verkligen? Min erfarenhet är att tjejer mest gillar ganska taniga killar utan större mängd muskler. Typ timothee chalamet haha.

trädgårdsmöbel
2022-12-02, 20:53
Vill ni här på forumet verkligen se "grova" ut? Uppskattar ni/det andra könet ni vill se bra ut inför verkligen? Min erfarenhet är att tjejer mest gillar ganska taniga killar utan större mängd muskler. Typ timothee chalamet haha.

Jag hade gärna sett grov ut. Om jag är snygg eller ej finns inte med i beräkningen. Jag är inte snygg oavsett kropp så det känns som att jag väljer mellan trollet i Morias gruvor och Gollum, och jag är mycket hellre trollet än Gollum.

Även det är orsaken till att jag inte skulle vilja banta trots fetma, för det är sådär jag ser ut under så det skulle vara helt poänglöst.

Langster
2022-12-02, 23:40

Jag uppskattar mig själv mer när jag känner mig vältränad, men det är marginellt. Jag gillar att träna. Jag bryr mig inte särskilt mycket om vad andra/tjejer tycker om min kropp.
Jag är grov, och har varit det i typ 15-20 år. Nej, jag är inte olympia-grov, inte på långa vägar, men jag vet att jag sticker ut från mängden. Jag upplever att det har varit positivt för mig. Så länge man inte är en douchebag så är folk generellt sett positiva till muskler.
Blir man mer attraktiv av att vara "grov"? Nej, det är en mängd andra faktorer som spelar mycket större roll. Man blir inte automatiskt attraktiv genom att vara tanig heller.

Tråden handlar inte om att se grov ut, den handlar om varför det är så svårt att hålla nere kroppsvikten.

spoon
2022-12-03, 00:44
Räknat kalorier i 17 år, var dag.Fascinerande! Blir ett par följdfrågor.

Bor du med familj? Hur löser ni det då med ditt räknade?

Brukar du variera i vikt eller brukar du hålla vikten?

Hur många kalorier blir det på en vanlig dag?

spoon
2022-12-03, 00:46
jag kör pendlingsdieten, går ner mot 86 kg, känner mig nöjd över magrutor och sen pendlar upp mot 90, känner mig fet och ibland fortsätter jag känna mig fet upp mot 92 kg innan jag får ny energi att gå ner igen. Målet är 85 kg men krävs för mycket avsteg från godis som jag älskar. Försöker äta godis endast på helgerna, främst fredag och lördag. Tränar mycket kampsport så bränner en hel del men äter ju som sagt en del godis på helgerna.Hur snabbt brukar du gå ner dina 6 kg?

Samt hur lång tid tar det att glida upp tillbaka till 92?

spoon
2022-12-03, 00:54
Har alltid haft problem med detta. Var tjock som ung också (runt 100kg helt otränad i ett par år) så min set point är nog höjd efter det. Jobbar jag för aktivt med att hålla vikten nere verkar det dessutom trigga ätstörningar hos mig, jag tycker jag blir fetare trots att jag går ner i vikt (och alla andra tycker att jag blir smalare) och jag kan inte sluta tänka att något kilo till kan man ju gå ner.

Under hösten har jag börjat med PF på vardagarna. Äter första målet vid 11 och sista innan 19. Jag har gått ifrån att behöva tänka mig för hela tid till att nästan helt ha slutat behöva tänka på vad jag äter för att hålla en för mig acceptabel nivå (15-20%). Hade inte orkat med vardagen på PF tidigare men nu när jag studerar är det helt klart mer görbart.Jag har testat pf och förmiddagarna är noll problem för mig. Men sen är det som att hungern kommer ikapp mig på kvällen. Äter jag utspritt över dagen så blir jag mindre hungrig på kvällen.

Sen är det inte så kul att servera frukost till ungarna och inte äta själv.

