handdator

Visa fullständig version : Solceller

dluddeckens
2022-08-29, 11:41
Hej!

Med dagens priser på el, och att man kan förmoda att priserna inte kommer störtdyka kommande åren, känns en investering i solceller till taket vettig.

Vad har ni för erfarenheter av bolag som installerar solceller på marknaden?

Någon som har en bra kalkyl för att räkna ut investeringskostnad, och payback tid, mm?

Jag har ca 50-60 kvm takyta i syd/öst, 30 % lutning på taket och relativt nytt tak (yngre än 10 år). Förbrukar ca 16000 kwh per år, har bergvärme som uppvärmning. Befinner mig i SE4 (suck och godnatt).

Dreas
2022-08-29, 12:58
I mars i år fick jag en offert från en polare på 40 paneler, 16 000kwh produktion, dubbla hybridväxelriktare och 10kw batteri. 171’. Han kollade förra veckan på den igen och fick nu fram 220….

De säger att med prisökningarna man sett så är återbetalningstiden ungefär den samma.

dluddeckens
2022-08-29, 13:20
I mars i år fick jag en offert från en polare på 40 paneler, 16 000kwh produktion, dubbla hybridväxelriktare och 10kw batteri. 171’. Han kollade förra veckan på den igen och fick nu fram 220….

De säger att med prisökningarna man sett så är återbetalningstiden ungefär den samma.

Njae, under 2021 betalade jag 10000kr för min elanvändning (elnät ej inkl) men med nuvarande priser hamnar jag runt 60-80k - så en enorm ökning.

Dreas
2022-08-29, 13:27
Njae, under 2021 betalade jag 10000kr för min elanvändning (elnät ej inkl) men med nuvarande priser hamnar jag runt 60-80k - så en enorm ökning.Jag kan inte annat säga än det jag läst. 50 000 mer är för oss flera års förbrukning- Det är ju rätt mycket att äta in utöver kalkylen innan.

dluddeckens
2022-08-29, 16:35
Vad har ni i er kalkyl för värde på såld el?

Livet
2022-08-29, 16:56
Hej!

Med dagens priser på el, och att man kan förmoda att priserna inte kommer störtdyka kommande åren, känns en investering i solceller till taket vettig.

Vad har ni för erfarenheter av bolag som installerar solceller på marknaden?

Någon som har en bra kalkyl för att räkna ut investeringskostnad, och payback tid, mm?

Jag har ca 50-60 kvm takyta i syd/öst, 30 % lutning på taket och relativt nytt tak (yngre än 10 år). Förbrukar ca 16000 kwh per år, har bergvärme som uppvärmning. Befinner mig i SE4 (suck och godnatt).

https://svensksolenergi.se/att-installera-solenergi/solkartor/
Kolla här för att avgöra hur mycket energi från solen som är där du bor.

https://i0.wp.com/bengtsvillablogg.info/wp-content/uploads/2013/04/Lutning-och-azimut-rev1.gif
Här kan du se effektiviteten i relation till lutning på panelerna samt väderstreck.

Själva uträkningen för en optimistisk paybacktid borde grovt bli:

Projektkostnad/((genomsnittligt elpris under året)*(genererad el))

Denna beräkning förutsätter en ett gäng saker som gör att paybacktiden blir lägre/bättre.

Solpaneler tappar i effektivitet med tiden. Välj paneler som har linjär effektgaranti för så lång tid som möjligt och så hög sluteffekt som möjligt. Men du kan nog räkna med 0,2-1 procentenheters bortfall i effekt per år.
Att elpriset fortsätter vara så högt som det är nu. Detta låter ju i längden inte så rimligt.
Att du inte säljer någon el som genereras av anläggningen. Det är i princip alltid mer ekonomiskt fördelaktigt att använda den genererade elen själv istället för att sälja den.
Inga underhållskostnader är tagna i beräkning.

Investeringskostnaden borde nog hamna på 12 000 - 16 000 kr/kW, förmodligen i den högre delen av spannet men då räknar jag inte med eventuella bidrag som jag är rätt säker privatpersoner kan få. Jag är inte insatt i dessa dock så jag kan inte ge mer tips där.

Sen kan du spara in en rätt stor slant på själva arbetetsprocessen.

