handdator

Visa fullständig version : Vad för slags sötsaker är att föredra i samband med träning?

lolleet
2022-09-11, 23:28
Hejsan,

ibland så skippar jag en kolhydratskälla (ex havre, potatis, ris) i min post-workout måltid och äter lite godis istället eftersom jag får lite sötsug mot kvällen. oftast blir det choklad men häromdan så blev det en del doughnut.

dagen efter jag ätit doughnut så tränade jag igen, och märkte att jag hade mer tryck än dagarna som det blir choklad.... så jag undrar:

Vad för slags sötsaker är att föredra i samband med träning? särskilt post-workout

Hur dåligt är det att skippa bra "kolhydrater" och istället stilla mitt sötsug?

Tack på förhand!

EnergiÖverskott
2022-09-12, 05:31
Det är inga problem att göra som du gör. Det enda "negativa" är att du går miste om mikroämnen, fibrer osv som du finner i hel mat, men har du en ordnad och väl sammansatt kost utanför just denna del spelar det absolut ingen roll.

Att du inte kände dig toppen av choklad kan vara av den simpla anledningen att det är mest fett. Fett och strösocker, vilket kanske inte är en perfekt kombo.

Godis som är baserat på glukossirap (först i ingredienslistan) är ett bra alternativ, likaså diverse bullar/bakverk med lite lägre fetthalt. Kanelbullar, olika längder osv. Hattings blåbår/vaniljlängd har te.ex rätt bra makros. Läs på innehållsförteckningen bara. Gott om kolhydrater och relativt fettsnålt så är det är bra alternativ för vad du efterfrågar. En donut eller två verkar du ju gilla så kör vidare på det om du gillar just donuts.

Godis med främst glukossirap är godis likt geléråttor, vingummin, colaflaskor etc.

Pepz
2022-09-12, 07:01
det du gör kan vara helt ok eller helt uselt, det beror på din kost sett över längre tid.