Visa fullständig version : Har ni lyckats lista ut vad som fungerar för er?
skyffelmördarn
2022-10-03, 18:15
Genom åren har man ju hört om många olika sätt att träna på, men framför allt också att alla sätt faktiskt verkar fungerar bara för olika personer. HIT/Heavy duty Mike Mentzer/Yates typ av lågvolyms träning, Arnolds 6 dagar i veckan högvolym och allt där emellan. Olympier inom byggning har ju genom åren haft väldigt olika splits och synsätt på träning, men producerat de största fysikerna.
Har ni hittat ert sätt? Hur lång tid tog det? Har ni behövt anpassat er genom åren eller tränat i princip samma?
Jag började träna mycket mindre för ett par år sedan för att jag var "less" på gymmet, planen var väl att hålla någon sorts balans och varken öka eller minska men märkte till min förvåning att jag började växa och det här efter att ha tränat i 10+ år.
Ibland känns det som att jag har listat ut det för att sedan slänga ut det genom fönstret.
skyffelmördarn
2022-10-03, 18:58
Ibland känns det som att jag har listat ut det för att sedan slänga ut det genom fönstret.
Det är ju också en viktig poäng, ibland är det optimala något pisstråkigt som man absolut inte vill hålla på med.
Slartibartfast
2022-10-03, 18:59
Efter 22+ år på gymmet kan jag säga att jag inte har en jävla aning.
skyffelmördarn
2022-10-03, 19:01
Har du försökt prova olika saker i flera år i taget och inte kommit fram till något?
Najs att inte ha en jävla aning och alltid ha varit snyggast på kolo.
ChuckTesta
2022-10-03, 21:03
Jag har listat ut att det som funkar för mig är att gå till gymmet kontinuerligt under en väldigt lång period.
Ja.
Ha en plan. Följ planen. Träna hårt som fan de set jag gör. Ät mycket bra.
Skitjobbigt i längden.
skyffelmördarn
2022-10-03, 21:52
Jag har listat ut att det som funkar för mig är att gå till gymmet kontinuerligt under en väldigt lång period.
Absolut, jag tränade själv som sagt med en Gunde Svan mentalitet i 8 år (Gick till gymmet med brutet ben om så krävdes, missade aldrig ett pass o.s.v) och fick givetvis resultat, men när jag sa "Åt helvete med det här" och började träna mindre/brydde mig mindre om träningen så fick jag ännu bättre resultat.
Jag har alltid trott att det inte går att träna fel så länge man bara gör det över en väldigt lång tid och det stämmer säkert för en bred majoritet men det här med olika sätt att träna på verkar ju faktiskt vara en grej.
Ja, ungefär men det förändras med tiden.
Uncle Joe
2022-10-04, 05:30
Har kommit fram till att (ja jag tjatar om det) lågvolym fungerar bäst för mig. Antal set per vecka blir 3-10 per muskelgrupp. Över och underkropp split, 4 pass.
Ca 50% av volymen till 0 rir. Påminner inte ens om Mentzer konceptet egentligen för jag kör aldrig negativa reps eller så.
Vet inte om det har med åldern (50) att göra eller om jag borde ha tränat lågvolym hela livet men idag hade jag inte pallat t ex 12 set för bröst / pass som jag gjorde när jag var t ex 20.
En stor bidragande faktor är att Kolo och youtube har lärt mig en hel del om bra teknik och genom detta träffa målmuskeln bättre. Kanske därför jag klarar mig med mindre volym än förr.
Tränat över 30 år, vet vad som funkar hyfsat bra men eftersom utvecklingen sedan många år är seg eller obefintlig provar jag hela tiden nya saker för att se om det ger något. Men tittar jag tillbaka så är det låg volym, men varje set med maximal ansträngning och fokus, som har tagit mig vidare och att hela tiden på något sätt få progression. Utebliven progression = ej återhämtad, dra ner antalet set, vila fler dagar eller minska/ta bort intensitetshöjande metoder. Sedan att inte träna för ofta utan verkligen våga vila mycket.
Nu på senare år spelar det dock mindre roll vad jag gör, har provat det mesta men resultatet är ändå +-0, jag håller det jag har i bästa fall, i sämsta fall går jag tillbaka lite. Det som verkar funka lite bättre nu vid 50 år, är att höja frekvensen lite och köra med lite lättare vikter och mer reps men istället oftare. Går sönder direkt om jag försöker pressa på som i yngre år.
