handdator

Visa fullständig version : Tråden där vi erkänner sånt vi inte visste men som alla andra garanterat vet

Diomedea exulans
2022-07-18, 17:17
(PB i knölig trådtitel.)

Jag ska förklara hur jag kom på trådidén, så kommer ni förstå frågeställningen.

Häromdagen stod jag vid en självbetjäningsmaskin i Lettlands version av Ica och skulle betala för ett antal paket kalkonfärs, när jag stötte på patrull: ett av paketen hade en avriven lapp, så jag inte kunde scanna den. Villrådigt kallade jag till mig den närmsta lett-Ica-arbetaren, som turligt nog var tillräckligt ung för att prata bra engelska; nemas problemas, sa han på engelska, det var bara att scanna ett av de andra paketen två gånger.

Då insåg jag: olika exemplar av samma vara har samma streckkod. Jag hade gått runt hela livet och trott att varje individuell vara, alltså varje exemplar av varan, har en unik streckkod. Under mina 38 år hade jag aldrig förut hamnat i en situation där det var relevant för mig att veta hur det egentligen låg till.

Det här är garanterat en sån där grej som alla utom jag redan visste, tänkte jag. Och då kom jag på idén till den här tråden. Vilka grejer har du (i vuxen ålder) inte vetat, som alla andra (i vuxen ålder) garanterat har vetat?

Trodde du att personer med Downs ser ut som de gör pga en medicin som de alla tar (jag vet en som trodde det)? Trodde du att ”take for granted” hette ”take for granite”? Här är inga erkännanden för pinsamma; inget vet vad du heter eller hur du ser ut IRL.

Luddsson
2022-07-18, 17:52
(PB i knölig trådtitel.)

Jag ska förklara hur jag kom på trådidén, så kommer ni förstå frågeställningen.

Häromdagen stod jag vid en självbetjäningsmaskin i Lettlands version av Ica och skulle betala för ett antal paket kalkonfärs, när jag stötte på patrull: ett av paketen hade en avriven lapp, så jag inte kunde scanna den. Villrådigt kallade jag till mig den närmsta lett-Ica-arbetaren, som turligt nog var tillräckligt ung för att prata bra engelska; nemas problemas, sa han på engelska, det var bara att scanna ett av de andra paketen två gånger.

Då insåg jag: olika exemplar av samma vara har samma streckkod. Jag hade gått runt hela livet och trott att varje individuell vara, alltså varje exemplar av varan, har en unik streckkod. Under mina 38 år hade jag aldrig förut hamnat i en situation där det var relevant för mig att veta hur det egentligen låg till.

Det här är garanterat en sån där grej som alla utom jag redan visste, tänkte jag. Och då kom jag på idén till den här tråden. Vilka grejer har du (i vuxen ålder) inte vetat, som alla andra (i vuxen ålder) garanterat har vetat?

Trodde du att personer med Downs ser ut som de gör pga en medicin som de alla tar (jag vet en som trodde det)? Trodde du att ”take for granted” hette ”take for granite”? Här är inga erkännanden för pinsamma; inget vet vad du heter eller hur du ser ut IRL.

Räknas tonåren som vuxen? Fram till jag var typ 16 trodde jag att en fjärt var en bubbla från magen som spräcktes när den nuddade kalsongerna. Det kändes ju så i magen. En kväll i när jag skulle sova med bar underkropp fjärtade jag ljudligt och fick en tankeställare likt Newton när äpplet föll på hans huvud.

Diomedea exulans
2022-07-18, 17:54
Räknas tonåren som vuxen? Fram till jag var typ 16 trodde jag att en fjärt var en bubbla från magen som spräcktes när den nuddade kalsongerna. Det kändes ju så i magen. En kväll i när jag skulle sova med bar underkropp fjärtade jag ljudligt och fick en tankeställare likt Newton när äpplet föll på hans huvud.

