Visa fullständig version : Hobbymusikertråden - Instrument, teknik, speltips m.m.
Hej,
Har vi några hobbymusiker på brädan? Om intresset finns tänker jag att vi kan diskutera allt som rör vårt spelande.
Jag har spelat gitarr sedan barnsben - både akustisk och elgitarr. Efter ett uppehåll på dryga 8 år så köpte jag en Fender Telecaster och har fått upp spelglädjen igen.
Jag kan spela alla möjliga låtar men jag har aldrig lärt mig något om musikteori, något jag önskar att jag gjort från början. Någon som har några tips på hur man kan börja?
Scratch89
2022-09-18, 09:54
Hej!
Så skojig tråd.
Jag spelar bas och har gjort sedan gymnasiet. Varit med i några olika band, och har just nu två olika. Vi finns på Spotify!
Gällande det teoretiska så kan man komma ganska långt utan, men det är nog bra att lära sig en del grundläggande skalor och harmoniseringar, särskilt om man vill skriva eget eller improvisera.
På internet finns det en hel del bra saker. Jag tycker att Rick Beatos youtubekanal är riktigt bra; ibland är det på lätt nivå, ibland blir jag helt lost efter två minuter :D
panzerpig
2022-09-18, 10:21
Beato är bra. https://www.youtube.com/results?search_query=beato+music+theory
En bra start: mWpXy57-mvc
Bra tips, ska kolla in.
Eftersöker även en bra elgitarrsförstärkare som kan användas i en liten lägenhet. Har en gammal Line 6 40W hemma hos päronen men den är alldeles för högljudd.
Är det 15W som lämpar sig kanske?
Scratch89
2022-09-19, 07:37
Bra tips, ska kolla in.
Eftersöker även en bra elgitarrsförstärkare som kan användas i en liten lägenhet. Har en gammal Line 6 40W hemma hos päronen men den är alldeles för högljudd.
Är det 15W som lämpar sig kanske?
15W är alldeles utmärkt att ha hemma.
Jag kör numera alltid med hörlurar via datorn eller någon pedal, för att få bra ljud. Också perfekt om man ska spela till någon låt, eftersom man får allt ljud i lurarna utan att störa grannarna.
panzerpig
2022-09-19, 22:37
Jag tycker också att hörlurar är bättre. Även en 5-wattare kommer störa grannarna i en lägenhet :)
har du ett hyffsat ljudkort att koppla in gitarren i datorn finns det massor av gratis förstärkarplugins.
Scratch89
2022-09-20, 06:58
Jag tycker också att hörlurar är bättre. Även en 5-wattare kommer störa grannarna i en lägenhet :)
har du ett hyffsat ljudkort att koppla in gitarren i datorn finns det massor av gratis förstärkarplugins.
Jepp!
Det kanske är lättare med gitarr, men min bas dånar igenom väggar även på de höga frekvenserna.
Jepp!
Det kanske är lättare med gitarr, men min bas dånar igenom väggar även på de höga frekvenserna.
Hade faktiskt ett gammalt ljudkort. Provade Amplitude gratisversionen, blev mycket bättre ljud än i min förstärkare, häftigt :)
trädgårdsmöbel
2022-09-22, 00:52
Min son gör "musik" eller "ljudkonst" där han spelar olika ljud över varandra, "distortar" osv. Han har spelat in olika gubbljud jag gör och gjort musik/ljudkonst av det. Låter demoniskt :)
Även tvingat mig att sjunga, göra "spoken word" och lyfta bortom failure i bicepscurl och spelat in de lätena i olika kombos.
Vet inte om det kan klassas som musik, men det låter väldigt sjukt.
Brofessorn
2022-09-22, 06:05
Kan ni inte gå ihop och göra en temasång för Kolozzeum?
En fundering som uppstått.. hur vet man om ljudkortet man har är "bra"?
Jag har ett Steinberg CI1. Har ingen aning om hur det står sig med andra ljudkort. Köpte detta för länge sedan och minns inte varför jag valde just det.
panzerpig
2022-10-03, 18:47
En fundering som uppstått.. hur vet man om ljudkortet man har är "bra"?
Jag har ett Steinberg CI1. Har ingen aning om hur det står sig med andra ljudkort. Köpte detta för länge sedan och minns inte varför jag valde just det.
Det var kanske lite fel uttryckt av mig, men nått sånt här:
1. Ett externt ljudkort med xlr och teleingång (för mik och gitarr).
Det är "bra" jämfört med ett internt ljudkort eftersom dom inte har rätt ingång :))
2. Att ljudkortet har lite fördröjning
3. Att ljudkortet har bra preamp osv då ljudet blir bra.
Jag har tex ett gammalt Line6 UX1. har haft betydligt dyrare grejer men UX1:en är enkel att koppla in i jobblaptopen och spela lite gitarr eller bas genom. Det låter bra, fast det säkert närmar sig 20 år, eller mer. :)
Ditt ljudkort är säkert "bra" :)
Scratch89
2022-10-04, 19:50
Jag har en sån här.
Främst är det bas jag har spelat in, men det blir så bra att det i princip är dyr-studio-kvalitet. Hela vår skivas bas är inspelad via den här.
https://i.imgur.com/NGlI0b5.jpg
Jag har en sån här.
Främst är det bas jag har spelat in, men det blir så bra att det i princip är dyr-studio-kvalitet. Hela vår skivas bas är inspelad via den här.
https://i.imgur.com/NGlI0b5.jpg
Det var kanske lite fel uttryckt av mig, men nått sånt här:
1. Ett externt ljudkort med xlr och teleingång (för mik och gitarr).
Det är "bra" jämfört med ett internt ljudkort eftersom dom inte har rätt ingång :))
2. Att ljudkortet har lite fördröjning
3. Att ljudkortet har bra preamp osv då ljudet blir bra.
Jag har tex ett gammalt Line6 UX1. har haft betydligt dyrare grejer men UX1:en är enkel att koppla in i jobblaptopen och spela lite gitarr eller bas genom. Det låter bra, fast det säkert närmar sig 20 år, eller mer. :)
Ditt ljudkort är säkert "bra" :)
Provade Garage band på min mac, valde en förstärkare som lät trevlig. Inga justeringar utöver det.
Vad tycker ni om ljudkvaliten? Ignorera brist på tajming och taktkänsla, håller på att träna in låten fortfarande :D
VijjXFK1vNE
Någon som har koll på bra forum för att byta gitarr? Brukar butiker erbjuda möjligheten eller får jag vända mig till någon FB-grupp?
Köpte en telecaster men blev mer sugen på en stratta nu, ekonomin tillåter inte båda i nuläget...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.