Långt hårt arbete för att sedan göra en bra toppning tex Russian Squat Routine har fungerat bra för mig när det gäller styrka. När det gäller mer tekniska övningar som chins med mer har andra saker fungerat bättre som assisterande övningar.
Hypertrofi däremot vet jag inte. Jag har aldrig vuxit särskilt snabbt åt något håll. Jag skadar mig när jag går för hårt och egolyfter, vilket jag minns ibland. Eller blir påmind om åtminstone.
Långt hårt arbete för att sedan göra en bra toppning tex Russian Squat Routine har fungerat bra för mig när det gäller styrka. När det gäller mer tekniska övningar som chins med mer har andra saker fungerat bättre som assisterande övningar.
Hypertrofi däremot vet jag inte. Jag har aldrig vuxit särskilt snabbt åt något håll. Jag skadar mig när jag går för hårt och egolyfter, vilket jag minns ibland. Eller blir påmind om åtminstone.
Definiera "långt hårt arbete" innan din toppning? Du menar grundträning förstår jag. Men hur? Tidsspann, frekvens, volym, hur många olika övningsvarianter på lyften, hur många deloads eller ens någon innan toppning?
Vilka assisterande övningar har lett till chins-ökningar för dig? Hur gör du dina chins, vad för greppbredd och pronerat, supinerat eller neutralt (gissar pronerat för det är svenska definitionen av chins haha).
MackeJuve
2022-10-04, 12:20
Det är en intressant fråga då jag inser att jag under åren då styrketräning var mitt primära fokus(2016-2017) inte lyckades lista ut det :D Jag blev ju starkare och utvecklades men i själva verket kom jag nog aldrig fram till "aha, det är så HÄR jag ska göra!". Jag var bara viktkåt och körde på, hade ganska dåligt tålamod, åtminstone jämfört med folk här på forumet.
Jag följde ju vissa kortare program emellanåt(Smolov JR, RSR) med framgång men att det gick hyfsat kan lika väl enbart ha att göra med att jag ö.h.t. hade en plan för omväxlingens skull :D
TotteShaped4Life
2022-10-04, 13:00
Det mesta har funkat för min del. Körde de första åren lågvolym ala MAX-OT som fungerade oerhört bra. Sannolikt kanske inte optimalt, men jag har haft tur med genetiken och det har inte spelat något större roll vilket typ av träningsprotokoll jag adapterat. Just nu kör ett slags minimalistiskt helkroppspass, 2 övningar och 2 set per muskelgrupp 3gg/veckan. Ca 3 timmar total tid i veckan på styrketräningen. Körde så under 1 år, 2017 där jag iof lade in progression med att jag ökade vikter över tid. Nu lallar jag mest runt för underhållning.
Definiera "långt hårt arbete" innan din toppning? Du menar grundträning förstår jag. Men hur? Tidsspann, frekvens, volym, hur många olika övningsvarianter på lyften, hur många deloads eller ens någon innan toppning?
Vilka assisterande övningar har lett till chins-ökningar för dig? Hur gör du dina chins, vad för greppbredd och pronerat, supinerat eller neutralt (gissar pronerat för det är svenska definitionen av chins haha).
Det är hyfsat godtyckligt. Men ja, någon typ av grundträning ett par månader. Nöter på med långsam progression, högre reps än vid toppning så typ 5-15. Har även laborerat med att lyfta ettor någon dag för viktvanan och det har jag åtminstone känt varit bra för mig. Inga deloads förutom de som kommer vid toppningen. Varianterna är med stopp på bröstet och olika greppbredd. Ovan är det bänk jag tänkt på i synnerhet.
En period när jag tränade mycket armar(stångcurls) och mage gav det mig en skjuts vad gäller chins. Även viktade en gång i veckan har fungerat bra. Det kommer jag att göra nu, så satsar jag på bra chinsform mot sommaren då jag ska bygga utegym. Yes, pronerat. Räckhäv eller vad man vill kalla det. Jag gör mina chins från helt utsträckta armar till hakan över stången. Muscle ups gör jag såklart på helt annat sätt. Jag håller väl lite drygt axelbrett. Där jag känner mig starkast helt enkelt.
Sen angående hypertrofi så känner jag att jag listat ut för egen del hur jag tränar mage bäst. Två högst tre övningar per gång ett par gånger i veckan brukar räcka. Med kontakt, med vikt.
Det mesta har funkat för min del.