Det där med ätstörningar tycker jag är intressant. Efter ett par år där jag har tänkt mer aktivt på min vikt så får jag dåligt samvete av att äta "onyttigt" vilket är tråkigt. När man väl unnar sig något så finns baktanken att det här dumt. Nu kommer jag gå upp I vikt. Ett tråkigt förhållningssätt till mat.

spoon
2022-12-03, 00:57
Jag har gett upp.:

[emoji16]

"Det är aldrig försent att ge upp"

spoon
2022-12-03, 01:00
När jag var ätstörd åt jag spartansk vegankost, minimalt med fett och protein. Potatis och havregrynsgröt. Jag åt mig på riktigt mätt varje dag, och även när jag bingade på potatis blev det inte mycket överskott.

Nu äter jag allt och lite till, men tränar också en del löpning. Ska man hålla vikten och må någorlunda utan mycket träning så testa en riktigt oprocessad diet. Gärna bort med animalier. Mackor går bort. In med potatis, rotfrukter och grönsaker. Även om det blir lite protein kommer du hålla vikten och vara hälsosam. Mycket svårt att överäta. Men det är helt anekdotiskt :PBra tips. Potatis å gröt funkar bra för mig med.

Får försöka införa mer av det i min vardag. Samt mer mat från grunden.

Bara lite bökigt när ungarna bara vill ha falukorv med makaroner.

spoon
2022-12-03, 01:06
äter jag efter aptit går jag ned i vikt :)Där var jag också för 6 år sedan. När jag slutade med sl och började äta fritt så gick jag ner från 102-90. Där hade jag nog hamnat om jag käkade fritt igen. Idag väger jag 84 och får sköta mig om jag inte ska gå upp mer.

När jag vägde 102 så klarade jag inte att bli tyngre. Hade noll aptit och tryckte i mig det sista av måltiderna. Tyckte det var segt då. Numera ser jag det som ett lyxproblem.

spoon
2022-12-03, 01:07
Jag körde ikull på scootern och knäckte käkbenet.

Man blir inte så fet av mos och keso har jag märkt.Knäcka käkbenet låter som en säker viktresa neråt.

Tipsa aftonbladet [emoji16][emoji106]

spoon
2022-12-03, 01:07
Binnikemask. *flex*[emoji38]

spoon
2022-12-03, 01:23

Jag känner att jag själv är drabbad av just detta... trots att jag inte ser mig själv som någon typisk "kick"-sökare så märker jag att utan dopaminpåslag blir allt grått och trist, nästan olidligt. Och maten är helt klart en del av detta, för jag skulle tro att nästan alla som har svårt att hålla vikten nere äter till stor del för att det är gott, snarare än för att de är hungriga.Känns som att man främjar dom här kickarna genom att vara mer restrektiv med kosten. Då längtar jag mer till nästa mål. Kul att se fram emot nästa mål som en höjdpunkt på dagen.

Men det främjar ju kickberoendet.

CalleP
2022-12-03, 09:23
Motionerar regelbundet och äter rätt rimliga mängder mat när jag väl äter. Äter inte skit allt för ofta osv.

trädgårdsmöbel
2022-12-03, 09:32

Det här tror jag med. En del människor lever nog för roliga liv och har en alldeles för stimulerande fritid och då blir det en så stor kontrast i välmåendet och allt som är minsta tråkigt, tex. jobbet upplevs inte som lite trist vilket det egentligen förmodligen är utan upplevs skitjobbigt istället. Ett lätt obehag blir ett svårt obehag och ett svårt obehag kan man inte hantera öht.

Mats J
2022-12-03, 09:46
Fascinerande! Blir ett par följdfrågor.

Eftersom jag mäter och väger all mat och har så gjort i 20+ år så svarar jag.

Ja har familj, jag lagar min mat separat eller så äter alla min mat vilket är 100% bra mat från råvaror, de gånger de äter annat pizza etc lagar jag egen mat. Gör väl undantag några ggr per år då jag äter ute eller blir bjuden på middag hos släkt o vänner. Äter alltid 6 ggr per dag och oavsett vad vi gör har jag med mellis som jag äter med 2-3 timmars intervall, reser vi bort lagar jag matlådor och tar med lunch/’middag för alla dagar medans de andra går ut och äter eller bara köper något.

