Visa fullständig version : Magkänsla över pandemin.
Magnetbiffen
2022-09-22, 06:25
Tja! Jag undrar vad har ni för magkänsla/intuition över hela pandemin nu när det känns som att det börjar rinna ur sanden.
Det finns inga rätt eller fel svar, jag är bara nyfiken på vad folket själva anser.
Mvh!
Jag är normat sett ingen konspirationsteoretiker, men när det kommer till denna pandemin så är det så mycket som gör det svårt att inte vara det.
PS, jag tror inte att pandemin var planerad, men det har hänt mycket shady skit under den.
Magnetbiffen
2022-09-22, 08:00
Jag är normat sett ingen konspirationsteoretiker, men när det kommer till denna pandemin så är det så mycket som gör det svårt att inte vara det.
PS, jag tror inte att pandemin var planerad, men under dess gång så har politiker, medier osv utan tvekan köpts.
Intressant, tror inte du är ensam om att känna så vad jag kan se runt om internet. Är det något specifikt som får dig att känna/tänka så?
trädgårdsmöbel
2022-09-22, 09:38
Pandemin tycker jag exponerade tydligt hur auktoritär den moderna västvärldsvänstern vill vara, både dess stödjare och dess regeringar, men även dess dubbelmoral.
Kanada, Australien och vissa delstater i USA (kalifornien) som värsta exempel.
Intressant, tror inte du är ensam om att känna så vad jag kan se runt om internet. Är det något specifikt som får dig att känna/tänka så?
Inflationen vi har nu beror till största delen på att man tryckte stora summor pengar under den sk corona pandemin för att "rädda" företag.
Den breda massan tror dock inflationen beror på Putin.
Langster
2022-09-22, 10:35
Jag tror det var en konspiration av löntagare som vill jobba hemifrån. Och vi lyckades!
Diomedea exulans
2022-09-22, 11:02
Min magkänsla 2020 var att pandemin skulle hålla sig till en del av Kina, jag sa till en klasskompis att han var knäpp när han trodde att den skulle få vår skola att stängas inom en månad. Inom en månad var vår skola stängd.
Sensmoral: Min magkänsla ain't worth Jack shit.
King Grub
2022-09-22, 11:24
Rinna ur sanden är väl tveksamt. Vänta några veckor. I Tyskland inför man snart Maskenpflicht igen. https://www.dw.com/en/covid-germany-cant-rule-out-epidemic-conditions-this-winter/a-62948659
Langster
2022-09-22, 11:49
Inflationen vi har nu beror till största delen på att man tryckte stora summor pengar under den sk corona pandemin för att "rädda" företag.
Det tror jag inte den breda massan tror, däremot vet den breda massan att prishöjningar på t.ex energi och livsmedel till stor del beror på Putin.
Prishöjning och inflation är inte riktigt samma sak, men om man vill peka på andra människor som den "breda massan" och tro att man själv sitter med någon slags esoterisk kunskap, så kan det vara svårt att hålla isär begreppen.
StarkaUlf
2022-09-22, 12:11
I Tyskland inför man snart Maskenpflicht igen. ]
Vafan, dom måste ju nyss ha tagit bort det. När jag var där i slutet av juni så var det fortfarande krav på mask på tåg, buss osv.
trädgårdsmöbel
2022-09-22, 12:19
Haha i Tyskland skall de alltså tvinga sin befolkning att bära mask, men man får inte duscha.
ChuckTesta
2022-09-22, 12:51
Pandemin var inte planerad, vaccinen var värdelösa och endast för att tjäna pengar, "eliten" tog till vara på pandemin för att påbörja begränsning av folks frihet i utbyte mot "säkerhet" osv, början på slutet alltså.
Magnetbiffen
2022-09-22, 13:08
Intressanta svar alla kommer med, kul att höra folks tankar och idéer.
Att tillägga : tror ni att det någonsin kommer komma fram den objektiva sanningen om allt som rör perioden 2020-2022 (hittills) alltså pandemin, vaccin och allt det innebär.
Vad jag menar är inte din sanning eller någon annan som väntar på att kunna säga ” yes! Jag hade rätt! Oavsett vad man tycker, utan en mer svart på vitt objektiv sanning.
trädgårdsmöbel
2022-09-22, 13:16
Att tillägga : tror ni att det någonsin kommer komma fram den objektiva sanningen om allt som rör perioden 2020-2022 (hittills) alltså pandemin, vaccin och allt det innebär.