Det räknas i allra högsta grad! :thumbup:

stridis
2022-07-18, 19:27
När Dio får reda på viktvaror kontra övriga varors etiketter, mind blown.

En av mina svagheter är att visa mig okunnig om något naturvetenskapligt så tror inte jag kommer dela med mig i den här tråden. Mitt sköra ego klarar inte det.

Men annars lärde jag mig att det hette gausseliminering några år efter att jag lärt mig hur man gör det.

Akerhage
2022-07-18, 19:51
https://images.indianexpress.com/2018/11/diamond-eight-card-hidden-number-759.jpg?w=389

StarkaUlf
2022-07-18, 20:03
https://images.indianexpress.com/2018/11/diamond-eight-card-hidden-number-759.jpg?w=389

Okej det där var nytt faktiskt.

Diomedea exulans
2022-07-18, 20:06
Okej det där var nytt faktiskt.

+1. Jäkligt häftigt, och tog mig en minut.

Tror dock varken det eller stridis exempel räknas som ”något som alla garanterat redan vet”. ;)

Wain
2022-07-18, 20:11
Lärde mig vid 40års ålder att man tydligen kan vara sjukskriven när man är på semester.

Wilt the Stilt
2022-07-19, 06:36
Lärde mig detta kanske när jag var 25 eller runt det.

I filmer när tjejjen/tjejjerna säger att dom ska gå till damrummet för att pudra näsan, trodde jag att dom faktiskt skulle pudra näsan. Är fortfarande lite osäker på denna.. kvinnor bajsar ju inte.. kissa ja möjligt.. knarka? puder slang för nåt slags narkotiskt pulver?..

Hmmm

Scratch89
2022-07-19, 07:21

Vad är det jag missar? :(

The_RobRoy
2022-07-19, 07:28
Jag missförstod i över 30 år uttrycket att något ligger i fatet. Jag trodde det hade en positiv betydelse. Först när någon kommentera på det och jag kollade upp det insåg jag att jag använt uttrycket fel. Nu använder jag aldrig det uttrycket längre..

MasterChief
2022-07-19, 07:43
Vad är det jag missar? :(

Ruter-ikonerna skapar en "dold åtta".

mattilainen
2022-07-19, 15:26
Jag har spelat cs under hela min uppväxt, har säkerligen 20 000 timmar i cs 1.3, 1.6 och csgo tillsammans, utan större problem.. Har alltid slängt mig med uttryck utan att tänka på vad de faktiskt betyder. Typ när man dödar någon när man sprayar med vapnet, typ 30 kulor innan någon dör så har man sagt "spray and pray" och under alla dessa år, fram tills kanske för 5 år sedan så har jag fattat att det betyder typ att man har tur men aldrig översatt orden till att man faktiskt sprayar och håller tummarna för att det ska gå vägen.

ChuckTesta
2022-07-19, 15:32
Jag har spelat cs under hela min uppväxt, har säkerligen 20 000 timmar i cs 1.3, 1.6 och csgo tillsammans, utan större problem.. Har alltid slängt mig med uttryck utan att tänka på vad de faktiskt betyder. Typ när man dödar någon när man sprayar med vapnet, typ 30 kulor innan någon dör så har man sagt "spray and pray" och under alla dessa år, fram tills kanske för 5 år sedan så har jag fattat att det betyder typ att man har tur men aldrig översatt orden till att man faktiskt sprayar och håller tummarna för att det ska gå vägen.

Vad trodde du att det betydde innan?

Diomedea exulans
2022-07-19, 15:47
Jag missförstod i över 30 år uttrycket att något ligger i fatet. Jag trodde det hade en positiv betydelse. Först när någon kommentera på det och jag kollade upp det insåg jag att jag använt uttrycket fel. Nu använder jag aldrig det uttrycket längre..

Jag har precis sett hela Trailer Park Boys, börjar osökt tänka på Ricky. :D

(Obs: I trådens anda så tar jag för givet att alla andra har sett Trailer Park Boys innan jag gjorde det.)