Det här tror jag stämmer för de flesta, tränar du regelbundet, hårt och målmedvetet spelar det i längden ingen roll hur du tränar (inom rimliga gränser). Du kommer nå ungefär lika långt i slutändan hur du än gör. Får du usla resultat av träningsmetod x kommer du inte få fantastiska av metod y heller eller tvärtom får du bra av x kommer nog y funka bra också.
en lugn fin progressrutin
Armed Dingo
2022-10-04, 17:42
Jag har en lång lista på hur man inte ska göra iallafall. Om en månad eller två kan jag uttala mig om jag vet hur man ska.
Uncle Joe
2022-10-04, 18:40
Det här tror jag stämmer för de flesta, tränar du regelbundet, hårt och målmedvetet spelar det i längden ingen roll hur du tränar (inom rimliga gränser). Du kommer nå ungefär lika långt i slutändan hur du än gör. Får du usla resultat av träningsmetod x kommer du inte få fantastiska av metod y heller eller tvärtom får du bra av x kommer nog y funka bra också.
Njae. Slänger du upp vikterna ochfuskar på andra vis, dvs kör allmänt kass teknik, kör för intensivt och tungt, vilar för lite osv tror jag att resultaten inte blir lika bra i längden.
Bjorneman
2022-10-04, 19:07
Ja, efter mina personliga mål i alla fall. Tog väl en 15 år.
Mitt bästa, avsett styrka, var när jag körde ett bänkpress-program, bänk 3 gånger i veckan.
Men det var fett jobbigt och nu kör jag mer allround á la CrossFit.
Hög frekvens och volym så nära bristningsgränsen det går funkar bäst resultatmässigt för mig. Det är tyvärr mer än jag pallar mentalt men försöker köra så hårt det går iaf
Jag tror det i alla fall, jag är rätt nöjd med min fysik. Nu går jag till gymmet bara för att det är bra för kroppen och för pumpen.
Jag tror det i alla fall, jag är rätt nöjd med min fysik. Nu går jag till gymmet bara för att det är bra för kroppen och för pumpen.
Fan vad skönt, oavsett resultat och fysik har jag aldrig varit ens lite nöjd. *gah!*
skyffelmördarn
2022-10-07, 16:52
Fan vad skönt, oavsett resultat och fysik har jag aldrig varit ens lite nöjd. *gah!*
Jag ser ut nu som jag hoppades på att jag skulle gjort för 10 år sedan så om 20 år kanske man har en vettig fysik.
haha förstår vad du menar, men efter att ha tränat nästan halva livet och knappt gjort något skillnad så är det bara att acceptera läget.
Jag håller mig till gym där det endast finns nybörjare så att jag mer eller mindre alltid är bland de största och starkasta när jag är på gymmet haha
Anders The Peak
2022-10-07, 19:48
haha förstår vad du menar, men efter att ha tränat nästan halva livet och knappt gjort något skillnad så är det bara att acceptera läget.
Jag håller mig till gym där det endast finns nybörjare så att jag mer eller mindre alltid är bland de största och starkasta när jag är på gymmet haha
Personligen varvar jag mina pass på lite olika gym och på en del gym är det väldigt duktiga personer som tränar. Det ger perspektiv på fysiken och referensramar som gör att jag alltid kan bli lite bättre. Om jag vore kvar på en klubb eller gym där jag skulle vara störst och starkast finns det inte många chanser att tro att utvecklingen går framåt.
Jag sporrar de som inte är så längt komna på gymmet som svensson tränar på och på gymmet där jag har personer som är duktiga ger mig motivation.
Vad som fungerar är att inte fastna i samma träningsmönster utan variera träningen. Men känslan av att setet var bra och hade bra intensitet det lär man sig till de egna förutsättningarna.
Rikard Jansson
2022-10-07, 20:23
För storlek: 8-12 reps strikt, typ 1 RIR, 90-120 sek vila, 16-20 set per pass, typ 4 split ben, bröst, axlar, rygg Träna cardio genom att gå med viktväst, ät så mycket protein det bara går.
För styrka: forma träningsveckan och hela livet runt att prestera optimalt i aktuell övning en gång i veckan eller var fjärde dag, lägg upp all övrig träning för att optimera detta pass. Sov så mycket det bara går. Hinka mycket pwo och ha bra träningskamrater, allt för att passen ska bli så bra som möjligt.