Vad jag menar är inte din sanning eller någon annan som väntar på att kunna säga ” yes! Jag hade rätt! Oavsett vad man tycker, utan en mer svart på vitt objektiv sanning.
Ja, fast kanske år 2090 eller så. När det är historia. Så kanske de yngsta av oss, om de lever exceptionellt länge kan få en sanning om det. Beroende på samhällsutveckling givetvis.
Langster
2022-09-22, 13:17
Vad är det du tror inte har kommit fram angående pandemin? Eller vaccinen?
Det enda som i dagsläget möjligtvis kan ha mörklagts är att viruset kom från något kinesiskt lab.
Langster
2022-09-22, 13:19
Haha i Tyskland skall de alltså tvinga sin befolkning att bära mask, men man får inte duscha.
Annat var det på 40-talet då tvingade de folk att duscha! Det märks att det inte är samma gamla goa land längre…
ChuckTesta
2022-09-22, 13:40
Det enda som i dagsläget möjligtvis kan ha mörklagts är att viruset kom från något kinesiskt lab.
Allt möjligt, medias indoktrinering, vaccinen, virusets ursprung. Varför är vissa av dom här dokumenten classified till 2080 eller vad det nu är t ex? :laugh:
Magnetbiffen
2022-09-22, 13:53
Det jag tänker på som får mig att ställa en sån fråga är just att det är så skilda åsikter om vad som försiggår, gällande allt. Hade allt fakta/forskning som kommer ut var en och samma och framförallt sann, ser jag inte att det skulle bli så många olika läger gällande vad som är sant.
Jag menar att läkemedelsföretagen och regeringar och myndigheter i all tid har pratar sanning om allting de någonsin sagt till folket är ju självklart för oss alla, det går ju enkelt att läsa i historian för den som vill. (Ironi)
Sen vad jag tror eller inte tror spelar inte så stor roll, jag vill veta vad ni tror! Mvh
TranceII
2022-09-22, 14:13
Min fundering är mest hur jobbig en sådan stor förändring var för många. Dels sådana som verkligen fick panik över det potentiella hotet men också alla som hanterade förändringen genom att fastna i konspirationer.
Det är enkelt att vilja söka förklaringar när världen blir otrygg och konspirationer ger många enkla sådana. Speciellt när de som bestämmer famlar lite och det är lite scary att de inte vet vad som händer. Det är tryggare att tro att folk har koll; även om det skulle innebära att de är onda.
TranceII
2022-09-22, 14:23
Varför tror du det? Om vi nu tror att den stora massan tittar på kommunist-tv (SVT med andra ord) så är det något som lagts fram hela tiden.
Sedan spelar självklart kriget i Ukraina och varubrister in mycket också.
Magnetbiffen
2022-09-22, 14:25
Min fundering är mest hur jobbig en sådan stor förändring var för många. Dels sådana som verkligen fick panik över det potentiella hotet men också alla som hanterade förändringen genom att fastna i konspirationer.
Det är enkelt att vilja söka förklaringar när världen blir otrygg och konspirationer ger många enkla sådana. Speciellt när de som bestämmer famlar lite och det är lite scary att de inte vet vad som händer. Det är tryggare att tro att folk har koll; även om det skulle innebära att de är onda.
Väldigt intressant syn du har, tror det kan ligga mycket poänger i det du säger.
Langster
2022-09-22, 14:32
Allt möjligt, medias indoktrinering, vaccinen, virusets ursprung. Varför är vissa av dom här dokumenten classified till 2080 eller vad det nu är t ex? :laugh:
Vissa av dom här dokumenten? Vad refererar du till då?
Är ju etablerat att fauci och NIH finansierat forsking om "gain of fuction" till ett labb i wuhan, men det är väl bara en slump.
trädgårdsmöbel
2022-09-22, 16:25
Finns ju tusen frågor som är obesvarade:
Ursprunget/ patient 0. Skapat i ett Labb? Om så medvetet utsläppt eller av misstag? Dåligt tillagad fladdermus för förtäring eller fladdermus använd som fleshlight? Varför har Kina aldrig ställts till svar för vad som är i essens ett massmord?
