Visa fullständig version : Kroppskomposition vid LCHF?
RökteUppMinKatt
2022-09-21, 09:43
Finns det någon forskning gällande styrketräning och LCHF på kroppskomposition?
Har länge legat på 1.5g fett per kg och har varit rädd att öka på grund av en inre röst som säger att mer fett = högre risk för att det lagras in som fett.
Av vad jag har förstått är detta endast vid kaloriöverskott, men jag har dagar där jag fastar vilket varvas med att jag överäter andra dagar. Således har jag varit orolig att mer fett = mer fett som lagras in på mina överätardagar.
För hälsans skull verkar det dock bättre att öka fett och minska kolhydrater.
Riskerar jag att få sämre muskel/fett komposition om jag ökar mitt fettintag till 2 eller 2.5g per kg eller nojjar jag helt i onödan?
Testa öka en månad och utvärdera hur din kropp reagerar.
Jag körde keto/LCHF detta året 7 första månaderna, magen mådde mycket bättre och jag var väldigt skarp i sinnet och nästan aldrig trött. Men mina träningspass var typ värdelösa.
Jag klarade av kanske 1 rep på 100kg i bänkpress, sedan så bytte jag till "vanlig kost" med kolydrater och helt plötsligt kunde jag göra 6 reps på 100kg men jag gick även upp i vikt direkt.
Jag kommer nog köra lcfh igen men kommer att inta kolhydrater ca 50 gram innan mina träningspass.
Lite samma anekdotiska erfarenhet som Ilyas.
Jag fungerar bra i vardagen på LCHF/Keto och tycker att konditionsträning såsom löpning m.m. funkar fint, men upplever att explosivitet och repstålighet även efter flera veckors anpassning helt saknas i styrketräningen, i kombination med att träningsmotivation/driv försvinner. Svårt att förklara, slipper hungerskänslor och känner mig mentalt skarp men blir fysiskt slö.
Efter mycket testande fram och tillbaka så har jag parkerat det som ett verktyg för att slipa formen under perioder, men inget jag använder om jag vill utveckla styrka, bygga eller befinner mig i intensivare träningsperiod.
Med det sagt så är det bara att testa, framgår inte heller riktigt vad målet med kosthållningen är eller vad bakgrunden är till att vilja öka intaget med några hundra kcal.
Vill minnas att Andreas Abelsson ("King Grub") publicerat några bra artiklar om både keto, prestation och kolhydrater på bland annat Styrkelabbet som är väl förankrade i forskningen. Bara att söka och väl värda att läsa.
skyffelmördarn
2022-09-21, 19:21
Har också typ samma erfarenheter som ovanstående. Samtidigt finns det folk som är väldigt aktiva på LCHF så jag vet inte hur det där fungerar riktigt mer än att vi alla är olika.
King Grub
2022-09-21, 19:46
Lågkolhydratkost fungerar generellt lika bra som högkolhydratkost för styrketräning. Men alla svarar inte på samma sätt med olika mängd kolhydrat i kosten.
Keto är effektivt för att förlora kroppsfett och behålla muskelmassa vid deff, men sämre för att bygga muskler.
RökteUppMinKatt
2022-09-21, 20:14
Prestation är inget problem. Jag kan prestera på vad som helst.
Det jag undrar över är om kroppen lagrar in mer fett som fett vid en diet som består av högre andel fett.
Som jag har förstått det så är detta 100% sant vid kaloriöverskott. Det vill säga mer fett vid kaloriöverskott = mer fett som lagras in.
Som jag har förstått det är det också inte sant vid kaloribalans eller underskott, utan då spelar fettmängden ingen roll.
Men det jag undrar över (och nojjar över) är hur det blir när man ligger på kaloribalans sett över en vecka, men varvar dagarna med fasta vissa dagar för att sedan överäta (7000 kcal) andra dagar och då gå ifrån 1.5g fett per kg kroppsfett till 2g eller 2.5g fett per kilo kroppsvikt.
Lagrar jag in mer fett vid ett sådant scenario?
