Visa fullständig version : Är grönsaker mindre bra för oss?
Ingen av oss har väl missat framväxten av carnivore dieten och många av dess förespråkares påståenden, speciellt Paul Saladino, som har gästat bl.a. Joe Rogans podcast. Jag undrar dock hur mycket sanning det ligger i deras påståenden om exempelvis grönsaker? Bör de undvikas p.g.a. antinutrianterna som de innehåller? Frukt ska tydligen vara okej enligt Saladino.
skyffelmördarn
2022-11-30, 21:25
Tror absolut inte att det är ett "måste" att äta någonting, inte ens grönsaker. Gillar man det inte och vill inte äta det så missar man inget om man inte äter det.
RökteUppMinKatt
2022-11-30, 21:32
Ingen av oss har väl missat framväxten av carnivore dieten och många av dess förespråkares påståenden, speciellt Paul Saladino, som har gästat bl.a. Joe Rogans podcast. Jag undrar dock hur mycket sanning det ligger i deras påståenden om exempelvis grönsaker? Bör de undvikas p.g.a. antinutrianterna som de innehåller? Frukt ska tydligen vara okej enligt Saladino.
Antinutriner är så klart negativt. Men av allt sökande som jag har gjort har jag aldrig fått fram information på hur mycket dessa egentligen hindrar upptaget av vitaminer och mineraler.
Om jag får gissa så är nettoresultatet av att äta en viss grönsak positivt då inte allt upptag av vitaminer och mineraler blockeras.
Lite som att mjölkprodukter försämrar upptaget av antioxidanter, men bara till en viss del.
Sen finns det andra skador som antinutriner kan ge upphov till. Lektiner verkar skada tarmen och bör således undvikas. Alla grönsaker innehåller dock inte lektiner.
Goitrogens finns i vissa grönsaker, men uppvärmning reducerar dessa. Att äta tillräckligt med jod verkar också motverka eventuella skadliga effekter.
Äter man endast animaliskt så blir ens proteinintag högt och ett högt proteinintag är skadligt för hälsan då det stimulerar mTOR som är förknippat med mycket sjukdomar.
Nu skriver jag bara utifrån de notiser jag själv gjort som är ifrån research jag gjort. Är ingen forsaker och kan ha fel så är intresserad av var diskussionen kommer leda.
Men kost och näring är avancerat som fan.
skyffelmördarn
2022-11-30, 21:45
Fytinsyra är väl djävulen reinkarnerad om du frågar Herr Bartoll
https://bartoll.se/2020/03/phytic-acid/
Måste vara jobbigt för Kenny "Strävan" Dahlström som gör av med ca 150 kg om året
https://www.instagram.com/p/CbvB40vqUsp/
skyffelmördarn
2022-11-30, 21:54
Men kost och näring är avancerat som fan.
Ja det är väldigt få personer som har riktigt bra koll.
Vet att Jacob Gudiol gjorde en podd lite om det på Tyngre för ett tag sen
https://tyngre.se/podd/varfor-vi-vet-mindre-om-kost-an-du-tror/
Magrauta
2022-12-01, 01:21
Tror det är Antioxidanterna man vill åt samt svavelämnen (glukosinolater), fibrer och C-vitamner. Många (om inte alla, men i varierad mängd) växter innehåller även olika aktiva ämnen tex rå (pressad) vitlök som fungerar som "mediciner" via kemiska processer.
Kan säkert vara både bra och dåligt beroende på person och växt.
Så kan man hitta en växt med dessa fördelar och minimera lektinerna, antinutrienter och gifter från oldingen så tror jag fördelarna kan överväga nackdelarna.
Langster
2022-12-01, 10:05
Människor som rekommenderar att man helt generellt, oavsett allergier och liknande eller ej, ska utesluta vissa delar ur kosten - saker som människor har ätit i tusentals år utan att må dåligt av det - är uteslutande charlataner.
Människor som rekommenderar att man helt generellt, oavsett allergier och liknande eller ej, ska utesluta vissa delar ur kosten - saker som människor har ätit i tusentals år utan att må dåligt av det - är uteslutande charlataner.
Jag är inte allt för insatt i ämnet, men jag har läst runt en del och den mängden med anekdoter som finns i div. carnivore grupper går inte att ignorera, inte heller Jordan Peterson och hans dotters framgång med den. I dessa gruppera så är det mängder med människor som har krigat med div. inflammatoriska sjukdomar i åratal, som efter bara några månader med en animalisk diet har blivit i stort sett botade. Så vissa verkar helt klart må dåligt av dessa livsmedel.