Varför tillät och stödde flertalet av västvärldens regeringar klimatdemonstrationer och BLM-demonstrationer men straffade med böter och förbjöd demonstrationer mot restriktioner?
Hur kunde en livshotande global pandemi ges flera månaders medial paus för att en påtänd rasifierad fick andningssvårigheter under ett polisingripande i USA?
Hur kunde politiker och högt uppsatta myndighetspersoner bryta mot sina egna restriktioner personligen och ändå åtnjuta folks fortsatta förtroende?
Hur kunde den medicinska expertisen ändra åsikt var fjortonde dag och ändå åtnjuta fortsatt förtroende?
Hur kunde en radikalt vänsterideologiskt färgad "expertis" som inte ens erkänner skillnader mellan kön ges makt att avgöra vad som är påverkanskampanj och vad som är sant bland information?
Har nog ett trettiotal till. Det är allt annat än utrett.
BelowAverage
2022-09-22, 16:37
Ursprunget/ patient 0. Skapat i ett Labb? Om så medvetet utsläppt eller av misstag? Dåligt tillagad fladdermus för förtäring eller fladdermus använd som fleshlight? Varför har Kina aldrig ställts till svar för vad som är i essens ett massmord?
Varför tillät och stödde flertalet av västvärldens regeringar klimatdemonstrationer och BLM-demonstrationer men straffade med böter och förbjöd demonstrationer mot restriktioner?
Hur kunde en livshotande global pandemi ges flera månaders medial paus för att en påtänd rasifierad fick andningssvårigheter under ett polisingripande i USA?
Hur kunde politiker och högt uppsatta myndighetspersoner bryta mot sina egna restriktioner personligen och ändå åtnjuta folks fortsatta förtroende?
Hur kunde den medicinska expertisen ändra åsikt var fjortonde dag och ändå åtnjuta fortsatt förtroende?
Hur kunde en radikalt vänsterideologiskt färgad "expertis" som inte ens erkänner skillnader mellan kön ges makt att avgöra vad som är påverkanskampanj och vad som är sant bland information?
Nä det där är bara konspirationer du tror på för att du är rädd och det är tryggare att någon sitter bakom ratten förstår du.
Eller hur var det Trance?
Langster
2022-09-22, 16:45
Okok, vi tar det från början. Med hur många sjukdomar vet vi vem som var patient zero? Är inte det ett rätt orimligt krav att ställa att detta ska utredas? Och av vem?
Man har fastlagt att viruset inte har något kännetecken för att vara framställt i ett lab. Sen kan det ju vara utsläppt av ett lab, eller inte…
Alltså det mesta är redan ”utrett”, men sen om man väljer att tro på det eller inte är en annan femma. Att svaren som presenteras inte passar ens egen världsbild betyder inte att det handlar om en konspiration.
King Grub
2022-09-22, 16:47
Nu får ni läsa på lite https://bartoll.se/2022/09/who-six-policies-for-enslavement/
ChuckTesta
2022-09-22, 16:51
Vissa av dom här dokumenten? Vad refererar du till då?
Kommer inte ihåg exakt, men t ex dokument om vaccinerna och dess effekt osv. Av någon anledning behöver ju denna information vara classified till 2080 enligt pfizer.
Tur vi har experten Bartoll, Corona är nämligen fejk, varken virus eller bakterier existerar enligt honom.
https://bartoll.se/2022/05/definition-of-disease/
The most important thing to realize is that there are no pathogens. You cannot ‘catch’ a disease. You cannot ‘transfer’ a disease to another living being. There is no such thing as a virus or a contagious disease. This also means that there are no “viruses” or any type of “contagion” that can spread from vaccines. Vaccines contain poisons and other toxins that can hurt and even kill you, but they cannot give you a ‘disease’ that you can transfer to someone else. It also means that they are a total scam, as there are no “contagious diseases” to protect you from. Once you really understand this, and that “disease” comes from within, everything will start to make sense.
ChuckTesta
2022-09-22, 17:02
Så clostridium botulinum existerar inte, och om man blir "smittad" så blir man inte sjuk?
Langster
2022-09-22, 17:03
Kommer inte ihåg exakt, men t ex dokument om vaccinerna och dess effekt osv. Av någon anledning behöver ju denna information vara classified till 2080 enligt pfizer.