Beror på, bulkar jag äter jag mer men fortfarande samma typ av mat, deffar jag mindre. Ska jag upp i vikt måste jag aktiv vilja det och ökar maten tills jag går upp

Mats J
2022-12-03, 09:49

För mig handlar det NOLL om jag ser bra ut eller hur jag attraherar tjejer.. ren byggar inställning för mig, optimalt skulle vara att se grotesk ut pga så massiv. Jag skulle t.o.m. kunna tänka mig vara grön om jag såg ut som hulken.

CalleP
2022-12-03, 10:48

Hade velat se ut som byggarna på 70-talet för en vecka för att se hur det känns :D Men annars är jag nöjd över hur jag ser ut.

Luddsson
2022-12-03, 14:37

Jag har hört att fasta är bra för att få bättre hår och finare hy, stämmer det?

skyffelmördarn
2022-12-03, 14:39
Jag har hört att fasta är bra för att få bättre hår och finare hy, stämmer det?

I stort sett alla hälsofördelar som tillskrivs fasta är något som du får ut av kalorirestriktion oavsett metod.

Luddsson
2022-12-03, 14:42

I stort sett alla hälsofördelar som tillskrivs fasta är något som du får ut av kalorirestriktion oavsett metod.

Men om man inte vill gå ner i vikt då?

Aporna i den här tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=237159) är något otroligt. Är det överförtbart på människor är det verkligen något eftersträvansvärt att se ut mer som apan till höger än vänster.

RökteUppMinKatt
2022-12-03, 14:55
Fascinerande! Blir ett par följdfrågor.

Hur många kalorier blir det på en vanlig dag?

Bott med flickvän den mesta av tiden, men inga barn. Har ofta blivit att de har räknat också, dock inte alla. Oavsett så skulle jag hantera min kost individuellt så finns inget riktigt att lösa i min värld. Min kost är min kost helt enkelt. Jag anpassar mig inte efter andra. Hade jag haft barn hade jag antagligen lagat måltider separat till barnen.

Har full kontroll på min vikt så beror på vad jag vill. Men senaste 8 åren har jag velat vara viktstabil så har varit vikstabil. Mer eller mindre.

Snittar 3500 kalorier per dag. Fastar två dagar i veckan så äter mer på helgen. Kan bli att jag äter 6500 kcal lör och sön, eller mindre lör och sen upp mot 8000 kcal söndag.

RökteUppMinKatt
2022-12-03, 14:59
Eftersom jag mäter och väger all mat och har så gjort i 20+ år så svarar jag.

Ja har familj, jag lagar min mat separat eller så äter alla min mat vilket är 100% bra mat från råvaror, de gånger de äter annat pizza etc lagar jag egen mat. Gör väl undantag några ggr per år då jag äter ute eller blir bjuden på middag hos släkt o vänner. Äter alltid 6 ggr per dag och oavsett vad vi gör har jag med mellis som jag äter med 2-3 timmars intervall, reser vi bort lagar jag matlådor och tar med lunch/’middag för alla dagar medans de andra går ut och äter eller bara köper något.

Beror på, bulkar jag äter jag mer men fortfarande samma typ av mat, deffar jag mindre. Ska jag upp i vikt måste jag aktiv vilja det och ökar maten tills jag går upp

Jag lever ungefär så här också.

skyffelmördarn
2022-12-03, 15:01
Men om man inte vill gå ner i vikt då?

Aporna i den här tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=237159) är något otroligt. Är det överförtbart på människor är det verkligen något eftersträvansvärt att se ut mer som apan till höger än vänster.

Kan du specificera lite exakt vad du är ute efter? Bättre hy och hår?

Luddsson
2022-12-03, 15:24
Kan du specificera lite exakt vad du är ute efter? Bättre hy och hår?

Det och föryngringsprocessen som verkar uppstå. Apan till höger ser mycket yngre ut på flera sätt; inga rynkor, bättre päls osv.

Ett Orm
2022-12-03, 15:34
Det och föryngringsprocessen som verkar uppstå. Apan till höger ser mycket yngre ut på flera sätt; inga rynkor, bättre päls osv.

Klart att det är något man vill ha. Sen om metoden att uppnå det är värt besväret är en annan femma.
Jag gillar ju tex att äta god mat och lata mig i soffan, det är inte helt smidigt att kombinera.