King Grub
2022-09-21, 21:05
Om du ligger på kaloribalans och lägger till kalorier från antingen fett eller kolhydrat, så lägger du på dig mer kroppsfett av fett-alternativet. Men bara några veckor. Kroppen lär sig snabbt att omvandla ett kaloriöverskott av extra kolhydrater till kroppsfett, och snart är det ingen skillnad.
EnergiÖverskott
2022-09-22, 12:04
Personligen märker jag ärligt talat ingen skillnad så länge jag ligger på balans. Det verkar för min del bara handla om det totala energiintaget. Antar att det är som Grub säger ovan att kroppen anpassar sig.
Min "magiska gräns" för kolhydrater verkar vara någonstans runt 200. Över det gör absolut ingen skillnad för prestation och just nu ligger jag mellan 80-120 i snitt per dag skulle jag tro. Så jag tror bara det handlar om att fördela kolhydrat och fett efter personlig preferens och erfarenhet. Så länge proteinet är på en konstant verkar det bara vara att freewheela bäst en vill.
RökteUppMinKatt
2022-09-23, 13:40
Alright, tack. Ska försöka sluta nojja då. Lättare att vara hälsosam på en diet med högre andel fett :)
Alright, tack. Ska försöka sluta nojja då. Lättare att vara hälsosam på en diet med högre andel fett :)
Jag tycker precis samma. Inte minst för att jag tröttnat rejält på kolhydratskällor. Pasta, ris, och havregryn är värdelöst för både mättnad och min generella hälsa. Blir bara däst, fet och trött. Jag är inte alls någon anti-gluten/kolhydratfanatiker, utan mår bara bättre med mindre kolhydrater.
Min oro är att ett kost med mindre kolhydrater är sämre för prestationen i uthållighetsgrenar. Men jag är så less på att trycka potatis och pasta så jag dör. En omelett med en rejäl sallad och ett äpple gör mig så mycket gladare i själen.
EnergiÖverskott
2022-09-28, 07:25
Jag tycker precis samma. Inte minst för att jag tröttnat rejält på kolhydratskällor. Pasta, ris, och havregryn är värdelöst för både mättnad och min generella hälsa. Blir bara däst, fet och trött. Jag är inte alls någon anti-gluten/kolhydratfanatiker, utan mår bara bättre med mindre kolhydrater.
Min oro är att ett kost med mindre kolhydrater är sämre för prestationen i uthållighetsgrenar. Men jag är så less på att trycka potatis och pasta så jag dör. En omelett med en rejäl sallad och ett äpple gör mig så mycket gladare i själen.
Håller med i exakt allt det här. Ser inte längre någon vits med att prioritera kolhydrater om man inte tränar/tävlar väldigt prestationsinriktat. Mår betydligt utan större mängd.
Man får ju sämre tryck och prestation utan kolhydrater, men om det ger någon märkbar effekt på kroppskompositionen vet jag inte.
Jag upplever att jag har sämre kroppskomposition på en isokalorisk lågkolhydratkost jämfört med en typisk blandkost. Det betyder inte nödvändigtvis att det faktiskt är så att jag har mer fett på kroppen men det är något med min look som inte är lika bra vilket eventuellt har med elektrolyter, glykogen och vätska att göra.
Finns det någon forskning gällande styrketräning och LCHF på kroppskomposition?
Har länge legat på 1.5g fett per kg och har varit rädd att öka på grund av en inre röst som säger att mer fett = högre risk för att det lagras in som fett.
Av vad jag har förstått är detta endast vid kaloriöverskott, men jag har dagar där jag fastar vilket varvas med att jag överäter andra dagar. Således har jag varit orolig att mer fett = mer fett som lagras in på mina överätardagar.
För hälsans skull verkar det dock bättre att öka fett och minska kolhydrater.
Riskerar jag att få sämre muskel/fett komposition om jag ökar mitt fettintag till 2 eller 2.5g per kg eller nojjar jag helt i onödan?
Stämmer verkligen det fetstilta? Visst, en högkolhydratkost på vitt bröd och skumtomtar är såklårt värdelöst, men en högkolhydratskost på rotfrukter och baljväxter?
Enda gången i mitt liv jag varit riktigt jävla knasterhård var på högkolhydratskost med minimalt fettintag. Visste inte vad jag höll på med, jag slutade äta fett (nästan inga proteinkällor utom kycklingfilé ibland ) men åt mängder med potatis och havregrynsgröt. Toppform på mindre än en månad.