Bra argument!
Jag tror att precis som med alla patenterade mediciner så är vissa affärshemligheter hemligklassade tills dess att patentet löper ut. Är det konstigt på något sätt?
Okok, vi tar det från början. Med hur många sjukdomar vet vi vem som var patient zero? Är inte det ett rätt orimligt krav att ställa att detta ska utredas? Och av vem?
När Kina inte ville ha någon utredning, så blir det i efterhand orimligt att komma fram till.
Rimligt att försöka utreda det var det ju, sjukdomen har haft en stor inverkan(även om en hel del av den inverkan varit indirekt).
Så clostridium botulinum existerar inte, och om man blir "smittad" så blir man inte sjuk?
Beror på en kombination av mobilstrålning, 5g, chemtrails och för mycket kolhydrater, om alla åt lchf, carnivorediet och tog 1 ml kollodialt silver varje dag skulle alla ha perfekt hälsa.
Langster
2022-09-22, 17:09
Ett rätt dåligt exempel i sammanhanget då man snarare blir just förgiftad än sjuk av den bakteriens toxiner… du spär på Bartollismen på detta sätt :)
ChuckTesta
2022-09-22, 17:13
Bra argument!
Jag tror att precis som med alla patenterade mediciner så är vissa affärshemligheter hemligklassade tills dess att patentet löper ut. Är det konstigt på något sätt?
Ja, det är konstigt?
Ett rätt dåligt exempel i sammanhanget då man snarare blir just förgiftad än sjuk av den bakteriens toxiner… du spär på Bartollismen på detta sätt :)
Har du hakat upp dig på "sjuk" och "förgiftad" nu? Det är rätt irrelevant om man blir "sjuk" eller "förgiftad", poängen är att man dör om man blir "whatever" av clostridium botulinum. Men den existerar ju inte uppenbarligen.
Langster
2022-09-22, 17:18
Ja, det är konstigt?
Har du hakat upp dig på "sjuk" och "förgiftad" nu? Det är rätt irrelevant om man blir "sjuk" eller "förgiftad", poängen är att man dör om man blir "whatever" av clostridium botulinum. Men den existerar ju inte uppenbarligen.
Nej det är inte konstigt. Om du själv vigde ditt liv till att uppfinna något, skulle du då vilja att vem som helst ska kunna reverse-engineera din uppfinning och sälja den för halva priset?
Sjuk och förgiftad är inte samma sak, Bartoll påstår ju att man kan bli förgiftad, men inte sjuk. Så just Botulism är ett dåligt exempel i sammanhanget. Han kan ju påstå att toxinerna existerar, men inte bakterien.
TranceII
2022-09-22, 17:29
Nä det där är bara konspirationer du tror på för att du är rädd och det är tryggare att någon sitter bakom ratten förstår du.
Eller hur var det Trance?
Mitt intryck är nog mer att han ogillar media/politiker/eliten och tycker deras handlande är fullt av dubbelmoral mer än att han fastnat i ett konspirationsträsk. Men jag kan såklart ha fullständigt fel.
TranceII
2022-09-22, 17:36
Inte pfizer vad jag vet. Utan det var FDA som hade materialet (ca 350 000 sidor) och ville lämna ut 500 sidor i månaden på grund av de behövde gå igenom allt och ta bort personuppgifter, pfizers "trade secrets" etc.
De tyckte de inte hade resurser till att göra det snabbare men vad jag vet så fick de backning på det och en domare sade att de skulle lämna ut snabbare.
Men har inte hört något sedan dess.
ChuckTesta
2022-09-22, 20:57
Nej det är inte konstigt. Om du själv vigde ditt liv till att uppfinna något, skulle du då vilja att vem som helst ska kunna reverse-engineera din uppfinning och sälja den för halva priset?
Sjuk och förgiftad är inte samma sak, Bartoll påstår ju att man kan bli förgiftad, men inte sjuk. Så just Botulism är ett dåligt exempel i sammanhanget. Han kan ju påstå att toxinerna existerar, men inte bakterien.
