Visa fullständig version : Sad clown paradox
trädgårdsmöbel
2022-08-04, 14:04
Vill tipsa Kolozzeum om något väldigt intressant. Frasen "humor som försvarsmekanism" har säkert de flesta hört, men rätt få vet nog hur djupt det här kan gå och kopplingen mellan att vara eller försöka vara rolig och psykisk ohälsa. Särskilt om humorn är självkritisk.
Istället för en länksamling uppmanar jag till självstudier pga förhoppning om att du skall finna annan läsning än mig.
Rätt intressant och får åtminstone mig att se komiker i ett helt annat ljus, liksom hobbykomiker, klassens clown och roliga människor jag känner. Jävligt dystert när annan humor än oavsiktlig blir en orsak för oro om man övertolkar sad clown paradox.
Diomedea exulans
2022-08-04, 15:21
Jag har alltid mått skit och alltid försökt väldigt hårt att vara rolig iallafall (huruvida jag lyckats vara rolig, ja, på det här forumet så råder det åtminstone starkt delade meningar om den saken).
Så det är här klubben för ledsna clowner sammanträder.
Skriver här mest för att hålla koll på om någon skriver något intressant och att prenumerera på en tråd man inte skrivit i är ghey så det undviker jag.
Scratch89
2022-08-04, 15:53
Jag tänker att det är lika gammalt som gatan. Alla (?) de stora komikerna är exempel på detta.
Äh, de flesta är mer miserabla än man tror. Finns studier som pekar på att ungefär halva befolkningen har medel- till svår depression med suicidala tankar under 2 veckor av ens liv. Människor som nån gång tänker på självmord som en utväg, om än flyktigt, är nära 100 procent. Livet är svårt och vissa är bättre på att upprätthålla en fin fasad utåt, humor kan vara en del av att lätta på stämningen.
trädgårdsmöbel
2022-08-04, 20:19
Jag tänker att det är lika gammalt som gatan. Alla (?) de stora komikerna är exempel på detta.
Ännu äldre observerat samband än gatan. 1500-tals gammalt.
skyffelmördarn
2022-08-04, 22:11
Äh, de flesta är mer miserabla än man tror. Finns studier som pekar på att ungefär halva befolkningen har medel- till svår depression med suicidala tankar under 2 veckor av ens liv. Människor som nån gång tänker på självmord som en utväg, om än flyktigt, är nära 100 procent. Livet är svårt och vissa är bättre på att upprätthålla en fin fasad utåt, humor kan vara en del av att lätta på stämningen.
Ganska mycket skit som vi idag väljer att se på som något "fel" fast det egentligen bara innebär att vara människa.
Tänk förr i tiden med all konstig mat man åt vad vanligt det måste varit att ha haft ont i magen eller vara dålig i magen, idag ses det ju direkt som något som inte stämmer.
Fredszky
2022-08-04, 22:14
Ganska mycket skit som vi idag väljer att se på som något "fel" fast det egentligen bara innebär att vara människa.
Tänk förr i tiden med all konstig mat man åt vad vanligt det måste varit att ha haft ont i magen eller vara dålig i magen, idag ses det ju direkt som något som inte stämmer.
Jag undrar om det var så. De visste nog rätt väl vad man kunde äta och inte äta. Urvalet var ungefär gröt, ko, get och äpplen.
Kanske vanligare med magont idag med all stress, stillasittande, all konstig, onyttig, stark mat och syntetisk skit samt mediciner vi stoppar i oss.
Korvmedmos
2022-08-05, 07:38
Jag undrar om det var så. De visste nog rätt väl vad man kunde äta och inte äta. Urvalet var ungefär gröt, ko, get och äpplen.
Kanske vanligare med magont idag med all stress, stillasittande, all konstig, onyttig, stark mat och syntetisk skit samt mediciner vi stoppar i oss.
Jag tänker att många säkert åt mat som i dag skulle anses vara möglig/oätlig, men som då inte fanns på kartan att slänga p.g.a svält osv. Så alternativen blir att äta den där ruttna frukten och få ont i kistan eller kanske inte överleva dagen.
Sen undrar jag om stark mat ger magont? Har aldrig känt det i magen efter att ha ätit stark mat, och chililiknande frukter åt man redan under stenåldern. Håller med om de andra punkterna dock!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.