Visa fullständig version : Ska jag betala sista hyran?
Diomedea exulans
2022-10-06, 20:20
Jag flyttade nyss tillbaka till Sverige efter att ha bott i Lettland ett år. Min lägenhet hade ettårskontrakt och en månads deposition. Jag har betalt elva månaders hyra, och skrev till min hyresvärd att nu kan jag väl bara skita i att betala sista månadshyran, så kan depositionen betala den? Han sa att nē, du måste betala tolfte månadshyran också, sedan sätter vi in depositionen på ditt bankkonto.
Jag tror jag kommer skita i att betala sista hyran eftersom det finns risk att han lurar mig och skiter i att sätta in depositionen på mitt konto. Men det lockar ändå lite att betala den, för att göra alla parter nöjda.
Värt att nämna är att snubben är skyldig mig hundra euro som jag råkade betala för mycket i hyra pga ett slarvfel i januari. Jag har påmint honom om det kanske fem gånger, och han säger alltid ”jag ska ta tag i det”, sen händer ingenting. Så hans track record av att betala pengar han är skyldig mig är inte fantastiskt.
Det här är väl en no-brainer: jag ska inte betala sista hyran. Men jag tänkte ändå kolla mer er om det är något jag missar i hela ekvationen. Kommer lettiska maffian komma efter mig om jag inte betalar? Blir jag svartlistad i Riga? Blir hyresvärden ledsen i ögat?
Skit i betala han verkar dryg, har du otur skickar han Baltic inkasso på dig.
Skit i det, det är därför man har en deposition. Påminn honom om dina 100E varje gång han tar upp frågan.
Egentligen borde du betala 100 minder på sista hyran bara därför att.
Jag hade inte betalt sista hyran. Eftersom du flyttat kommer han troligen säga att det var slitet och måste fixas och din deposition brinner inne.
Gissar men utifrån det lilla du skriver känns det som en trolig reaktion.
Kör Nigeriabrevstaktik på honom genom att lirka lite. Säg att du fattar, att du också är mån om att allt ska bli rätt och riktigt, och för ordningens skull ser du därför helst att han först hostar upp sin skuld till dig. När du fått den återbetald så kommer du betala hyran i sin helhet så att han därefter slutligen kan återbetala depositionen.
(När du fått tillbaka dina 100 euro så skiter du förstås i att betala hyran).
Jag flyttade nyss tillbaka till Sverige efter att ha bott i Lettland ett år. Min lägenhet hade ettårskontrakt och en månads deposition. Jag har betalt elva månaders hyra, och skrev till min hyresvärd att nu kan jag väl bara skita i att betala sista månadshyran, så kan depositionen betala den? Han sa att nē, du måste betala tolfte månadshyran också, sedan sätter vi in depositionen på ditt bankkonto.
Jag tror jag kommer skita i att betala sista hyran eftersom det finns risk att han lurar mig och skiter i att sätta in depositionen på mitt konto. Men det lockar ändå lite att betala den, för att göra alla parter nöjda.
Värt att nämna är att snubben är skyldig mig hundra euro som jag råkade betala för mycket i hyra pga ett slarvfel i januari. Jag har påmint honom om det kanske fem gånger, och han säger alltid ”jag ska ta tag i det”, sen händer ingenting. Så hans track record av att betala pengar han är skyldig mig är inte fantastiskt.
Det här är väl en no-brainer: jag ska inte betala sista hyran. Men jag tänkte ändå kolla mer er om det är något jag missar i hela ekvationen. Kommer lettiska maffian komma efter mig om jag inte betalar? Blir jag svartlistad i Riga? Blir hyresvärden ledsen i ögat?
Om han har så mycket av dina pengar att det täcker hyran behöver du naturligtvis inte betala den. (Så länge du kan bevisa att det förhåller sig på det sättet kan du vara lugn)
Klart du ska betala och göra rätt för dig. Det är ju på grund av sådana som dig, som tjorvar, som han måste ha en deposition.
Ni som skriver skit i det är ju patetiska. Ni är ju inte tonåringar längre, ta lite ansvar?
Agitator
2022-10-07, 07:51
Kör Nigeriabrevstaktik på honom genom att lirka lite. Säg att du fattar, att du också är mån om att allt ska bli rätt och riktigt, och för ordningens skull ser du därför helst att han först hostar upp sin skuld till dig. När du fått den återbetald så kommer du betala hyran i sin helhet så att han därefter slutligen kan återbetala depositionen.
(När du fått tillbaka dina 100 euro så skiter du förstås i att betala hyran).
100% detta.
Klart du ska betala och göra rätt för dig. Det är ju på grund av sådana som dig, som tjorvar, som han måste ha en deposition.
Ni som skriver skit i det är ju patetiska. Ni är ju inte tonåringar längre, ta lite ansvar?
Sluta trolla. Trollar du inte är du fan sanslös. Dio, se till att få tillbaka dina 100 euro. Gör det som nämndes tidigare. Be värden skicka dina 100 euro så kan vi åter öppna diskussionen för att göra rätt för oss.
Sedan om han skickar dig 100 euro så säger du bara som det är. Du har min deposition som täcker min sista hyra. Då jag inte längre bor i landet och inte kan lita på dig iom ditt tidigare track record med hantering så kommer jag inte skicka en sista hyra och riskera att förlora min deposition.
Sedan ignorerar du värden och ska inte ha dåligt samvete för detta. Du har gjort rätt för dig och depositionen finns av en anledning. Slitage på ett år av ditt leverne med tanke på hur vi "känner" dig får anses vara normalt och inget han kan försöka tvinga igenom.
