handdator

Visa fullständig version : Hur länge vara ifrån gymmet utan att tappa muskler.

IKEA
2022-08-26, 16:15
Igår så hände det som inte fick hända. Stukat eller brutit lillfinger och långfingret så kan inte träna överkroppen. Hur lång tid ifrån gymmet kan jag vara utan att nämnvärt tappa några gains ?

Får ju köra ben iaf 😂

King Grub
2022-08-26, 16:23
Två-tre veckor innan det börjar hända något. Men det gäller ett normalt aktivt liv. Har du immobilserat något inträder kraftig muskelförlust inom 48 timmar.

Du kan träna allt bara du har en kabelmaskin. Fäst en rem högre upp på underarmen så kan du köra biceps, triceps, axlar, bröst och rygg lätt utan att involvera handen.

IKEA
2022-08-26, 16:37
Två-tre veckor innan det börjar hända något. Men det gäller ett normalt aktivt liv. Har du immobilserat något inträder kraftig muskelförlust inom 48 timmar.

Du kan träna allt bara du har en kabelmaskin. Fäst en rem högre upp på underarmen så kan du köra biceps, triceps, axlar, bröst och rygg lätt utan att involvera handen.

Jag är väl rätt aktiv , tränar ju fredagar, lördagar , söndagar hårt 3 timmar per dag. Fysiskt tungt jobb 4 dagar I veckan och brukar träna 2 dagar i veckan efter jobbet på det jag vill bra på. Går till jobbet vartenda dag. Blir mot 15 tusen steg till 25 tusen steg varje dag 😁

King Grub
2022-08-26, 16:55
Jag menade immobilisering av den skadade kroppsdelen.

IKEA
2022-08-26, 16:58
Jag menade immobilisering av den skadade kroppsdelen.

Ah okej :)

Biceps , axlar och triceps har jag koll på i kabelhiss. Men bröst och rygg har jag knappt kört i kabelhiss så vet inte hur de ska funka även om jag sätter en sån runt handleden ?

Uncle Joe
2022-08-26, 17:40
Beror också på kaloriintaget. Man kan tappa drastiska volymer muskler om man är sjuk, äter dåligt och rör på sig lite. En vecka och jag märker det direkt.

IKEA
2022-08-26, 17:59
Beror också på kaloriintaget. Man kan tappa drastiska volymer muskler om man är sjuk, äter dåligt och rör på sig lite. En vecka och jag märker det direkt.

Har deffat på 1800kcal , äter 3000 kcal om dagen nu osv träning eller inte. Men vågen visar jag går ner ändå .. får öka ännu mer

Men ja , är man sjuk och äter mindre så märker jag med av de såklart.

Ett Orm
2022-08-26, 18:03

Inte lika mycket glykogen i musklerna heller om man varit inaktiv. Man känner sig mjukare och klenare.

Uncle Joe
2022-08-26, 19:16
Inte lika mycket glykogen i musklerna heller om man varit inaktiv. Man känner sig mjukare och klenare.

Men t ex när byxorna börjar bli pösiga efter några dagars inaktivitet är det glykogenet som är boven? Muskler som inte brukas förbrukar väl inget glykogen.

Ett Orm
2022-08-26, 20:19
Men t ex när byxorna börjar bli pösiga efter några dagars inaktivitet är det glykogenet som är boven? Muskler som inte brukas förbrukar väl inget glykogen.

Nja, mer att de inte lagrar in lika mycket som när man tränar.

Frustrator
2022-08-26, 20:31

Hur lite äter du egentlig?
Äter du något sånär normala mängder mat även när du solar att så krymper du inte på en vecka..

IKEA
2022-08-26, 22:27
Tränade ändå rätt så hårt nyss , nu är fingret blått som ett blåbär �� kunde fan inte låta bli

Uncle Joe
2022-08-27, 05:11
Skulle tro runt 1000-1200 kcal när jag är sjuk.

Frustrator
2022-08-27, 17:00
Skulle tro runt 1000-1200 kcal när jag är sjuk.

Sjukt lågt. Jag behöver späcka mig ordentligt för att komma ner dit. Skulle jag oroa mig för att bli katabol när jag är sjuk så hade jag tryckt en chokladkaka..200g Marabou och du skulle dubblera det..

Uncle Joe
2022-08-28, 05:18
Sjukt lågt. Jag behöver späcka mig ordentligt för att komma ner dit. Skulle jag oroa mig för att bli katabol när jag är sjuk så hade jag tryckt en chokladkaka..200g Marabou och du skulle dubblera det..

Jo.. Sen beror det på sjukdomstillståndet. T ex kraftig halsont och inte mycket mat som frivilligt vill slinka ner.

Kev88
2022-08-28, 08:39
Som sagts, du kan fortfarande träna det mesta, speciellt om du köper så kallade "hooks". Gå in på Amazon.se och sök på "DMoose Fitness hooks" så hittar du ett par för 325:-, de är riktigt bra! Du kan även köpa ankelremmar som är gjorda för handlederna och fästa i kabeltrissan för biceps, sido- och bakre delta osv.