Tror du att folk har forskat på det här i hela sina liv och sen precis vid covid så råkar man komma på lösningen och får fram ett "vaccin" som ska rädda mänskligheten och som alla människor ska ta och det är dessutom gratis, och det ska hållas hemligt för att forskarna inte vill att någon ska kunna ta deras idé? *popcorn*
Ser också att du fortfarande hakat upp dig på ordvalet sjuk/förgiftad. Det var fortfarande inte poängen. "Så clostridium botulinum existerar inte, och om man blir "smittad" så blir man inte förgiftad?" är det ok? Går det att svara på poängen eller är det fel på "smittad" nu? Eller kanske måste skriva släktnamnet med stor begynnelsebokstav. Clostridium botulinum. Blir man fÖrGiFtAD av Clostridium botulinum så dör man, men inte enligt Bartoll då.
Langster
2022-09-23, 09:55
Tror du att folk har forskat på det här i hela sina liv och sen precis vid covid så råkar man komma på lösningen och får fram ett "vaccin" som ska rädda mänskligheten och som alla människor ska ta och det är dessutom gratis, och det ska hållas hemligt för att forskarna inte vill att någon ska kunna ta deras idé? *popcorn*
Ser också att du fortfarande hakat upp dig på ordvalet sjuk/förgiftad. Det var fortfarande inte poängen. "Så clostridium botulinum existerar inte, och om man blir "smittad" så blir man inte förgiftad?" är det ok? Går det att svara på poängen eller är det fel på "smittad" nu? Eller kanske måste skriva släktnamnet med stor begynnelsebokstav. Clostridium botulinum. Blir man fÖrGiFtAD av Clostridium botulinum så dör man, men inte enligt Bartoll då.
Jag vet att folk lagt ner stora delar av sina karriärer på att forska om mrna vaccin, ja. Och företag har lagt satsat stora pengar på detta, ja.
Man behöver inte ens komma i kontakt med Clostridium botulinum, för att få botulism, så jag tycker fortfarande att det är ett dåligt exempel i sammanhanget. Alltså, det är inte ett dåligt exempel på att bakterier kan vara farliga, men om man inte ens tror att bakterier finns, så kanske man inte blir övertygad av detta specifika exempel. Du behöver inte ta det personligt.
trädgårdsmöbel
2022-09-23, 13:43
Ett par till frågor jag görna hade sett svar på angående Covid, lokalt såväl som globalt mlm konspiratoriskt.
* Hur kom det sig att en sjukdom som krävde isolering vid misstänkta symptom samtidigt krävde positivt provsvar och läkarintyg för sjukskrivning? Att inte få uppsöka vård samtidigt som man måste uppsöka vård.
* Hur kommer det sig att postcovid anses vara bluff som många människor nekas sjukpension/sjukskrivning när den orsakats av en dödlig pandemi vars sjukdom ger permanent nedsatt lungfunktion? Covid är potentielt dödlig och skadar dig permanent! Men inte så dödlig och permanent att du får vara borta från jobbet mer än två veckor.
* Hur kommer det sig att gym tvingades stänga, trots inget påvisat samband bara ett antaget mellan gym och smittspridning? UK och australien var helt drakoniska med det där.
Langster
2022-09-23, 14:09
Ett par till frågor jag görna hade sett svar på angående Covid, lokalt såväl som globalt mlm konspiratoriskt.
* Hur kom det sig att en sjukdom som krävde isolering vid misstänkta symptom samtidigt krävde positivt provsvar och läkarintyg för sjukskrivning? Att inte få uppsöka vård samtidigt som man måste uppsöka vård.
* Hur kommer det sig att postcovid anses vara bluff som många människor nekas sjukpension/sjukskrivning när den orsakats av en dödlig pandemi vars sjukdom ger permanent nedsatt lungfunktion? Covid är potentielt dödlig och skadar dig permanent! Men inte så dödlig och permanent att du får vara borta från jobbet mer än två veckor.
* Hur kommer det sig att gym tvingades stänga, trots inget påvisat samband bara ett antaget mellan gym och smittspridning? UK och australien var helt drakoniska med det där.
Första punkten får du väl fråga din arbetsgivare om?
Proverna behövde man inte komma i kontakt med någon för att göra/få svar på, åtminstone inte på slutet.
Andra punkten beror troligen på att många arbetsskygga försökt komma undan genom att åberopa post-covid. Post-covid är vad jag vet en legitim diagnos, men den ska förstås ställas av en läkare, precis som alla andra diagnoser som berättigar långtidssjukskrivning.
