handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som badar isbad eller tänker börja

Bandid0
2022-11-30, 11:03
Jag har tagit upp detta ämne i en annan tråd men tycker att det förtjänar en egen tråd.

Med isbad menar jag alla sorters bad som är så kalla att det verkligen känns obehagligt att bada i dem, men typiskt sett menar man temperaturer under 20 grader.

Isbad är nog ingenting man ska ägna sig åt om man är intresserad av maximal muskel- och styrketillväxt. Däremot så tycks det som att det kan vara hälsosamt och dessutom lindra diverse fysiska och psykiska åkommor.

I en av de kändaste studierna såg man att nivåerna av noradrenalin och dopamin ökade med 530 och 250 % efter en timme i ett 14 graders bad med vatten upp till halsen. Provtagning skedde efter 30, 60 och 120 minuter, så vi vet inte hur det initiala påslaget ser ut under de första 30 minutrarna. Studieförfattarna har ritat en graf där de utgått från att påslaget är linjärt, men det kan ju likagärna vara så att det sker ett omedelbart stort påslag som sedan planar ut lite. Förmodligen är det också så att ju kallare vatten, desto kortare tid krävs det i för att uppnå dessa förändringar.

Här är studien som jag beskriver ovan:
Human physiological responses to immersion into water of different temperatures (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10751106/)

Det finns en annan artikel som också ofta nämns. Den är dock ingen studie utan en artikel där författaren lägger fram en hypotes baserad på icke publicerade anekdotiska erfarenheter:

Adapted cold shower as a potential treatment for depression (https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S030698770700566X)

Det finns också massa annan forskning på hur kroppen påverkas av både kall luft och kalla bad, men eftersom jag är mest intresserad av de mentala aspekterna så kommer jag inte rada upp dessa.

För egen del har jag testat kallbada i 14 grader vid fyra tillfällen hittills, under en dryg vecka. Jag har provat 1 minut, 5 minuter, 8 minuter och 30 minuter. Efter det intiala obehaget har jag upplevt stort ljug och fokus. Denna känsla har också till viss del hållit i sig efter att jag klivit upp ur badet, men den har varit ganska snabbt övergående. Det återstår att se om dessa effekter håller i sig längre tid av regelbundet kallbadande. Jag ska också nämna att det sista tillfället då jag badade i 30 minuter nog var för långt; de sista tio minutrarna började kroppen domna bort och jag fick smärtor i bl.a. händerna. När jag klev upp ur badet tog det nästan en timme innan jag slutade skaka (men jag mådde mentalt bra).

Sammanfattningsvis så tycker jag kallbad i syftet att främja sin fysiska och psykiska hälsa är intressant. Man bör dock vara försiktig så att det inte blir någon sorts självskadebeteende ifall man har tendenser till sådant. Gränsen mellan självskadebeteende och terapi är dock inte helt given när det gäller något så obehagligt som kallbad.

I den här tråden kan vi som är intresserade av kallbad/isbad diskutera våra tankar och erfarenheter.

Lafayette
2022-11-30, 11:08
Lite off topic men ändå på ämnet kallbad. Jag minns att jag badade i oktober förra året och det var väldigt kallt i vattnet, men det var sjukt skönt. Liknande känsla som ta ett varmt bad. Sedan dess kör jag på kalla bad på hösten, isbad kommer jag aldrig våga mig på dock.

Diomedea exulans
2022-11-30, 11:12
Badade i havet en nyårsafton. Minns att det gjorde ont inne i öronen, alltså när vattnet nådde trumhinnan (antar jag). Bör man bara med öronproppar?

Fredszky
2022-11-30, 11:21
Efter det intiala obehaget har jag upplevt stort ljug och fokus.

Kanske politiker brukar isbada?

Jag isbadade direkt efter hårda träningspass för drygt 20 år sen. I mitt fall mellan 7-13 grader celsius. Skönt att svalka ner sig och man känner sig extra fräsch och "nykter" någon timme efteråt.

stridis
2022-11-30, 11:27
På de spa jag varit på har haft kallbad vilket ju är trevligt för att kunna basta längre.

Bandid0
2022-11-30, 11:28
Badade i havet en nyårsafton. Minns att det gjorde ont inne i öronen, alltså när vattnet nådde trumhinnan (antar jag). Bör man bara med öronproppar?

