Visa fullständig version : Lära sig prata engelska bra
skeletron
2022-08-22, 11:20
Ser att det finns liknande trådar så jag ber verkligen om ursäkt i förväg, men jag har en speciell fundering rörande talet.
Jag har hyffsat lätt att förstå engelska när jag läser, förstår ibland men inte alltid vad som sägs. Tycker det är lättare att förstå poddar ibland än att förstå vad någon säger i en mer informell kontext. Vet inte varför.
Skulle vilja bli bättre på att ta för mig när jag gäller att prata både privat men också i jobbsammanhang. Jag jobbar heltid och i det ingår att att diskutera arbetsrelaterade frågor. Med andra ord skulle jag vilja slipa på mitt ordförråd, talflyt och ja egentligen engelska generellt.
Har kommit in på en kurs på distans på heltid på universitetsnivå, frågan är dock hur stressigt det blir att kombinera med mitt heltidsarbete. En tanke jag har är att testa, i värsta fall satsar jag på att ta mig igenom kurslitteraturen. Jag har sett ett det finns vissa tillfällen där vi träffas i grupp och pratar, men vad jag förstår det som kan det vara allt från att diskutera grammatik till engelsk litteratur. Jag tycker det verkar rätt träligt, men är naturligtvis öppen för att lägga jobb på det om det går något.
En fundering som slog mig är att det hade varit jackpott att ha någon som pratar flytande engelska, helst på modersmål, som jag kan träna mig med. Jag känner tyvärr ingen idag.
Är det möjligt att boka? Och är det möjligt att göra det utan att betala otroligt mycket?
Att åka på språkresa vore väl det bästa kanske, men det är lite svårt när man har heltidsarbete och familj på gång.
wintersnowdrift
2022-08-22, 12:07
Ser att det finns liknande trådar så jag ber verkligen om ursäkt i förväg, men jag har en speciell fundering rörande talet.
Jag har hyffsat lätt att förstå engelska när jag läser, förstår ibland men inte alltid vad som sägs. Tycker det är lättare att förstå poddar ibland än att förstå vad någon säger i en mer informell kontext. Vet inte varför.
Skulle vilja bli bättre på att ta för mig när jag gäller att prata både privat men också i jobbsammanhang. Jag jobbar heltid och i det ingår att att diskutera arbetsrelaterade frågor. Med andra ord skulle jag vilja slipa på mitt ordförråd, talflyt och ja egentligen engelska generellt.
Har kommit in på en kurs på distans på heltid på universitetsnivå, frågan är dock hur stressigt det blir att kombinera med mitt heltidsarbete. En tanke jag har är att testa, i värsta fall satsar jag på att ta mig igenom kurslitteraturen. Jag har sett ett det finns vissa tillfällen där vi träffas i grupp och pratar, men vad jag förstår det som kan det vara allt från att diskutera grammatik till engelsk litteratur. Jag tycker det verkar rätt träligt, men är naturligtvis öppen för att lägga jobb på det om det går något.
En fundering som slog mig är att det hade varit jackpott att ha någon som pratar flytande engelska, helst på modersmål, som jag kan träna mig med. Jag känner tyvärr ingen idag.
Är det möjligt att boka? Och är det möjligt att göra det utan att betala otroligt mycket?
Att åka på språkresa vore väl det bästa kanske, men det är lite svårt när man har heltidsarbete och familj på gång.
Det var exakt det jag tänkte föreslå. Kan du typ... lägga upp en kontaktannons-ish på nåt internationellt forum kanske och efterfråga en samtalskompis? Det kan ju ske virtuellt några timmar i veckan. Min personliga erfarenhet är att särskilt många amerikaner gillar att shoot the shit med europeer/svenskar.
Sen har inte alla med engelska som modersmål ett perfekt språk såklart, men i ditt fall låter det som att mängdträning och small talk skulle göra mycket. Jag har pluggat och jobbat nästan uteslutande med engelska som arbetsspråk i 10+ år men att regelbundet snicksnacka med engelsktalande vänner är det som gjort mig flytande.
Finns "language exchange sites" som går ut på att du hittar någon som är native i språket som du vill lära dig som också råkar vara intresserad av att lära sig ditt språk, så hjälper ni varann på så vis
här är en sida med topp 10 efter snabb googling
https://www.linguasorb.com/blog/10-best-language-exchange-sites
jag har aldrig använt facebook men kanske finns det grupper där med? lär ju finnas en del hitflyttade engelstalande folk som gärna byter språkskills
Diomedea exulans
2022-08-22, 12:45
Skaffa dejtingappar, men istället för att dejta så skriver du i presentationen att du bara letar efter folk att prata engelska med. Tror det kan funka bra, vissa har de där apparna bara för att få vänner. På Tinder är ”språkutbyte” ett valbart alternativ när man fyller i vad man söker.
För egen del tror jag främst det handlar om att man behöver prata engelska ofta för att underhålla den muntliga delen. Går det långa perioder när man inte pratar engelska så blir man grymt ringrostig.
Tror alltså att man kommer långt på att bara öva på att prata regelbundet. Utan att det nödvändigtvis behöver vara en specifik kurs eller liknande.
Att regelbundet hänga på engelskspråkiga chatrum eller kanske onlinespel där man snackar med varandra med headset kan vara minst lika utvecklande som att sitta och traggla på någon kvällskurs
Diomedea exulans
2022-08-22, 14:58
För egen del tror jag främst det handlar om att man behöver prata engelska ofta för att underhålla den muntliga delen. Går det långa perioder när man inte pratar engelska så blir man grymt ringrostig.
