Visa fullständig version : Får man bort parasiter genom att skölja grönsaker?
RökteUppMinKatt
2022-11-19, 12:53
Precis upptäckt fenomenet parasiter och grönsaker.
Låter alltid mina grönsaker ligga i ett vattenbad och skrubbar dem sedan även med en svamp. Har främst varit för bekämpningsmedel.
Hur som helst, läste lite lätt att skölja grönsaker även hjälper för att ta bort parasiter? Ville bara dubbelkolla det om någon vet.
Äter mycket selleri och är därigenom som jag kom över det här med parasiter.
Uncle Joe
2022-11-19, 14:06
Precis upptäckt fenomenet parasiter och grönsaker.
Låter alltid mina grönsaker ligga i ett vattenbad och skrubbar dem sedan även med en svamp. Har främst varit för bekämpningsmedel.
Hur som helst, läste lite lätt att skölja grönsaker även hjälper för att ta bort parasiter? Ville bara dubbelkolla det om någon vet.
Äter mycket selleri och är därigenom som jag kom över det här med parasiter.
Är inte hundra men svenska grönsaker innehåller sällan parasiter skulle jag gissa på. Och salladsblad är knepiga att skölja.
Vet ej. Sköljer sällan öht.
RökteUppMinKatt
2022-11-19, 14:37
Är inte hundra men svenska grönsaker innehåller sällan parasiter skulle jag gissa på. Och salladsblad är knepiga att skölja.
Jag bor inte i Sverige och äter inte salladsblad :P
För att parasiterna ska komma på grönsakerna lär de bevattnas med avloppsvatten.
Alltså bör du välja grönsaker från någon stor och känd leverantör på marknaden där du bor.
Eller från den lokaler odlaren där du själv kan se fälten eller växthusen.
Finns en del tarmparasiter i vatten https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/parasiter/cryptosporidium
RökteUppMinKatt
2022-11-21, 14:24
För att parasiterna ska komma på grönsakerna lär de bevattnas med avloppsvatten.
Alltså bör du välja grönsaker från någon stor och känd leverantör på marknaden där du bor.
Eller från den lokaler odlaren där du själv kan se fälten eller växthusen.
Finns en del tarmparasiter i vatten https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/parasiter/cryptosporidium
Inget alternativ tyvärr.
Men de går inte bort om man bara sköljer/skrubbar grönsakerna noga?
Inget alternativ tyvärr.
Men de går inte bort om man bara sköljer/skrubbar grönsakerna noga?
Tjejgissar lite.
Tror det beror på vilken parasit det är frågan om.
Alltså, svaret kan vara både jag och nej.
Du ska alltid skölja grönsakerna. Då tvättar man bort de småpartiklarna av ex. jord som sitter på den. På partiklarna sitter i sin tur alla möjliga otrevliga bakterier.
Killgissar att det borde gälla för parasiter också. Men att få bort alla, tro jag inte fungerar. Tillbaka till grönsaker som är odlade på ett känt och kontrollerat sätt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.