Visa fullständig version : Snedbröstpress i hammer strength
Uncle Joe
2022-10-20, 11:33
Jag har problem med att få bra kontakt i övre bröst. Oavsett om jag kör incline bänkpress i smith, hantlar eller cybex incline press så får jag liksom inte tillfredställande kontakt helt enkelt.
Jag testade hammer strength incline bröstpress där man har möjlighet att hålla handtagen i ett neutralt grepp men då blir greppet ganska smalt. Upplever hyfsad kontakt i övre bröst, men min fråga är om känslan av "kontakt" är en misstolkning från min sida. För en "bra kontakt" kan man ju tydligen få av de där märkliga stående eller liggande bröstpress med en viktskiva som man pressar ihop med hjälp av handflatorna och sen pressar utåt (som en del wannabe BB instagrammare ofta tipsar om).
Cable flyes (nerifrån - upp) har jag också enorma problem med då jag aldrig fått en bra känsla för övningen.
Hammer strength maskinflies känns bara generellt över hela bröstet.
Några idéer?
Jag har problem med att få bra kontakt i övre bröst. Oavsett om jag kör incline bänkpress i smith, hantlar eller cybex incline press så får jag liksom inte tillfredställande kontakt helt enkelt.
Jag testade hammer strength incline bröstpress där man har möjlighet att hålla handtagen i ett neutralt grepp men då blir greppet ganska smalt. Upplever hyfsad kontakt i övre bröst, men min fråga är om känslan av "kontakt" är en misstolkning från min sida. För en "bra kontakt" kan man ju tydligen få av de där märkliga stående eller liggande bröstpress med en viktskiva som man pressar ihop med hjälp av handflatorna och sen pressar utåt (som en del wannabe BB instagrammare ofta tipsar om).
Cable flyes (nerifrån - upp) har jag också enorma problem med då jag aldrig fått en bra känsla för övningen.
Några idéer?
Det kan nog var rätt svårt eftersom vinkeln för övre bröst är rätt hög, tänk som en hög hail ungefär, och då hoppar även främre delt in som gubben i lådan och vill vara med och leka.
Det kan vara rätt svårt att känna vad som är vad så prova att typ heila lite och försök hitta mer exakt var övre boob aktiveras bäst.
Enlig mig rätt ovärt besvär rent praktiskt eftersom det inte är jättestor skillnad mot rak press samt att den bruka komma med på köpet om man inte är väldigt anal med sin axelträning.
Men att utforska sin anatomi har stor egennytta och något man gör allför sällan efter man passerat tonåren.
Uncle Joe
2022-10-20, 12:51
Det kan nog var rätt svårt eftersom vinkeln för övre bröst är rätt hög, tänk som en hög hail ungefär, och då hoppar även främre delt in som gubben i lådan och vill vara med och leka.
Det kan vara rätt svårt att känna vad som är vad så prova att typ heila lite och försök hitta mer exakt var övre boob aktiveras bäst.
Enlig mig rätt ovärt besvär rent praktiskt eftersom det inte är jättestor skillnad mot rak press samt att den bruka komma med på köpet om man inte är väldigt anal med sin axelträning.
Men att utforska sin anatomi har stor egennytta och något man gör allför sällan efter man passerat tonåren.
Ja, övre bröst är en knepig del. T ex cybex incline press känns nästan som en militärpress.
Cues - vanliga pressar kör jag brösta upp, ner med axlar och skulderbladen ihop, armbågarna nästan i 45 graders vinkel.
Incline ska man inte brösta upp sig i har jag hört.
Vanliga bröstpressar ger mig god stimulans mest över sidorna men det är övre / mitt som det saknas en hel del stimulans. Upplever nästan noll stimulans på övre pecs, men där är ju kanske skillnader i anatomin som påverkar...
generellt så har väl folk en tendens att svanka aset i alla lutande bröstpressar just för att koppla in mer av bröstet, genom att ta bort den lutande vinkeln. ergo de gör det till en plan press
testa flyes i kabel på en lutande bänk med fötterna i luften (plockar bort svankmöjligheten)
generellt så har väl folk en tendens att svanka aset i alla lutande bröstpressar just för att koppla in mer av bröstet, genom att ta bort den lutande vinkeln. ergo de gör det till en plan press
testa flyes i kabel på en lutande bänk med fötterna i luften (plockar bort svankmöjligheten)
Ja och de flesta gör det intuitivt vilket inte är det bästa om man vill isolera en muskel eller del av muskel. Grejen är ju att aktivt välja vad som ska ske och varför.
Vet man vad man gör kan man ju hålla samma brygga som i bänk och bara luta bänken mer om man anser att man får tex bättre stabilitet.