Langster
2022-12-01, 22:38
Jag är inte allt för insatt i ämnet, men jag har läst runt en del och den mängden med anekdoter som finns i div. carnivore grupper går inte att ignorera, inte heller Jordan Peterson och hans dotters framgång med den. I dessa gruppera så är det mängder med människor som har krigat med div. inflammatoriska sjukdomar i åratal, som efter bara några månader med en animalisk diet har blivit i stort sett botade. Så vissa verkar helt klart må dåligt av dessa livsmedel.
Jordan Peterson går alltid att ignorera.
Men ja, har man någon märklig sjukdom som gör att man mår dåligt av att äta grönsaker så ska man undvika att äta det. Precis som att om man är allergisk mot jordnötter bör man överväga att utesluta det ur sin kost. Det betyder INTE att alla måste sluta äta jordnötter.
Anekdoter är anekdoter. Alltid är det några som mår så jäkla bra av keto, vegansk kost, eller varför inte radium?
De är alla charlataner, gör så här, gör på vårt krångliga komplicerade sätt så kommer allt bli så jäkla bra. Var med i vår lilla esoteriska klubb och ta del av SANNINGEN (tm).
skyffelmördarn
2022-12-01, 23:08
Låter som hjärnspöken om du frågar mig.
Jag är inte allt för insatt i ämnet, men jag har läst runt en del och den mängden med anekdoter som finns i div. [INSERT]grupper går inte att ignorera, inte heller [Valfri guru] framgång med den. I dessa gruppera så är det mängder med människor som har krigat med div. inflammatoriska sjukdomar i åratal, som efter bara några månader med en [INSERT] diet har blivit i stort sett botade. Så vissa verkar helt klart må dåligt av dessa livsmedel.
Välj något av följande:
anti-gluten
LCHF
Vegan
keto
paleo
noll socker
mejerifritt
Låter som hjärnspöken om du frågar mig.
Det vet i tusan, jag tror inte att det är en slump när människor med exempelvis ledgångsreumatism går över till detta och efter en kort period har markant mindre symtom, som exempelvis Mikhaila Peterson. Men vem vet, de kanske inbillar sig, men jag har läst för många fall där detta har hänt för att helt kunna avfärda det som nonsens.
King Grub
2022-12-02, 10:48
I dagsläget finns det mest självrapportering när det gäller carnivore, men dessa är positiva.
https://academic.oup.com/cdn/article/5/12/nzab133/6415894
Och
Beyond macronutrient composition, elimination of allergenic, inflammatory, or other food components may provide potential health benefits to individuals following a carnivore diet. Food allergies and sensitivities are common, and predominantly related to plant foods.
Some plant chemicals may produce adverse effects through other mechanisms, such as lecithin in beans, cyanogenic glycosides in certain seeds, and glycoalkaloids in potatoes. Indeed, >50% of survey participants started the carnivore diet to improve allergic, skin, or autoimmune conditions, or digestive health, and many reported improvements in inflammatory conditions and related symptoms.
Uncle Joe
2022-12-02, 12:58
Trodde jag aldrig i mitt skulle få höra att grönsaker är farliga
ingen högoddsare att någon som valt att äta på ett visst sätt pga. sjukdom/problem också upplever att det är bra och ger effekt
Slartibartfast
2022-12-02, 14:09
När jag är på jobbresa, äter oregelbundet och "dåligt" utan grönsaker så är mina bajskorvar premium.
När jag kommer hem och börjar äta grönsaker skiter jag ärtsoppa igen.
Men grönsaker är ju nyttigt (sägs det) och gott så jag envisas med att fortsätta.
Luddsson
2022-12-02, 17:51
När jag är på jobbresa, äter oregelbundet och "dåligt" utan grönsaker så är mina bajskorvar premium.
När jag kommer hem och börjar äta grönsaker skiter jag ärtsoppa igen.
Men grönsaker är ju nyttigt (sägs det) och gott så jag envisas med att fortsätta.
Jag är nästan likadan. Min mage mår bäst av klassisk " bodybuildingmat" som ris, potatis, vit fisk, ägg, havregrynsgröt och mjölk. Så fort jag börjar göra sallader med kål och grövre grönsaker som blomkål så känner jag mig uppblåst och får akutdiarré. Enda grönsaken jag käkar nu är spenat och min mage mår kanon. Drar jag i mig typ ett halvkilo kvarg blir jag riktigt seg i kistan:P
RökteUppMinKatt
2022-12-02, 18:06
Blir också lös i magen av min kost (som är väldigt rik på grönsaker). Är lite oroande. Sen dricker jag mycket kaffe och vatten också som säkert spär på.