Ett Orm
2022-07-19, 18:55
Jag trodde för bara några år sedan att banan hette guleböj på norska.

King Grub
2022-07-19, 19:49
Det trodde jag också åtminstone upp i sena tonåren.

MasterChief
2022-07-19, 20:08
En inverterad grej...

Jag har aldrig hört någon säga väg-renen utan alla uttalar det väg-grenen (vilket är fel).

svag74
2022-07-19, 20:08

Aj aj aj, det enda ordet man kunde på norska visar sig vara fel :em::laugh:

skyffelmördarn
2022-07-19, 20:29

Jag lovar att det faktiskt finns områden i Norge där man säger det, Norskan är väldigt lokal och märklig på det sättet.

Exempelvis räknar ju vissa 21 som tjugoen medans andra säger en och tjugo.

Vi har väl liknande exempel på saker man säger nere i Skåne.

svag74
2022-07-19, 20:54
Exempelvis räknar ju vissa 21 som tjugoen medans andra säger en och tjugo.

Ja tyskarna! :D (fast på tyska då såklart)

Vilket borde vara evolutionärt ogynnsamt, för om man i dödsögonblicket vill förmedla ett större tal så är det ju bättre att börja med mest signifikanta siffran än tvärtom...

Fredszky
2022-07-19, 22:38
Ja tyskarna! :D (fast på tyska då såklart)

Vilket borde vara evolutionärt ogynnsamt, för om man i dödsögonblicket vill förmedla ett större tal så är det ju bättre att börja med mest signifikanta siffran än tvärtom...

Ovannämda problem kan låta insignifikant, men om man har haft problemet att i dödsögonblicket velat förmedla ett tal så nära som möjligt, och vi lever i oändligt många universum, eller att ett universum oscillerar oändligt många gånger, har detta problem uppstått oändligt många gånger.

Diomedea exulans
2022-07-20, 07:48
”Koden till kassaskåpet är… En og…”

mattilainen
2022-07-20, 15:50
Vad trodde du att det betydde innan?

Jag använde bara uttrycket utan att tänka på vad det ordagrant betydde :p Lite som att "kasta getöga" på något. Var kommer detta ifrån? Vem kastar ett getöga?

lördagsgrogg
2022-07-21, 12:45
Jag använde bara uttrycket utan att tänka på vad det ordagrant betydde :p Lite som att "kasta getöga" på något. Var kommer detta ifrån? Vem kastar ett getöga?

Att se på något i ögonvrån. Om det kommer tuttar och man inte har solglasögon ;-)

Tydligen gör getter det för dom är för coola för att flytta huvudet.

TotteShaped4Life
2022-07-21, 13:11
Nu gäller detta inte mig. Det var något min körlärare tutade i mig. Men väldigt få personer jag frågat vet att att när det skyltas med te.x. två vägmärken om hastighet på båda sidor av vägen så anger det en ny hastighet.

knaskalas
2022-07-21, 13:11
Att se på något i ögonvrån. Om det kommer tuttar och man inte har solglasögon ;-)

Tydligen gör getter det för dom är för coola för att flytta huvudet.

Ursprunget verkar handla om att herden tittade till sitt boskap då och då

https://sv.wiktionary.org/wiki/kasta_ett_get%C3%B6ga

Fredszky
2022-07-21, 13:59
Har alltid tänkt på geting när jag hört det uttrycket.
Så det passar väl i tråden.

skyffelmördarn
2022-08-31, 13:20
Jag vet inte om det hör hit men tills för bara ett par år sedan så trodde jag att alla som blev förkylda tappade luktsinnet helt och hållet men så visade det sig ju inte vara.

Jag gör det varje gång.

StarkaUlf
2022-08-31, 13:25
Jag vet inte om det hör hit men tills för bara ett par år sedan så trodde jag att alla som blev förkylda tappade luktsinnet helt och hållet men så visade det sig ju inte vara.

Jag gör det varje gång.