Blomkål
2022-12-03, 16:44
Jag väl rutiner som är sådana andra måste tänka på så nedlagt arbete för att hålla formen är väl typ samma men nedan går egentligen per automatik. Räknar aldrig kalorier och äter det jag är sugen på.

Sön-tors äter jag bara middag. Rätt rejäla portioner där nöt- eller fläskkött är det som tar mest plats på tallriken och sedan något fett tillbehör (sås med bas på grädde, gratäng, smördeg, ost osv). Helger också bara middag men godis/kakor/bullar/chips fredag- och lördagkvällar.

Går alltid minst 10 000 steg om dagen men ofta mer. Idag har jag exempelvis 19 000 steg och ska ut och handla sedan igen.Jag gillar att gå så även om jag har flera affärer i kvarteret blir det ofta att jag går till någon annan längre bort. Tränar typ 6h/veckan (på två-tre pass).

Förut drack jag som mest upp till sex dagar i veckan och då var det helt andra bullar. Då fick jag träna mer och hårdare och springa varje dag för att inte bli tjock.

Luddsson
2022-12-03, 19:45
Klart att det är något man vill ha. Sen om metoden att uppnå det är värt besväret är en annan femma.
Jag gillar ju tex att äta god mat och lata mig i soffan, det är inte helt smidigt att kombinera.

Besvär? Om inte jag tänker aktivt och planerar min mat så kan jag gå en hel dag utan att äta. Idag vaknade jag sent, sprang 20km och det blev typ 1,5 mål mat på hela dagen. Sen är jag verkligen inte matintresserad heller, det är min bättre hälft som står för matkreationerna.

Decepticon
2022-12-04, 17:27
Jag älskar mina fredagsöl, chips och i övrigt att leva gott på helgerna. Det gör att jag helt enkelt skippar allt onyttigt övriga dagar och ligga på underskott, enda chansen. Så fort jag släpper på detta, tar någon kvällsmacka äter mig mätt i veckorna, så vips 5-10 kg upp på vågen inom kort. En ständig kamp.

jmk
2022-12-05, 01:19
Ingenting :D

Armed Dingo
2022-12-05, 09:29
Måste ta tag i maten. Igen. Fasta verkar ha många fördelar så får nog bli en lösning på Lunch + Middag á 1000 kcal styck, plus pulver morgon och eftermiddag/efter träning. Tot 2300 kcal. Om man håller sig från snask hamnar man på lite underskott, med snask lite över. Verkar lagom.

Fördelar mot dagens vanor är, slipper kvargen som är dyr och alltid tråkig i längden oavsett tillbehör. Slipper havregrynsgröten med samma problem, dock billig. Får i mig mer kött och grönsaker och mindre socker.

Minus: behöver laga mat 2 ggr om dagen. Får bli gårdagens mat till lunch antar jag.

skyffelmördarn
2022-12-05, 10:51

Det handlar ju om genetik självklart men klassiska saker som att minimera tobak/alkohol lär nog göra mycket för att se pigg och fräsch ut när du kommer upp i åren.

Jag tycker det syns tydligt på polare man växte upp med vilka som festade hårt, speciellt på kvinnor verkar det synas mycket.

Langster
2022-12-05, 11:10
Känns som att man främjar dom här kickarna genom att vara mer restrektiv med kosten. Då längtar jag mer till nästa mål. Kul att se fram emot nästa mål som en höjdpunkt på dagen.

Men det främjar ju kickberoendet.

Både ja och nej skulle jag säga. Är man restriktiv så lär man sig själv att torftig och kalorisnål mat räcker för att man ska bli tillfredsställd. Det är ju inget fel, snarare naturligt att man får dopaminpåslag av mat, annars skulle folk svälta ihjäl av bristande motivation till att äta. Dock så lever vi i en värld där även annan mat finns - och när man då tränat sig själv till att få en normal kick av typ kokt potatis och torsk, så är pizza, choklad och liknande rena metamfetaminet som kommer att resultera i en enormt mycket större kick och snabb vanebildning.

Och jag känner att även periodisk fasta och andra typer av fastor där man fastar för att kunna trycka i sig onormalt stora måltider har en negativ effekt på dopaminet. Man lär sig att för att få en helt vanlig, lagom kick så ska magen stå i fyra hörn, annars duger det inte. Vilket är ett problem den dagen man inte längre bara vill äta kyckling och broccoli.

