Visa fullständig version : Vad drar ström?
Hej!
Jag blir inte klok på min elförbrukning.
Hjälp mig fundera och söka ut vad som drar ström
http://www.bilddump.se/bilder/20220726063505-178.174.136.177.jpg
i vintras gick vår värmepump sönder så jag bytte till en nyare och modernare, så det bör ha blivit lägre förbrukning
Varmvattnet
http://www.bilddump.se/bilder/20220726070101-178.174.136.177.jpg
Klimatkontroll
http://www.bilddump.se/bilder/20220726070135-178.174.136.177.jpg
Kan poolpumpen vara boven? det är någon gammal tysk pump
Hjälpa dig fundera? Efter en graf? jo... om det nu hjälper. Det finns små separata elmätare du kan köpa för en liten peng, men där har vi en utgift igen. Du kan prova slå av huvudsäkringen och prova livet, sen om du får blodad tand över besparingarna kan du ringa elbolaget och morsa på kundtjänsten och lite kaxigt säga upp avtalet! Därefter skänker du bort polen, och all elektronik till de bekymmerslösa. Sådär inte mycket kvar att fundera kring. Annars kan man öka upp inkomsterna men det är knepigare ändå och man får fundera desto mer och brukar i sin tur dra upp utgifterna. Japp!
Eftersom du har lägre förbrukning (än förra året) under vintermånaderna så antar jag att det har med antingen poolen eller eventuell frikyka/ac att du har högre under sommaren.
För att det ska vara poolpumpen måste den ha någon sorts tryck eller flödesstyrning ihop med igensatta filter för att den plötsligt ska dra mer. Alternativt någon typ av on/off styrning så att den går vid behov och behovet är större i år. Annars bör den konstant dra lika mycket vid drift.
Hur värms poolen? Eller menar du poolvärmepump när du säger poolpump?
Edit: Isf garanterat poolvärmepumpen. Det kan ju vara så logiskt att det varit kallare i år och att den därför behöver jobba mer. Jämför graddagar med förra året.
Du kan börja kolla på dags förbrukningen av elektricitet och börja rota där.
Eftersom du har lägre förbrukning (än förra året) under vintermånaderna så antar jag att det har med antingen poolen eller eventuell frikyka/ac att du har högre under sommaren.
För att det ska vara poolpumpen måste den ha någon sorts tryck eller flödesstyrning ihop med igensatta filter för att den plötsligt ska dra mer. Alternativt någon typ av on/off styrning så att den går vid behov och behovet är större i år. Annars bör den konstant dra lika mycket vid drift.
Hur värms poolen? Eller menar du poolvärmepump när du säger poolpump?
Edit: Isf garanterat poolvärmepumpen. Det kan ju vara så logiskt att det varit kallare i år och att den därför behöver jobba mer. Jämför graddagar med förra året.Det är bara en pump som går konstant, jag värmer poolen med ved vid behov. Tror pumpen är på 300 watt, men den plockade jag fram i mitten av juni
Har inte kopplat i ac än så det är så märkligt att jag har besparing på vintern men högre förbrukning på sommaren
Elstängselaggregat drar väl inte särskilt mycket?
Jag har ingen jordfelsbrytare än, kan jag ha någon skada någonstans som ligger och värmer?
Skickat från min ASUS_I006D via Tapatalk
Är den nya VP inställd på auto så den kyler när det är varmt? Skaffat elbil? Andra förändringar i ditt liv, gäster i gäststugan? Vi hade en elradiator som en av ungarna råkat dra igång i ett utrymme vi sällan är i på nära full värme, sånt kan märkas.
Stora skillnader i användning av tappvarmvatten är väl det logiska om du ej har någon annan uppenbar förbrukare som gör skillnad från förra året.
Någon eventuell skada på kabel eller liknande ska ej ge högre förbrukning.
Annars som ovan säger kolla igenom inställningar i nya vp. Till exempel pumpstopp vid utetemp ,värmekurvor och även tappvarmvattentemp så att det inte är något uppenbart fel där.
Skulle vara intressant att se värmepumpens statistik från juni då juni var månaden med störst skillnad
Är den nya VP inställd på auto så den kyler när det är varmt? Skaffat elbil? Andra förändringar i ditt liv, gäster i gäststugan? Vi hade en elradiator som en av ungarna råkat dra igång i ett utrymme vi sällan är i på nära full värme, sånt kan märkas.Det lät troligt, ska kolla runt lite, annars är det ingen skillnad mot pumpen
Skulle vara intressant att se värmepumpens statistik från juni då juni var månaden med störst skillnad
Kan bara ta dag vecka och år
men jag tror inte att det är den, den förra pumpen var 12 år gammal och det här är en sån som varierar driften efter behovethttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20220727/df6712324c1dc8ffc8b8e67bf2cd729b.jpg
Stora skillnader i användning av tappvarmvatten är väl det logiska om du ej har någon annan uppenbar förbrukare som gör skillnad från förra året.