Det som funkade bäst för mig även om man inte kom till någon direkt nivå var det att köra hårt när man väl körde med en tanke vid varje pass och bra med återhämtning mellan passen.
skyffelmördarn
2022-10-08, 09:04
Tycker det är lite intressant faktiskt hur många här inne som inte verkar ha koll på hur ni ska träna för att få bra resultat, då får man ju anta eftersom att vi är många rävar här inne att ni har 10+ år av träning i ryggen.
Experimenterar ni inget mer er träning? Aldrig provat tagit ett halvår/år på att köra högreps, följt av ett halvår/år av lågreps?
Tycker det är lite intressant faktiskt hur många här inne som inte verkar ha koll på hur ni ska träna för att få bra resultat, då får man ju anta eftersom att vi är många rävar här inne att ni har 10+ år av träning i ryggen.
Experimenterar ni inget mer er träning? Aldrig provat tagit ett halvår/år på att köra högreps, följt av ett halvår/år av lågreps?
Jo. Men som Totte säger så verkar just det inte spela så där jättestor roll. Det är också svårt att mäta på ett bra sätt då man troligen får bäst resultat om man mår bra och är motiverad samt tränar på ett sätt man gillar.
Stor skillnad hur man äter också.
Själv har jag lagt upp mitt sätt att träna utefter hur livet i övrigt ser ut och inte tvärtom. Oavsett får man kompromissa med något.
Slartibartfast
2022-10-09, 09:46
Styrketräning bygger muskler. Det är typ det jag kommit fram till.
Om jag kunde få ytterligare resultat av att träna mera eller mindre eller hårdare eller lättare har jag ingen aning om. Det finns inget i min träning eller resultat som indikerar åt någondera hållet.
Jag tror också att finlir med träningsvariabler utgör en väldigt marginell skillnad. Om du inte får resultat av ett väldigt standard träningsprogram så kommer du inte heller att få betydande skillnader av att nåt annat program heller.
Diomedea exulans
2022-10-09, 10:45
Ja, jag har kommit fram till att jag behöver doping. Dock har jag inte dopat mig.
skyffelmördarn
2022-10-09, 11:31
Styrketräning bygger muskler. Det är typ det jag kommit fram till.
Om jag kunde få ytterligare resultat av att träna mera eller mindre eller hårdare eller lättare har jag ingen aning om. Det finns inget i min träning eller resultat som indikerar åt någondera hållet.
Jag tror också att finlir med träningsvariabler utgör en väldigt marginell skillnad. Om du inte får resultat av ett väldigt standard träningsprogram så kommer du inte heller att få betydande skillnader av att nåt annat program heller.
Har du i perioder om säg 6/12 månader provat följt av 6/12 månader lågreps och utvärderat? Känns som att det är väldigt få här inne som faktiskt experimenterar och provar saker.
Jag har börjat experimentera mycket på äldre dar och ångrar att jag inte gjorde det tidigare, men det är ju just för att det finns en mentalitet speciellt här inne om att det bara är att "Träna på".
skyffelmördarn
2022-10-09, 11:36
Ja, jag har kommit fram till att jag behöver doping. Dock har jag inte dopat mig.
En rolig idé jag har funderat över är att anordna ett sorts "muskel läger" där vi klenisar åker till ett land där det är helt lagligt med doping och sen tränar vi och bor där tillsammans i någon månad. Allt under översikt av läkare, personal o.s.v.
Styrkeökningarna lär ju sitta i även när vi kommer hem igen.
Skyffelmördarn du får alltså märkbar skillnad på resultaten med ditt experimenterande? Själv har jag ledsnat på värdelösa resultat efter många år träning och börjat hög reps och slutat bry mig om vikten på stången. Vet inte ännu om jag svarar bättre men känslan är bra, det är roligare nu.
Diomedea exulans
2022-10-09, 12:56
En rolig idé jag har funderat över är att anordna ett sorts "muskel läger" där vi klenisar åker till ett land där det är helt lagligt med doping och sen tränar vi och bor där tillsammans i någon månad. Allt under översikt av läkare, personal o.s.v.
Styrkeökningarna lär ju sitta i även när vi kommer hem igen.
Åka till Dubai en månad, med andra ord.i
skyffelmördarn
2022-10-09, 14:22
Åka till Dubai en månad, med andra ord.i
BroCamp 2025!