Nykter?

Kanske politiker brukar isbada?

Jag isbadade direkt efter hårda träningspass för drygt 20 år sen. I mitt fall mellan 7-13 grader celsius. Skönt att svalka ner sig och man känner sig extra fräsch och "nykter" någon timme efteråt.

Lugn skulle det så klart stå.

Diomedea exulans
2022-11-30, 11:45
Nykter?

Full som en kastrull.

baggard
2022-11-30, 11:47

Surfer's ear is the common name for a condition caused by repeated exposure to cold water and wind. It causes bony growth to develop within the ear and can lead to hearing loss. The medical name for surfer's ear is external auditory canal exostoses (EACE) or exostoses. It doesn't just affect surfers.

Tveksamt om det är nåt som sker på ett bad dock...

Har isbadat en hel del själv och ger tummen upp. Hoppas det blir kallt snart så sjön fryser igen bara.

baggard
2022-11-30, 12:01
Förresten det där med att du skakade länge efteråt är något kroppen blir bättre på ju oftare man isbadar enligt min erfarenhet. Till slut återhämtar man sig väldigt fort. Men innan dess kan jag säga att rörelse är absolut bästa för att få igång tempen igen och inte att ta på sig massa kläder och sitta och huttra.

Händerna och tårna är dock något som alltid kommer göra ont, åtminstone när man badar i 1-2c vatten. Finns neopren handskar och booties att köpa om man vill. Själv gömmer jag händerna i armvecken eller något annat ställe för jag vill inte att händerna inte fungerar för fem öre när jag ska stå på bryggan och försöka få på mig kläderna igen.

Bandid0
2022-11-30, 14:25
Förresten det där med att du skakade länge efteråt är något kroppen blir bättre på ju oftare man isbadar enligt min erfarenhet. Till slut återhämtar man sig väldigt fort. Men innan dess kan jag säga att rörelse är absolut bästa för att få igång tempen igen och inte att ta på sig massa kläder och sitta och huttra.

Händerna och tårna är dock något som alltid kommer göra ont, åtminstone när man badar i 1-2c vatten. Finns neopren handskar och booties att köpa om man vill. Själv gömmer jag händerna i armvecken eller något annat ställe för jag vill inte att händerna inte fungerar för fem öre när jag ska stå på bryggan och försöka få på mig kläderna igen.

Intressant! Det var precis det jag gjorde; tog på mig massa kläder och satt och skakade och ryckte.

Jag har också läst att regelbundet kallbad kan göra att vitt fett omvandlas till brunt, vilket både ger mer värme och är lättare att mobilisera.

baggard
2022-11-30, 15:23
Intressant! Det var precis det jag gjorde; tog på mig massa kläder och satt och skakade och ryckte.

Jag har också läst att regelbundet kallbad kan göra att vitt fett omvandlas till brunt, vilket både ger mer värme och är lättare att mobilisera.

Massa varm dryck/soppa är jävligt bra också!

Om du tänker fortsätta köra isbad under vintern när det blir kallare så kan det vara en god idé att läsa på lite om after drop så du är med på vad det är också. Googla typ, "ice bath after drop" eller nåt bara.

Lucipha
2022-11-30, 15:45
Oavsett vetenskapliga rön så är det väldigt lugn och skönt. Man får oftast vara helt ifred också.

Angående afterdrop så finns det en poäng med att ta tid på badandet och att öka försiktigt tills man hittar en sweetspot. För mig innebär det att hitta tiden som ger maximalt välbehag efteråt utan konkreta varningsklockor. Stället jag vinterbadar på är en fors, så nedkylningen går snabbt.

https://i.imgur.com/ub8Rw5k.png

Fredszky
2022-11-30, 16:01
thats sum viking shit rite ther lemme tellya

baggard
2022-11-30, 17:24
Haha, det ser fan ut som en finne valt att sätta sig i en isande fors med kniven i nävarna för att lurpassa på några stackars ryssar :D

Edit: Svinbra poäng med tidtagandet Lucipha. Har alltid timer på mig för ibland känns det som man kan sitta i 10 minuter till men så kollar man klockan och ser att man redan ligger på PB-tid och då är det bra att inse att oavsett hur bra det känns så kan det vara smart att börja tänka på refrängen.