Någon eventuell skada på kabel eller liknande ska ej ge högre förbrukning.
Annars som ovan säger kolla igenom inställningar i nya vp. Till exempel pumpstopp vid utetemp ,värmekurvor och även tappvarmvattentemp så att det inte är något uppenbart fel där.Tänkte ifall jag har ett jordfel på en lång kabel med 16 ampere säkring så kan den ju bli duktigt varm innan säkringen behöver gå ifall det inte är kortslutning, mina längsta kabellängder är över 150 meter
Magnus N
2022-07-27, 07:16
Tänkte ifall jag har ett jordfel på en lång kabel med 16 ampere säkring så kan den ju bli duktigt varm innan säkringen behöver gå ifall det inte är kortslutning, mina längsta kabellängder är över 150 meter
Du förbrukar inte mer ström på en underdimensionerad kabel, varm blir den dock. Det är om lasten i sig har ökat som du får en högre ström.
Öppna elcentralen och mät varje fas med en strömtång när huset är i normal drift. Det kanske kan ge en fingervisning om du har någon förbrukare som spårat ur.
Du förbrukar inte mer ström på en underdimensionerad kabel, varm blir den dock. Det är om lasten i sig har ökat som du får en högre ström.
jag tänkte lång kabel, jordfel, ingen jordfelsbrytare, men inte tillräckligt för att säkringen ska brinna av, men säkringen borde iof vara varmast isf
Magnus N
2022-07-27, 10:30
jag tänkte lång kabel, jordfel, ingen jordfelsbrytare, men inte tillräckligt för att säkringen ska brinna av, men säkringen borde iof vara varmast isf
Tänker inte fel i sig men frågan om detta ökar strömförbrukningen , det gör det inte.
Jamesds förslag är vettigt med, mät upp under olika tider etc och se. Men framförallt gör en översyn på anläggningen vad som tillkommit / försvunnit .
Agitator
2022-07-27, 11:56
Gör en inventering av alla uttag. Öppna excel ark/google sheets. Notera alla uttag och vad som sitter i dem.
Gamla saker som står i standby mode som drar mycket watt kanske? Bara börja nysta i hur många saker som är permanent inkopplade och notera.
Enklast är att dra upp diktafonapp på mobilen och bara gå igenom allt långsamt och metodiskt och prata in allt du hittar sedan skriva ner allt vid datorn i lugn och ro.
Elmackapärer brukar kunna dra ström. Tips från coachen.
Elmackapärer brukar kunna dra ström. Tips från coachen.
Kort o koncist! krävs ingen matematiker för att räkna ut att if you wanna be in the prime, you gonna sell your time!
bro! sälj huset innan det är för sent
Tänker inte fel i sig men frågan om detta ökar strömförbrukningen , det gör det inte.
Jamesds förslag är vettigt med, mät upp under olika tider etc och se. Men framförallt gör en översyn på anläggningen vad som tillkommit / försvunnit .
Jo, en kabel som är för klen kan orsaka ett spänningsfall som gör att kortslutningsströmmen kan bli mindre än vad säkringen löser ut för, vilket resulterar i en väldigt lång värmeslinga om den kortsluts. För att detta ska hända behöver kabeln däremot vara ganska lång. Den strömmen kommer du behöva betala för då det kan liknas vid en jäkligt opraktisk elradiator.
Eftersom du nämner kortslutning och långa kablar verkar du ha en oro att det är någonting där. Ta hem en elektriker och be denne megga anläggningen och mäta upp den slipper du oron sedan.
Jo, en kabel som är för klen kan orsaka ett spänningsfall som gör att kortslutningsströmmen kan bli mindre än vad säkringen löser ut för, vilket resulterar i en väldigt lång värmeslinga om den kortsluts. För att detta ska hända behöver kabeln däremot vara ganska lång. Den strömmen kommer du behöva betala för då det kan liknas vid en jäkligt opraktisk elradiator.
Eftersom du nämner kortslutning och långa kablar verkar du ha en oro att det är någonting där. Ta hem en elektriker och be denne megga anläggningen och mäta upp den slipper du oron sedan.
Eller så kan man räkna på total kW pris Ts oroar sig för, game över jag är så ledsen
Jag oroar mig inte, jag tycker bara det är skumt att sommarförbrukningen är högre med alla faktorer konstanta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.