Uncle Joe
2022-10-20, 14:57
Jag undviker svank så gott jag kan. Möjligen blir det oavsiktlig svank när jag försöker brösta upp mig.
Men jo att hänga med benen i luften är ju ett alternativ.
Flyes i hiss är så jäkla instabil för mig. Axelleden gör piruetter på nåt vis.
Flyes i hiss är så jäkla instabil för mig. Axelleden gör piruetter på nåt vis.
en ledtråd kanske till varför du inte kan få kontakt med övre bröst
Uncle Joe
2022-10-20, 16:34
en ledtråd kanske till varför du inte kan få kontakt med övre bröst
Upplever samma problem med kontakt i maskin flyes.
så fort armarna är i linje med övre bröst känns axelleden instabil.
Anders The Peak
2022-10-20, 16:48
Anders här ;)
Bröstet arbetar relativt jämnt över bröstmuskeln - "Isolerad" träff på övre fibrerna handlar en del om hur humurus vinklas eftersom bröstmuskeln vrider överarmen in mot kroppen.
När personen i fråga förstår det är det inget stort problem att träffa vart man vill på bröstet. Bröstet "Isolerat" är en rätt svag muskel.Träffen kommer bäst när man lär sig att koppla bort press momentet där triceps och framsida axel tar över arbetet.
Ett Orm lyft upp armbågen så att du stabiliserar axeln då får du till stabilitet och träff.
Uncle Joe
2022-10-20, 17:21
Anders här ;)
Bröstet arbetar relativt jämnt över bröstmuskeln - "Isolerad" träff på övre fibrerna handlar en del om hur humurus vinklas eftersom bröstmuskeln vrider överarmen in mot kroppen.
När personen i fråga förstår det är det inget stort problem att träffa vart man vill på bröstet. Bröstet "Isolerat" är en rätt svag muskel.Träffen kommer bäst när man lär sig att koppla bort press momentet där triceps och framsida axel tar över arbetet.
Ett Orm lyft upp armbågen så att du stabiliserar axeln då får du till stabilitet och träff.
Hej Anders.
Så du tycker som de flesta här att jag bör försöka få kontakt med bröst i vanliga press, att inte involvera triceps och axlar så mycket?
Hur menar du att man ska lyfta upp armbågen i t ex hantelpress? Kan inte visualisera det där riktigt.
Anders här ;)
Vrider?
En isolerad muskel är inte alls svag, varför skulle den vara det?
Den är helt tvärtom i sitt starkaste läge om man har gjort rätt. Men vikterna blir ju naturligtvis mindre, men det är inte samma sak.
Ska jag lyfta upp armbågen? Vad menar du?
Anders The Peak
2022-10-20, 18:39
Vrider?
En isolerad muskel är inte alls svag, varför skulle den vara det?
Den är helt tvärtom i sitt starkaste läge om man har gjort rätt. Men vikterna blir ju naturligtvis mindre, men det är inte samma sak.
Ska jag lyfta upp armbågen? Vad menar du?
Menar precis som du säger muskeln rörelsen blir inte lika stark när den isoleras tex. pectoralis. Men försökte enbart förklara utan synergisterna hjälp i ett isolerat läge behöver vikterna vara betydlig lägre.
Om du lyfter upp armbågarna och riktar dem i rörelsen riktning vrider du så att bröstmuskeln får möjlighet att arbeta fullt ut och stabiliserar axelleden.
Om du utför rörelsen på ett annat sätt så är Pecdec/Flyes maskinen som härmar hantelflyes värdelös för kontakt med bröstmuskeln.
Min högst personliga uppfattning.
Lyfter armbågarna förstår jag tyvärr fortfarande inte vad du menar med, upp från vilket plan menar du från? Från vilket utgångsläge?
Jag brukar låta underarmen vara i linje med belastningsriktningen så hamnar armbågar och vad mer i ett bra läge.
Peck deck tycker jag man frår rätt bra kontakt i, men är en riktig skitövning på grund av andra anledningar.
Flyes är inte så värst heller pga belastningskurvan och den är onödigt instabil bla, så där håller jag med.
Uncle Joe
2022-10-21, 09:12
Ok jag ska fokusera mer på pressar, kanske lite incline med hammer. Just smalare grepp i press ger tydligen bättre stimulans för övre pecs. Likaså omvänt grepp i bänkpress.
Flyes med hantel har jag aldrig gillat. Cybex bröstpress har en liten bifunktion där man kan pressa lite inåt / adduktion för maximal kontraktion.
Anders The Peak
2022-10-21, 14:56
Ok jag ska fokusera mer på pressar, kanske lite incline med hammer. Just smalare grepp i press ger tydligen bättre stimulans för övre pecs. Likaså omvänt grepp i bänkpress.