Gillar starkt idén med att hitta sweet spotten på det sättet du beskriver också, aldrig tänkt så. Har alltid bara velat kötta på för att slå nytt rekord bara för egots skull

Ett Orm
2022-11-30, 17:37
Någon som provat Wim Hofs andnings och meditations metod?

https://www.wimhofmethod.com/

Lucipha
2022-12-01, 10:10
Haha, det ser fan ut som en finne valt att sätta sig i en isande fors med kniven i nävarna för att lurpassa på några stackars ryssar :D

Edit: Svinbra poäng med tidtagandet Lucipha. Har alltid timer på mig för ibland känns det som man kan sitta i 10 minuter till men så kollar man klockan och ser att man redan ligger på PB-tid och då är det bra att inse att oavsett hur bra det känns så kan det vara smart att börja tänka på refrängen.

Gillar starkt idén med att hitta sweet spotten på det sättet du beskriver också, aldrig tänkt så. Har alltid bara velat kötta på för att slå nytt rekord bara för egots skull

Haha, tackar *hug* Det är lätt att fastna i tanken på att pressa gränser oavsett om det är ego eller genuin ambition att bli bättre, men jag försöker förflytta fokus till hur jag kan pressa mer övergripande gränser på lång sikt, istället för att alltid bara jaga framsteg i ett mindre scope.

Yes, jag har labbat med andningsövningarna till och från sedan 2015, på hobbynivå. Kombinationen av andningen och kallbad (fast inte nödvändigtvis samtidigt på dagen/veckan) var grym för att hjälpa mig hantera ganska akut panikångest, på den tiden det var ett problem.

Bandid0
2022-12-01, 11:41
Oavsett vetenskapliga rön så är det väldigt lugn och skönt. Man får oftast vara helt ifred också.

Angående afterdrop så finns det en poäng med att ta tid på badandet och att öka försiktigt tills man hittar en sweetspot. För mig innebär det att hitta tiden som ger maximalt välbehag efteråt utan konkreta varningsklockor. Stället jag vinterbadar på är en fors, så nedkylningen går snabbt.

https://i.imgur.com/ub8Rw5k.png

Jävlar du, inte illa. Jag har badat i en fjällbäck, dock inte på vintern. Tror dock det är ganska kallt vatten även på sommaren, eftersom det är smältvatten som rinner från glaciär.

Wim Hof är ju en extremt intressant och imponerande person, men personligen får jag intrycket att det finns mer vetenskapligt stöd för isbad än för hans andningsteknik.

Ett Orm
2022-12-01, 19:06
Haha, tackar *hug* Det är lätt att fastna i tanken på att pressa gränser oavsett om det är ego eller genuin ambition att bli bättre, men jag försöker förflytta fokus till hur jag kan pressa mer övergripande gränser på lång sikt, istället för att alltid bara jaga framsteg i ett mindre scope.

Yes, jag har labbat med andningsövningarna till och från sedan 2015, på hobbynivå. Kombinationen av andningen och kallbad (fast inte nödvändigtvis samtidigt på dagen/veckan) var grym för att hjälpa mig hantera ganska akut panikångest, på den tiden det var ett problem.

Gav bara andningen något i sig eller var det kombinationen tror du?
Inte så intresserad av isbad egentligen, men iofs så är allt under 20 grader isbad för mig.

Lucipha
2022-12-02, 13:47
Gav bara andningen något i sig eller var det kombinationen tror du?
Inte så intresserad av isbad egentligen, men iofs så är allt under 20 grader isbad för mig.

Andningen i sig hade en ganska akut effekt. Ofta upplevde jag mellan varv 4 och 5 att det blev helt tyst och lugnt i huvudet. Isbaden ger ett generellt bra humör och en nöjd kropp resten av dagen

Bandid0
2022-12-07, 10:32
Här är grafen som visar påverkan på adrenalin, noradrenalin och dopamin vid bad i 14 graders vatten:

https://i.imgur.com/z3F9ovv.png

blåvitt
2022-12-07, 11:40
Wim Hof är ju en extremt intressant och imponerande person, men personligen får jag intrycket att det finns mer vetenskapligt stöd för isbad än för hans andningsteknik.