Har försökt liknande med LCHF, men det går inte alls lika bra.
King Grub
2022-10-07, 17:29
De som anses mest hälsosamma, som medelhavskosten, innehåller förhållandevis mycket kolhydrater.
De som anses mest hälsosamma, som medelhavskosten, innehåller förhållandevis mycket kolhydrater.
Är bröd fortfarande lika utdömt som kolhydratskälla? Jag tycker helt seriöst att ett kraftigt rågbröd mättar bättre än pasta, ris och även potatis. Då kalorimatchat. Typ rågkusar mättar som fan.
EnergiÖverskott
2022-10-11, 07:21
Är bröd fortfarande lika utdömt som kolhydratskälla? Jag tycker helt seriöst att ett kraftigt rågbröd mättar bättre än pasta, ris och även potatis. Då kalorimatchat. Typ rågkusar mättar som fan.
Utdömt och utdömt. Har man koll på sin kost och har en tanke med vad och varför man äter så är det mest en fråga om personliga perferenser och ett eget avvägande mellan olika livsmedel. Vill man ha kolhyrater och tycker att bröd är ett bra alternativ (vilket du helt klart verkar tycka/känns) så är det ju bara att gå all in på bröd.
Om du vill äta kolhydrater och föredrar rågkusar framför havre, potatis etc. med de nämnda anledningar du angett ser jag verkligen ingen vits i att inte äta bröd för att istället äta typ havregryn för att det är mer "fitness" på instagram.
Vill du ha bröd och föredrar bröd? Ät bröd, säger jag!
RökteUppMinKatt
2022-10-22, 12:37
Stämmer verkligen det fetstilta? Visst, en högkolhydratkost på vitt bröd och skumtomtar är såklårt värdelöst, men en högkolhydratskost på rotfrukter och baljväxter?
Enda gången i mitt liv jag varit riktigt jävla knasterhård var på högkolhydratskost med minimalt fettintag. Visste inte vad jag höll på med, jag slutade äta fett (nästan inga proteinkällor utom kycklingfilé ibland ) men åt mängder med potatis och havregrynsgröt. Toppform på mindre än en månad.
Har försökt liknande med LCHF, men det går inte alls lika bra.
Var generalisering det jag skrev. Åt keto-hållet verkar bäst imo.
Hälsosamma fetter, såsom olivolja och sen kolhydrater i form av grönsaker.
Med att utesluta kolhydrater syftade jag främst på pasta, potatis, ris, couscous och mjöl. Man vill hålla blodsockret lågt helt enkelt.
RökteUppMinKatt
2022-10-22, 12:41
Utdömt och utdömt. Har man koll på sin kost och har en tanke med vad och varför man äter så är det mest en fråga om personliga perferenser och ett eget avvägande mellan olika livsmedel. Vill man ha kolhyrater och tycker att bröd är ett bra alternativ (vilket du helt klart verkar tycka/känns) så är det ju bara att gå all in på bröd.
Om du vill äta kolhydrater och föredrar rågkusar framför havre, potatis etc. med de nämnda anledningar du angett ser jag verkligen ingen vits i att inte äta bröd för att istället äta typ havregryn för att det är mer "fitness" på instagram.
Vill du ha bröd och föredrar bröd? Ät bröd, säger jag!
Detta.
Allt handlar om personliga preferenser och livet man lever / vill leva.
Personligen lever jag extremt strikt och försöker göra allting rätt i kosten baserat på vad vetenskapen säger är bäst, samtidigt som jag slarvar lite för att jag vill också njuta av mat då och då.
Följer mycket longevity research och personer såsom "Conquer Aging or Die Trying (https://www.youtube.com/channel/UCT1UMLpZ_CrQ_8I431K0b-g)" på youtube som forskar på sig själv via sin kost.
Jag finner regenerative medicine väldigt fascinerande och vad man själv kan göra via kosten för att främja detta. Men känner att det är 1 på 10,000 som är som jag om ens det.
EnergiÖverskott
2022-10-23, 03:56
Detta.
Allt handlar om personliga preferenser och livet man lever / vill leva.