Tror alltså att man kommer långt på att bara öva på att prata regelbundet. Utan att det nödvändigtvis behöver vara en specifik kurs eller liknande.
Att regelbundet hänga på engelskspråkiga chatrum eller kanske onlinespel där man snackar med varandra med headset kan vara minst lika utvecklande som att sitta och traggla på någon kvällskurs
Vill inflika att chattrum utan ljud nog inte är det bästa. Folk skriver som krattor där, och det är inte superhög överföring mellan att lära sig skriva och att lära sig prata.
Har själv inte särskilt positiva erfarenhet av att studera språk på universitetsnivå. De kurser jag tagit har fokuserat alldeles för lite på att tala utan mer på att nöta ord och grammatik. Har fått ut mer själv av att blanda självstudier med att prata med folk.
Jag hade lagt tiden på språkutbyten på nätet som nämns ovan. Typ prova någon subreddit som /r/language_exchange/ (https://old.reddit.com/r/language_exchange/)
trädgårdsmöbel
2022-08-22, 15:15
Inte mitt tips, men om du struntar i hur du uttalar dig och inte bryr dig om att du låter svensk när du pratar engelska skall det tydligen gå lättare.
Vi fixerar oss tydligen vid att försöka uttala korrekt, och engelskan flyter bättre utan det (tydligen).
Vill inflika att chattrum utan ljud nog inte är det bästa. Folk skriver som krattor där, och det är inte superhög överföring mellan att lära sig skriva och att lära sig prata.
Ja det var ett chattrum med ljud jag syftade på.
Håller med om att överföringen inte är superhög. Jag skriver själv regelbundet på engelska på diverse forum och tycker själv att det blir riktigt bra. Men där har man ju gott om tid att dubbelkolla sig själv. Helt annat att få till det flytet som behövs för pratet och att ha formuleringarna mycket mer lätttillgängliga utan att behöva staka sig eller fundera för länge
Öva där du står, öva på att prata mer i de sammanhangen du vill prata i. Du lär dig allt eftersom. :)
Wilt the Stilt
2022-08-22, 18:45
Om du tycker om datorspel får du skaffa headset och prata järnet med folk i valfritt spel där voice chat används. Många spel kan vara toxiska i voice chat men det är som det är.
Fredszky
2022-08-22, 18:55
Kalle, en skolelev var ute och gick med sin hund.
Plötsligt stöter Kalle på sin engelskalärare.
"Nämen hej Kalle, vilken fin hund. Vad heter hunden?"
-"Th... The dog"
skeletron
2022-08-31, 18:03
Är det någon som har erfarenhet av privatlektioner?
Verkar finnss en del sånt såg jag när jag googlade runt :)
Är det någon som har erfarenhet av privatlektioner?
Verkar finnss en del sånt såg jag när jag googlade runt :)
Låter som en onödigt dyr väg att gå. För att prata naturligt & få det rulla av tungan krävs det att du snackar ofta och helst mycket.
Gällande vokabulär så tankar du helt enkelt ned Anki och tankar ned något "advanced english vocabulary"-paket till programmet.
skeletron
2022-09-02, 21:47
Låter som en onödigt dyr väg att gå. För att prata naturligt & få det rulla av tungan krävs det att du snackar ofta och helst mycket.
Gällande vokabulär så tankar du helt enkelt ned Anki och tankar ned något "advanced english vocabulary"-paket till programmet.
Anki verkar ju väldigt fiffigt! Har kikat runt lite, och om jag förstår det rätt finns Anki på webben och som app. Som app till IPhone kostar den några hundra. Antar att det är det jag ska köra på? För det funkar inte att köra Anki-web via telefonen vad jag förstår?
skeletron
2022-10-24, 18:04
Är det förresten någon som känner till vart man kan göra test på engelska eller tyska för att få koll på vilken nivå man ligger på? Vore ju intressant att kunna jämföra sin progression :)
Är det förresten någon som känner till vart man kan göra test på engelska eller tyska för att få koll på vilken nivå man ligger på? Vore ju intressant att kunna jämföra sin progression :)
https://www.efset.org/?utm_source=google.com&utm_medium=organic&utm_campaign=se_demo_1860_langtest21
Om du vill göra ett nivåplaceringstest vad gäller tyska så är väl Goethe, Telc eller TestDaf de test som är officiella och kan användas vid ansökan till universitet, arbetsansökningar etc. De kostar självklart pengar att göra och innehåller såväl moment av hörförståelse, läsförståelse, konversation samt skrivfärdighet.
Vill du bara ha ett snabbt icke-heltäckande estimat av var din grammatiska nivå samt din läsförståelse befinner sig så kan du gå in på valfri språkinlärningsportal (exempelvis Learnlight, Goethe, Lingoda etc.) och ta deras online nivåplaceringstest som används för att placera dig i en lämplig kurs.
Flytta till England :cool:
Kan dock bli svart med familj kanske?
Vardagsengelska kan bli ratt olik jobbengelska da man oftast använder ett annat ordförråd professionellt. Själv ar jag betydligt bättre pa att forklara jobbrelaterade amnen pa engelska eftersom det var pa det språket jag lärde mig det forst
Dock förstår jag lite vad du menar, text funkar lite annorlunda da allt ser likadant ut, men tal innebar oftast olika brytningar och dialekter
Det tog ett tag for mig att forsta skottar t ex, men efter att ha jobbat med ett par stycken sa har det blivit mer naturligt med tiden
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.