Aldrig tappat lukt- eller smaksinne under en förkylning *flex*

The_RobRoy
2022-08-31, 14:10
För många år sedan trodde jag att alla som åt sparris fick kiss som luktade metall och kunde känna metall-lukten.

Det korrekta svaret var än mer förvirrande..

Akerhage
2022-08-31, 16:23
För många år sedan trodde jag att alla som åt sparris fick kiss som luktade metall och kunde känna metall-lukten.

Det korrekta svaret var än mer förvirrande..

Är det inte så alltså? Räcker jag tittar på en sparris för att det skall lukta metall!

intepurewhey
2022-09-01, 07:43
Är det inte så alltså? Räcker jag tittar på en sparris för att det skall lukta metall!Haha, läs om det. Det är lite knas.

Sent from my SM-F721B using Tapatalk

svag74
2022-09-01, 17:30
Är det inte så att allas kiss luktar lika efter sparris, men att inte alla människor känner just den lukten?

The_RobRoy
2022-09-02, 04:07
Är det inte så att allas kiss luktar lika efter sparris, men att inte alla människor känner just den lukten?

Det verkar va teorin nu, när jag läste om detta för många år sedan va teorin att även inte alla skapade lukten av att äta sparris. Det är faktiskt en minoritet, 40% som känner lukten, resten har något fel på sina luktsinnen (eller rätt). Förståelsen om ämnet utvecklas fortfarande alltså:

https://www.bmj.com/content/355/bmj.i6071

Akerhage
2022-09-02, 09:47
Det verkar va teorin nu, när jag läste om detta för många år sedan va teorin att även inte alla skapade lukten av att äta sparris. Det är faktiskt en minoritet, 40% som känner lukten, resten har något fel på sina luktsinnen (eller rätt). Förståelsen om ämnet utvecklas fortfarande alltså:

https://www.bmj.com/content/355/bmj.i6071

Då kan man alltså chansa på att bruden man ev dejtar tillhör den 60% som inte känner av det och äta sparris med gott samvete varje dag!

Diomedea exulans
2022-09-02, 09:59
Då kan man alltså chansa på att bruden man ev dejtar tillhör den 60% som inte känner av det och äta sparris med gott samvete varje dag!

För att garanterat klara dig bör du dejta två brudar.

Bandid0
2022-09-02, 10:12
Att sädsmaken påverkas av sparris är verkligen något man förväntar sig att alla känner till.

Kimball
2022-09-05, 12:56
Att sädsmaken påverkas av sparris är verkligen något man förväntar sig att alla känner till.

Och även av ananas !

Titeln på tråden borde ju vara "Kolozzeums egna "I was todays year old when"" :)

De tre saker jag kommer på nu på rak arm är:
Runt 30 insåg jag att ordet omständig stavas omständlig.

Min mor lärde mig felaktigt att taco uttalas taaaaco, vilket jag bittert fick höra från klasskompisar på en skolresa och långt därefter inte var helt korrekt, var säkert 14 år iallafall.

Lite på samma tema fick jag bilden av att Milda Mat Lätt 4% (eg. alla Mildas produkter) var rena ekvivalenter till vanlig grädde men med lägre fettprocent. Var säkert 24-25år innan jag insåg det fatala misstaget och sedan dess är mina såser en triljard gånger godare, minst (efter att jag bytte till riktiga gräddprodukter dvs).

Scratch89
2022-09-05, 12:58
Lite på samma tema fick jag bilden av att Milda Mat Lätt 4% (eg. alla Mildas produkter) var rena ekvivalenter till vanlig grädde men med lägre fettprocent. Var säkert 24-25år innan jag insåg det fatala misstaget och sedan dess är mina såser en triljard gånger godare, minst (efter att jag bytte till riktiga gräddprodukter dvs).

Haha, påminner mig om Andy i Parks and Rec, som erkänner att han inte förstår vad de resterande 98% är i 2% mjölk. :d