Hjälper dock med psylliumfrön en hel del. Blir inte stenhårt, men i alla fall inte löst. Men som sagt, det är lite oroande
Luddsson
2022-12-02, 18:11
Jag har gett upp de flesta grönsaker. Det är liksom inte värt det. Det kostar sviiiiiinmycket med typ broccoli (färsk, inte fryst) och jag blir bara dålig i magen. Så ovärt. Kan inte springa på flera timmar efter en grönsaksrik måltid. Potatis<3
skyffelmördarn
2022-12-02, 19:43
Jag är nästan likadan. Min mage mår bäst av klassisk " bodybuildingmat" som ris, potatis, vit fisk, ägg, havregrynsgröt och mjölk. Så fort jag börjar göra sallader med kål och grövre grönsaker som blomkål så känner jag mig uppblåst och får akutdiarré. Enda grönsaken jag käkar nu är spenat och min mage mår kanon. Drar jag i mig typ ett halvkilo kvarg blir jag riktigt seg i kistan:P
Min mage mår konstigt nog ganska bra av skräpmat.
Uncle Joe
2022-12-02, 20:34
Ni som inte äter grönsaker, hur gör ni för att få i er fytokemikalier?
King Grub
2022-12-02, 21:16
Ni som inte äter grönsaker, hur gör ni för att få i er fytokemikalier?
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fsufs.2020.555426/full
Uncle Joe
2022-12-02, 21:32
Sponsrad av köttföretag men ändå. Wow.
Med andra ord kan svenskt kött och mjölkprodukter innehålla fytokemikalier då våra kor är ute och betar i naturen.
EnergiÖverskott
2022-12-03, 06:12
Min mage mår också rätt skumt av grönsaker. Är så jävla gott dock att jag äter runt 1-2 kilo om dagen ändå. Vill testa en carnivorelik kost framöver men grönsaker är alldeles för jävla gott för att jag ska lyckas skippa helt.
RökteUppMinKatt
2022-12-03, 12:44
Min mage mår också rätt skumt av grönsaker. Är så jävla gott dock att jag äter runt 1-2 kilo om dagen ändå. Vill testa en carnivorelik kost framöver men grönsaker är alldeles för jävla gott för att jag ska lyckas skippa helt.
Gott? :D Vad äter du för spännande grönsaker? Eller är din mamma kanin?
skyffelmördarn
2022-12-03, 12:47
Alltid undrat, "grassfed beef" alltså gräsbetande djur är ju en "grej" i USA, men vad är motsvarigheten i Sverige? KRAV verkar ju inte vara 100% gräsbetande djur om man söker runt lite, inte ekologiskt heller.
Är det möjligt att få i sig tillräckligt med folat genom endast äta kött?
Är det möjligt att få i sig tillräckligt med folat genom endast äta kött?
Om du äter kycklinglever regelbundet. Det innehåller gott om folat.
King Grub
2022-12-03, 12:58
Nötlever innehåller mest av alla.
Nötlever innehåller mest av alla.
Inte enligt Cronometer. 253 mcg per 100 g i nötlever jämfört med 578 mcg per 100 g i kycklinglever.
King Grub
2022-12-04, 08:55
Nötlever kommer högre.
Pig and beef livers contained 730-1470 μg folates in 100g, tetrahydrofolate being the most abundant form detected. Frozen chicken liver also contained about 1000 μg folates in 100g.
Determination of Folate in Liver and Liver Products. Food Science, Volume 61, Issue 3, May 1996.
Antinutriner är så klart negativt. Men av allt sökande som jag har gjort har jag aldrig fått fram information på hur mycket dessa egentligen hindrar upptaget av vitaminer och mineraler. Det beror på vilka antinutrienter, mängden och vad man äter ihop med dessa.
Äter man endast animaliskt så blir ens proteinintag högt och ett högt proteinintag är skadligt för hälsan då det stimulerar mTOR som är förknippat med mycket sjukdomar.Att enbart äta animalier innebär inte att man bara äter kött. Inte ens om man enbart käkar djur behöver ens proteinintag bli sataniskt högt.
Självklart mår nästintill alla bättre av att övergå till att bara äta animalier. Eftersom man då utesluter framförallt sädesslag men också andra skadliga växter man annars hade tryckt i sig som bland annat banar vägen för ett försämrat näringsupptag och en fördärvad tarm.
RökteUppMinKatt
2022-12-04, 14:22
Det beror på vilka antinutrienter, mängden och vad man äter ihop med dessa.
Att enbart äta animalier innebär inte att man bara äter kött. Inte ens om man enbart käkar djur behöver ens proteinintag bli sataniskt högt.