Personligen lever jag extremt strikt och försöker göra allting rätt i kosten baserat på vad vetenskapen säger är bäst, samtidigt som jag slarvar lite för att jag vill också njuta av mat då och då.
Följer mycket longevity research och personer såsom "Conquer Aging or Die Trying (https://www.youtube.com/channel/UCT1UMLpZ_CrQ_8I431K0b-g)" på youtube som forskar på sig själv via sin kost.
Jag finner regenerative medicine väldigt fascinerande och vad man själv kan göra via kosten för att främja detta. Men känner att det är 1 på 10,000 som är som jag om ens det.
Yepp, i slutändan är det personliga preferenser som borde sätta tonen för vad och när man äter.
Jag tror väl också att en kost relativt låg på kolhdrater (i alla fall processade sådana) är att föredra för hälsans skull och jag tror ärligt talat att en kost baserad på animalier som grund är vad som är mest hållbart näringsmässigt. Dock är det sjukt svårt att hålla sig nära det i dagens samhälle. Är sugen på att gå all in Carnivore ett tag. Tänker nog starta nästa år med några månader så för att se hur jag skulle må. Tror som sagt en animaliebaserad kost är "optimalt" för hälsan, men att personliga variationer och preferenser skiftar stort och att det tråkiga "testa dig fram" är applicerbart här, som över allt annars.
Magrauta
2022-11-08, 12:53
Jag lägger på mig en ohygglig mängd vätska utav kolhydrater. Vi snackar att jag går upp flera kilo (4 kilo ca) efter en high carb dag även om jag kör cardio. Svettas också typ 4 ggr så mycket under träningspassen på kolhydrater. Mitt aniskte blir "svullet" också.
Har experimenterat en hel del nu och kommit fram till att prestationen är bättre med kolhydrater men inte för mycket för då får jag en mental dimma som försämrar istället.
Min form är defintivt som bäst när jag svälter mig på kolhydrater för att sedan trycka en high-carb måltid. Då fylls musklerna upp och jag ser bitigare ut och hinner inte slänga på mig någon märkbar vätska under huden. Ungefär som att formtoppa innan tävling.
Käkar mycket salt pga hög aktivitet vilket också lär vara en bov att jag samlar så mycket vätska.
Scratch89
2022-11-10, 22:10
Jag åt ganska strikt paelo under ungefär ett halvår för 12-18 månader sedan.
Jag har aldrig mått så bra i magen, varit i så bra form och haft så lite symptom av mina autoimmuna sjukdomar.
Det var dock inte någon fokus på att äta mycket fett, men något behövde jag ju kompensera det minskade kolhydratsintaget med. Ofta rumt 50-100 gram kolhydrat från generellt kolhydratsfattiga livsmedel (kål, broccoli och liknande, ibland ris och potatis när jag kände mig "tömd"). Fettet kom ofta från att jag åt animalier med relativt hög fetthalt, som ägg och fetare köttdetaljer.
Jag åt ganska strikt paelo under ungefär ett halvår för 12-18 månader sedan.
Jag har aldrig mått så bra i magen, varit i så bra form och haft så lite symptom av mina autoimmuna sjukdomar.
Det var dock inte någon fokus på att äta mycket fett, men något behövde jag ju kompensera det minskade kolhydratsintaget med. Ofta rumt 50-100 gram kolhydrat från generellt kolhydratsfattiga livsmedel (kål, broccoli och liknande, ibland ris och potatis när jag kände mig "tömd"). Fettet kom ofta från att jag åt animalier med relativt hög fetthalt, som ägg och fetare köttdetaljer.
Får man fråga varför du slutade med det?
Med tanke på att du verkade må bra av att äta så?
Scratch89
2022-11-15, 16:03
Får man fråga varför du slutade med det?
Med tanke på att du verkade må bra av att äta så?
För att jag är en slarvig person och saknade bröd och pannkakor. :D
Tyvärr är det helt sant.
Jag har börjat äta striktare igen och mår återigen bättre, men inte lika strikt som innan.
EDIT: Sen är det också svårt att äta "extremt" när man bor ihop med någon annan. Då bodde jag ensam så jag kunde härja runt lite friare.