Många länder hade mycket hårdare regler om social distansering än Sverige, och det gällde långt ifrån bara gym. Hur många gym stängde i Sverige? SATS? Och sen öppnade de igen.
trädgårdsmöbel
2022-09-23, 15:59
Första punkten får du väl fråga din arbetsgivare om?
Proverna behövde man inte komma i kontakt med någon för att göra/få svar på, åtminstone inte på slutet.
Andra punkten beror troligen på att många arbetsskygga försökt komma undan genom att åberopa post-covid. Post-covid är vad jag vet en legitim diagnos, men den ska förstås ställas av en läkare, precis som alla andra diagnoser som berättigar långtidssjukskrivning.
Många länder hade mycket hårdare regler om social distansering än Sverige, och det gällde långt ifrån bara gym. Hur många gym stängde i Sverige? SATS? Och sen öppnade de igen.
Första gäller långt fler än min arbetsgivare och även en del skattefinansierade arbetsplatser.
Andra punkten tror jag beror på en kombo av arbetsskygga, och att samhället inte har råd att låta sjuka slippa jobba. Det underliga med den där, är att väldigt många utav de som härjade värst om distansiering, masker och vaccin är samma som associerar postcovid med arbetsskygga simulanter. eller postcovid med konspirationsteoretiker (LCHF, koloidalt silver, antivaccin, covid finns inte) . Det är som hämtat från doublethink ur Orwells 1984.
"Doublethink is the ability to hold two contradictory ideas in one’s mind and to believe both of them. In 1984, it is a tool used by the central government called the Party in order to manipulate an entire society." Vilket är exakt hur många människor blev under pandemin.
Så hur kunde en pandemi utlösa en stark drift hos miljontals människor att LARPA delar ur Orwells 1984? Det är också en fråga jag vill ha svar på.
Tredje. I Sverige skötte vi det bra angående gym. Men i Australien, UK, flera länder i Europa och delar av USA var gym stängda i MÅNADER i sträck. trots brist på bevis att det ökade smittspridning. Danskar bilade över bron för att kunna gymma. Ett enormt samhällssanktionerat övergrepp mot 100tals miljoner människor.
Sen bio, krog, evenemang osv. bryr jag mig inte tillräckligt för att vilja ha svar på varför.
trädgårdsmöbel
2022-09-23, 23:34
En till grej med pandemin som gör att den påminner om Orwells 1984 (fast det här smygstartade iofs lite innan) är att många politiska partier och stora inflytelserika organisationer (WEF som klarast lysande exempel) inte längre behöver stå till svars för vad de tidigare sagt. Det gäller inte ens revisionism av saker som sades för år sedan, det kan gälla bara månader. Man ändrar helt enkelt vad man sagt i efterhand till att det har aldrig hänt, anser du annorlunda är du foliehatt. Eller ännu värre när det påvisas "Det stämde då" det här passerades helt utan frågasättande förutom av folk som verkligen är foliehattar. Man bara accepterar att det man själv sett, hört, informerats om aldrig har hänt. Eller så har covid gett permanent nedsättning på minnet såväl som i lungorna.
Att ens yppa grejer som WEF sade om Covid och the great reset helt öppet bara veckor efter att de själva sagt det helt öppet och du blev omedelbart konspirationsteoretiker med foliehatt. Inte ens uttrycka en åsikt om det, bara återberättande räcker.
Jag tror att historien kommer döma den här perioden och hur ofantligt dumma och lättledda vi var och är väldigt hårt.
Första gäller långt fler än min arbetsgivare och även en del skattefinansierade arbetsplatser.
Andra punkten tror jag beror på en kombo av arbetsskygga, och att samhället inte har råd att låta sjuka slippa jobba. Det underliga med den där, är att väldigt många utav de som härjade värst om distansiering, masker och vaccin är samma som associerar postcovid med arbetsskygga simulanter. eller postcovid med konspirationsteoretiker (LCHF, koloidalt silver, antivaccin, covid finns inte) . Det är som hämtat från doublethink ur Orwells 1984.
"Doublethink is the ability to hold two contradictory ideas in one’s mind and to believe both of them. In 1984, it is a tool used by the central government called the Party in order to manipulate an entire society." Vilket är exakt hur många människor blev under pandemin.