Uncle Joe
2022-12-05, 12:00
Nu har jag inte läst hela tråden så det är kanske OT.

Vill ni reparera solskadad / åldrad hud, dvs låta hudens fibroblastceller börja producera kollagen och elastin i en större mängd och takt, med andra ord initiera en genuin föryngringsprocess, är retinoid-krämer egentligen det enda som hjälper iaf det som är vetenskapligt bevisat. Helst ska det vara receptbelagd retinoidkräm, men vad jag vet finns dessa inte i Sverige.

Jag har solskadad hud från åratals av solariedyrkande under nittiotalet (givetvis med tillhörande ansiktskanoner, utan skyddsglasögon för att slippa panda-looken osv) och många smårynkor började poppa upp inte förrän ett par decennier senare. Jag har inga stora rynkor men på nära håll är det fullt av små jobbiga streck. Ville åtgärda det så fåfäng som jag är.

Hittade tipsen om retinoler från dermatologer och Plates more Dates på Youtube och har börjat med en ansiktskräm som innehåller retinAl* sedan någon månad tillbaka. Givetvis förväntar jag mig inte underverk eller att alla smårynkor försvinner men jag ser en märkbar förbättring redan efter ca 1 månad. Detta ska man alltså smörja på sig i minst ett halvår för att se bra resultat. Så det är ett långtidsprojekt, inget av det snabb-fix som konsumenter gärna vill ha.

Men ni som vill prova - var beredd på atter hud kommer initialt att kanske fjälla, bli röd och torr, rynkor kan förvärras tillfälligt, vilket är resultat av att hudcellernas tillväxt och omsättning ökar, men i mitt fall tog det någon vecka för att komma förbi den fasen. Jag baddade på 2-3 ggr i veckan i början för att vänja huden lite och nu använder jag det varje kväll. Och ta absolut inte för mycket kräm - det hjälper inte extra. En ärtstorlek är lagom. Använd gärna nån hudkräm innan för att minska torrheten. Gravida och ammande ska inte använda dessa retinolkrämer.

(*det närmaste man kan komma receptbelagt a-vitaminsyra). retinol kräver två omvandlingssteg för att bli verksamt medan retinal kräver ett steg för att bli just a-vitamin syra)

Langster
2022-12-05, 13:20
Nu har jag inte läst hela tråden så det är kanske OT.

Vill ni reparera solskadad / åldrad hud, dvs låta hudens fibroblastceller börja producera kollagen och elastin i en större mängd och takt, med andra ord initiera en genuin föryngringsprocess, är retinoid-krämer egentligen det enda som hjälper iaf det som är vetenskapligt bevisat. Helst ska det vara receptbelagd retinoidkräm, men vad jag vet finns dessa inte i Sverige.

Jag har solskadad hud från åratals av solariedyrkande under nittiotalet (givetvis med tillhörande ansiktskanoner, utan skyddsglasögon för att slippa panda-looken osv) och många smårynkor började poppa upp inte förrän ett par decennier senare. Jag har inga stora rynkor men på nära håll är det fullt av små jobbiga streck. Ville åtgärda det så fåfäng som jag är.

Hittade tipsen om retinoler från dermatologer och Plates more Dates på Youtube och har börjat med en ansiktskräm som innehåller retinAl* sedan någon månad tillbaka. Givetvis förväntar jag mig inte underverk eller att alla smårynkor försvinner men jag ser en märkbar förbättring redan efter ca 1 månad. Detta ska man alltså smörja på sig i minst ett halvår för att se bra resultat. Så det är ett långtidsprojekt, inget av det snabb-fix som konsumenter gärna vill ha.

Men ni som vill prova - var beredd på atter hud kommer initialt att kanske fjälla, bli röd och torr, rynkor kan förvärras tillfälligt, vilket är resultat av att hudcellernas tillväxt och omsättning ökar, men i mitt fall tog det någon vecka för att komma förbi den fasen. Jag baddade på 2-3 ggr i veckan i början för att vänja huden lite och nu använder jag det varje kväll. Och ta absolut inte för mycket kräm - det hjälper inte extra. En ärtstorlek är lagom. Använd gärna nån hudkräm innan för att minska torrheten. Gravida och ammande ska inte använda dessa retinolkrämer.