För att jag är en slarvig person och saknade bröd och pannkakor. :D
Tyvärr är det helt sant.
Jag har börjat äta striktare igen och mår återigen bättre, men inte lika strikt som innan.
EDIT: Sen är det också svårt att äta "extremt" när man bor ihop med någon annan. Då bodde jag ensam så jag kunde härja runt lite friare.
Angående din edit. Så sant. Aldrig varit i så bra form som när jag blev singel. Långa pass på gymmet. Kontroll på varje rätt som tillagades hemma. Inga nyköpta kakor eller glass som jag var tvungen att tacka nej till på kvällen.
Drog inte ner på kolhydrater som du, men ersatte slisk och snacks med annat.
Var generalisering det jag skrev. Åt keto-hållet verkar bäst imo.
Hälsosamma fetter, såsom olivolja och sen kolhydrater i form av grönsaker.
Med att utesluta kolhydrater syftade jag främst på pasta, potatis, ris, couscous och mjöl. Man vill hålla blodsockret lågt helt enkelt.
Fast grönsaker innehåller gifter och är inte bra för människor.
MasterChief
2022-11-16, 17:04
Kan du utveckla?
Korvmedmos
2022-11-16, 19:04
Kan du utveckla?
Influencers på youtube säger så faktiskt.
Kan du utveckla?
Lectiner och oxylater är två exempel. Lectiner som tex gluten är orsaken till många autoimmuna sjukdomar genom inflammation i mag-tarmkanalen.
Influencers på youtube säger så faktiskt.
Fortsätt lyssna på SLV, dom vet bäst bror.
Fortsätt lyssna på SLV, dom vet bäst bror.
Ett bra råd för de allra flesta.
Du får nog komma med lite bättre källor än ingenting om du vill bli tagen ens lite seröst.
Men ger mig fan på att det kommer nått YT-klipp med nån galen professor som inte längre får jobb.
Ett bra råd för de allra flesta.
Du får nog komma med lite bättre källor än ingenting om du vill bli tagen ens lite seröst.
Men ger mig fan på att det kommer nått YT-klipp med nån galen professor som inte längre får jobb.
Det är allmän kunskap att växter innehåller gifter, växter vill inte bli uppätna och kan inte försvara sig med klor/tänder eller springa iväg.
Frukterna vill bli uppätna så att vi sprider deras frön.
Att vi äter upp energin de lagrar i rotknölarna har växterna nog inte tänkt sig.
Korvmedmos
2022-11-20, 17:20
Det är allmän kunskap att växter innehåller gifter, växter vill inte bli uppätna och kan inte försvara sig med klor/tänder eller springa iväg.
Vilken tur då att vi likt växtätare/andra allätare har anpassat oss till att kunna äta plantor utan att dö. Och ännu mer tur att vi människor med våra utvecklade hjärnor till och med kan TILLAGA växterna så att de blir ännu mindre harmlösa, WOW!
Jag tror även att det är bra att växterna "kämpar emot" så att vår kropp får en liten stressrespons och anpassar sig. Precis som med träning. Du skadar kroppen som skapar massa restprodukter som är "giftiga". Men kroppen anpassar sig och blir bättre av stressresponsen från träningen. Sen förstår jag att om man har levt på snabbmakaroner och diverse halvfabrikat där man på sin höjd åt lite rivna morötter hela barn-och ungdomsåren så kommer magen bara må kasst av många grönsaker. Precis som att en smällfet soffpotatis kommer få ont och knappt kunna göra en knäböj med kroppsvikt innan knäna skriker. Men inte tusan kan den gå runt och säga att "all träning är dåligt och stressar kroppen" för det. Och precis så kan inte de med veka magar utgå från att alla är lika veka och demonisera alla växter för det..
Och glöm inte att för varje ämne som i större mängder kan bli problematisk så har många växter otroliga fytonutrienter som bara är bra för oss.
Frukterna vill bli uppätna så att vi sprider deras frön.
Att vi äter upp energin de lagrar i rotknölarna har växterna nog inte tänkt sig.
Frukter är också det minst skadliga i växtriket. Jo det har dom, skydd mot insekter primärt.
