Visa fullständig version : Äta efter gympass? När?
Detärjag
2022-07-31, 16:40
Okej jag är osäker om detta är det rätta stället och fråga men jag försöker ändå!
Jag använder nämnligen Serious mass efter gymmet men mitt problem är att jag inte känner någon riktig hunger pga att jag äter Ritalin. Pga detta så måste jag planera in mina måltider när det behövs.
Min fråga är då hur länge efter jag druckit en gainer ska jag äta för maximalt upptag?
Har för mig att det kan ta ett tag innan man upptar all näring/protein ifrån gainers osv.
Förstår att det alltid är bra och äta hela tiden (vilket jag försöker, så gott som det går) men pga att jag inte känner när jag är hungrig så försöker sprida ut mina måltider.
Någon som kan hjälpa mig
Tack!
King Grub
2022-07-31, 16:49
En till tre timmar senare, kanske. Det spelar inte så stor roll, utan det viktigaste är dagens totala intag.
Hade hjälpt om du skriver när du tränar. Vad du ätit innan, senast, hur långt tid inpå. Vad din gainer innehåller (kalorier, P K F) som du dricker efter styrketräningen. Hur många timmar det sedan brukar gå innan du äter efter shaken.
Jag tror du "nojar" i onödan. Enda jag kan tänka mig vore "oroväckande" vore om du:
Morgontränar 12 timmar fastande. Dricker din gainer, som är 200 kcal bara (troligtvis inte), sedan går du ~10 timmar och äter all mat på kvällen.
Bara ett extremexempel.
Har du ätit relativt tätt inpå träningen och äter 3-4 timmar efter gainer har du nog inte mycket att hämta att stressa i dig mat fortare efter gainern.
Detärjag
2022-07-31, 17:06
Hade hjälpt om du skriver när du tränar. Vad du ätit innan, senast, hur långt tid inpå. Vad din gainer innehåller (kalorier, P K F) som du dricker efter styrketräningen. Hur många timmar det sedan brukar gå innan du äter efter shaken.
Jag tror du "nojar" i onödan. Enda jag kan tänka mig vore "oroväckande" vore om du:
Morgontränar 12 timmar fastande. Dricker din gainer, som är 200 kcal bara (troligtvis inte), sedan går du ~10 timmar och äter all mat på kvällen.
Bara ett extremexempel.
Har du ätit relativt tätt inpå träningen och äter 3-4 timmar efter gainer har du nog inte mycket att hämta att stressa i dig mat fortare efter gainern.
Tränade på morgonen, drack en smoothie med 2 bananer med 4dl mjölk 30min innan gymmet.
Drack serious mass ca 1.5 skopa med ca 5dl mjölk direkt efter gymmet.
På hela dagen ligger jag i ett kaloriöverskott så det vet jag att jag gör rätt. Jag "nojjig lite" eftersom jag inte vet hur länge man kan gå fastande efter tex en gainer osv.
Detärjag
2022-07-31, 17:09
En till tre timmar senare, kanske. Det spelar inte så stor roll, utan det viktigaste är dagens totala intag.
Okej men perfekt! Vet att jag ligger i ett kaloriöverskott vid slutet av dagen. Det är bara det att jag blir osäker om jag väntar för länge mellan mina måltider.
Tack så mycket!
Dogmatix
2022-08-12, 22:25
Men det känns väl inte så optimalt om man skulle få i sig hela dagens intag flera timmar innan man tränar och sen inget efter? Det jag fiskar efter är att det känns mest optimalt att kontinuerligt fylla på med protein tiden efter man tränat?
King Grub
2022-08-12, 22:28
Gör så då.
Dogmatix
2022-08-12, 22:35
Gör så då.
Det var en fråga, inte ett påstående.
TotteShaped4Life
2022-08-13, 02:35
Ska du tävla på elitnivå i byggning kanske det handlar om några tusendelar beroende på hur du gör för att optimera ditt upptag... annars mehh not. Mätbar skillnad kanske. Märkbar knappast. Det viktigaste du kan göra utanför kosten/träningen är att sköta din sömn för att optimera dina resultat.
Det viktigaste du kan göra utanför kosten/träningen är att sköta din sömn för att optimera dina resultat.
Skrivet 03.35 :hbang:
En sak jag funderat på, som kanske bygger på gamla uppgifter, är betydelsen av mängden man äter efter träning.
En gång i tiden vill jag minnas att uppfattningen var att Max 40 gram protein (vassle) gällde för att få i sig tillräckligt efter träning. Därefter rekommenderades ett mål mat inom de 1 - 3 timmarna efteråt.
Ibland har jag funderat om dessa 40 gram efter träning hade varit tillräckligt, även om man skippar maten efteråt (givet att man äter adekvat i övrigt då).
King Grub
2022-08-13, 15:25
Vassleprotein stimulerar muskelproteinsyntesen kraftigt men kortvarigt. Redan ett par timmar efter intag har den sjunkit så proteinbalansen är negativ igen.
TotteShaped4Life
2022-08-13, 15:40
Skrivet 03.35 :hbang:
Jag får alltid minst 8 timmars sömn. Vad har tiden jag skrivit mitt inlägg med det att göra? Går jag och lägger mig tidigt går jag upp tidigt. Har samma tider 7 dagar i veckan. Lägger mig alltid mellan 19-20 går upp vid 03.30-04.30
För övrigt är jag jävligt onojjig och skiter i det mesta när det gäller att optimera det ena eller andra - men sömnen sköter jag av många andra skäl.
Trevligt att vissa gamla sanningar verkar bestå! :)
Vassleprotein stimulerar muskelproteinsyntesen kraftigt men kortvarigt. Redan ett par timmar efter intag har den sjunkit så proteinbalansen är negativ igen.
Nu kanske detta är lite teoretiskt hårklyveri, men finns det några rekommendationer kring efterföljande intag? Jag tänker typ skulle en burk kvarg vara motsvarande en måltid? (Är väl långsamt protein i kvarg).
Anders The Peak
2022-08-14, 11:18
Jag tror att det med ca 20-25 gr vassle protein efter träning räcker väl till för återhämtningen.
Om du vill fungerar det att blanda i två äggulor i blandningen det ger en bättre administrering av nivåerna i blodet. Vassle själv spikar nivåerna och ger maximal MPS muskelproteinsyntes på grund av att kroppen har MPS som en väg att omvandla aminosyrorna, för höga nivåer i blodströmmen är giftigt, till energi/energiproduktionen och inte enbart till återuppbyggnad och superkompensation av muskulaturen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.