Armed Dingo
2022-10-09, 14:37
Jag har experimenterat lite grann. Jag har däremot aldrig provat att undvika RPE 9 eller 10 i mitt "toppset" och RPE 8/9 i övriga arbetsset i övningen.
Men nu gör jag det äntligen. Senaste 2 veckorna har varit de piggaste jag kan minnas.
Jag ska prova ett max pass nästa vecka som det ser ut nu. Måste kolla om jag ökat på det här sättet.
Om jag inte ökat så kommer jag lägga till ett till set i mina rpe7 pass och hoppas det räcker. Inte en chans att jag går tillbaks till att köra rpe9 eller 10 varje pass.
skyffelmördarn
2022-10-09, 14:48
Jag har experimenterat lite grann. Jag har däremot aldrig provat att undvika RPE 9 eller 10 i mitt "toppset" och RPE 8/9 i övriga arbetsset i övningen.
Men nu gör jag det äntligen. Senaste 2 veckorna har varit de piggaste jag kan minnas.
Jag ska prova ett max pass nästa vecka som det ser ut nu. Måste kolla om jag ökat på det här sättet.
Om jag inte ökat så kommer jag lägga till ett till set i mina rpe7 pass och hoppas det räcker. Inte en chans att jag går tillbaks till att köra rpe9 eller 10 varje pass.
Skönt att du vågat "prova något nytt" och att det ger resultat
Armed Dingo
2022-10-09, 15:08
Skönt att du vågat "prova något nytt" och att det ger resultat
Det är dios och ceejays förtjänst.
En av nackdelarna med att vara trött är att man vänjer sig. Glömmer bort hur det känns att vara normal.
Armed Dingo
2022-10-09, 15:35
Om det visar sig att jag kan öka såhär så ger det en del förklaringar i min historik.
Jag har alltid legat relativt före i bänk vs böj och mark. Det finns mig veterligen ingen fysiologisk förklaring till det. En gång i tiden började det kanske med att övningen du minst vill faila i är bänk. Så jag höll mig hypotetiskt ifrån fail mer än jag gjorde i böj och mark. Vilket ledde till att jag orkade samma eller mer i nästa pass utan att känna mig lika sliten.
Detta gjorde att jag aldrig prioriterade bänk heller utan där jag var svagast, mark. Böj var också sekundär till mark och där ökade jag också, inte lika bra som i bänk men ändå bättre än mark.
Vips var jag 23 år och kunde bänka 140 utan brygga och med helt djup osv. Som hobbyist och tränade PPL 3 gånger i veckan tyckte jag det var skitcoolt, det gör jag fortfarande.
Jag började köra en singel på 140 varje bröstpass istället för ett annat set med fler reps. Plötsligt gick det segare och 140 blev tyngre och tyngre. Till slut var jag för rädd för att köra den så jag sänkte mig till 130. Och med vetskapen att jag en gång kunnat ta 140 så var det inte tal om att bänk inte var prio. Jag hade ju tappat ffs. Nu var det max hela tiden, "för att komma tillbaks".
Nu är det 9 år sen och jag har inte tagit 140 sen dess.
Det är samma historia med böjen fast med annan vikt.
Däremot har jag lyckats öka marken sedan jag var 23. Och det har gått som bäst när jag brytt mig som minst om den.
Så jag tror nog jag är nåt på spåren här. Det var på tiden.
Jag gick kanske till rpe 7.5-8 en gång senaste 4-5 veckorna i bänk. Jag gjorde 180 typ rpe 8 igår och mitt pers är 190. Tror jag hade mer än 190 om jag prövat. Annars har majoriteten av mina set legat på rpe 6-6.5.
skyffelmördarn
2022-10-09, 19:15
Skyffelmördarn du får alltså märkbar skillnad på resultaten med ditt experimenterande?
Absolut, jag började göra en variant av latsdrag på ett sätt jag aldrig gjort tidigare och jag fick kännbart ökad muskelmassa typ precis bakom armhålan på ett ställe jag aldrig haft den typen av muskelmassa på, och det med betydligt mindre vikt.
Jag vet att jag låter som en komplett idiot, men jag har verkligen varit en person som tror att det inte spelar någon större roll vad man gör eller hur man gör det så länge man gör det tungt, hårt och länge nog. Precis samma med kosten, det spelar inte så stor roll vad man äter så länge man ligger på kalori plus/minus och äter mycket protein, men oj vilken skillnad det är på att fippla med makros.
trädgårdsmöbel
2022-10-09, 19:45
Bara små bitar av information som jag testat mig fram till. Saker i stil med "Bänkpress passar bättre om jag lägger den senare i passet än som första övning" (För att bänkpress först gör mig svagare i en annan pressövning för överkroppen än vad jag blir i bänkpress av att köra den efter en annan pressövning för överkroppen)
Några exempel till: Mark ELLER böj. Kör jag bägge ordentligt för att öka så blir det för mycket för mig redan efter ett par veckor.