Vilken tur då att vi likt växtätare/andra allätare har anpassat oss till att kunna äta plantor utan att dö. Och ännu mer tur att vi människor med våra utvecklade hjärnor till och med kan TILLAGA växterna så att de blir ännu mindre harmlösa, WOW!
Jag tror även att det är bra att växterna "kämpar emot" så att vår kropp får en liten stressrespons och anpassar sig. Precis som med träning. Du skadar kroppen som skapar massa restprodukter som är "giftiga". Men kroppen anpassar sig och blir bättre av stressresponsen från träningen. Sen förstår jag att om man har levt på snabbmakaroner och diverse halvfabrikat där man på sin höjd åt lite rivna morötter hela barn-och ungdomsåren så kommer magen bara må kasst av många grönsaker. Precis som att en smällfet soffpotatis kommer få ont och knappt kunna göra en knäböj med kroppsvikt innan knäna skriker. Men inte tusan kan den gå runt och säga att "all träning är dåligt och stressar kroppen" för det. Och precis så kan inte de med veka magar utgå från att alla är lika veka och demonisera alla växter för det..
Och glöm inte att för varje ämne som i större mängder kan bli problematisk så har många växter otroliga fytonutrienter som bara är bra för oss.
Det är sant att viss typ av tillagning minskar gifterna, tex skala potatisen eller fermentera grönsaker, även om det inte tar bort allt.
Det är också sant att vi behöver en viss stressor för att kroppen ska utveckla sig, hade dock inte tagit det i form av gifter. Hellre träning, varmt/kallt. Annars kan man egentligen använda samma argument för att man ska röka eller dricka alkohol ibland.
Vilka fytonutrienter är essentiella? Många grönsaker som tex broccoli innehåller snarare pro-oxidanter, vilket ökar våra egna antioxidanter, akut. Det gör även rökning. På sikt ser man dock ingen ökning och är troligen skadligt.
Källan?
Växter? Som typ järnek, mammutträd, spikklubba,hjortron, näckrosor och rädisor? Det finns typ 300000 sorter så det är ju en lite väl stor generalisering.
Fast nu har vi som tur är avlat fram frukter och grönsaker som inte innehåller/ innehåller väldigt lite av det vi inte vill ha.
Sen gör dosen giftet - oftast iaf. Att något innehåller något betyder inte att det faktiskt påverkar kroppen öht.
Vissa växter är direkt beroende av att de äts upp för att ens kunna föröka sig.
Jag åt en hel påse torkade plommon häromdagen och höll på att skita på mig, det var nog inte bra. Hade jag ätit ett plommon hade det kanske tvärtom varit just det.
Varför jämför du med rökning som har noll nytta öht? Växter innhåller en hel del som vi måste få i oss, men det betyder inte att vi måste äta dem, men inte heller att det är dåligt att äta dem.
Det finns antinutrienter i ägg också.
Hur löser vi det ?
Kokar ägget såklart.
Källan?
Växter? Som typ järnek, mammutträd, spikklubba,hjortron, näckrosor och rädisor? Det finns typ 300000 sorter så det är ju en lite väl stor generalisering.
Fast nu har vi som tur är avlat fram frukter och grönsaker som inte innehåller/ innehåller väldigt lite av det vi inte vill ha.
Sen gör dosen giftet - oftast iaf. Att något innehåller något betyder inte att det faktiskt påverkar kroppen öht.
Vissa växter är direkt beroende av att de äts upp för att ens kunna föröka sig.
Jag åt en hel påse torkade plommon häromdagen och höll på att skita på mig, det var nog inte bra. Hade jag ätit ett plommon hade det kanske tvärtom varit just det.
Varför jämför du med rökning som har noll nytta öht? Växter innhåller en hel del som vi måste få i oss, men det betyder inte att vi måste äta dem, men inte heller att det är dåligt att äta dem.
Det kan jämföras för att du gav exempel att det kan vara bra att ta in något giftigt i vårt system för att få en boost av immunförsvaret etc, rökning är, precis som många grönsaker pro-oxiderande, därav jämförelsen.
Du svarade inte på min fråga: vilka fytonutrienter är essentiella för människor?
Till och med WHO skriver om det: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/natural-toxins-in-food
Det finns antinutrienter i ägg också.
