handdator

Visa fullständig version : Behöver utomstående perspektiv på kost + träning

Geoman123
2022-10-03, 20:49
Tjena!

Jag har under de senaste ~10 åren tränat och dietat fram och tillbaka och har varit allt från hyfsat stark och stor till riktigt krispig. Efter en deff som spårade ur till en regelrätt ätstörning har jag dock under de senaste två åren kämpat som fan med att komma till rätta med både kost och träning.

Jag har de senaste två åren i princip jojo-bantat, som en konsekvens av enorma hetsätningsepisoder (tänk ~15-20k kalorier på en dag). Till saken hör att mina perioder av kalorirestriktion absolut inte är några extremer, utan standard deff på -500 kalorier typ.

Nu har jag dock bestämt mig för att commita till iallafall två månader på kaloribalans för att försöka återställa någon form av normalitet i mitt ätande och min träning, detta efter att jag insåg att jag nog under de senaste två åren inte haft en period längre än 3-4 veckor på eller över kaloribalans.

Problemet här är att jag inte har en susning om vad som utgör kaloribalans för mig, dels pga hetsätningsattackerna och dels pga att jag försöker undvika att väga mig då det är lite av en trigger för ätstörda tankar.

Jag förstår givetvis att det är helt omöjligt att ge en exakt bedömning såhär, men tänkte iallafall kolla om någon här skulle kunna/vilja göra en rimlighetsbedömning på följande energiintag och träningsdos.

Man, 31 år, ~80kg
Kontorsjobb, 10-12k steg om dagen
6 dagars PPL enl. följande ->https://imgur.com/w2inlX4

(ovanstående träningssplit är det jag kör för nuvarande, ska nämnas att knäböjen är på väldigt låg intensitet då jag håller på att rehabilitera en ryggskada)

Springer även 5km 2-3 gånger i veckan.

Tänker mig att jag ska dra i mig 2750 kalorier om dagen med +200 kalorier de dagarna jag springer. Har även en långsiktig ambition om att äta ute en gång i veckan med min fru, då detta är något som tyvärr varit svårt för mig att hantera tidigare och är något jag både har dåligt samvete och skäms över. Mitt mål här är egentligen bara att försöka hitta tillbaka till ett sunt förhållningssätt till mat/träning då träningen genuint är något som ger mig stor lycka här i livet, samt att försöka värna om min mentala hälsa.

Vad tror vi om detta, låter det rimligt?

(Som en sidenote: Har sökt hjälp för ätstörningar via alla medel tillgängliga för mig, men blev nekad genom primärvården då jag tydligen inte är varken tillräckligt smal eller fet för att få ta del av deras dyrbara tid :) )

1x0
2022-10-03, 21:03
(Som en sidenote: Har sökt hjälp för ätstörningar via alla medel tillgängliga för mig, men blev nekad genom primärvården då jag tydligen inte är varken tillräckligt smal eller fet för att få ta del av deras dyrbara tid :) )

Herregud.

Har liknande erfarenhet. Fick träffa en gammal tant som visade bild på tallriksmodellen från 1975 och bad mig äta efter den. Sen tackhej inget återbesök.

Geoman123
2022-10-03, 21:08
Herregud.

Har liknande erfarenhet. Fick träffa en gammal tant som visade bild på tallriksmodellen från 1975 och bad mig äta efter den. Sen tackhej inget återbesök.

När jag hade problem åt andra hållet (dvs. anorexia) fick jag snacka med en tant på mandokliniken som frågade hur mycket jag åt i dagsläget. När jag svarade omkring 3000 kalorier svarade hon "Herregud, ja vi har ingen här som äter så mycket på sin plan". Perfekt för mig att höra i det läget.

Snobbe
2022-10-03, 21:41
Det låter ju inte direkt orimligt med kalorimängden du pratar om. Men finns det någon anledning till att du känner att du måste mäta överhuvudtaget?

Du kan inte bara försöka satsa på att äta nyttigt hålla dig till dom mål du vill äta eller spårar det ur åt något håll isf?

Flem
2022-10-03, 22:16
Uteslut framförallt sädesslag och uteslut därefter stora mängder kolhydrater så blir det betydligt svårare eller kanske till och med omöjligt med sådan hetsätning du beskriver.

Lyftarjohhny
2022-10-03, 22:19
Det låter ju inte direkt orimligt med kalorimängden du pratar om. Men finns det någon anledning till att du känner att du måste mäta överhuvudtaget?

Du kan inte bara försöka satsa på att äta nyttigt hålla dig till dom mål du vill äta eller spårar det ur åt något håll isf?

Ja, tyvärr har svängningarna i mitt ätbeteende mer eller mindre helt slagit ut allt som heter hunger och mättnadskänslor. Det finns också en viktig mental komponent i det hela. Dels att veta att jag får i mig det jag behöver på en ungefär för att min ätstörda halva ska rationalisera en refeed som sen blir ett bullimikalas, och dels för att jag på så vis kan kosten på ”autopilot” och undvika att spela nojjan i händerna. (Annars är det oundvikligt att de kommer uppstå situationer där jag typ nojjar över att ha överätit vid frukost och sen undermedvetet eller inte försöker kompensera nästa måltid etcetc.)

Jag hoppas absolut fortfarande slippa räkna och väga skit i resten av mitt liv, men innan jag når dit behöver jag dels forcera fram en struktur som innebär en lagom och regelbunden kosthållning (som förhoppningsvis i sin tur leder till en förbättring av aptitsignalering)

Lyftarjohhny
2022-10-03, 22:20
Uteslut framförallt sädesslag och uteslut därefter stora mängder kolhydrater så blir det betydligt svårare eller kanske till och med omöjligt med sådan hetsätning du beskriver.

Har testat keto, men det är tyvärr ingenting för mig.

Beemel
2022-10-04, 06:47
standard deff på -500 kalorier

...

Problemet här är att jag inte har en susning om vad som utgör kaloribalans för mig

Får inte dessa två meningar att gå ihop.

Geoman123
2022-10-04, 08:58
Får inte dessa två meningar att gå ihop.

Bra poäng haha. Har alltså gissat mig till vad jag uppfattat som "borde" utgöra omkring 500 kaloriers underskott och sedan kört på det. (I mitt fall alltså omkring 2200 kalorier, då min best guess är att mitt TDEE bör ligga omkring 2700 någonstans).

Har som sagt inte lyckats validera detta med någon form av data, hence frågeställningen :)