Andningen verkar ha en avgörande effekt i hans teknik genom att det sänker ph-värdet i kroppen och skapar en ogästvänligare miljö för vissa infektioner. Om jag förstått det rätt :)

blåvitt
2022-12-07, 11:44
Jag badade några gånger per månad året runt när jag bodde söderut. Sen jag flyttade till Jämtland för fyra år sen så är det svårare, av olika skäl. Men denna tråd är ju inte helt opeppande. Det är också snack om att ett kallbadhus ska öppnas inom kort, och då slipper jag det största hindret (att hålla badhålet öppet, på en vecka kan det lätt frysa på med en dm). Hoppas komma igång igen.

CalleP
2022-12-07, 17:48
Kallduschat varje dag i 2 veckor nu, pulsen gick ner 15-20 slag och känner mig mer lugn än vanligt. :) Ingen aning hur kallt det är vrider kranen lite längre varje gång och kör tills jag känner mig anpassad till det.

jmk
2022-12-08, 01:27
kommer ihåg en gång när vi var några stycken upp till everest fan vi hade gått i flera veckor och delat ut alla ägodelar vi samlat till nepalesiska bättre behövande, vi hade badat isvak 10 gånger om dagen i ett helt år vi var helt enkelt fast besluten att frysa ihjäl där uppe och det gjorde vi också, allihopa

trädgårdsmöbel
2022-12-08, 22:43
Om det är dåligt för maximal muskeltillväxt, varför gör en massa strongmen detta då?

Termy
2022-12-08, 22:56
https://i.imgur.com/kNeXY3u.jpg

Sydvästra Polen. En veckas isbad med Wim Hof & crew, och bilden där efter vi gick typ 2,5 timmar uppför ett berg i snö och -10 grader. Det var tider det.

Lucipha
2022-12-09, 10:44

Sydvästra Polen. En veckas isbad med Wim Hof & crew, och bilden där efter vi gick typ 2,5 timmar uppför ett berg i snö och -10 grader. Det var tider det.

Coolt!!!

Om det är dåligt för maximal muskeltillväxt, varför gör en massa strongmen detta då?

Whatever it takes > Optinoja

Bandid0
2022-12-09, 11:37

Respekt

jmk
2022-12-09, 15:42

Hof blev säkert lite rikare på den senaste idealkulten bland unga osäkra pingviner *flex*

Bandid0
2022-12-12, 14:12

De gör det väl för att de vill påskynda återhämtningen. Såvitt jag vet begränsar dock isbad inflammatoriska processer som sätts igång efter styrketräningen och som är nödvändiga för att musklerna ska växa.

Bandid0
2022-12-19, 09:16
Nu senast skottade jag ner en del snö i badkaret innan jag hällde på vattnet och fick på så sätt ner temperaturen till 10 grader. Jag trodde inte skillnaden mellan 15 och 10 grader skulle vara så stor, men satan i helvete vad kallt det var. Låg i 14 minuter och det var nog lite för länge för jag mådde illa efteråt.

Ska ösa på ännu mer snö nästa gång och försöka få ner det till 5 grader. Då är nog 3 minuter ett rimligt mål. Sen ska jag eventuellt åka ut till en sjö på jullovet och se om jag vågar doppa mig.

Lucipha
2022-12-19, 19:40
Nu senast skottade jag ner en del snö i badkaret innan jag hällde på vattnet och fick på så sätt ner temperaturen till 10 grader. Jag trodde inte skillnaden mellan 15 och 10 grader skulle vara så stor, men satan i helvete vad kallt det var. Låg i 14 minuter och det var nog lite för länge för jag mådde illa efteråt.

Ska ösa på ännu mer snö nästa gång och försöka få ner det till 5 grader. Då är nog 3 minuter ett rimligt mål. Sen ska jag eventuellt åka ut till en sjö på jullovet och se om jag vågar doppa mig.

Do it! Ett råd är att börja lågt (tidsmässigt) och öka försiktigt.