Projekteringskostnaden är det lite sisådär med. När jag har beställt offerter för större projekt har själva projekteringskostnaden varit noll eftersom de i princip gör allting i en dator som bara spottar ut all information om jag förstår det rätt. Detta var när jag jobbade mot fastighetsbolag och om det fungerar på samma sätt för privatkunder vet jag inte.
Det fysiska arbetet med att installera anläggningen kan du till rätt stor del göra själv. Det du inte får göra (om du inte är behörig elektriker) är allting som har med elen att göra.
Det du får göra är att fästa panelskenorna i taket, bära upp panelerna på taket och fästa panelerna i skenorna. Detta är den del av jobbet som tar mest tid så här kan du spara in rätt mycket rimligtvis.
Gällande infästning i taket bör du vara lite varsam dock. Beroende på taktypen så kan det vara mer/mindre risk för att någonting går lite snett och det leder exempelvis till vattenläckage genom taket som kan leda till vattenskada. Det är bra om du kollar upp vad som gäller försäkringsmässigt här om du väljer att göra denna del själv för att spara in på arbetskostnad. Bäst är ju förstås om du råkar känna någon behörig elektriker som kan göra det svart och ännu billigare än en elfirma. Tänk på att du måste kunna redovisa kostnader för Skatteverket om du vill ha bidrag vilket ju går stick i stäv med svartjobb.
Om företaget du anlitar inte bjuder på projekteringskostnaden så kanske det är möjligt att gå till en elhandlare i närheten (Jag tror man kan göra mycket av det på nätet också) eller rådfråga på något solcells- eller elektrikerforum vad för infästningar du ska köpa till vilket taktyp och panel. Panelsort borde du kunna välja själv också för den delen.
När jag höll på med detta så var det ungefär samma pris (kr/kW) för många paneler. De dyrare panelerna hade högre kW men eftersom de kostade mer så blev gick det jämnt upp för priset per kW.
Tänk också på att helst underdimensionera anläggningen så att du slipper sälja ut el på nätet. Spontant tänker jag att du kan kolla vad ditt hus drar per månad i juni-augusti med några års historik. Ta ett medelvärde av det och lägg dig lite under. Detta värde är vad du vill att solpanelsanläggningen ska generera som mest under sommarens bästa månad. Utifrån det tillsammans med solinstrålningen (första länken) så väljer du vilken effekt panelerna ska ha

Jag har säkert glömt någonting i detta inlägg men detta borde vara de största grejerna att ha med sig i huvudet.

R0B
2022-08-30, 07:20
Priserna ligger nu på 15.000kr / Kw och uppåt. Inte sett en enda offert på sistone som ligger under.

Varning för extremt mycket skräpfolk som monterar, rekommenderar att du skriver in att en oberoende besiktningsman ska tas in och godkänna anläggningen (som du själv bekostar), Det fuskas mycket med infästningar, brandskydd, taktätning m.m Blandning av komponenter händer hela tiden nu när det är brist på material.
T.ex skenor monteras i fästen som inte egentligen är rätt modell eller tillverkare och inte heller i rätt typ av metall.

Beroende på ditt elavtal så ska du absolut sälja ut på nätet, dom flesta räknar med att man säljer överproduktion på sommaren och sparar det antingen i elbolaget eller får ut ersättning på kontot för såld el och använder det för att täcka kostnaderna på vintern.

Borde du i SE3 eller 4 så tycker jag absolut att du ska installera solceller.
Det kommer ta ett bra tag innan vi får ordning på Svensk elproduktion och när det väl är gjort så försvinner antagligen alla trevliga bidrag man får just nu och beskattning tillkommer.

dluddeckens
2022-08-31, 07:40
Tack för svar!

Ja, jag befinner mig i SE4 (tyvärr...).

Det är en ganska stor investeringskostnad, och är paybacktiden mer än 7-8 år blir jag skeptisk.

Just nu betalar jag 169,90 öre/kWh cofffee

Vinter
2022-09-03, 04:41
Tack för svar!

Ja, jag befinner mig i SE4 (tyvärr...).

Det är en ganska stor investeringskostnad, och är paybacktiden mer än 7-8 år blir jag skeptisk.

Just nu betalar jag 169,90 öre/kWh cofffee

Du får räkna på vid vilket pris det lönar sig att sätta värmen på +5 grader. Och istället ta ledigt och åka på 2-3 månader semester till nått land utanför Europa.

Ja, jag är allvarlig.

hahavaffan
2022-09-05, 09:29
Du får räkna på vid vilket pris det lönar sig att sätta värmen på +5 grader. Och istället ta ledigt och åka på 2-3 månader semester till nått land utanför Europa.

Ja, jag är allvarlig.Ja eller ett billigt hotell sjukt nog.

yia
2022-09-05, 18:50

Ja, jag är allvarlig.

Ja, vi lever i en bisarr värld. Det är många politiker som genuint borde åtalas för detta, inte minst i Tyskland. Bara en sådan sak att efter invasionen 2014 göra sig ännu mer beroende av rysk gas är genuint kriminellt. Man gick ju ända in i kaklet med detta och den enda anledningen till att Nord Stream 2 inte öppnade var Putins anfall i februari. Ingenstans på vägen har tyska politiker satt stopp eller haft minsta eftertanke.

Allt detta visar också på problemen med centralisering. Det påminner till viss del om fiaskot med euron. Vinsten med det hela är väldigt låg och riskerna stora. Ingen har ju egentligen några större komparativa fördelar att producera el eftersom processen är enkel och råvaror säljs till världsmarknadspris. Dessutom är det förluster i näten vid längre transporter. Det innebär att varje land kan lika gärna producera sin egen el och vinningen med "handel" är låg. Spontant känns hela systemet mest som ett sätt att kunna dumpa vindkraftsel någonstans, eftersom den väderberoende kraftproduktionen skapar stora obalanser. Men följden har istället blivit att enskilda länder kan bete sig precis hur oansvarigt som helst (t.ex. Tyskland) och förväntar sig att bli räddade av kollektivet när det går åt pipan. Inte helt olikt hur Grekland beter sig på det finansiella planet och konstant måste räddas.

dluddeckens
2022-09-06, 07:44

Ja, jag är allvarlig.

Haha, hade varit smidigt att bara rymma bort några månader.

Svårare med barn i skolålder osv.