Självklart mår nästintill alla bättre av att övergå till att bara äta animalier. Eftersom man då utesluter framförallt sädesslag men också andra skadliga växter man annars hade tryckt i sig som bland annat banar vägen för ett försämrat näringsupptag och en fördärvad tarm.
Min poäng är att man vill hålla sitt proteinintag ganska lågt för att inte stimulera mTOR som i sin tur leder till sjukdomar.
Förstår inte hur du kan säga att nästintill alla mår bättre av att övergå till att bara äta animaler om vi inte vet vilka sjukdomer det eventuellt ger upphov till i framtiden.
Men jag kanske missar något.
Min poäng är att man vill hålla sitt proteinintag ganska lågt för att inte stimulera mTOR som i sin tur leder till sjukdomar.Det spelar ingen roll eftersom du med en sådan kost redan utesluter det som orsakar välfärdssjukdomar. Med andra ord är det bara att käka på utan att ha framme kalkylatorn för att räkna på proteinmängden.
Förstår inte hur du kan säga att nästintill alla mår bättre av att övergå till att bara äta animaler om vi inte vet vilka sjukdomer det eventuellt ger upphov till i framtiden.Detta dokumenterades flitigt när européerna observerade hur naturfolkens hälsa degenererades till deras egen nivå då de övergick till mjölmaten.
Om du äter kycklinglever regelbundet. Det innehåller gott om folat.
Hur mycket lever är lämpligt att äta?
Kan man äta 200gram 3 ggr i veckan?
Och är då nötlever lämpligast?
Ökar inte en carnivorediet igf1 mer än en "normal" kost? hört att detta ökar risken för cancer men kanske är en myt.
Notorious P
2022-12-04, 17:02
Vore inte det "ultimata" att äta kött OCH grönsaker?
Du får oftast för lite energi med en sådan kost. Fyll på med det som går att odla här som brödsäd och potatis.
Hur mycket lever är lämpligt att äta?
Kan man äta 200gram 3 ggr i veckan?
Och är då nötlever lämpligast?
Om du äter såpass mycket lever så blir det nog för mycket A-vitamin om du äter nötlever och i sådana fall är det nog lämpligare med kycklinglever som innehåller mindre A-vitamin.
Nötlever kommer högre.
Determination of Folate in Liver and Liver Products. Food Science, Volume 61, Issue 3, May 1996.
Såpass! Konstigt att livsmedelsregister inte stämmer överens med studier.
Det beror på vilka antinutrienter, mängden och vad man äter ihop med dessa.
Att enbart äta animalier innebär inte att man bara äter kött. Inte ens om man enbart käkar djur behöver ens proteinintag bli sataniskt högt.
Eller så mår de flesta bättre eftersom de innan åt dåligt och det också var anledningen att de vill testa något annat.
De flesta mår bättre om de börjar - och följer- en någotsånär vettig diet. Grönsaker och vete eller ej.
Ang naturfolken. Ökade deras antal och ökade eller minskade livslängden och arbetsbördan?
Det är ju rätt viktiga parametrar om man ska jämföra.
Blir ju inte direkt rättvisande om de helt plösligt också ändrade livsstil.
Uncle Joe
2022-12-05, 18:34
För mycket lever är ju farligt. Iaf som liver king åt.
Eller så mår de flesta bättre eftersom de innan åt dåligt och det också var anledningen att de vill testa något annat.
De flesta mår bättre om de börjar - och följer- en någotsånär vettig diet. Grönsaker och vete eller ej.Alla mår bättre av att avsäga sig större mängder socker och processad mat. För naturfolken var krökta tänder, tandröta och svagare käkparti direkt kopplade till den nyintroducerade kosten.
Ang naturfolken. Ökade deras antal och ökade eller minskade livslängden och arbetsbördan?
Det är ju rätt viktiga parametrar om man ska jämföra.Det är en svår diskussion och det finns både bra och dåligt som européerna introducerat till världen. Mörka sidor av det hela kan ses bland annat hos indianerna i Amerika och Australiens aboriginer.
Har försökt göra levergryta till en veckovis måltid här i familjen men det är ju så jävla äckligt. Slutar alltid med att vi äter det endast ett par gånger om året.
StarkaUlf
2022-12-07, 15:55
Leverbiff mina vänner. Bland det godaste som finns *drool*
StarkaUlf
2022-12-08, 09:53
Här har dom skivad rökt grislever, ca 125 gram per paket. Köpte igår och testade, helt okej och lagom storlek på paketet. Smakar lite kraftigare än leverpastej.