(*det närmaste man kan komma receptbelagt a-vitaminsyra). retinol kräver två omvandlingssteg för att bli verksamt medan retinal kräver ett steg för att bli just a-vitamin syra)

Rätt OT, ja. :D

Magrauta
2022-12-05, 13:54
Jag slutade räkna kalorier men lyckas hålla mig under 10% bf genom regelbunden cardio samt att jag "naturligt" kontrar överskott med underskott. Alltså trycker jag mig mätt och belåten en dag, då kör jag nästa dag men intensivare träning och mindre mat då jag har energi från dagen innan att jobba med.

Är egentligen ett fetto i själen och blir extremt triggad av god mat att överäta. Så fokuserar på lean protein som huvudsaklig näringskälla samt refeedar på kolhydrater 2-3 ggr i veckan istället för att konstant trycka kolhydrater vilket har gjort mig fet och hungrig tidigare i livet. Tillsätter extremt sällan fett till maten i form av matolja/smör och såser.

Enkelt tips som funkar för mig är att se till att vara hungrig relativt ofta sen såklart inte frossa pga av det. Om man äter så fort man är hungrig kommer man enkelt in i "fettocirkeln" och behöver hela tiden tillsätta energi för att stilla sitt beroendeliknande beteende som en alkis typ.

G.W
2022-12-05, 16:01
Jag äter små måltider var tredje timme för att hålla uppe förbränningen.

Diomedea exulans
2022-12-06, 11:24

Min uppfattning om viljestyrka är att det är en väldigt grenspecifik idrott. Själv har jag inga problem att masa mig till gymmet åratal i sträck, vilket säkert är mer än 95 % av befolkningen klarar. Samtidigt är jag säkert sämre än 95 % av befolkningen på att tvinga mig själv att plugga. Jag skulle ha extrema svårigheter att jobba på ett tråkigt kontorsjobb i 2 timmar utan att kolla Facebook, men skulle kunna hålla mig från sex och onani resten av livet. Osv.

spoon
2022-12-06, 12:20
Jag slutade räkna kalorier men lyckas hålla mig under 10% bf genom regelbunden cardio samt att jag "naturligt" kontrar överskott med underskott. Alltså trycker jag mig mätt och belåten en dag, då kör jag nästa dag men intensivare träning och mindre mat då jag har energi från dagen innan att jobba med.

Är egentligen ett fetto i själen och blir extremt triggad av god mat att överäta. Så fokuserar på lean protein som huvudsaklig näringskälla samt refeedar på kolhydrater 2-3 ggr i veckan istället för att konstant trycka kolhydrater vilket har gjort mig fet och hungrig tidigare i livet. Tillsätter extremt sällan fett till maten i form av matolja/smör och såser.

Enkelt tips som funkar för mig är att se till att vara hungrig relativt ofta sen såklart inte frossa pga av det. Om man äter så fort man är hungrig kommer man enkelt in i "fettocirkeln" och behöver hela tiden tillsätta energi för att stilla sitt beroendeliknande beteende som en alkis typ.Jag är imponerad av att du klarar att leva det livet. Jag fixar det i nåt halvår då jag är på diet. Då har jag ett mål framför mig och är motiverad. Jag vet att det är för en tidsbegränsad period.

Efter det så kommer det vanliga livet ikapp mig. Där jag äter tillsammans med familjen, blir bjuden på fika av svärmor, nån kollega på jobbet har tagit med nåt gott som han vill bjuda på när man jobbar helgpasset. Tjejen har kanske köpt hem nåt gott som hon vill bjuda på. Och så vidare...

Men det var många bra tips av dig och dom andra i tråden. Jag tar till mig av era erfarenheter och försöker hitta en rimlig väg framåt för mig.

Ett Orm
2022-12-06, 22:35
Jag kör ju, förutom käkknäcksdieten, PF.
Det är helt enkelt enklare att inte äta alls jämfört med att äta lite.