handdator

Visa fullständig version : Varför blir jag alltid sjuk när jag haft en natt med lite sömn?

Luddsson
2022-08-08, 11:53
Okej, inte alltid men nästan alltid. När jag varit ute till sent och får ca 4 timmars sömn så vaknar jag väldigt ofta med förkylningssymtom. Snorig, lättare muskelvärk och huvudvärk. Det kan ta ett par dagar eller mer innan det är borta, och jag är rejält trött under tiden. Värdelöst för träningen som uteblir under perioden.

Blir nästan aldrig sjuk förutom när jag uppe sent. Om jag är nitisk med komma i säng i tid är jag pigg och fullt frisk dagen efter, men kommer jag i säng vid typ 2-3 tiden är det kört. Hjälper inte heller att sova dagen efter, symtomen kommer iallafall.

Klär jag mig för kallt när jag är ute sent eller vad är problemet? Fler som känner igen sig i detta?
Dricker inte alkohol så det kan vi utesluta.

TotteShaped4Life
2022-08-08, 11:58
Ingen får ju virus av för lite sömn lika lite som man får det av kyla. Ev. mer mottaglig för virus pga nedsatt immunförsvar kanske.

rooz
2022-08-08, 12:00
Drick mer sprit så löser sig problemen. Gärna rent och i ett litet och mörklagt rum utan sällskap.

Ett Orm
2022-08-08, 13:14
Okej, inte alltid men nästan alltid. När jag varit ute till sent och får ca 4 timmars sömn så vaknar jag väldigt ofta med förkylningssymtom. Snorig, lättare muskelvärk och huvudvärk. Det kan ta ett par dagar eller mer innan det är borta, och jag är rejält trött under tiden. Värdelöst för träningen som uteblir under perioden.

Blir nästan aldrig sjuk förutom när jag uppe sent. Om jag är nitisk med komma i säng i tid är jag pigg och fullt frisk dagen efter, men kommer jag i säng vid typ 2-3 tiden är det kört. Hjälper inte heller att sova dagen efter, symptomen kommer iallafall.

Klär jag mig för kallt när jag är ute sent eller vad är problemet? Fler som känner igen sig i detta?
Dricker inte alkohol så det kan vi utesluta.

Du bör nog använda lite matematik för att verifiera det där.

Hur ofta lägger du dig sent kontra hur ofta lägger du dig i tid?
Är det ofta som du får dåligt med sömn så ökar ju också chansen att det är just då du blir sjuk. Men det kan säkert påverka immunförsvaret att få dåligt med sömn under en längre tid.

Vi har väldigt lätt att hitta orsakssamband där de inte finns. Som tex kyla och förkylning, där det troligen beror mer på att folk är inne och tränger ihop sig när det är kallt. Det går ju inte att gör mycket åt i praktiken så då passar nedkylning bättre som förklaring.

Bigass
2022-08-08, 14:22
Ambitiösa konditionsidrottare dansar ju på gränsen till överträning och då kan ju rimligtvis en natt med utebliven återhämtning få dig att tippa över kanten. Dessutom är insomni en del av symtombilden vid överträning/underåterhämtning s

Luddsson
2022-08-08, 14:46
Ambitiösa konditionsidrottare dansar ju på gränsen till överträning och då kan ju rimligtvis en natt med utebliven återhämtning få dig att tippa över kanten. Dessutom är insomni en del av symtombilden vid överträning/underåterhämtning s

Kan träningen spela in? Får man sämre immunförsvar av det? När jag tänker på det är det alltid på helger jag är uppe sent, oftast lördagar. Där ligger också ett långpass på ca 20 km.

King Grub
2022-08-08, 15:32
https://www.styrkelabbet.se/styrketraning-och-immunforsvaret/#Det_oppna_fonstret

Bigass
2022-08-08, 16:45
Ja det är väl en blandning av sänkt immunförsvar och ökad social kontakt efter gissar jag. Rent anekdotiska upplever jag att tuffare konditionsträning gjort mig betydligt mer känslig för infektion än styrketräning trots att gymmiljön i sig är rena smittohärden

Fredszky
2022-08-08, 17:08
Min bioscience säger mig att...

Konditionspass är mer utmattade för kroppen, har du något virus eller bakterier som ligger latenta får de ett fönster att bryta ut när kroppen är upptagen med att återhämta sig från ansträngningen.

Luddsson
2022-08-08, 17:36
https://www.styrkelabbet.se/styrketraning-och-immunforsvaret/#Det_oppna_fonstret

Jättebra artikel! Tack :)

Ska nog kolla igenom alla artiklar på Styrkelabbet. Skriver ni lite om konditionsidrottare också?

skyffelmördarn
2022-08-08, 18:39
Har vi inte alltid något skit i kroppen som ligger latent? Dålig sömn innebär ju då att dina "sköldar" är nere och då kan saker och ting blomma ut.

Alltid så jag tänkt i alla fall.

Cooks
2022-08-08, 19:37
+1. Skulle inte säga att jag är sjuk men jag har definitivt sjukdomssymtomen som du också beskriver efter en natt med 2-4h sömn.

Chrillee
2022-08-08, 21:17
Känner igen mig i det, precis åkt på en förkylning. I synnerhet när man tränat på mycket med både kondition och styrka och för lite sömn på helgen så blir man sliten. Sen att man ibland bortser från återhämtningsdagar när man känner att kroppen inte svarar men man gör det ändå.