Här har dom skivad rökt grislever, ca 125 gram per paket. Köpte igår och testade, helt okej och lagom storlek på paketet. Smakar lite kraftigare än leverpastej.
var?
butikskedja?
StarkaUlf
2022-12-08, 10:57
var?
butikskedja?
I Nederländerna, så fel land :D
aha
Det är därför dom kom till semifinal .....
MasterChief
2022-12-08, 15:38
Så vilka viktiga näringsämnen får man i sig av att glufsa i sig lever som man inte får av en multivitaminmineraltablett?
RökteUppMinKatt
2022-12-08, 15:42
Så vilka viktiga näringsämnen får man i sig av att glufsa i sig lever som man inte får av en multivitaminmineraltablett?
Vet inte vad de nyaste rönen säger, men har väl snackats mycket tidigare om att vitaminer och mineraler i tablettform inte verkar lika bra som att få samma mängd via mat?
MasterChief
2022-12-08, 19:34
Vet inte vad de nyaste rönen säger, men har väl snackats mycket tidigare om att vitaminer och mineraler i tablettform inte verkar lika bra som att få samma mängd via mat?
Njae, då tar jag nog en tablett till så slipper jag sleva i mig grislever.
Uncle Joe
2022-12-08, 20:43
Måste vara matlobbyn som tutat i oss det. Vitaminer som tillskott absorberas inte sämre än vitaminer som finns i mat.
RökteUppMinKatt
2022-12-08, 21:48
Måste vara matlobbyn som tutat i oss det. Vitaminer som tillskott absorberas inte sämre än vitaminer som finns i mat.
Kan ju vara så simpelt som att via mat får man även andra antioxidanter som inte fås genom multivitamin och således har det visat sig vara bättre för hälsan att helt enkelt få sina vitaminer och mineraler ifrån mat och inte tabletter.
Låter rimligt.
MasterChief
2022-12-09, 05:07
Kan ju vara så simpelt som att via mat får man även andra antioxidanter som inte fås genom multivitamin och således har det visat sig vara bättre för hälsan att helt enkelt få sina vitaminer och mineraler ifrån mat och inte tabletter.
Låter rimligt.
Jag instämmer helt i att piller inte kan ersätt mat. Om man skulle äta vassle, omega-3 och piller skulle man antagligen inte må så bra till slut. Men man ser ju regelbundet att ett visst livsmedel blir populärt och alla carnivorer hyllar lever för att det är så näringsrikt. Jo visst, men om man nu äter kött, ägg, mejeriprodukter, fisk, skaldjur, frukt osv så lär man ju inte behöva äta lever. Det är ju inte direkt svårt att få i sig det man behöver om man har en någorlunda balanserad kost.
om man nu äter kött, ägg, mejeriprodukter, fisk, skaldjur, frukt osv så lär man ju inte behöva äta lever. Det är ju inte direkt svårt att få i sig det man behöver om man har en någorlunda balanserad kost.Räknar man på de flestas kostupplägg här, det vill säga på ett träningsforum, så uppnås inte det dagliga rekommenderade intaget för flera olika näringsämnen. Så de som faktiskt får i sig den här så kallade någorlunda balanserade kosten är nog inte många.
RökteUppMinKatt
2022-12-09, 11:08
Räknar man på de flestas kostupplägg här, det vill säga på ett träningsforum, så uppnås inte det dagliga rekommenderade intaget för flera olika näringsämnen. Så de som faktiskt får i sig den här så kallade någorlunda balanserade kosten är nog inte många.
Håller med om det här, förutsatt att vi då räknar bort att man tar multivitamin.
När jag började dokumentera de dagliga rekommenderade intagen av alla vitaminer och mineraler (enligt SLV) så blev jag chokad över hur svårt det är att nå upp till allt genom sin kost.
MasterChief
2022-12-09, 12:17
Räknar man på de flestas kostupplägg här, det vill säga på ett träningsforum, så uppnås inte det dagliga rekommenderade intaget för flera olika näringsämnen. Så de som faktiskt får i sig den här så kallade någorlunda balanserade kosten är nog inte många.
Det instämmer jag i, galet vad vissa äter enformigt.
Uncle Joe
2022-12-09, 13:17
Låter rimligt.
Ja sett till helheten är det nog bättre med varierad kost.
Men jag som bara äter varierat till kvällsmaten får i mig lite för lite mikronutrienter. Jag kompletterar gärna med en multivitamin, extra kalcium, magnesium och zink.
Baskagge
2022-12-09, 14:14
https://www.svd.se/a/15og1q/44-vegoprodukter-i-studie-ingen-hade-bra-jarn-och-zinkinnehall
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.