Visa fullständig version : Bättre muskeltillväxt men svagare?
Glasnost
2022-11-10, 15:12
Är 50+. Förr var jag starkare och använde tyngre vikter. De senaste åren har jag varit tvungen att sänka vikterna, ganska mycket i vissa övningar, men jag fortsätter att utvecklas muskulärt. Jag kanske är bättre på kontakt nu mot förr, men jag tycker ändå att styrkan är 10-20% lägre. Är det ett vanligt fenomen, tycker själv det är lite konstigt och frustrerande. De hantlar jag körde bröst med för 3 år sedan kan jag knappt rubba i dag, men brösten är i dag "bättre".
???
skyffelmördarn
2022-11-10, 15:15
Skulle chansa på att sänkta vikter innebär bättre återhämtning vilket i sin tur resulterar i bättre muskeltillväxt.
Du har alltså tidigare lyft tyngre/oftare/mer än vad du kunnat återhämta dig ifrån och nu verkar du ha en bättre balans.
Överträning är inte ett fenomen, men underåterhämtning är det.
King Grub
2022-11-10, 15:20
Vänta bara några år till så börjar muskelmassan också minska och du uppnår harmoni igen. :thumbup:
Uncle Joe
2022-11-10, 16:30
Kontakt är allt känner jag. Som ung blev det mycket ryckande, slängande med vikterna och annat men musklerna växte ändå. Som medelålders (är 50) går det att fortfarande öka massa men teknik och kontakt är utan tvekan viktigare än hur mycket vikt som flyttas. Däremot upplever jag på ålderns höst långsammare gains för benen än vad det gör för överkroppen.
Uncle Joe
2022-11-10, 16:31
Skulle chansa på att sänkta vikter innebär bättre återhämtning vilket i sin tur resulterar i bättre muskeltillväxt.
Du har alltså tidigare lyft tyngre/oftare/mer än vad du kunnat återhämta dig ifrån och nu verkar du ha en bättre balans.
Överträning är inte ett fenomen, men underåterhämtning är det.
Viktig punkt. Underåthämtning är nog vanligare för benen skulle jag tro.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.