Högreps ger också ledsmärtor som väldigt låga reps (lite annorlunda sensation, men smärtor). Så 5-15 reps och bara enstaka set högreps eller jättetungt är ok.
Skall jag öka och inte bara stå och stampa så är det 5 eller fler pass på gymmet i veckan som gäller och jag behöver träna lite mer, längre och hårdare än jag är bekväm att göra och jag kommer då känna mig övertränad i perioder och ha ledsmärtor. No pain no gain stämmer bokstavligt.
Uncle Joe
2022-10-09, 20:19
Jag modiferar lite här och där ...ständigt. T ex upptäckte jag rätt nyligen att jag inte bör köra rygg före bröst för då orkar jag inte köra bröst ordentligt efteråt.
Absolut, jag började göra en variant av latsdrag på ett sätt jag aldrig gjort tidigare och jag fick kännbart ökad muskelmassa typ precis bakom armhålan på ett ställe jag aldrig haft den typen av muskelmassa på, och det med betydligt mindre vikt.
Jag vet att jag låter som en komplett idiot, men jag har verkligen varit en person som tror att det inte spelar någon större roll vad man gör eller hur man gör det så länge man gör det tungt, hårt och länge nog. Precis samma med kosten, det spelar inte så stor roll vad man äter så länge man ligger på kalori plus/minus och äter mycket protein, men oj vilken skillnad det är på att fippla med makros.
Spännande. jag tror många är fastlåsta i sitt styrkelyft tänkande. De blir starka men ingen imponerande muskelmassa i förhållande till styrkan, spekulerar nu bara dock. Muskler växer långsamt och man får nog pröva något nytt en längre tid för att ens kunna utvärdera det.
Jag har själv varit rigid i mitt tänkande och varit besatt av klassisk 5x5 träning som att det skulle vara svaret på allt. Jag har i perioder varierat med mer klassisk byggar träning men snabbt gått tillbaka när det har känts som att jag stått still eller till och med tappat i övningar, även om det förmodligen bara är nerv anpassningar för tyngre lyft, Nojan som tar över...
Typ teres major?
Anders The Peak
2022-10-10, 20:21
Min erfarenhet är den motsatta för tunga vikter förstör muskelutvecklingen för flertalet. Du måste få målmusklerna att arbeta. - Sant att det behöver vara kroniskt dvs under lång tid. Men för tunga vikter förstör ofta muskelutvecklingen pga många skäl. Kosten är något man lär sig om man är klok och en massa protein belastar mer än promotar muskelmassa.
Min erfarenhet är den motsatta för tunga vikter förstör muskelutvecklingen för flertalet. Du måste få målmusklerna att arbeta. - Sant att det behöver vara kroniskt dvs under lång tid. Men för tunga vikter förstör ofta muskelutvecklingen pga många skäl. Kosten är något man lär sig om man är klok och en massa protein belastar mer än promotar muskelmassa.
Stämmer detta även för flerledsövningar att för tung träning kan förstöra muskelutvecklingen? Intresserad hur du tänker kring det. Jag förstår i isoleringsövningar att det är mycket viktigt att träffa målmuskeln men om flera muskler tränas samtidigt?
Anders The Peak
2022-10-11, 19:12
Stämmer detta även för flerledsövningar att för tung träning kan förstöra muskelutvecklingen? Intresserad hur du tänker kring det. Jag förstår i isoleringsövningar att det är mycket viktigt att träffa målmuskeln men om flera muskler tränas samtidigt?
Det är klart att knäböj, rätt utförd bygger mycket ben, men kan lika gärna bygga upp en stor rumpa eller ge ett diskbrock felaktigt belastat och utförd. Men visst är tung träning viktigt men den får inte vara så tung och voluminös att kroppen inte klarar av att återhämta sig mellan passen.
Avvägningen kan vara svår för många som inte tränar med tex SL elit som verkligen ser till att de inte sliter ut kroppen i förtid och ger kroppen återhämtning för att kunna utvecklas vidare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.