Den här värden luktar hustler eller så har denne redan satt sprätt på depositionen och hamnar i en dålig sits. Det är inte ditt problem att personen är oansvarig och en icke ärlig person.
Låter helt ologiskt, blir ju exakt samma sak i slutändan ändå både för dig och hyresvärden. :)
StarkaUlf
2022-10-07, 09:30
Jag gjorde exakt så när jag bodde i England (fast jag frågade i förväg). Det var inga problem för dom att gå med på det.
Förutsatt att lägenheten är lämnad i bra skick, vilket jag räknar med då jag litar på dig, så kan han lika gärna bara behålla depositionen.
Privata landlords kan vara riktiga rövhål.
dluddeckens
2022-10-07, 10:54
Offtopic, men varför reglerade du inte de 100 euro direkt på följande hyra i februari?
I övrigt, skit i depositionen. Annars kommer han garanterat blåsa dig.
Diomedea exulans
2022-10-07, 11:02
Angående de 100 eurona så förenklade jag lite.
Jag har betalt tre hyror varje månad; en fast, en rörlig för el, och en rörlig för ”utilities” (värme, vatten etc). Det är en fast hyra jag har som deposition. De 100 eurona kommer från en utility-räkning som hamnade fel.
Utility och elräkningar kommer försenade (av någon anledning), han skickade precis de som är för augusti. Jag har tänkt betala dem, men dra ifrån hundra euro från den sista, om han inte dunkar in dem på mitt konto då.
Han har redan skrivit att lägenheten är lämnad i bra skick, utom att jag råkat slå av en detalj från en bordslampa (det anmälde jag när det skedde) och att garderoben inte går att stänga (det har inte jag märkt, jag tror han bara inte stänger byrålådorna i garderoben ordentligt).
Nu kanske detta kommer låta helt galet men varför inte bara säga sanningen?
Hej, jag känner mig obekväm med att skicka sista hyran till dig då jag upprepade gånger frågat efter de 100 euro som jag råkade betala fel för 10 MÅNADERS och som du sagt du ska betala tillbaka.
Du kan behålla de 100 euro och låta bli att skicka tillbaka min deposition.
ps, skicka inte maffian på mig tack, mvh höns älskaren.
Agitator
2022-10-07, 14:01
Nu kanske detta kommer låta helt galet men varför inte bara säga sanningen?
Hej, jag känner mig obekväm med att skicka sista hyran till dig då jag upprepade gånger frågat efter de 100 euro som jag råkade betala fel för 10 MÅNADERS och som du sagt du ska betala tillbaka.
Du kan behålla de 100 euro och låta bli att skicka tillbaka min deposition.
ps, skicka inte maffian på mig tack, mvh höns älskaren.
Så förlora 100 euro bara för skojs skull är vettigt? Givet att man inte kan lita på uthyraren. Så är man smart så försöker man få loss sina 100 euro ifall man nu inte ska skicka mer pengar till han för isf gör man bara det avdraget då.
Men näe, lite smart diplomati så ens 100 euro kommer tillbaka och sedan upplysa om att man inte litar på personen ifråga och de får behålla depositionen som sista hyra. Inte Dios fel att den redan är spenderad av uthyraren som nu tycker det är jobbigt att ligga ute med extra pengar.
Så förlora 100 euro bara för skojs skull är vettigt? Givet att man inte kan lita på uthyraren. Så är man smart så försöker man få loss sina 100 euro ifall man nu inte ska skicka mer pengar till han för isf gör man bara det avdraget då.
Men näe, lite smart diplomati så ens 100 euro kommer tillbaka och sedan upplysa om att man inte litar på personen ifråga och de får behålla depositionen som sista hyra. Inte Dios fel att den redan är spenderad av uthyraren som nu tycker det är jobbigt att ligga ute med extra pengar.
Mjo förstår hur du tänker där men om man redan frågat flera gånger om pengarna och det har gått flera månader och man dessutom lämnat landet så måste man ju nästan förstå att han aldrig hade tänkt betala tillbaka pengarna.
skyffelmördarn
2022-10-10, 10:10
Fick du behålla knäskålarna eller hur går det?
Diomedea exulans
2022-10-10, 10:16
Fick du behålla knäskålarna eller hur går det?
Jag har fått räkningen för augustis utility/el, och betalat. Jag ämnar betala dem som jag ska, fast dra ifrån mina 100 euro på sista. Jag har väl lite fint förklarat för honom att jag vill betala alla utilities/el och fixa mina 100 euro innan jag betalar sista hyran.
Palla bry.. vill folk spela skumma spel blir det quit i consollen dirr
Agitator
2022-10-11, 10:51
Hoppas du inte betalar en sista hyra så länge han håller i depositionen. Se till att behålla 100 euro och sedan när sista hyran ska betalas så säger du bara att du inte kommer skicka den då han inte gjort rätt för sig angående dina 100 euro och du inte litar på att du kommer få tillbaka depositionen, så den får han behålla som sista hyran.
Du ska såklart göra rätt för dig, dvs betala allt du är skyldig minus depositionen och 100 €.
Därefter säger du att ni är kvitt. Enkelt, korrekt och ärligt.
Diomedea exulans
2022-10-24, 12:33
Great success! De 100 eurona blev avdragna från sista utility billen och han gick med på att låta depositionen betala hyran. Tror han mjuknade lite när han märkte att jag fortsatte betala mina utility bills fastän jag flyttat.
Deposition försvinner alltid i och med att den går till att renovera vad du förstört i lgh
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.