Flyes med hantel har jag aldrig gillat. Cybex bröstpress har en liten bifunktion där man kan pressa lite inåt / adduktion för maximal kontraktion.
Om du ska använda hantelpress kom ihåg att lutning för övre bröst ska vara modest, ett steg eller två, annars blir det front delta och triceps som får jobba mest.
Decline hantelpress med samma typ av lutning som den uppåt lyfta fast nedåt ger bra utveckling på hela bröstet.
Uncle Joe
2022-10-21, 18:35
Om du ska använda hantelpress kom ihåg att lutning för övre bröst ska vara modest, ett steg eller två, annars blir det front delta och triceps som får jobba mest.
Decline hantelpress med samma typ av lutning som den uppåt lyfta fast nedåt ger bra utveckling på hela bröstet.
Ja, ska prova att köra incline med lätt lutning. Jag brukar envisas med att köra 45 grader.
Decline kör jag aldrig, ökar ju risken för hjärnblödning. Var det inte Musli-gurun Paulun som åkte på en cerebral episod av decline bänk?
Ja, ska prova att köra incline med lätt lutning. Jag brukar envisas med att köra 45 grader.
Decline kör jag aldrig, ökar ju risken för hjärnblödning. Var det inte Musli-gurun Paulun som åkte på en cerebral episod av decline bänk?
I cabelcrossen kan du ha vilken vinkel du vill medan du står eller sitter, så det är ju rätt bra.
trädgårdsmöbel
2022-10-21, 19:21
Några idéer?
Är inte så konstigt att man får kontakt av viktplattepressen, då du behöver hålla fast viktplattan med hjälp av just bröstmusklerna. själva pressdelen av rörelsen behövs inte för den kontakten.
Vill du känna övre delen av bröstet arbeta vill jag rekommendera axelpress med ryggstöd, där du har ryggstödet lätt bakåtlutat (inte hela vägen upp, bara nästan) frågar någon dig om du kör bröst eller axlar och ser lite nedlåtande ut så vet du att vinkeln är perfekt. Rätt tung vikt. Lite mer än vad du hade axelpressat "på riktigt". Stång eller smith, bara lite bredare än axelbrett. Nu kommer den här naturligtvis ta mer på framsida axel än bröst, men du kommer även känna hur du faktiskt tar i med överdelen av bröstet vilket du sedan kan lära dig över ett par veckor och därefter ta med dig till en mer vettig variant av inclinepress för bröstet.
Uncle Joe
2022-10-21, 20:19
Tackar för ytterligare tips ett orm och trädgårdsmöbeln. Ska experimentera lite mer med hissar också.
Cybexmaskinen jag kör för snedpress är faktiskt som en militärpress!
Jag ska ge detta med lite incline, hiss, snedpressar osv ett par månader och utvärdera. Händer det fortfarande noll trots kontakt och pump kanske det helt enkelt är så att strävandet att utveckla en specifik del av muskeln är lika svårfångad och fåfäng som det där lårsvepet som är så eftertraktad. ;)
incline hammer press tycker jag man ska sitta lite lägre än man tror och även lite längre fram på sätet och få bröstet högt. en övning som jay cutler fått mig att tycka om väldigt mycket
Uncle Joe
2022-10-31, 09:26
incline hammer press tycker jag man ska sitta lite lägre än man tror och även lite längre fram på sätet och få bröstet högt. en övning som jay cutler fått mig att tycka om väldigt mycket
Jag försöker sitta såpass lågt att handtagens startläge är ungefär övre delen av bröstet. Blir det för högt känns det mest i axlarna.
Jag försöker sitta såpass lågt att handtagens startläge är ungefär övre delen av bröstet. Blir det för högt känns det mest i axlarna.
tycker man kan kompensera det genom att hålla smalt, men vi alla är ju såklart olika byggda
Uncle Joe
2022-10-31, 13:26
tycker man kan kompensera det genom att hålla smalt, men vi alla är ju såklart olika byggda
När du håller smalt i neutralt grepp, håller du in armbågarna?
Magrauta
2022-11-11, 03:54
AthleanX har en video på kontakt med bröstet som hjälpte mig enormt. (funkar för övre också)
10 minuter in på denna, fast jag kör den på golvet. Efter det hittade jag kontakten med brösten och får inte längre inflammation i framsida axlar lol, hade det konstant innan.
https://www.youtube.com/watch?v=wMmy2MlH55U&ab_channel=ATHLEAN-X%E2%84%A2
När du håller smalt i neutralt grepp, håller du in armbågarna?
nej men skickar inte ut dom onödigt mycket heller
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.