Hur löser vi det ?
Kokar ägget såklart.
Jepp, tillaga äggvitan så försvinner det.
Jag sa att en del av gifterna kan försvinna vid viss tillagning av grönsaker, dock inte alla. Folk slänger in potatis i ugn med skal på utan någon vetskap om oxalsyran.
RökteUppMinKatt
2022-11-21, 14:27
Inte alla.
Personligen har jag kollat upp vilka grönsaker som innehåller vilka anti-nutrienter etc för att undvika dem och endast äta de bästa.
Inte alla.
Personligen har jag kollat upp vilka grönsaker som innehåller vilka anti-nutrienter etc för att undvika dem och endast äta de bästa.
Har du tips på vilka som är bäst pris kontra näring?
Jag satsar mest på rotfrukter, grönkål om bra pris. Sedan mest fullkornsspannmål som havre och korn.
Jepp, tillaga äggvitan så försvinner det.
Jag sa att en del av gifterna kan försvinna vid viss tillagning av grönsaker, dock inte alla. Folk slänger in potatis i ugn med skal på utan någon vetskap om oxalsyran.
Finns det ens oxalsyra i potatisskal ? Har aldrig hört. Rabarber är det mest kända exemplet.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/oxalsyra
Antar att Livsmedelsverket borde nämnt det eftersom potatis är stapelföda i Sverige.
King Grub
2022-11-21, 19:21
Potatis innehåller mycket oxalater. En medelstor potät ger runt 100 mg, majoriteten från skalet.
Det kan jämföras för att du gav exempel att det kan vara bra att ta in något giftigt i vårt system för att få en boost av immunförsvaret etc, rökning är, precis som många grönsaker pro-oxiderande, därav jämförelsen.
Du svarade inte på min fråga: vilka fytonutrienter är essentiella för människor?
Till och med WHO skriver om det: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/natural-toxins-in-food
Nej, det har jag inte påstått..
Du har inte frågat mig.
Vad spelar det för roll om något är essentiellt eller inte?:confused:
Jaha, men var står det att grönsaker inte är bra för människor? För det är det som du påstår.
Att man kan hitta något onyttigt i i princip allt om man verkligen letar tvivlar nog inte många på.
Att dra det så långt som du gör blir direkt felaktigt i praktiken.
Oxalsyratramset i potatis bekräftar det.
RökteUppMinKatt
2022-11-21, 19:49
Så länge man inte har extremkost behöver man nog inte oroa sig så mycket över saker och ting.
Men äter man väldigt mycket potatis, morötter och mandlar bör man nog tänka på oxalater. Ett högt intag kan leda till njursten.
RökteUppMinKatt
2022-11-21, 19:52
Har du tips på vilka som är bäst pris kontra näring?
Jag satsar mest på rotfrukter, grönkål om bra pris. Sedan mest fullkornsspannmål som havre och korn.
Vet inte helt vad saker och ting kostar i Sverige, men broccoli har jag som min absoluta go-to grönsak. Köper ett kilo fryst för runt 30 kr och äter 5 kilo i veckan.
Det är många grönsaker, såsom kål som jag aldrig ens har kollat upp då det jag redan äter bör vara heltäckande. Så vet inte alls vad som är bäst näringsmässigt kontra pris.
MasterChief
2022-11-22, 11:36
Så länge man inte har extremkost behöver man nog inte oroa sig så mycket över saker och ting.
broccoli har jag som min absoluta go-to grönsak. Köper ett kilo fryst för runt 30 kr och äter 5 kilo i veckan.
5 kg broccoli i veckan är ju tämligen extremt. :d
RökteUppMinKatt
2022-11-22, 13:34
5 kg broccoli i veckan är ju tämligen extremt. :d
Ja, jag äter extremt så jag måste tänka på saker såsom oxalater :P
Potatis innehåller mycket oxalater. En medelstor potät ger runt 100 mg, majoriteten från skalet.
Hade jag ingen aning om. Tur att jag skalar potatisen innan jag kokar den.
Näringsmässigt spelar det inte så stor roll för själva potatisen. Kalium och askorbinsyran påverkas inte. Samma sak med heme-järnet i köttbiten.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.