Jag och frun var ut och rekade på badplatsen igår. Fördelen med strömmande vatten är att det aldrig fryser helt.

https://i.imgur.com/9t1D6v4.jpg

CalleP
2022-12-20, 17:49
Tog uppehåll med kallduschandet och märkte skillnad direkt. Inte alls samma lugn som innan :) Blir att ta upp det imorgon igen på morgonen.

Bandid0
2022-12-26, 14:21
https://i.imgur.com/X2fiWO9.png

baggard
2022-12-26, 15:01
Fan vad nice jobbat Bandid0!!

Höll du dig i den positionen hela tiden eller gick du ned djupare så vattnet klippte av halsen på dig?

Det här är bara en personlig anekdot givetvis och låter fett kontraintuitivt men jag märker att när jag direkt går ned så vattnet klipper halsen på mig så vänjer jag mig vid kylan bra mycket snabbare än om jag stannar med vattnet vid axel/bröst nivån.

Om du höll dig "där uppe" under hela badet så har jag (möjligtvis) goda nyheter för dig att om du kör ned dig till halsen direkt nästa gång så kommer det bli ännu lättare! Så enligt mig var badet du tog där mer hardcore egentligen. :D

skyffelmördarn
2022-12-26, 15:38
gxUjwlYJMew

Bandid0
2022-12-26, 18:38
Fan vad nice jobbat Bandid0!!

Höll du dig i den positionen hela tiden eller gick du ned djupare så vattnet klippte av halsen på dig?

Det här är bara en personlig anekdot givetvis och låter fett kontraintuitivt men jag märker att när jag direkt går ned så vattnet klipper halsen på mig så vänjer jag mig vid kylan bra mycket snabbare än om jag stannar med vattnet vid axel/bröst nivån.

Om du höll dig "där uppe" under hela badet så har jag (möjligtvis) goda nyheter för dig att om du kör ned dig till halsen direkt nästa gång så kommer det bli ännu lättare! Så enligt mig var badet du tog där mer hardcore egentligen. :D

Tack! Sjönk ner till hakan vid något tillfälle men låg mest med vattnet strax över axlarna. Ska följa ditt tips nästa gång!

Lucipha
2022-12-28, 19:08
Tog uppehåll med kallduschandet och märkte skillnad direkt. Inte alls samma lugn som innan :) Blir att ta upp det imorgon igen på morgonen.

Har också testat att göra uppehåll, men mitt största problem är att startsträckan på morgonen blir drastiskt mycket längre.

https://i.imgur.com/X2fiWO9.png

Grymt! Jag kanske måste hacka upp en vak i helgen

Bandid0
2023-01-01, 15:54
Ni andra som badat isvak, upplever ni att det är olika svårt olika dagar? Första gången gick jag upp efter en knapp minut men kände att jag lätt hade klarat längre. Andra gången var det nästan outhärdligt att stå ut 40 sekunder. Kommer inte bli så lätt som jag trodde att ligga 3 minuter i en vak.

Bailah
2023-01-03, 19:39
Någon som byggt eget "isbad"
Letar lite frysboxar mm för att bygga eget men inte pratat m någon i Sverige som byggt en själv. Kanske finns gummi baljor stora nog?
Duschar kallt varje dag men vart sugen på ett isbad ute.

Bandid0
2023-01-05, 23:33
Idag har jag badat 4 minuter i 4-gradigt vatten hemma i badkaret. Skottade ner 15 skyfflar tung snö innan jag spolade i kallvattnet. Det gjorde ont i början men kändes helt ok efter 2 minuter. Hittills så tycker jag dock det känns mer rofyllt och meditativt att ligga i längre bad som är något varmare, än korta bad som är iskalla.

Lucipha
2023-01-07, 14:26
Idag har jag badat 4 minuter i 4-gradigt vatten hemma i badkaret. Skottade ner 15 skyfflar tung snö innan jag spolade i kallvattnet. Det gjorde ont i början men kändes helt ok efter 2 minuter. Hittills så tycker jag dock det känns mer rofyllt och meditativt att ligga i längre bad som är något varmare, än korta bad som är iskalla.

Ja det är verkligen olika vilken effekt bad och duschar kan ha beroende på vilka variabler man ändrar

CalleP
2023-01-07, 19:59

Grymt! Gillar samma när jag duschar hellre att jag kan stå en stund.