Så hur kunde en pandemi utlösa en stark drift hos miljontals människor att LARPA delar ur Orwells 1984? Det är också en fråga jag vill ha svar på.
Det är väl inte motsägelse att tro att covid är en allvarlig sjukdom och tro att lång-covid i många fall är en ursäkt som folk som haft covid använder?
Tredje. I Sverige skötte vi det bra angående gym. Men i Australien, UK, flera länder i Europa och delar av USA var gym stängda i MÅNADER i sträck. trots brist på bevis att det ökade smittspridning. Danskar bilade över bron för att kunna gymma. Ett enormt samhällssanktionerat övergrepp mot 100tals miljoner människor.
Sen bio, krog, evenemang osv. bryr jag mig inte tillräckligt för att vilja ha svar på varför.
För svar på detta försöker jag tänka mig in i hur personen som står bakom reglerna kan ha tänkt. Du måste ta ett beslut om vilka ställen som får och inte får vara öppna. Samhällsdebatten rasar. Massa människor skriker att vi alla snart är döda. Massa människor skriker att covid är påhittat.
Om du stänger ner och det visade sig att det var fel beslut, vad händer? Folk gnäller på internet.
Om du inte stänger ner och det visade sig att det var fel beslut, vad händer? Du har massa liv på dina händer, du blir hatad, eventuellt åtalad etc.
Vad skulle du valt?
trädgårdsmöbel
2022-09-24, 14:08
Det är väl inte motsägelse att tro att covid är en allvarlig sjukdom och tro att lång-covid i många fall är en ursäkt som folk som haft covid använder?
För svar på detta försöker jag tänka mig in i hur personen som står bakom reglerna kan ha tänkt. Du måste ta ett beslut om vilka ställen som får och inte får vara öppna. Samhällsdebatten rasar. Massa människor skriker att vi alla snart är döda. Massa människor skriker att covid är påhittat.
Om du stänger ner och det visade sig att det var fel beslut, vad händer? Folk gnäller på internet.
Om du inte stänger ner och det visade sig att det var fel beslut, vad händer? Du har massa liv på dina händer, du blir hatad, eventuellt åtalad etc.
Vad skulle du valt?
Vad jag skulle valt är att hålla gym öppna givetvis. Med något skäl i stil med att stänga ner gym är ett övergrepp i klass med Stalins utrensningar.
skyffelmördarn
2022-09-24, 15:14
Pandemin kändes som nån spårad fest när man var tonåring och tog droger, någon dog, panik, arga föräldrar (myndigheterna) men när röken lagt sig så hade man överlevt och minns nu tillbaka på det som en nyttig period i livet man behövde gå igenom.
Det ä
Vad skulle du valt?
Jag skulle varit mer proaktiv med att stoppa flygen. Fel beslut och folk hade gnällt på persiska på nätet. :)
trädgårdsmöbel
2022-09-24, 22:31
Förresten, jag vet en sak jag hade gjort om jag var styrande. Jag hade följt mina egna påbud. Där är det som sticket mest för mig, förbjud inte folk att gå till gymmet samtidigt som du själv har spritfest i parlamentet med 100 polare. Åk inte runt kors och tvärs över världen och träffa tusentals människor samtidigt som du proklamerar "screw your freedom" för andra.
Well..media med flera målade upp en bild av verkligheten som inte var i närheten av det jag upplevde själv, eller vad någon annan jag känner, eller vänners vänner, bekanta osv osv. Det får ju mig att bli lite konfunderad, minst sagt. Och då ska tilläggas att jag gjorde en grundlig resa genom sjukvården när det var som allra "värst",på pappret. Besökte flera sjukhus, flera avdelningar, låg inlagd. Såg tomma akutavdelningar, uttråkad personal som petade sig i näsan osv. Detta handlar inte om Sverige, dock ett land som påstods vara värre drabbat än Sverige, vad jag vet.
Så jag får det inte att gå ihop alls. Hade jag suttit i en bunker under jorden och inte haft någon aning om vad som försiggick alls, ej heller haft kontakt med någon annan människa, och sen fått allt berättat för mig i efterhand, då hade jag kunnat köpa det. Nu är jag mest bekymrad över var världen eventuellt är på väg, om detta var fas ett så att säga..
Liknande magkänsla som vid 11/9...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.